دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مراقب فشار خون بالا در حاملگی باشید
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
مراقب فشار خون بالا در حاملگی باشید:درمان فشار خون بالا در بارداری /با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علائم فشار خون بالا در بارداری و حاملگی و راه های مناسب برای کاهش فشار خون در این دوره آشنا شوید.

درمان فشار خون بالا در بارداری

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علائم فشار خون بالا در بارداری و حاملگی و راه های مناسب برای

کاهش فشار خون در این دوره آشنا شوید.

افزايش فشار خون در دوران بارداري چيست؟

علائم + درمان فشار خون بالا در بارداری

چهار نوع افزایش فشار خون عمده وجود دارد که ممکن برای یک مادر اتفاق بیافتد که عبارتند از پره اکلامپسی، افزایش فشا خون مزمن، پره اکلامپسی اضافه شده بر روی فشار خون مزمن، فشار خون بالا در بارداری که فار خون بالا گذرا نامیده می شود.

فشار خون در دوران بارداری به طور منظم، کنترل می شود. زمانی که شما فشار خون بالا دارید، قلب تان سخت تر کار می کند تا خون را به همه ی نقاط بدن تان برساند. که این می تواند به ماهیچه ی قلب آسیب بزند.
خانم های بارداری که به فشار خون بالا مبتلا هستند، به درمان های فوری نیاز دارند که به نظر می رسد برای جنین آنها خطری در پی ندارد، از طرفی احتمال آن که مادر به فشار خون بالا مبتلا شود را کاهش می دهد. فشار خون بالا بیش از ده تا پانزده در صد بارداری ها را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

فشار خون وابسته به بارداری و پره اکلامپسی،از شایعترین مشکلات طبی در بارداری است ویکی از سه علت مهم مرگ مادران را در کنار خونریزی و عفونت تشکیل می دهد. این اختلال، 8-5 درصد بارداریها را عارضه دار می کند. فشار خون یکی از شایعترین بحران های حاملگی است . و اينكه چگونه حاملگی، فشار خون را شدید می کند یا حتی باعث آن می شود از مشکلات حل نشده طب می باشد.

درمان فشار خون بالا در بارداری

علائم فشار خون بالا در بارداری

فشار خون بالای حاملگی، با افزایش فشار خون پس از هفته ۲۰ حاملگی (۵ ماهگی) یا در ۲۴ ساعت اول پس از زایمان، وجود پروتئین در ادرار یا سایر علائم مانند فشار خون بالا ،سردرد مشخص می شود .
برخی از علائم بروز فشار خون در بارداری (پره اکلامپسی) توضیح داده شده:

  • پروتئین در ادرار

کلیه نقش صافی را در بدن ایفا می کند، به طوری که مواد ضروری برای اعضای بدن را جذب و سموم و مواد زائد را دفع می نماید. اختلال در عملکرد کلیه ها باعث دفع پروتئین از طریق ادرار می گردد. آزمایش ساده ادرار می تواند میزان پروتئین موجود در آن را مشخص سازد. در صورتی که شما مشکوک به پره اکلامپسی باشید، در هر بیست و چهار ساعت یک نوبت از شما آزمایش ادرار گرفته می شود.

  • ورم

مقداری ورم در دوران بارداری طبیعی است، در حدی که ممکن است کفش های شما به دلیل ورم ناشی از بارداری برای تان تنگ شوند. ورم به دلیل تجمع مایعات در بدن رخ می دهد و در مواقعی که بیشتر در صورت، اطراف چشم ها یا دست ها اتفاق بیافتد می تواند منجر به نگرانی گردد. بهتر است از نشستن به مدت طولانی اجتناب ورزید.

  • اضافه وزن ناگهانی

افزایش وزن بیش از یک کیلوگرم در یک هفته می تواند از نشانه های پره اکلامپسی باشد. رگ های خونی آسیب دیده باعث تجمع آب در بدن شما می گردند و آب اضافی از طریق کلیه ها دفع نمی گردد. در صورتی که رژیم غذایی مناسبی در دوران بارداری دارید، سعی نکنید با محدود کردن آن وزن اضافی خود را کاهش دهید.

داشتن تغذیه بارداری سالم و متعادل، بخصوص تغذیه سه ماه دوم بارداری بسیار حائز اهمیت است و شامل میوه های تازه و سبزیجات خام، مصرف ویتامین های بارداری و مکمل اسید فولیک، پرهیز از استفاده بیش از حد نمک، در همه بارداری ها ضروری می باشد.

رژیم غذایی با پروتئین بیش از حد می تواند مشکل ساز گردد. باید مطمئن شوید مقدار مایعات کافی به بدن تان می رسد. وزن خود را به صورت هفتگی کنترل نمایید و در صورت مشاهده تغییرات ناگهانی پزشک خود را مطلع سازید.

  • حالت تهوع و استفراغ

بیماری صبحگاهی باید پس از گذشت سه ماهه اول بارداری از بین برود و ظهور حالت تهوع و استفراغ از اواسط دوران بارداری به بعد می تواند نشانه فشار خون بالا در حاملگی و پره اکلامپسی باشد. تهوع و استفراغ ممکن است در اثر آنفولانزا یا مشکلات کیسه صفرا رخ دهد، پس بهتر است فشار خون و میزان پروتئین موجود در ادرار خود را نیز بررسی نمایید.

  • احساس درد در شکم یا شانه

ممکن است در زیر دنده و در سمت راست شکم تان احساس درد داشته باشید. این درد ممکن است با دردهای ناشی از سوزش سر دل، مشکلات کیسه صفرا، آنفولانزا، سو هاضمه و یا لگدهای نوزاد اشتباه گرفته شود. درد ناشی از پره اکلامپسی نزدیک کبد رخ می دهد. این درد معمولا حادتر و مشخص تر است. درد در نواحی کمر، معده و شانه راست به خصوص اگر با سایر علایم همراه باشد می تواند نشانه پره اکلامپسی باشد.

  • سردرد و مشکلات بینایی

سردرد شدید یا نبض دار اغلب می تواند نشانه میگرن باشد، اما بهتر است در مورد سردردهای بسیار درد ناک و همراه با حساسیت به نور با پزشک خود مشورت نمایید. تاری در دید یا دیدن لکه هایی در جلوی چشم تان، از بین رفتن موقت بینایی، حساسیت به نور از جدی ترین علایم پره اکلامپسی هستند.

البته فشار خون بالا ممکن است به آرامی توسعه یابد ، اما معمولا آغاز آن ناگهانی است و نظارت بر فشار خون مادر بخش مهمی از مراقبت های دوران بارداری است ، زیرا اولین نشانه از پره اکلامپسی معمولا یک افزایش فشار خون است و قرائت فشار خون 140/90 (میلی متر جیوه) یا بیشتر در دو نوبت، (حداقل به فاصله چهار ساعت )- غیر طبیعی است و میتواند از علائم فشار خون بالا در بارداری است.

افزایش ناگهانی وزن و تورم (به خصوص در صورت و دست خود) اغلب به همراه پره اکلامپسی است، اما این موضوع در بسیاری از حاملگی طبیعی هم رخ می دهد، به طوری که درحال حاضر پزشکان آن را نشانه قابل اعتماد از پره اکلامپسی در نظر نمی گیرند.

درمان فشار خون بالا در بارداری
عوارض فشار خون در بارداری

اختلالات فشار خون بالا مانند فشار خون بالای بارداری و پره اکلامپسی در بارداری می تواند تاثیرات مهمی بر سلامت مادر و کودکش داشته باشد و عامل خطری بر مرگ و میر آنها باشد.
فشار خون بالا در دوران بارداری خطرات مختلفی، از جمله موارد ذیل بوجود خواهد آورد.

کاهش جریان خون به جفت. اگر جفت خون به اندازه کافی و مورد نیاز به نوزاد داخل رحم مادر منتقل نکند ، نوازد ممکن است اکسیژن و مواد مغذی کمتری دریافت نمایید . این کاهش جریان خون به جفت می تواند به رشد آهسته، وزن کم هنگام تولد و یا تولد زودرس منجر شود و نهایتا نارس بودن می تواند باعث مشکلات تنفسی برای نوزاد شود.

جداشدن زودرس جفت. پره اکلامپسی خطر ابتلا به جداشدن زودرس جفت را که در آن جفت از دیوار داخلی رحم قبل از موعد جدا میگردد را به شدت افزایش می دهد. جداشدن زودرس می تواند باعث خونریزی شدید و آسیب به جفت شود و زندگی مادر و نوزاد را تهدید نماید .
زایمان زودرس. البته گاهی اوقات یک زایمان زودرس برای جلوگیری از عوارض بالقوه تهدید کننده زندگی مادر نیاز است.

بیماری های قلبی عروقی. داشتن پره اکلامپسی خطر ابتلا بیماری های قلب و عروقی را پس از زایمان در مادر افزایش می دهد و این خطر زمانی که مادر یک یا حتی بیشتر پره اکلامپسی یا یک تولد نوزاد نارس و سقط داشته است را به شدت زیاد میگردد، برای به حداقل رساندن این خطر، مادر پس از زایمان می بایست سعی در کاهش وزن و دستیابی وزن ایده آل خود نماید و به خوردن انواع میوه ها و سبزیجات، ورزش به طور منظم بپردازدو سیگار کشیدن را ترک نماید.

درمان فشار خون بالا در بارداری

پیشگیری از فشار خون بالا در بارداری


راههای پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا در دوران بارداری عبارتند از:

اگر قبل از بارداری به فشار خون مبتلا هستید بهتر است قبل از اقدام به بارداری حتما زیر نظر متخصص فشار خون خود را مهار کنید و با خوردن غذاهای سالم و فعالیت بدنی وزن‌تان را به محدوده سالم برسانید.

سیگار را ترک کنید، زیرا استعمال سیگار برای مبتلایان به فشار خون خطر جدی دارد و مواد سمی سیگار دیواره رگ‌ها را تخریب می‌کند.در دوران بارداری باید به‌طور منظم فشار خون خانم باردار اندازه‌گیری و آزمایش ادرار او بررسی شود. مصرف ویتامین C و E هم در پیشگیری از پره‌اکلامپسی موثر است.

درمان فشار خون بالا در بارداری

فشارخون بالا بعد از زایمان

پس از زایمان فشارخون شخص کاملاً مورد بررسی و کنترل قرار خواهد گرفت و پزشک فرد زایمان کرده را از نظر فشارخون و یا پره اکلامپسی مورد بررسی قرار خواهد داد.چنانچه شخص علائم پره اکلامپسی را مشاهده نمود بایستی چه در منزل و یا در بیمارستان حتماً پزشک خود را در جریان قرار دهد .

معمولاً یک هفته پس از زایمان فشارخون خانم زایمان کرده به حد طبیعی کاهش پیدا خواهد کرد.اما ممکن است ، در بعضی از افراد فشارخون همچنان بالا باقی بماند. که این امر نشانه این است که احتمالاً پیش از بارداری شخص مبتلا به پرفشاری خون بوده است.

درمان فشار خون بالا در بارداری

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits