دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خطرات سیگار کشیدن در دوران بارداری را جدی بگیرید!
1
زمان مطالعه: 18 دقیقه
خطرات سیگار کشیدن در دوران بارداری را جدی بگیرید!:عوارض سیگار کشیدن در بارداری/سیگار و آسیب های آن برای جنین را در این بخش از دلگرم دنبال کنید.

عوارض سیگار کشیدن در بارداری

سیگار و آسیب های آن برای جنین را در این بخش از دلگرم دنبال کنید.

ترک سیگار در دوران بارداری

عوارض سیگار بر روی جنین

نوزادانی که در دوران جنینی بیشتر در معرض دود سیگار قرار داشته اند دو برابر بیشتر از سایر نوزادان در معرض خطر مرگ در اثر SID (سندرم مرگ ناگهانی نوزاد) قرار دارند.همه ما کم و بیش با عوارض ناشی از مصرف دخانیات آشنا هستیم و میدانیم که چه خطراتی در اثر آن میتواند به وجود آید و زندگی ما را به خطر بیندازد.

اما این خطرات در برخی موارد بسیار شدیدتر میشود و اثرات جبرانناپذیری به بار میآورد مثل زمانی که فرد سیگاری دچار بیماری قلبی و یا آسم باشد و یا اینکه باردار باشد.اثرات زیانبار مصرف دخانیات فقط افراد سیگاری را درگیر نمیکند بلکه آنهایی که در مجاورت این افراد هستند نیز صدمات زیادی میبینند مخصوصا خانمهای باردار.

طبق تحقیقات به عمل آمده کودکانی که از این دسته مادران تولید میشوند (مادرانی که در مجاورت افراد سیگاری زندگی میکنند) در 2 سالگی از مهارتهای رشدی و شناختی کمتری نسبت به کودکانی که اصلا در معرض دود سیگار و دخانیات نبودهاند، برخوردارند بنابراین حتی اگر خودتان سیگار مصرف نمیکنید، سعی کنید در مجاورت افراد سیگاری نیز نباشید.

ترک سیگار در دوران بارداری

حقایقی درباره سیگار کشیدن در طول دوران بارداری

وقتی که شما سیگار می‌کشید... نوزادتان هم سیگار می‌کشد. وقتی که شما سیگار می‌کشید، موادی سمی نظیر نیکوتین، سرب، آرسنیک و کربن منو اکسید را وارد بدن خود می‌کنید. این مواد سمی وارد جفت می‌شوند، که بافتی است که شما را به نوزادتان متصل کرده و اکسیژن و مواد مغذی را به او رسانده و مواد زاید را از او دور می‌کند. این مواد سمی باعث می‌شوند که نوزادتان به منبع مناسبی از مواد مغذی مورد نیاز و همچنین اکسیژن کافی برای رشد خود، دست پیدا نکند.

سیگار کشیدن در دوران بارداری می‌تواند موجب به دنیا آمدن نوزاد کم وزن، زایمان زودرس، یا حتی مرگ نوزاد شود.سیگار کشیدن در دوران بارداری، علت ۲۰ تا ۳۰ درصد از به دنیا آمدن نوزاد با وزن کم، ۱۴ درصد از زایمان‌های زودرس و ۱۰ درصد از مرگ و میر نوزادان تخمین زده شده است.

استنشاق دود سیگار دیگران نیز می‌تواند مشکلاتی را برای نوزاد به وجود بیاورد.مطالعات جدید نشان می‌دهند که اگر زن بارداری در معرض دود سیگار دیگران قرار بگیرد هماین خطرات او را تهدید می‌کنند، مثلاً احتمال بیشتری دارد که وزن نوزادش طبیعی نبوده (بسیار کم باشد)، یا مشکلاتی در زمینه سلامتی داشته باشد.
سیگار کشیدن می‌تواند موجب بروز مشکلاتی بلندمدت برای کودکتان شود.سیگار کشیدن در دوران بارداری می‌تواند موجب شود که نوزادتان بیشتر سرما بخورد و مشکلات ریوی پیدا کند، در آینده به اختلالات یادگیری دچار شود و یا به مشکلاتی در فرآیند رشد جسمانی خود دچار شود.

اگر مادری پس از به دنیا آمدن فرزندش به سیگار کشیدن خود ادامه دهد، نوزادش بیشتر سرما می‌خورد، سرفه می‌کند و یا به عفونت‌های گوش میانی مبتلا می‌شود. نوزادان ریه‌های بسیار کوچکی دارند و دود سیگار تنفس را برای آن‌ها بسیار مشکل‌تر می‌کند. این امر می‌تواند موجب ابتلای نوزاد به برونشیت یا ذات الریه شود.
استفاده از برچسب نیکوتین نیز می‌تواند روی سلامت نوزادتان تأثیر داشته باشد.

قبل از استفاده از وسایل جایگزین نیکوتین، با پزشک خود مشورت کنید. شما و پزشکتان می‌توانید در مورد اینکه چه چیزی برای شما و نوزادتان سودمند‌تر است، به بحث بپردازید.

ترک سیگار در دوران بارداری

عوارض سیگار کشیدن روی جنین

  • نوزادانی که در دوران جنینی بیشتر در معرض دود سیگار قرار داشته اند دو برابر بیشتر از سایر نوزادان در معرض خطر مرگ در اثر SID (سندرم مرگ ناگهانی نوزاد) قرار دارند.
  • معمولا با وزن بسیار کم به دنیا میآیند و به برخی مشکلات و بیماریها دچار هستند.
  • این نوزادان در دوران جنینی تمرینات و حرکات تنفسی را کندتر انجام میدهند و یا اصلا انجام نمیدهند.
  • بیشتر به آلرژی و آسم دچار میشوند.
  • بیشتر از سایر نوزادان به عفونت گوش میانی دچار میشوند.
  • ریه آنها عملکرد مساعدی ندارد.
  • بیشتر در معرض بروز بیماریهای قلبی و حتی سرطان هستند.
  • در مدرسه عملکرد ضعیفتری دارند و دیرتر یاد میگیرند.

اگر مادری که شیر میدهد، سیگار بکشد، چه خطراتی برای فرزندش به وجود می آید؟


نیکوتین موجود در سیگار از طریق شیر مادر وارد بدن نوزاد میشود و ایجاد حالت تهوع و استفراغ میکند و حتی تعادل نوزاد را به هنگام خواب به هم میزند. خانمهای سیگاری اغلب نمیتوانند به نوزادان خود به اندازه کافی شیر دهند چرا که حجم شیرشان کاهش مییابد.

چـرا برخـی از مادران سیگاری کودکان سالم به دنیا می آورند؟

شاید برخی از این مادران خوش اقبال بوده باشند چرا که احتمال بروز خطرات و مشکلات مربوط به سلامت جنین در چنین شرایطی بسیار افزایش مییابد. ممکن است نوزاد به صورت نارس به دنیا بیاید یعنی زودتر از موعد وقتی که هنوز ریه های او آماده نشده اند و در پی آن برخی مشکلات جدی تنفسی به وجود می آید.

ترک سیگار در دوران بارداری

استعمال دخانيات در دوران بارداري و مشكلات روانی

با در نظر گرفتن طرحهايي كه در طي دهه هاي گذشته جهت آماده سازي خانم هاي باردار به منظور ترك سيگار انجام گرفت، به نظر مي‌رسد كه وجود مشكلات رواني يكي از موانع پابرجا در عدم موفقيّت اين افراد مي‌باشد. ميزان بالاي افسردگي در ميان خانم هاي باردار سيگاري مي‌تواند بارقه هايي از اميد براي رسيدن به روشي مطمئن در ترك سيگار اين افراد و حفاظت از كودكان آنها را بوجود آورد.

پژوهشي در دانشگاه Columbia در ميان 1516 خانم انجام گرفت. 22% اين افراد بيان كردند كه تجربة سيگار كشيدن داشتند و 12% آنها مي‌توانستند به عنوان فرد وابسته به نيكوتين طبقه بندي شوند. حدود نيمي از افراد سيگاري (45%)، يك اختلال رواني مانند افسردگي يا اختلال پانيك داشتند كه اين رقم براي افراد وابسته به نيكوتين 57% بود.

به عقيدة متخصصين، خانم‌هاي بارداري كه سيگار مي‌كشند ولي ترك نمي‌كنند، در اصل از مشكلي مانند افسردگي يا اضطراب رنج مي‌برند كه معضل بزرگي جهت اقدام به ترك سيگار در اين افراد مي‌باشد.
براي اين افراد بعضي درمان هاي رفتاري مانند رفتار يا شناخت درماني و درمان هاي حمايتي در كنار درمان‌هاي ترك سيگار ضروري مي‌باشد.

مشکلات سلامت روانی مانند اختلالات اضطراب و افسردگی در زنانیکه در دوران بارداری خود سیگار می‌کشند شایع است و یکی از علل سیگار کشیدن آنها نیز می‌تواند همین امر باشد.
دکتر "رنی دی. گودوین" به پایگاه سرویس خبرهای بهداشتی اینترنتی گفت، با توجه به دهها سال تلاشی که برای وادار کردن زنان به نکشیدن سیگار در دوران بارداری انجام شده است، مشاهده ادامه این مشکل بسیار آزاردهنده است.

وی افزود، میزان بالای افسردگی در میان زنان باردار معتاد به نیکوتین می‌تواند نشانه دیگری از وجود این مشکل در میان این زنان باشد.گودوین و همکارانش در "دانشگاه کلمبیا" واقع در نیویورک اطلاعات ناشی از مصاحبه با یک هزار و ‪ ۵۱۶‬زنی را که در مطالعه‌ای در زمینه استفاده از الکل شرکت کرده بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.
تمام این زنان در سال گذشته باردار بودند. در مجموع ‪۲۲‬ درصد زنان مورد مطالعه گزارش دادند که سیگار می‌کشیدند و ‪ ۱۲‬درصد آنها را می‌شد در رده زنان معتاد به نیکوتین قرار داد.
در این مطالعه دیده شد که یک اختلال روانی مانند افسردگی و یا اختلال ترس که در ‪ ۵۷‬درصد از زنان معتاد به نیکوتین دیده می‌شد، تقریبا در نیمی از زنان سیگاری یعنی ‪ ۴۵‬درصد آنها نیز مشاهده می‌شد.
گودوین گفت، متخصصین سلامت که روی زنان باردار سیگاری کار می‌کنند، باید بدانند که افسردگی و تشویش می‌تواند بزرگترین موانع بیماران آنان برای ترک سیگار باشد.

وی نتیجه گرفت، برای این قبیل افراد استفاده از برخی روشهای درمان روانی مانند رفتار درمانی و یا درمان حمایتی بعلاوه یک برنامه متوقف کردن استعمال دخانیات می‌تواند به مراتب بهتر از یک برچسب ساده پوستی نیکوتین به درمان بیمار کمک کند.

همچنین مشكلات بهداشت رواني مانند اضطراب و افسردگي در ميان خانم‌هايي كه طي دوران بارداري سيگار مي‌كشند، شايع مي‌باشد و شايد يكي از دلايلي كه اين افراد سيگار مي‌كشند، همين مشكلات باشد.
دانشمندان استراليايي مي‌گويند استعمال دخانيات در دوران‌بارداري به دستگاه ايمني بدن نوزاد آسيب‌مي‌رساند
استعمال دخانيات در دوران بارداري به دستگاه ايمني بدن نوزادان آسيب مي‌رساند. اين آسيب‌ها علت شيوع بيشتر آسم و مشكلات تنفسي را در فرزندان مادران سيگاري روشن مي‌كند.

نوزادان مادران سيگاري بيشتر از فرزندان مادران غيرسيگاري به عفونتهاي تنفسي مبتلا مي‌شوند. با اين حال تا امروز علت آن مشخص نشده بود.دانشمندان علت اين تفاوت را تغييرات در گيرنده‌هاي زيستي در دستگاه ايمني بدن نوزاد مي‌دانند كه مسئول شناسايي و مبارزه با عفونتها و ميكربها است.پل نواكس از دانشگاه وسترن استراليا در پرث مي‌گويد اين تحقيق اولين مطالعه در مورد تاثير سيگار كشيدن مادر در دوران بارداري بر عملكرد ايمني نوزاد است.

محققان ‪ ۶۰‬نوزاد را كه مادرانشان در دوران بارداري سيگار مي‌كشيده‌اند با ‪ ۶۲‬نوزاد كه مادر غيرسيگاري داشتند يا سيگار را ترك كرده بودند مقايسه نمودند.محققان عملكرد چندين تركيب را در دستگاه ايمني بدن كه با گيرنده‌هاي سلولي خاص موسوم به ‪ TLRs‬ارتباط دارد ارزيابي كردند.

در فرزندان مادران سيگاري، توليد دو تركيب اينترلوكين-‪ ۶‬و فاكتور آلفا ‪ TNF-a‬دچار نقص بود.محققان دستگاه ايمني مادرزاتي يا ارثي نوزاد را بررسي كردند. اين ايمني تا زماني كه بدن كودك صاحب دستگاه ايمني مي‌شود از او محافظت مي‌كند.دستگاه ايمني كودك از طريق تماس با پادگن‌هاي جديد روبه روز قويتر مي‌شود.

اين يافته‌ها نشان داد قرار گرفتن جنين در معرض دود سيگار باعث ايجاد تغييراتي مي‌شود كه علاوه بر ضعيف كردن دفاع ايمني ارثي، روند تكامل دستگاه ايمني اكتسابي را نيز كند مي‌كند.نتایج یک تحقیق در سال 2007 میلادی نیز نشان داد که استعمال دخانيات در دوران بارداري و قرار گرفتن در معرض سرب پس از تولد نوزاد در بروز يك سوم موارد اختلال بيش فعالي و كمبود دقت و قدرت تمركز كودكان نقش دارد.

در تحقيقات قبلي نيز اختلالات مورد توجه در كودكان از جمله بيش فعالي با قرار گرفتن در معرض سرب و سيگار كشيدن در دوران بارداري مرتبط شناخته شده است. اين مطالعه با تاييد نتايج قبلي، نخستين برآوردها را در مورد ميزان نقش عوامل محيطي ارايه مي‌كند.

دكتر لئو تراساند معاونت مركز محيط زيست و بهداشت كودكان در دانشكده پزشكي "ماونت سايناي" در نيويورك مي‌گويد اين مطالعه شمار موارد بيش فعالي مرتبط با عوامل محيطي را مشخص مي‌كند. اين تحقيق همچنين نشان مي‌دهد قرار گرفتن در معرض مقادير اندك سرب كه پيشتر با مشكلات رفتاري مرتبط شناخته شده بود، در واقع با بيش فعالي كمبود توجه ارتباط دارد.

نتايج اين مطالعه با گزارش فرهنگستان ملي علوم آمريكا درسال ‪۲۰۰۰‬ مطابقت دارد. براساس اين گزارش حدود سه درصد تمام اختلالات مرتبط با رشد و در زمينه عصب شناختي در كودكان ناشي از مواد شيميايي سمي و ساير عوامل محيطي است. در بروز ‪ ۲۵‬درصد اين اختلالات، تركيبي از عوامل محيطي و ژنها نقش دارند.

يافته‌هاي اين مطالعه اهميت نقش عوامل محيطي در سلامت رفتاري را نشان مي‌دهد و بر لزوم تقويت تلاشها براي كاهش استعمال دخانيات در دوران بارداري و ميزان سرب محيط پس از تولد تاكيد مي‌كند.

بيش فعالي و كمبود توجه يك اختلال مغزي است كه ‪ ۴‬تا ‪۱۲‬درصد دانش‌آموزان آمريكا يعني ‪ ۳/۸‬ميليون كودك را مبتلا كرده است. اينگونه كودكان بي‌آرام و قرار هستند و در تمركز حواس مشكل دارند. علت اين مشكل دقيقا روشن نيست اما گمان مي‌رود عوامل محيطي و ژنتيكي شامل مصرف الكل، سيگار يا داروهاي غيرمجاز در دوران بارداري در بروز اين اختلال موثر باشد. محققان اطلاعات مربوط به چهار هزار كودك ‪ ۴‬تا ‪ ۱۵‬ساله را كه در يك بررسي سلامتي طي سالهاي ‪ ۱۹۹۹‬تا ‪ ۲۰۰۲‬شركت داشتند، مطالعه كردند. ‪ ۱۳۵‬تن از اين كودكان تحت درمان بيش فعالي قرار داشتند.

ميزان سرب خون اين كودكان آزمايش شد و در مورد سابقه سيگار كشيدن مادران در دوران بارداري تحقيق به عمل آمد. محققان دريافتند احتمال ابتلا به اختلال بيش فعالي و كمبود دقت در كودكاني كه مادران آنها در دوران بارداري سيگار مي‌كشيده‌اند بيشتر است. كودكاني كه ميزان سرب خون آنها بيش از دو ميكروگرم در هر دسي ليتر بود چهار برابر كودكاني كه ميزان سرب خون آنها ‪ ۰/۸‬ميكروگرم در هر دسي ليتر بود به بيش فعالي مبتلا شدند.

ميزان مجاز سرب خون ‪ ۱۰‬ميكروگرم در هر دسي ليتر است. ميزان سرب خون حدود ‪ ۳۱۰‬هزار كودك يك تا پنج ساله آمريكايي از حد مجاز بالاتر است. ميزان سرب در خون بيش از ‪ ۵‬ميليون كودك و نوجوان ‪ ۴‬تا ‪ ۱۵‬ساله در سراسر آمريكا بالاتر از ‪ ۲‬ميكروگرم در هر دسي ليتر است.

اين تحقيق شواهد ديگري بر لزوم كاهش حد مجاز سرب محيط فراهم مي‌كند. قرار گرفتن در معرض دود سيگار پس از تولد با افزايش احتمال بروز بيش فعالي مرتبط نبود. آسيب پذيري در برابر مواد سمي مختلف در دوره‌هاي مختلف متفاوت است. بسته به اينكه مغزي كه در حال تكامل است، در چه زماني در معرض سموم قرار بگيرد، آسيب پذيري هم كاملا متفاوت است. زماني كه يك مغز در حال تكامل در معرض سموم قرار مي‌گيرد، در ميزان آسيب پذيري آن بسيار موثر است.

ترک سیگار در دوران بارداری

سیگار و آسیب های آن برای جنین

  • مصرف مواد مخدر، سیگار و الکل کمردرد و گردن درد زایمان‌های زودرس تولد فرزند سالم X مراقبت‌های دوران بارداری
  • مکمل‌های آهن سیدرال
  • هایفو HIFU – لیفت صورت بدون جراحى

خانم های سیگاری که قصد باردار شدن دارند بهتر است قبل از آن به فکر ترک سیگار خود باشند چون باعث آسیب های جبران ناپذیری به جنین خواهد شد

این روزها متاسفانه در جامعه ما تعداد خانم های سیگاری رو به افزایش است. خانم نسرین یکی از همین دختران جوان است که سیگار می کشد ولی یادش نمی آید کی و چرا اولین سیگار را روشن کرده. او می گوید روزی ۵ نخ سیگار می کشیده تا اینکه متوجه شده باردار است و چون از مضرات سیگار بر نوزادش می ترسیده فورا با مراجعه به متخصص ترک دخانیات سعی کرده با استفاده از جایگزین های نیکوتین میزان ضرری که به جنینش می رسد را به حداقل برساند.

وی در حال حاضر ۴ ماهه باردار است و سونوگرافی نشان داده بارداری کاملا طبیعی و جنین سالم است. با دکتر هومن شریفی، معاون مرکز تحقیقات، پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رابطه با استعمال دخانیات در این دوره از زندگی و مضراتی که می تواند داشته باشد، نحوه پیشگیری، اطلاع رسانی و درمان گفتگو کرده ایم.

آقای دکتر آیا آماری از میزان استعمال دخانیات در کشور مخصوصا میان خانم ها و در طول دوران بارداری وجود دارد؟

  • مطابق آمار در کشور ما حدود ۱۰ درصد افراد دخانیات استعمال می کنند. این رقم میان آقایان حدود ۲۲ درصد و در خانم ها حدود ۲ درصد است. در شهرهای مختلف و حتی کلانشهرهایی مانند تهران، میزان مصرف دخانیات در مناطق مختلف، متفاوت است؛ مثلا در مناطق ۱ و ۲ تهران، شیوع استعمال دخانیات هم به صورت روزانه، هم تفریحی و حتی تجربی به نسبت سایر ناحیه ها بالاتر است. این مسئله زنگ خطری است که باید دلایل و راهکارهای آن بررسی شود اما آمار رسمی در مورد میزان استعمال دخانیات در خانم های باردار وجود ندارد.

مصرف سیگار یا قلیان در سن باروری و در دوران بارداری چه عارضه هایی می تواند داشته باشد؟

  • مضرات مصرف دخانیات از هر نوع در دوران بارداری به ۳ گروه تقسیم می شود؛ دوره قبل از بارداری، طی بارداری و بعد از آن. استعمال دخانیات در دوره قبل از بارداری باعث تاخیر لقاح می شود. ثابت شده تاخیر لقاح در خانم های سیگاری در مقایسه با خانم های غیرسیگاری ۴۰ درصد بالاتر است. در صورتی که خانمی بتواند باردار شود، استعمال سیگار و قلیان حتی به میزان کم در دوران بارداری تا ۷۵ درصد احتمال بارداری خارج از رحمی را بالا می برد و احتمال سقط خود به خودی را ۲ برابر افزایش می دهد. در ختم بارداری نیز احتمال زایمان پیش از موعد در این گروه از خانم ها، ۲ برابر سایرین است. اگر خانم سیگاری بتواند زایمان کند، نوزادی با وزن تولد پایین خواهد داشت که میزان اکسیژن خونش بسیار کم است.

در دوران شیردهی چطور؟ مضرات سیگار می تواند به نوزاد منتقل شود؟

  • متاسفانه خانم های سیگاری تازه مادر شده عادت های نامناسبی دارند؛ مثلا تمایل به شیردهی در این خانم ها ۸ برابر کمتر است و گمان می کنند با شیر ندادن جلوی انتقال مضرات دخانیات را به نوزادشان می گیرند اما حقیقت این است که نوزاد این خانم ها، سیگاری دست دوم محسوب می شود و سیگار مادر تاثیر مخربی بر سلامت نوزاد خواهد داشت.

با این حساب، خانم های سیگاری باید هر چه سریع تر سیگار را ترک کنند.

  • بله اما متاسفانه تنها ۲۵ درصد خانم ها به دلیل بارداری سیگار را ترک می کنند و خیلی خوب است که چنین خانم های باانگیزهای معرفی شوند. خانمی که به خاطر عشق به فرزندش حاضر است تلاش کند.

مصرف چه میزان سیگار در طول بارداری می تواند کم خطر باشد؟

  • از نظر علمی ثابت شده هیچ میزان مصرف دخانیات بی ضرر نیست. تا سال ۱۹۸۰ ارزیابی ها گمان می کردند تا تعداد مشخصی (۵- صفر نخ) مصرف سیگار در بارداری ضرر ندارد اما حدود ۳۰ سال است این فرضیه رد شده و امروزه استعمال دخانیات در هیچ حدی سالم گزارش نشده است.

ترک سیگار بلافاصله پس از شروع بارداری اثربخش نیست؟

  • نه، اگرچه ترک سیگار قبل از بارداری خوب است اما تمام آثار سوء را از بین نمی برد. شاید شنیدن این حرف واقعا دلسردکننده باشد اما قصد ما امید واهی دادن به افراد نیست. ترک سیگار به محض فهمیدن این موضوع که خانم باردار است، خوب است اما نمی تواند تمام خطرها را از جنین دور کند. بهتر است خانم هایی که قصد بچه دار شدن دارند اصلا به سمت استعمال دخانیات نروند و اگر خانمی سیگار می کشد حتما فورا آن را ترک کند تا خطری متوجه جنینش نباشد.

با این وضع، حتی خانمی که سال ها قبل از بارداری هم سیگاری بوده شاید دچار عوارض ناشی از آن در دوران بارداری شود!

  • بله، به همین دلیل اولین توصیه مصرف نکردن سیگار و قلیان است. در صورتی که خانمی سیگار می کشد، دومین توصیه درمان هر چه سریع تر و ترک آن است و اگر این کار را نکرد حداقل با اطلاع از بارداری استعمال دخانیات را کنار بگذارد و در دوره شیردهی نیز سیگار نکشد.

ترک سیگار در دوران بارداری

چند ساعت پس از ترک سیگار

* حداقل ۸ ساعت طول می کشد تا میزان مونو اکسید کربن در خون کاهش یابد و میزان آن به حد طبیعی مونو اکسید کربن در خون یک فرد طبیعی در محیط برسد.

* ۷۲ ساعت تا ۹ ساعت طول می کشد تا تنفس رک فرد سیگاری راحت تر شود.

* بین ۲۰ دقیقه تا ۳ ماه طول می کشد تا فشار خونی که در اثر استعمال دخانیات بالا رفته به حد خود در قبل از آغاز استعمال دخانیات برسد.

* ۲۴ ساعت طول می کشد تا نیکوتین از خون خارج شود.

* ۱۰-۵ ساعت طول می کشد تا وضعیت قلبی – عروقی فرد همانند یک فرد غیرسیگاری شود و ۵ سال بعد از ترک سیگار، خطر سکته قلبی در فرد مثل یک فرد غیرسیگاری می شود.

* ۱۵-۱۰ سال طول می کشد که احتمال ابتلا به سرطان های مختلف از فرد دور شود.

ترک سیگار در دوران بارداری

بهترین روش ترک سیگار در بارداری

بهترین روش ترک سیگار در دوران بارداری استفاده از جلسه های مشاوره و روان درمانی است. در صورتی که میزان وابستگی خانمی به دخانیات بالا باشد و نتواند تنها با مشاوره سیگار را ترک کند، بهترین روش موثر استفاده از برچسب های نیکوتینی است این برچسب ها معمولا روی بازی چسبانده می شوند و با توجه به میزان وابستگی فرد به سیگار، نیکوتین وارد بدنش می کنند. مخی توان برچسب نیکوتین را به صورت آزاد از داروخانه ها تهیه کرد.سایر محصولات جایگزین نیکوتین مثل آدامس یا پاستیل نیز کارکرد مشابهی دارند. دقت کنید مصرف هرگونه داروی ترک سیگار در دوران بارداری ممنوع است.

طب سوزنی روش دیگری است که مدتی است تاثیر آن در ترک سیگار به اثبات رسیده است. در این روش درمانگر انرژی حیاتی که در بدن جریان دارد را مجددا به حد متعادل می رساند، در نتیجه میل به سیگار در فرد کاهش می یابد. در طول جلسه های ترک سیگار، درمانگر برای احساسات مختلف فرد درمان ویژه ای در نقطه ای از بدن انجام می دهد. به عنوان مثال وقتی فرد استرس دارد یا احساس خماری می کند، درمان های متفاوتی روی سرانگشتان، گوش و بینی انجام می شود.

ترک سیگار در دوران بارداری

راه حل‌های فوری برای ترک

  1. دست‌ها و دهانتان را مشغول نگه دارید (آدامس بجوید، آبنبات بخورید، یک کار هنری دستی انجام دهید و...).
  2. وقتی دلتان می‌خواهد سیگار بکشید به لیست مزایای ترک سیگار نگاه کنید.
  3. وقتی دلتان می‌خواهد سیگار بکشید، به دوست حمایتگر خود تلفن کنید.
  4. اطراف خود را با افراد سیگاری شلوغ نکنید.

ترک سیگار در دوران بارداری

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits