دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عوارض آسپارتام (شیرین کننده های مصنوعی)در دوران بارداری
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
آسپارتام یک ترکیب سنتتیک است که از اتصال دو اسید آمینه ی فنیل آلانین و اسید آسپارتیک با یک متیل الکل بوجود می آید ، متیل الکل در بدن به اسید فورمیک (سم موجود در نیش مورچه) و فورمالدئید ( مایع مورد استفاده در مومیایی ) شکسته می شود.

آسپارتام شیرین اما سم مرگ آور

آسپارتام چیست؟

آسپارتام یک ترکیب سنتتیک است که از اتصال دو اسید آمینه ی فنیل آلانین و اسید آسپارتیک با یک متیل الکل بوجود می آید ، متیل الکل در بدن به اسید فورمیک (سم موجود در نیش مورچه) و فورمالدئید ( مایع مورد استفاده در مومیایی ) شکسته می شود. هر بار که نوشیدنیها یا آدامس های حاوی آسپارتام را مصرف می کنید بدن شما مقداری از این مواد ناسالم را دریافت می کند.

عوارض شیرین کننده های مصنوعی در بارداری

اسیدهای آمینه مستقیماً به مغز وارد شده و سبب تغییر عملکرد سیستم عصبی شما می شوند . مغز شما به طور طبیعی از فنیل آلانین استفاده می کند اما با مصرف آسپارتام شما مقدار بیشتری فنیل آلانین به مغز می رسانید.تحقیقات نشان می دهد که افزایش مقدار فنیل آلانین در مغز سبب افزایش حملات ناگهانی غش (seizure) می شود.

مواد شیمیایی دیگر متیل الکل ، فورمیک اسید و فورمالدئید – نیز مواد بسیار سمی هستند که با خوردن آسپارتام وارد بدن شما می شود . بهر حال MSG(مونوسدیم گلوتامات) که یک اکسایتوتوکسین دیگر است به صورت همزمان با آسپارتام عمل کرده وسبب ایجاد تخریب بیشتر می شود.

عوارض شیرین کننده های مصنوعی در بارداری

بسیاری از مردم در جستجوی لاغری بدون دردرسر هستند. همه چیز بخورند و لاغر شوند. به همین دلیل خوراکی های به بازار آمده که روی آن نوشته شده ، بدون شکر، قند رژیمی و از این قبیل کلمات گول زننده.

همه نوشیدنی های که به No Sugar و یا Sugar Free معروف هستند همه دارای قند های مصنوعی بوده که به صورت صناعی تولید می شوند. معروف ترین این شیرین کننده ها آسپارتام نامیده می شود. داخل نوشابه های رژیمیDiet cock , Diet soda قندهای مصنوعی وجود دارد که به ظاهر ارزش جذبی نداشته اما اثرات سوء فراوانی دارند.

چاقی در کودکان نسبت به سال های گذشته دو برابر شده است و افزودن شکر به غذاها و نوشیدنی ها عامل شناخته شده مهم در گسترش این امر است.به نظر می رسد جایگزینی این نوشیدنی های پراز شکر با شیرین کننده های مصنوعی ایمن تر است زیرا کالری کمتری دارند.

شیرین کننده های مصنوعی شامل: آسپارتام، ساخارین، آسه سولفام، سوکرالوز، سیکلامات و... هستند که در ترکیبات موادغذایی و نوشیدنی های مختلف ذکر شده است، توصیه می شود قبل از مصرف هر نوع محصول تولیدی کارخانه ها در ابتدا برچسب آن را مطالعه فرمائید.شواهد کمی وجود دارد که رابطه مصرف شیرین کننده های مصنوعی و افزایش خطر بیماری های متابولیکی و چاقی در بزرگسالان را نشان می دهند.


اندازه گیری شاخص توده بدنی در کودکان

محققین دریافتند، در مقایسه با زنانی که شیرین کننده مصنوعی مصرف نکرده بودند، مصرف روزانه این نوشیدنی ها با افزایش در BMI و احتمال خطر دو برابری اضافه وزن تا سن یکسالگی کودک در ارتباط بود.


نحوه افزایش BMI با مصرف شیرین کننده های مصنوعی چگونه است؟

برخی معتقدند، زمانی که گیرنده های دهان و روده در معرض شیرین کننده های مصنوعی قرار می گیرند، باعث تحریک اشتهای فرد می شود که در بلند مدت باعث اضافه وزن می شود.برخی معتقدند، شیرین کننده های مصنوعی ممکن است باعث تغییر انواع و یا تعداد باکتری های روده شده و تغییرات متابولیکی ایجاد کند.

از آنجا که چندین مکانیسم در این امر دخیل هستند اما بررسی این امر از نظر حیطه علم تغذیه نیازمند مطالعه است.در حال حاضر هزاران محصول تغذیه ای و نوشیدنی حاوی شیرین کننده های مصنوعی در بازار موجود است، به همین دلیل تحقیقات بیشتری در زمینه سلامت جامعه نیاز است.

  • آسپارتام باعث چاقی می شود

اگر چه بیشتر مردم قند را به دلیل کالری بالای آن استفاده نمیکنند ولی نمی دانند که خود همین اسپارتام نیز سبب چاقی می شود. چون فکر میکنند که چون دارای صفر کالری است پس چاق نمیکند مشکل این است که آسپارتام یک ماده غیر طبیعی است به طوری که بدن ذخیره آن را به چربی تبدیل میکند. علاوه بر این، یک ماده مصنوعی به نام فنیل آلانین در آسپارتام اعتیاد آور است

  • آسپارتام تولید سموم میکند

از آنجا که آسپارتام یک ماده طبیعی نیست، هضم این مواد مشکل است. آسپارتام دارای سه ماده شیمیایی، اسید اسپارتیک ، متانول و فنیل آلانین است. این ماده شناخته شده سمی می باشد و در صورت ترکیب آنها بیشتر به بدن آسیب می رساند

  • آسپارتام از باکتری های باقی مانده ساخته شده است

باکتری موجود در آسپارتام به اسم E. coli برای انسان مضر است
این حقایق شگفت آور در مورد آسپارتام می باشد. فکر نمی کنم که آسپارتام بدلیل کالری صفر بودن برای بدن مفید باشد آسپارتام مواد مصنوعی و غیر طبیعی است، که می تواند به بدن آسیب برساند.

===========================================================

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits