دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
از دست دادن وزن اضافی قبل از بارداری
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
از دست دادن وزن اضافی قبل از بارداری:قبل از باردار شدن وزن خود را کاهش دهیدبرای کاهش وزن و داشتن اندامی زیبا قبل از بارداری با این بخش از دلگرم همراه باشید.

قبل از باردار شدن وزن خود را کاهش دهید.

برای کاهش وزن و داشتن اندامی زیبا قبل از بارداری با این بخش از دلگرم همراه باشید.

Weight Loss

اضافه وزن پیش از بارداری

چنانچه خانمی دچار اضافه وزن است، بهتر است 3 ماه قبل از تصمیم به بارداری برای کاهش وزن اقدام کند. گرفتن رژیم‌های خودسرانه توصیه نمی‌شود و بهتر است خانم با مراجعه به متخصص تغذیه، رژیمی متعادل شامل هر 4 گروه اصلی مواد غذایی را دریافت کند.

کم‌کاری تیروئید، به دلیل فقر ید در جامعه ما شایع است. عدم درمان اختلالات غده تیروئید ممکن است باعث بروز مشکلاتی در دوران بارداری شود. به عنوان مثال عدم تأمین نیاز بدن به برخی از هورمون‌ها، باعث بزرگ‌تر شدن گواتر می‌شود که بروز چنین علایمی روی جنین به خصوص رشد مغزی او اثر منفی خواهد گذاشت. همچنین این خانم‌ها باید طی رژیم و دوره بارداری تحت نظر پزشک، دارو مصرف کنند تا بیماریشان تحت کنترل باشد.

بعد از کاهش وزن قبل از بارداری توجه به اضافه‌وزن بعد از بارداری نیز اهمیت پیدا می‌کند. خانم‌های باردار باید بدانند با هر اضافه وزنی که باردار می‌شوند، دیگر نمی‌توانند نسبت به کاهش وزن اقدام کنند، زیرا در دوران بارداری در طول 40 هفته، افزایش وزن اجتناب‌ناپذیر است.

شواهد نشان می دهد که اضافه وزن با تاثیر بر روی هورمون ها و الگوی تخمک گذاری می تواند سبب ناباروری گردد و نمایه توده بدنی (BMI) بین 20 تا 25 شانس باردار شدن را افزایش می دهد. برخی مطالعات نشان داده اند که با هر مقدار افزایش BMI بالاتر از 29 شانس بارداری 4 درصد کاهش می یابد. همچنین میانگین مدت زمان انتظار برای باردار شدن در زنان با وزن مناسب 3 ماه است. درحالیکه در زنان مبتلا به اضافه وزن این میزان تا 8 ماه به تاخیر می افتد.


BMI بالاتر از 30 احتمال ابتلا به دیابت بارداری را در زنان تا 3 برابر افزایش می دهد. ابتلا به دیابت بارداری شانس ابتلا به دیابت نوع 2 را در سال های بعدی زندگی افزایش داده و با افزایش وزن نوزاد می تواند یک زایمان سخت را به دنبال داشته باشد. همچنین اضافه وزن و چاقی خطر ابتلا به پرفشاری خون، پره اکلامپسی و تشکیل لخته های خونی را در دوران بارداری افزایش می دهد.


از سوی دیگر، اضافه وزن مادر در دوران بارداری خطراتی را برای کودک به دنبال دارد. کودکان متولد شده از مادران چاق بیشتر احتمال دارد که در آینده خود به اضافه وزن مبتلا شوند. همچنین خطر ابتلا به برخی بیماری ها مانند بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و برخی سرطان ها در این کودکان بیشتر است.


چگونه وزن خود را کاهش دهید؟

رژیم های غذایی بسیار کم کالری که سبب تخلیه ذخایر مواد مغذی در بدن می شوند و نیز رژیم هایی که در آن ها برخی گروه های غذایی حذف می شوند مانند رژیم های بدون کربوهیدرات، مناسب نیستند.
در صورتی که قبل از بارداری تصمیم به کاهش وزن دارید می توانید از طریق کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده و غذاهای پرکالری که حاوی مقادیر بالای چربی و قند هستند و نیز افزایش فعالیت بدنی به این هدف دست یابید. شما باید از یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی که شامل مقادیر کافی میوه، سبزی، غلات کامل، لبنیات کم چرب، حبوبات و گوشت کم چرب است، استفاده نمایید. همچنین باید از طریق دریافت انواع میوه ها و سبزیجات دریافت آنتی اکسیدان های خود را افزایش دهید.


پیروی از یک رژیم غذایی متنوع شامل تمام گروه های غذایی (گوشت و غذاهای پروتئینی، لبنیات یا غذاهای غنی از کلسیم جایگزین، میوه ها و سبزیجات و غذاهای نشاسته ای (ترجیحاً سبوس دار) امکان کاهش وزن با استفاده از یک رژیم غذایی متعادل را فراهم می سازد. از سوی دیگر، کاهش مصرف چربی و تنقلات پرکالری به کنترل وزن شما کمک خواهد کرد.

پیروی از رژیم های غذایی که در آن ها یک گروه غذایی به طور کامل حذف می شود، پیامدهای منفی برای جنین به دنبال دارد. زیرا ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز جهت رشد و سلامت جنین تامین نمی شود. بنابراین رژیم غذایی شما باید همه گروه های غذایی را شامل شود اما مصرف مواد غذایی پرکالری مانند مارگارین، شیرینی و غذاهای سرخ شده باید کاهش یابد. یادداشت مواد غذایی مصرفی در طول روز می تواند به شما نشان دهد که در مصرف کدام مواد غذایی زیاده روی کرده اید.

چه مقدار کاهش وزن داشته باشید؟

از دست دادن وزن اضافی قبل از بارداری

کاهش وزن مناسب حدود 5/0 تا یک کیلوگرم در هفته است. کاهش وزن بیشتر از این مقدار احتمالاً نشان دهنده از دست دادن آب و از دست دهی عضلات به جای توده چربی است.
ورزش کنید.

فعالیت بدنی منظم و روزانه نیز به کاهش وزن و بهبود استقامت استخوان ها کمک می کند. توصیه می شود که زنان به منظور کاهش وزن در دوران قبل از بارداری از ورزش هایی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و ورزش های هوازی استفاده کنند.

-------------------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits