دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خطرات لوازم آرایش برای جنین
4
زمان مطالعه: 8 دقیقه
خطرات لوازم آرایش برای جنین:دوران بارداری و لوازم آرایشی ممنوعه/دوست داشتن شما در خصوص یک حیوان بویژه پرندگان می تواند بازگو کننده بسیاری از حقایق در مورد شخصیت شما باشد.

دوران بارداری و لوازم آرایشی ممنوعه

خطرات استفاده از لوازم آرایش
خطرات استفاده از لوازم آرایش

دوست داشتن شما در خصوص یک حیوان بویژه پرندگان می تواند بازگو کننده بسیاری از حقایق در مورد شخصیت شما باشد. حالا کمی فکر کنید وببینید که چه نوع پرنده ایدوران بارداری برای هر خانمی جزء حساس ترین دوران هاست، در دوران بارداری مادر برای حفظ سلامت خود و جنینش باید تا حد ممکن احتیاط های لازم را به خرج دهد و از هرچیز مشکوکی دوری کند. آرایش و استفاده از محصولات پوست و مو یکی از دغدغه های خانم ها در این دوران است.

برای حفظ سلامتی و بارداری بدون خطر، بسیاری از پزشکان پیشنهاد می کنند که موی خود را در دوران بارداری بیشتر خانم های باردار از ترک ها و تیرگی پوست بدن و صورت شان خسته می شوند و وقتی سراغ کیف آرایش شان می روند، نگران این می شوند که آیا استفاده از این مواد آرایشی و بهداشتی در دوران بارداری، خطری برای جنین آن ها ایجاد نمی کند.

خطرات استفاده از لوازم آرایش

مو

موهای خود را خصوصاً در سه ماهه اول حاملگی رنگ نکنید. دکتر جانت گراف (متخصص پوست در کالج پزشکی مانت سینایی در نیویورک) می گوید:رنگ مو می تواند از طریق پوست سر جذب بدن شود.
به همین علت می توانید بجای رنگ مو از حنا یا رنگ های طبیعی که مواد شیمیایی در آنها بکار نرفته استفاده کنید. در صورتی که بخواهید فقط قسمتی از موی خود را «های لایت» کنید و اینکار را با دقت تمام و بصورتی انجام دهید که با پوست سر شما تماسی نداشته باشد، در اینصورت اینکار بی خطر است.

صورت

بهتر است در دوران بارداری کمتر از مواد آرایشی استفاده کنید. بیشتر داروهای مصرفی برای از بین بردن اکنه(جوش های ریز بر روی صورت یا دیگر نقاط بدن) شامل موادی است که ممکن است، جنین شما را به خطر بیاندازد. از کرم های موضعی که در آن ترکیبات ویتامین A وجود دارد، استفاده نکنید. از مصرف داروهای خوراکی مثل تتراسایکلین و انواع کرم ها بدون نسخه پزشک، برای درمان اکنه خودداری کنید. کرم های ضد آفتاب (غیر شیمیایی) نه تنها برای بانوان باردار خوب، بلکه ضروری است.

گردن

در بعضی عطرها از مواد شیمیایی استفاده شده است که می تواند برای سلامتی بانوان باردار و جنین آنها مضر باشد. معمولاً بر روی برچسب عطرها می توان از مواد شیمیایی مورد استفاده در آنها با خبر شد.
در هرصورت بهتر است بجای استفاده از عطرهای ساخته شده با مواد شیمیایی از عصاره یا روغن های طبیعی که از گل ها و گیاهان خوشبو گرفته شده است، استفاده کنید.

بعلاوه پوست خانم های باردار ممکن است در زمان حاملگی از حساسیت بیشتری برخوردار باشد و عطر محبوب آنها احتمالاً در این زمان بسیار قوی یا نفرت انگیز بنظر برسد. بنابراین در هر صورت قبل از استفاده بهتر است عطر مورد نظر خود را کمی امتحان کنید.


سینه ها و شکم

برای همسران هیچ چیزی زیباتر از شکم در حال رشد بانوان باردار آنها نیست. نگرانی آنها بروز علایم کشیدگی پوست شکم و دیگر نقاط بدن شماست و به دنبال راهی موثر برای جلوگیری از بروز و یا درمان آن می باشند. معمولاً پمادهایی که تضمین کننده سلامتی و زیبایی پوست هستند در این دوره مورد استفاده قرار می گیرند. این پمادها ممکن است سالم و آرامبخش باشند ولی پزشکان معتقدند که تنها چیزی که از زیاد شدن اثرات کشیدگی بر روی بدن خانم های باردار پیشگیری می کند، ژن آنها است. پمادها و لوسیون های پیشگیری از این علایم برای آرام سازی پوست های خشک و خارش آن بسیار مناسب است.

کمر و پشت

یک ماساژ خوب نه تنها برای بانوان باردار مناسب است بلکه بر انجام آن نیز تاکید شده است. دکتر برینسون از بیمارستان پرسپتیرین نیویورک می گوید:تمامی روش ها برای ماساژ در زمان بارداری مناسب است، ولی حتماً به شخصی که شما را ماساژ می دهد بگویید که باردار هستید، علت آن این است که بعد از سه ماهه اول شما نباید بیش از چند دقیقه به پشت خود بخوابید و بعضی از روش های ماساژ و همچنین بعضی از روغن ها در انجام ماساژ، نباید مورد استفاده قرار گیرد.

در این حالت استفاده از بالش برای پشتیبانی از بدن بهتر از تخت های مخصوص ماساژ است . در هر حال متخصصین در امر ماساژ بانوان باردار، برای استفاده از روغن های بی ضرر در این دوران و بهترین روش ها برای انجام ماساژ بانوان باردار آموزش های لازم را دیده اند.

پاها

دست کم دو روش بدون ضرر برای از بین بردن موهای زاید پاها در دوران بارداری وجود دارد که استفاده از تیغ و موم است ( درصورتی که شما این کارها را قبل از بارداری انجام داده اید و از بی خطر بودن آن برای خود مطمئن هستید). در مورد برداشتن موهای زاید بوسیله لیزر در زمان بارداری تحقیقات کافی انجام نشده است، بنابراین انجام آن در این دوره پیشنهاد نمی شود و همچنین استفاده از مواد شیمیایی برای از بین بردن این موها نیز در دوران بارداری ممکن است زیان هایی داشته باشد. اگر شما برای این کار از روش پدیکور استفاده می کنید از انجام رفلکسولوژی خودداری کنید زیرا بعضی از نقاط حساس در ناحیه کف پا ، در این دوران تحریک کننده می باشند. برای آرامش بخشیدن به خستگی و کوفتگی پاهای خود می توانید از لوسیون های آرام کننده استفاده کنید.

دست ها

اگرچه بانوان باردار «مانیکوریست» همیشه در معرض مواد مضر هستند، اما باید بیشتر مراقب خود باشند. انجام هرچند یکبار مانیکور نمی تواند برای سلامتی آنها مشکل ساز باشد. سعی کنید ابزار مورد استفاده خود را بهمراه داشته باشید و تا حد ممکن از لاک زدن ناخن خود خودداری کنید، زیرا به احتمال زیاد برای ساخت آنها از مواد شیمیایی زیان آور استفاده شده است.

خطرات استفاده از لوازم آرایش

مواظب این مواد باشید!


تحقیقات گسترده ای روی مواد تشکیل دهنده لوازم آرایشی و بهداشتی تشکیل شده که در این بین پرهیز از استفاده مکرر از برخی از این مواد در قالب یک نتیجه درآمده که البته هنوز به قطعیت نرسیده است اما به هر حال توصیه هایی مطرح می شود که عمل کردن به آن ها ضرر نخواهد داشت. هر چند در نهایت نصایح پزشک متخصص بیش از هر توصیه دیگری کاربردی خواهد بود اما در اینجا درباره برخی از این مواد که پرهیز از استفاده از آن ها توصیه شده توضیحاتی ارائه خواهد شد.

Lead

یک نوع ماده سربی است که به خصوص در برخی از رژلب ها استفاده می شود. این ماده هم اگر جذب شود می تواند برای جنین دردسرساز باشد. با این وصف بهتر است برای احتیاط هم که شده سراغ رژلب های طبیعی بروید. رژلب هایی که مواد به کار رفته در آن ها از انواع مواد طبیعی و بی خطر هستند.

Salicylic acid

این ماده معمولا در کرم های ضد آکنه و کرم هایی که برای شادابی و طراوت پوست عرضه می شود، وجود دارد. این ماده از آنجاکه به نوعی از خانواده آسپرین هاست بهتر است در دوران بارداری به خصوص ۳ ماهه اول استفاده نشود. استعمال این کرم ها روی پوست ممکن است باعث جذب آن ها شود بنابراین تا جایی که امکان دارد مراقب استفاده از این کرم ها باشید. برای اینکه باخبر شوید آیا در کرم مصرفی شما چنین ماده ای وجود دارد یا نه می توانید سراغ فهرست مواد تشکیل دهنده بروید. به طور کلی بهتر است از استفاده از محصولاتی که فاقد برچسب هستند خودداری کنید.

Phthalates

این ماده معمولا در برخی لاک های ناخن و دیگر مواد آرایشی به کار می رود. برخی دئودورانت ها، اسپری های مو و عطر ها حاوی این ماده هستند که درست مانند پارابنز می تواند برای جنین پسر دردسرساز باشد. بهتر است لیبل های مواد آرایشی را چک کنید و با پزشک خود مشورت کنید.

Retinol A

این ماده از خانواده ویتامین A است و معمولا در کرم های ضد جوش و ضد آکنه کاربرد دارد. از آنجا که ثابت شده دوز بالای ویتامین A برای جنین خطرناک است بنابراین بهتر است در استفاده از کرم هایی که حاوی این ماده هستند، احتیاط کنید.

Parabens

پارابنز یک نوع ماده نگهدارنده در کرم های پوستی و برخی مواد آرایشی بهداشتی است که درباره استفاده آن در دوران بارداری توصیه های جدی شده است. از قرار معلوم این ماده می تواند برای جنین پسر خطرناک باشد و اختلالاتی را در رشد او ایجاد کند. با این حال تحقیقات ثابت شده ای در این باره وجود ندارد اما در نهایت به نظر نمی رسد چنین موضوعی ارزش ریسک کردن را نداشته باشد. برای پرهیز از استفاده از این ماده می توانید ضمن مشورت با پزشک و افراد متخصص سراغ برندهایی بروید که محصولات آن ها فاقد چنین ماده ای است.

خطرات استفاده از لوازم آرایش

رنگ مو را فراموش کنید!


ترجیح نمی دهید در دوران بارداری مو های تان همان رنگ طبیعی خودش را داشته باشد؟ ظاهرا اگر اینطور پیش بروید بهتر است چون معمولا توصیه می شود در دوران بارداری و البته در ۳ ماهه اول از رنگ کردن مو ها به خصوص استفاده از رنگ های تیره خودداری شود.

البته های لایت های خفیف به شرط این که مواد رنگی با پوست سر تماس پیدا نکند از قرار نمی تواند خطرناک باشد. با این حال ترجیح بر این است که تا حد امکان سراغ استفاده از رنگ مو در دوران بارداری نروید. به خصوص اگر قرار است با پوست سر شما تماس پیدا کند! اشکالی ندارد اگر مو های شما دو رنگ شده. همه می دانند شما باردار هستید و بیش از هر چیز باید به سلامت نوزادتان فکر کنید.

خطرات استفاده از لوازم آرایش

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits