دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت لکه بینی بین دو قاعدگی چیست؟
12
زمان مطالعه: 16 دقیقه
علت لکه بینی بین دو قاعدگی چیست؟:لکه بینی بین دو دوره قاعدگی یک موضوع رایج است. در این مقاله از دلگرم قصد داریم ۴ دلیل رخ دادن این لکه بینی‌ها را با هم مرور کنیم.

علل شایع لکه بینی در زنان

آیا لکه بینی و خونریزی بین دو پریودی خطرناک است؟

لکه بینی بین دو دوره قاعدگی یک موضوع رایج است. در این مقاله از دلگرم قصد داریم ۴ دلیل رخ دادن این لکه بینی‌ها را با هم مرور کنیم. بیشتر افراد ممکن است در دوره بین دو قاعدگی خود، لکه‌هایی را مشاهده کنند که معمولا انتظارش را نداشتند.

علل شایع لکه بینی در زنان

حالا سوال اینجاست که وجود چنین لکه‌هایی می‌تواند نگران کننده باشد؟

تخمک گذاری

برخی از خانم‌ها به مدت یک الی دو روز بعد از تخمک گذاری، متوجه لکه‌های کمرنگی می‌شوند. این موضوع معمولا به طور منظم برای برخی از افراد رخ می‌دهد. تخمک گذاری زمانی در چرخه شماست که در آن بیشتر از قبل قدرت باروری دارید. اگر از بارداری جلوگیری می‌کنید،مطمئن شوید که لکه بینی را با خونریزی قاعدگی اشتباه نمی‌گیرید.

پیشگیری از بارداری

لکه بینی بین دو دوره قاعدگی یکی از عوارض جانبی شایع برای موارد پیشگیری از بارداری همچون قرص‌های ضد بارداری، IUDS هورمونی و ایمپلنت‌هاست. لکه بینی ممکن است زمانی رخ دهد که استفاده از این موارد پیشگیرانه را آغاز کرده‌اید یا در حال استفاده از آن‌ها هستید. اگر خونریزی شدید و غیر عادی داشتید حتما با یک پزشک متخصص در این مورد مشورت کنید. در این شرایط، ممکن است استفاده از داروها و وسایل پیشگیری برای شما مفید نباشد.

بارداری

بیشتر خانم‌ها در دوران بارداری خود لکه بینی را تجربه می‌کنند. این لکه‌بینی‌ها معمولا در ماه‌های اولیه بارداری رخ می‌دهد. اگر بارداری سالم باشد وجود چنین لکه‌هایی نباید نگران کننده باشد. اگر نشانه‌های دیگری نیز دارید باید با یک پزشک مشورت نمایید. پزشک می‌تواند بارداری شما را کنترل کند و مطمئن شود لکه بینی به خاطر حاملگی خارج از رحمی نیست. اگر این نوع حاملگی بدون کنترل و درمان رها شود، ممکن است برای زندگی فرد خطرناک باشد.

یائسگی

زمانی که بدن خود را برای خروج از حالت باروری به یائسگی آماده می‌کند، ممکن است عدم تعادل هورمونی اتفاق بیفتد. این عدم تعادل نیز منجر به لکه بینی در فرد می‌شود. در چنین شرایطی، لکه بینی نشانه ای از آغاز یائسگی است.در واقع کمی خونریزی قبل از قاعدگی نگران کننده نیست، اما لکه بینی مداوم ممکن است نشانه یک مشکل جدی باشد.خونریزی بین دو دوره قاعدگی ، که لکه بینی نامیده می شود، مشکل رایجی است. دکتر امی آتری، استاد بالینی در دانشگاه کالیفورنیا، می گوید :"تقریبا تمام زنان در یک دوره از زندگی خود، با چنین مشکلی روبرو می شوند."لکه بینی قبل از شروع قاعدگی، اغلب نگران کننده نیست. هرچند در برخی موارد، ممکن است نشانه مشکلات تناسلی و یا حتی یک بیماری کشنده باشد.

--------------------------------------------------------------------------------------

به چه نوع خونریزی لکه بینی گفته می شود؟


به گفته دکتر آتری ، یک دوره قاعدگی به طور معمول هر 28 روز اتفاق می افتد و در حدود 4 تا 7روز طول می کشد. با این وجود اگر کل چرخه قاعدگی یک زن به مدت 35 یا 28 روز باشد، و یا اینکه عادت ماهانه تا 8 روز طول بکشد، غیر طبیعی نخواهد بود .خونریزی مهبلی ، پس از پایان یک دوره قاعدگی یا پیش از آغاز دوره بعدی، لکه بینی نامیده می شود. خونریزی ممکن است بسیار کم رنگ باشد ، به طوری که شما لکه هایی صورتی رنگ بر روی لباس زیرتان ببینید، همچنین خونریزی ممکن است به صورت چند قطره و یا شدید اتفاق بیافتد که شبیه قاعدگی است.

--------------------------------------------------------------------------------------

تفاوت انواع ترشحات مابین دو دوره قاعدگی


ترشحات طبیعی واژن بین دوره ها ، در طول چرخه قاعدگی تغییر می کند. بعد از اتمام دوره خونریزی ، ممکن است ترشحاتی شفاف یا سفید رنگ داشته باشید. اینگونه ترشحات طبیعی هستند و به مرطوب ماندن بافتها کمک می کنند. برخی تغییرات از جمله داشتن ترشحاتی به رنگ زرد تیره یا بدبو، ممکن است به دلیل جراحت یا عفونت مهبل باشد.

گاهی ترشحات آغشته به خون، شدید یا خفیف نیز، لکه بینی محسوب می شود، با این تفاوت که این نوع خونریزی به دلیل جراحت یا عفونت مهبل است ، نه قاعدگی.لکه بینی واقعی ، می تواند درجات زیادی داشته باشد. اینگونه خونریزی، خونریزی غیر منتظره نیز نامیده می شود، و می تواند شدید یا خفیف باشد. خونریزی بین دوره ها قبل از یائسگی، ممکن است بسیار نامنظم و غیر قابل پیش بینی باشد.

--------------------------------------------------------------------------------------

علل خونریزی و لکه بینی بین دو چرخه

1- پولیپ و یا فیبروئید رحم.و اندومتریوز.

2- عفونت مهبل - صدمه وارد شدن به مهبل-خشکی دیواره مهبل به علت کاهش استروژن پس از یائسگی از دیگر علل این نوع اختلالات قاعدگی است.

3- عوارض زایمان مانند سقط جنین و یا حاملگی خارج رحمی.

4- نوسانات سطح هورمونها.

5- کم کاری تیروئید.

6- قطع ویا از سر گیری مصرف قرصهای ضد بارداری و یا استروژنها.

7- از عوارض استفاده از دستگاه داخل رحمی(IUD) خونریزی خفیف است.

8- مصرف داروهای ضد انعقاد خون.

9- استرس و تنش.

10- شیردهی در زنان شیرده.

11- سرطان گردن رحم.

12- معاینه دهانه رحم توسط پزشک

--------------------------------------------------------------------------------------

پس بطور کلی دو عامل می تواند باعث لکه بینی شود:

1- اختلال هورمونی در اثر تنبلی تخمدان و با کم کاری تیرویید و عیره ...

2- علل ارگانیک : در این صورت تغییرات فیزیکی از قبیل کیست تخمدان، فیبروم رحمی، پولیپ دهانه رحم، ضایعات و زخمهای دهانه رحم و یا خدای نکرده بدخیمی های دستگاه تناسلی و ...

--------------------------------------------------------------------------------------

لکه بینی و خونریزی بین قاعدگی در موارد زیر باید حتمأ توسط پزشک پیگیری شود :

1- در دخترانی که هنوز به سن بلوغ نرسیده اند و یا کمتر از 10 سال سن دارند.

2- در زنانی که بیش از 50 سال سن دارند.

3- لکه بینی خفیف در دوران حاملگی طبیعی است اما هرگونه خونریزی بایستی توسط پزشک ارزیابی گردد.

4- لکه بینی و خونریزی بین قاعدگی دردناک،با حجم زیاد و طولانی مدت.

5- لکه بینی با تب و درد لگنی همراه باشد.

6- لکه بینی بیشتر از 3 ماه طول بکشد.

--------------------------------------------------------------------------------------

لكه بيني و چرخه قاعدگي

لکه بینی بین دو چرخه

اگر پيش از شروع عادت ماهانه و يا در ميانه چرخه قاعدگي دچار خونريزي مي شويد ، نگران نباشيد. به گفته دكتر آتري، مقدار كمي خونريزي بين دوره هاي قاعدگي و يا لكه بيني غيرمتداول، نسبتا طبيعي است. براي اطمينان از اينكه محل خونريزي واژن است ، نه مقعد يا مجراي ادراري ، از تامپون استفاده كنيد.به دليل كاهش استروژن به هنگام آزاد شدن تخمك، حدود ۱۰ درصد از زنان در زمان تخمك گذاري، لكه بيني را تجربه مي كنند.به گفته دكتر آتري ترشحات واژني اغلب با مقداري خون همراه است.

همچنين فرد ممكن است دچار گرفتگي عضلات يا دردهاي خفيفي شود.نشانه لكه بيني بي خطر اين است كه اين نوع خونريزي هر ماه حدود ۱۰ تا ۱۴ روز پس از پايان عادت ماهانه، و يا دو هفته پيش از شروع آن اتفاق مي افتد. همچنين لكه بيني ممكن است نشانه آغاز قاعدگي باشد.اگر لكه بيني ۵ روز پيش از قاعدگي اتفاق بيافتد، نه ۲روز قبل و يا ۲ روز بعد از آن ، نگران كننده نخواهد بود.

به گفته دكتر استفن وِيس ، متخصص زنان و زايمان و استاديار دانشگاه اِموري، استرس و فشار جسمي و روحي، و حتي برخي از اتفاقات، ممكن است سبب شوند كه مغز فرمان آغاز چرخه قاعدگي را صادر نكند. اين امر مي تواند موجب لكه بيني در نيمه اول چرخه قاعدگي شود. كاهش ميزان پروژسترون ، كه نتيجه تخمك گذاري ناقص است ، موجب لكه بيني در نيمه دوم چرخه قاعدگي مي شود.

بنابراين اگر لكه بيني، ۳ يا ۴ روز قبل از عادت ماهانه و يا يك هفته پس از آن اتفاق بيافتد، نشان دهنده يك چرخه قاعدگي غيرمعمول است.به گفته دكتر وِيس، پوشش داخلي رحم نيز بايد طبيعي باشد. وجود بافتهاي اضافه و ناهنجاري در پوشش رحم ممكن است آن را ضعيف كند و سبب لكه بيني هاي مداوم شود. رايج ترين علل اين مشكل وجود پليپ هاي خوش خيم و فروئيدها در سطح يا نزديك پوشش رحم است.با اين وجود دكتر وِيس تاكيد مي كند كه اگر خونريزي ۷روز پيش از آغاز قاعدگي ، نه ۳ روز پيش از آن اتفاق بيافتد ، نگران كننده نخواهد بود.

--------------------------------------------------------------------------------------

ساير شرايط مربوط با لكه بيني


نبايد فراموش كرد كه لكه بيني علاوه بر اين كه نشانه تخمك گذاري و يا شروع قاعدگي است، ممكن است نشانه تغييرات مهمتري در زندگي يك زن ، مانند بارداري يا يائسگي باشد. لكه بيني مي تواند جزء اولين نشانه هاي بارداري باشد و در مراحل اوليه بارداري اتفاق بيفتد ، همچنين لكه بيني در زنان ميان سال ممكن است نشانه دوران پيش از يائسگي باشد، زماني كه هنوز يائسگي به طور كامل اتفاق نيفتاده است و خونريزي هاي واژني بايد به كلي قطع شوند.

لكه بيني در طول دوران بارداري: بسياري از زنان در مراحل اوليه بارداري دچار لكه بيني مي شوند. درحقيقت اين خونريزي هاي خفيف، يكي از نشانه هاي بارداري است .لكه بيني ، خصوصا در مراحل اوليه و يا پاياني بارداري ، كاملا طبيعي است. در ۷ تا ۱۰ روز اول بارداري ، زماني كه جنين به ديواره رحم متصل مي شود، لكه بيني بسيار رايج است.به گفته آتري بسياري از زنان در اين موقع، از بارداري خود بي اطلاع هستند.

همچنين لكه بيني ممكن است ۲ يا ۳ هفته قبل از زايمان نيز اتفاق بيافتد. به گفته ي آتري، اغلب خانم ها حتي با وجود اين لكه بيني هاي اوليه، متوجه بارداري خود نمي شوند. همچنين ممكن است دو تا سه هفته قبل از موعد وضع حمل ، در اثر قطع شدن اتصال مخاطي با ديواره رحم، دچار لكه بيني شوند. در دوران بارداري، اين نوع لكه ها معمولا ترشحات آغشته به خون واژن هستند.از سوي ديگر، اگر پيش از موعد مقرر دچار خونريزي شديد يا درد شكم شويد، بايد بلافاصله با پزشك خود تماس بگيريد. اين ممكن است علائم سقط جنين يا حاملگي خارج از رحم باشد.

--------------------------------------------------------------------------------------

لكه بيني چه ارتباطي با يائسگي دارد؟


در دوران قبل از يائسگي، ممكن است خونريزي شديد يا لكه بيني بين قاعدگي اتفاق بيافتد. بعد از يائسه شدن نبايد بين هر دوره قاعدگي دچار خونريزي شويد ، و هرگونه خونريزي رحم در اين دوران بايد مورد بررسي قرار گيرد. يكي از علل شايع خونريزي غير عادي رحم، تغييرات هورموني در دوران يائسگي است، اما لكه بيني يكي از نشانه هاي سرطان يا تغييرات آناتوميكال است كه بايد با پزشك مطرح شود.

--------------------------------------------------------------------------------------

رنگ لكه ها بين دوره هاي قاعدگي


لكه هاي خون رنگهاي متفاوتي دارند مانند: قرمز تيره، صورتي، قهوه اي تيره يا قرمز مايل به قهوه اي. به گفته ي ويس، رنگ خون تازه، قرمز روشن است، خونابه صورتي است، خوني كه چند روز در رحم بماند قهوه اي رنگ و خوني كه مدت زيادي مانده باشد سياه است.

رنگ لكه ها به ميزان خونريزي و زماني كه طول مي كشد تا خون از دهانه رحم عبور كند بستگي دارد، اما به تشخيص علت اصلي اين تفاوت رنگ، كمكي نمي كند.اگر نياز است كه جزئيات را به پزشك گزارش دهيد، به رنگ خون توجه كنيد. اگرچه پزشك تنها با دانستن رنگ لكه ها، نمي تواند مشكل شما را تشخيص دهد.

--------------------------------------------------------------------------------------

خونريزي شديد رحم


ميزان خونريزي رحم موضوع بسيار مهمي است. لكه بيني خفيف بين دو دوره قاعدگي، نگران كننده نيست. اما اگر خونريزي شما به اندازه اي شديد مي شود كه در هر يك ساعت نياز به تعويض نوار بهداشتي داريد، بايد با پزشك خود تماس بگيريد.

--------------------------------------------------------------------------------------

در صورت مشاهده ي علائم زير بايد به پزشك مراجعه كنيد:


- خونريزي بيش از حد رحم يا خونريزي بين قاعدگي كه بيش از سه روز طول مي كشد. لكه بيني هرگز نبايد تا سه هفته ادامه داشته باشد.
- داشتن لكه بيني كم در طول سه دوره قاعدگي.
- هرگونه لكه بيني يا خونريزي غير عادي رحم كه با حالت هميشگي مغاير باشد.
- خونريزي مكرر رحم در طول سه هفته بين هر قاعدگي.
- خونريزي شديد بعد از رابطه جنسي.
- هرگونه خونريزي بعد از يائسگي.
خونريزي غير طبيعي رحم بين دوره هاي قاعدگي، دلايل مختلفي دارد. اگرچه ممكن است خونريزي بين قاعدگي در اثر تخمك گذاري يا استفاده از برخي روش هاي جلوگيري از بارداري اتفاق بيافتد، لازم است كه بيمار و پزشك به چند عامل ديگر توجه كنند:
- استرس
- شروع و يا قطع مصرف قرص هاي ضد بارداري
- استفاده از IUD براي پيشگيري از بارداري
- انواع خاصي از داروها، مانند كورتيكواستروئيد يا داروهاي ضد افسردگي
- عدم تعادل هورموني
- پوليپ رحم( يك بافت بدون درد در داخل يا روي سطح رحم)
- كيست تخمدان
- اختلالات تيروئيد
- ديابت
- زخم هاي آندومتريوز( اختلالي كه در آن بافتي مشابه پوشش داخلي رحم، در نقاط غير معمول از جمله پايين شكم ظاهر ميشود) يا تغييرات ديگري در لايه ي مخاطي ديواره رحم.
- عفونت مثانه يا واژن
- بارداري
- بارداري خارج از رحم
- سقط جنين
- سرطان آندومتر( ديواره رحم)، سرطان رحم يا دهانه رحم
- استفاده ازداروهاي رقيق كننده خون
- سوزش واژن به دليل خشكي
- انجام آزمايش هايي از قبيل پاپ اسمير

معاينه پزشك بهترين راه براي تشخيص بيماري است، بنابراين حتي با وجود خونريزي، حتما به پزشك مراجعه كنيد و منتظر قطع آن نمانيد. به گفته ي آتري، با وجود لكه بيني يا حتي خونريزي شديد ، پزشك مي تواند معاينه را انجام دهد. تشخيص سريع بيماري اهميت زيادي دارد، زيرا لكه بيني يكي از علائم سرطان است.

--------------------------------------------------------------------------------------

درمان لکه‌بینی قاعدگی


پزشک باید علت لکه‌بینی را یافته و نوع درمان را مشخص کند.پزشک با احتیاط نواحی بیرونی، پوشش واژن، و گردن رحم را معاینه می‌کند. در صورت لزوم نمونهٔ کوچکی از بافت را برداشته و برای آزمایش میکروسکپی به آزمایشگاه می‌فرستد.تست های هورمونی انجام شده و در صورت وجود اختلال هورمونی باید درمان شوند. برای کنترل انجام تخمک‌ گذاری، باید یک نمودار تغییرات دمای بدن بسازید.

اگر فقدان تخمک‌ گذاری عامل لکه‌بینی باشد، پزشک احتمالاً داروی هورمونی، به‌صورت قرص‌های ضد بارداری یا پروژسترون، برایتان تجویز می‌کند.گرچه قرص‌های ضدبارداری درمان مرسوم در این مورد هستند، در برخی زنان خود آنها باعث لکه‌بینی می‌شوند. در این صورت، پزشک مقدار مصرف آن را تغییر می‌دهد.
عفونت را درمان کنید. اگر عفونت مهبل یا مثانه علت لکه‌بینی باشد، پزشک با تجویز آنتی‌بیوتیک مناسب آن را درمان می‌کند.

مراقب گردن رحم باشید. گاهی گردن رحم (ورودی باریک رحم) سلول‌های غیرطبیعی می‌سازد. این حالت به لکه‌بینی منجر می‌شود و درمان آن آسان است. پزشک با استفاده از پرتو لیزر این سلول‌ها را از بین می‌برد. این گرفتاری شایع است و در دو سوم موارد خطری ندارند، اما ممکن است مقدمه‌ای برای سرطان باشد. بنابراین، تشخیص و درمان آن ضروری است.

--------------------------------------------------------------------------------------

برای درمان لکه بینی بین دو قاعدگی چه باید کرد؟


حتی اگر لکه بینی مربوط به هیچ نوع بیماری نباشد، هیچ دلیلی برای تحمل کردن آن قبل از هر قاعدگی وجود ندارد. لکه بینی در طول یک دوره قاعدگی عامل نگران کننده ای نیست، اما به گفته ی ویس، اگر به تازگی دچار این مشکل شده اید، با پزشک خود مشورت کنید.با کمک پزشک می توانید از خونریزی بین قاعدگی جلوگیری کنید، همچنین می توانید با استفاده از روش های زیر خطر ایجاد لکه بینی را کاهش دهید.

  • مصرف قرص های جلوگیری از بارداری طبق تجویز پزشک. مصرف نامنظم این قرص ها یک علت شایع لکه بینی است. قطع مصرف قرص و شروع مجدد آن نیز باعث خونریزی می شود. برای جلوگیری از لکه بینی، سعی کنید که قرص های خود را روزانه به طور منظم مصرف کنید.
  • کاهش مصرف آسپرین. اگر دچار لکه بینی می شوید، باید از مصرف آسپرین خودداری کنید، زیرا این قرص باعث افزایش خونریزی می شود. به عقیده دکتر آتری، از آن جهت که آسپرین رقیق کننده خون است، مصرف آن شدت خونریزی بین قاعدگی را افزایش می دهد.
  • انجام آزمایش پاپ اسمیر به طور منظم. با انجام این آزمایش، می توان سرطان دهانه رحم را قبل ازمشاهده ی علائم آن تشخیص داد. سرطان دهانه رحم، در صورتی که در مراحل اولیه تشخیص داده شود، کاملا قابل درمان است. اگر سالانه یک آزمایش پاپ اسمیر انجام شود، امکان تشخیص هر نوع سلول غیر عادی در مراحل اولیه و قابل درمان سرطان ، وجود دارد.
  • حفظ کردن وزن مناسب بدن. از آن جهت که چاقی مفرط یک عامل بسیار خطرناک برای سرطان رحم است، حفظ کردن وزن مناسب بدن، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد. این بیماری در زنان یائسه بسیار رایج است، بنابراین اگر بعد از یائسگی متوجه هر نوع لکه بینی شوید، باید فورا با پزشک خود تماس بگیرید.
  • تغییر روش های کنترل بارداری. لکه بینی در زنانی که از دستگاه های داخل رحمی استفاده می کنند، امری طبیعی است. این خونریزی معمولا بی ضرر است، اما با تغییر روش کنترل بارداری می توان از لکه بینی جلوگیری کرد.
  • کنترل استرس. هیجان و استرس نظم دوره های قاعدگی را به هم می ریزد و باعث ایجاد لکه بینی یا قاعدگی های نامنظم می شود. سعی کنید با انجام ورزش های تمدد اعصاب از جمله یوگا، مدیتیشن، تنفس عمیق و ایروبیک، استرس خود را کنترل کنید.
  • نوشتن تاریخ دوره های قاعدگی . تاریخ دوره های قاعدگی و هر نوع لکه بینی در طول دوره ها را یادداشت کنید. مدت زمان خونریزی و شدت آن، همچنین وجود ترشحات رحم همراه با خونریزی را نیز بنویسید. پزشک با استفاده از این گزارش ها، می تواند علت خونریزی بین دوره ها را تشخیص دهد.
  • به عنوان آخرین نکته باید اشاره کرد که افراد باید شرایط و الگوهای مخصوص به بدن خود را بدانند. ممکن است لکه بینی برای شما امری عادی باشد، با این حال اگر تغییرات قابل توجهی در عادت ماهانه خود مشاهده کردید، حتما با پزشک تماس بگیرید.

--------------------------------------------------------------------------------------

نکته 1: مصرف آسپرین مدت زمان و شدت خونریزی را افزایش میدهد بنابراین از مصرف آن خودداری کنید.

نکته 2: بیماریهای تیروئیدی و یا مصرف قرصهای ضد بارداری از میزان حجم خونریزی ماهانه شما می کاهند.

--------------------------------------------------------------------------------------

باید با یک پزشک صحبت کنم؟

بله. اگرچه لکه بینی به طور معمول در بیشتر خانم‌ها دیده می‌شود اما ممکن است نشان دهنده یک مشکل بزرگ‌تر باشد. شرایط جدی بسیاری وجود دارد که با لکه بینی مرتبط است. به عنوان مثال سقط جنین، حاملگی خارج رحمی، مسائل تیروئیدی ، سرطان، فیبروئید رحمی یا پولیپ ، کیست تخمدان و سرطان گردن رحم یا رحم ممکن است با این مورد مرتبط باشد. با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا بتوانید دلیل واقعی این لکه بینی‌ها را مشخص کنید.

--------------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (12 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

نرگس | ۵ سال پیش
سلام من بیست و چهارم برج هشت پریود شدم بعد هشتم برج نو یکم لکه بینی دارم بعدش من بیست پنج روز یکبار پریود میشم حالا میخوام بدونم آیا حامله هستم
2
0

hits