دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ویار در بارداری را مهار کنید
3
زمان مطالعه: 9 دقیقه
ویار در بارداری را مهار کنید:عادت ماهانه زنان در دوران حاملگی قطع می‌شود و برخی اخلاط کثیف که در حالت طبیعی از طریق آن از بدن خارج می‌شد، در بدن باقی می‌ماند و تجمع پیدا می‌کند، این موضوع باعث تحریک دریچه تحتانی مری یا دهانه معده می‌شود و ...

ویار:شایع ترین بیماری در بین زنان باردار

عادت ماهانه زنان در دوران حاملگی قطع می‌شود و برخی اخلاط کثیف که در حالت طبیعی از طریق آن از بدن خارج می‌شد، در بدن باقی می‌ماند و تجمع پیدا می‌کند، این موضوع باعث تحریک دریچه تحتانی مری یا دهانه معده می‌شود و ...برای اطلاع بیشتر از ویار در حاملگی با دلگرم همراه باشید.

ویار در بارداری

درمان ویار در بارداری

بیماری های دستگاه گوارش از بیماری های شایع در زمان بارداری هستند، زیرا به دلیل تغییرات هورمونی و تغییرات سایز اجزای داخل شکم (بخصوص رحم) و جابه جایی سایر ارگان ها بیماری های گوارشی شایع تر می شود.

ویار و تهوع حاملگی یکی از مسائلی است که زنان باردار با آن مواجه هستند. ویار حاملگی به عملکرد دریچه تحتانی مری یا دهانه معده مربوط می‌شود. مصرف میوه‌ی «به» برای تقویت دریچه تحتانی مری یا دهانه معده مۆثر بوده و موجب کاهش تهوع در دوران بارداری می‌شود.

عادت ماهانه زنان در دوران حاملگی قطع می‌شود و برخی اخلاط کثیف که در حالت طبیعی از طریق آن از بدن خارج می‌شد، در بدن باقی می‌ماند و تجمع پیدا می‌کند، این موضوع باعث تحریک دریچه تحتانی مری یا دهانه معده می‌شود و این دریچه به خوبی کار نمی‌کند، در نتیجه موجب بروز ناراحتی گوارشی و تهوع می‌شود. استفاده از مواد غذایی که دریچه تحتانی مری یا دهانه (فم) معده را تقویت کند، موجب کاهش تهوع دوران بارداری می‌شود.

در گذشته به زنان باردار توصیه می‌شد برای این که کودکشان زیبا شود، روزانه یک عدد میوه «به» مصرف کنند علاوه بر آن «به» موجب تقویت دریچه تحتانی مری می‌شود و از این طریق دستگاه گوارش خوب کار می‌کند.

تشخیص بیماری های گوارشی در دوران بارداری مشکل است، زیرا در دوران بارداری به دلیل بزرگ شدن رحم، دیگر با معاینه شکم به تنهایی نمی توان به تشخیص قطعی رسید، بنابراین نیاز به روش های تشخیصی دیگر داریم.

خوشبختانه با پیشرفت های علمی جدید می توانیم از روش هایی که آسیبی به جنین نمی زنند، اما برای تشخیص کمک کننده هستند مثل سونوگرافی و آندوسکوپی استفاده کرد، اما استفاده از سی تی اسکن برای زن باردار (مگر در موارد خاص) ممنوع است. البته با وجود این که روش ام آر آی جهت زنان باردار استفاده شده و تاکنون مشکلی برای جنین ایجاد نکرده است ولی ترجیح این است که تا حد امکان از روش های تشخیصی مطمئن تر استفاده شود.

ویار در بارداری

علت و درمان ویار زنان باردار

براساس آمارها حدود 75درصد از زنان باردار طي 9ماه بارداري خود از بيماري صبحگاهي رنج مي‌برند. اين حالت آزاردهنده و محدودكننده است اما با چند توصيه ساده و كاربردي مي‌توانيد با آن كنار بياييد.

هيچ‌كس حالت سرگيجه و تهوع و استفراغ را دوست ندارد. حالا اين حالت چه پس از سوار شدن بر يك چرخ‌وفلك در شهربازي باشد يا پس از يك مسموميت غذايي شديد يا خفيف، اما براي زنان باردار حالت تهوع و استفراغ يك حالت بسيار آشنا و تقريبا دائمي است كه به آن «بيماري يا مشكل صبحگاهي» مي‌گويند (اما اين واژه درست نيست چراكه اين حالت در خانم‌هاي باردار در تمام ساعت‌هاي روز ممكن است اتفاق بيفتد).

تحمل اين حالت براي زنان باردار بسيار سخت است. زنان باردار به خاطر اين حالت تنها دچار مشكلات جسماني نمي‌شوند بلكه حالت روحي آنها هم تحت‌تاثير قرار مي‌گيرد. ترس از استفراغ، سخت بودن حضور در مكان‌هاي عمومي و اجتماعي و حتي ترس از اينكه شايد تهوع و استفراغ‌هاي پياپي باعث شود موادغذايي و مواد موردنياز به جنين نرسد، همگي باعث مي‌شود روح و روان زنان باردار تحت‌فشار قرار گيرد.

نگران جنين‌تان نباشيد


درمورد مسئله ترس از نرسيدن موادغذايي لازم و موادمغذي به جنين بايد گفت كه بسياري از زنان باردار حتي آنهايي كه دچار بيماري صبحگاهي شديد هستند نبايد از لحاظ رسيدن غذا و مواد مقوي به جنين خود نگراني داشته باشند، اما به هرحال رهايي از شر اين حالت آزاردهنده براي تمام زنان باردار يك نعمت محسوب شده و باعث مي‌شود جسم و روح آنها آسوده‌تر باشد و آنها بتوانند زندگي فعال‌تري در دوران بارداري داشته باشند.

در سه ماهه دوم حل مي‌شود


خبر خوب مي‌خواهيد؟

در اكثريت موارد حالت تهوع و استفراغ و بيماري صبحگاهي پس از هفته چهاردهم بارداري بدون هيچ درماني برطرف مي‌شود.

علت چيست؟

در اين موارد مي‌توان به علت رخ دادن اين حالت اشاره كرد. يك تئوري قديمي مي‌گويد بيماري صبحگاهي زنان باردار درواقع نوعي حالت تطابق فيزيولوژيك و مربوط به دوران قبل از زندگي مدرن است. طبق اين نظريه اين حالت مربوط به زماني است كه انسان‌ها بيشتر غذاها را به‌صورت خام مي‌خوردند و درنتيجه احتمال ورود باكتري به بدن بسيار بالا بود و اين استفراغ‌ها در واقع مكانيسم دفاعي بدن زنان باردار براي جلوگيري از ورود باكتري‌ها و ميكروارگانيسم‌ها به بدن جنين به‌خصوص در هفته‌هاي اول كه سيستم دفاعي جنين اصلا شكل نگرفته، بود اما بسياري از پزشكان چنين فرضيه‌اي را قبول ندارند و آن را رد مي‌كنند.

شايد مقصر بوي غذاست


از لحاظ فيزيولوژيك هنوز دليل واضح و مشخصي براي بروز بيماري صبحگاهي پيدا نشده است. دركل به‌نظر مي‌رسد كه مركز بروز تهوع و استفراغ در مغز طي بارداري و به‌خصوص در هفته‌هاي اول آن تحريك شود و اين حالت رخ بدهد.

اين امر شايد ناشي از اين باشد كه در دوران بارداري، ميزان برخي هورمون‌ها (مثلا استروژن) در خون مادر بالا برود و اين هورمون‌ها روي مركز استفراغ مغز تاثير مي‌گذارد و آن را تحريك مي‌كند. البته از لحاظ فيزيولوژي مي‌توان 2علت ديگر را هم براي اين حالت درنظر گرفت؛ يكي افزايش حس بويايي كه مي‌تواند باعث افزايش حساسيت و رفلكس واكنشي تهوع شود.

و ديگري هم شل شدن عضلات صاف گوارشي كه باعث مي‌شود دريچه فوقاني معده شل شود و ميزاني از اسيد معده به داخل مري بر‌گردد و اين‌گونه واكنش تهوع و استفراغ در خانم باردار فعال‌تر از افراد عادي مي‌شود.

ویار در بارداری

اين توصيه‌ها را جدي بگيريد


اما چگونه مي‌توان با اين حالت ناخوشايند و حتي آزاردهنده كنار آمد؟ اينجا ما راه‌هاي مختلفي را به شما پيشنهاد مي‌كنيم كه به كار بستن همه آنها با هم مي‌تواند بسيار به شما كمك كند.

۱. غذاهایی را بخورید که با حالت تهوع مقابله می کنند! غداهایی که مواد مقوی و کالری مورد نیاز شما را در دوران بارداری تامین میکنند، میتوانند تهوع صبحگاهی را نیز کاهش دهند. اگر تغذیه شما مانند اوایل بارداری نیست نگران نباشید، بسیاری از زنان باردار در سه ماهه ی اول بارداری مواد غذایی محدودی را میتوانند بخورند.

نشاسته موجود در غلات سبوس دار و حبوبات، اسید دستگاه گوارش را کاهش داده و حالت تهوع را کاهش میدهد. ترکیب کربوهیدرات های پیچیده با پروتئین بدون چربی به منظور افزایش انرژی، ممکن است وضعیت شما را بهبود بخشد.

نمونه هایی از غلات کامل عبارتند از: نان گندم کامل و ذرت. نمونه هایی از حبوبات شامل: لوبیا و نخود. پروتئین بدون چربی می تواند شامل مواد جایگزین گوشت یا هر برش گوشت و یا مرغ که چربی کمی داشته باشد.

زمانیکه معده شما تحمل غذای دیگری را ندارد کراکر شیرین میتواند آنرا تسکین دهد. زنجبیل تازه یک درمان جایگزین برای انواع تهوع است. ریشه زنجبیل را رنده کرده و آن را به چای یا آب معدنی خود اضافه کنید. همچنین می‌توانید شیرینی با طعم زنجبیل بپزید. اگر آبنبات یا شیرینی زنجبیلی را از فروشگاه تهیه میکنید توجه داشته باشید از طعم دهنده های طبیعی استفاده کرده باشند.

۲. وعده و میان وعده های کوچکی تهیه کرده و به تناوب آنها را مصرف کنید.

گرسنگی ممکن است باعث حالت تهوع شود، بنابراین سعی کنید قبل از آنکه گرسنه شوید یا همان زمانیکه گرسنه شدید غدا میل کنید.پرخوری نکنید. زمانیکه سیر شدید دست از غدا خوردن بکشید، صبر کنید تا دوباره گرسنه شوید سپس غدا بخورید.

۳. از خوردن غذاهایی که باعث حالت تهوع می شود اجتناب کنید.

این غذاها شامل: غذاهای چرب، غذاهای ادویه دار و غذاهایی با بو و رایحه ی قوی میباشند. ممکن است در اوایل بارداری خوردن بعضی از غذاهایی که قبلا از آنها لذت میبردید برایتان اشتها آور نباشد. از خوردن غداهاییکه فکر کردن به آنها و بو کردنشان باعث حالت تهوعتان میشود اجتناب کنید.به هیچ عنوان در زمان بارداری الکل مصرف نکنید، علاوه بر امکان به وجود آمدن نقص در جنین باعث حالت تهوع هم می‌شود.

۴. در طول روز حداقل ۱.۴ لیتر آب بنوشید، علاوه بر اینکه مانع کم آبی بدن می شود از استفراغ کردن نیز جلوگیری می کند.

اگر غذاها برایتان اشتها آور نیستند در بین روز مقداری آب بنوشید. استفاده از آب معدنی بهتر از آب معمولی است.

۵. هر زمان بر محیط خود کنترل داشتید عواملی که باعث حالت تهوع می شوند را رفع کنید. از عطر، شمع و پاک کننده های خانگی که باعث تهوع می‌شوند اجتناب کنید. دیگر عوامل محیطی که ممکن است نیاز به تنظیم شدن داشته باشند عبارتند از درجه حرارت اتاق، نور و کیفیت هوا.

۶. حداقل ۸ ساعت در طول شب بخوابید و هر زمان که خسته شدید استراحت کنید. هر زمان بدنتان به دلیل خستگی ضعیف شد تسلیم حالت تهوع می‌شود.

۷. ویتامین های دوران بارداری را همراه غذا و مقدار زیادی آب بخورید. مواد مغذی موجود در ویتامین ها ممکن است سیستم دستگاه گوارش را به هم ریخته و حالت تهوع را بدتر کند. اگر با وجود خوردن ویتامین ها به همراه غدا، هنوزهم معده تان اذیت می‌شود از دکترتان بخواهید ویتامینی حاوی مواد مغذی کمتری برای شما تجویز کند.

ویار در بارداری

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

۵ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

یسنا | ۷ سال پیش
واااای خدا خسته شدم.هیچی نمیتونم بخورم طرفشم نگاه میکنم حالم بد میشه.تو رو خدا یه راه دیگه ای بگید ممنون میشم از دلگرم
0
0
امینه | ۷ سال پیش
کسی میدونه چکاربایدکرد که انقدربزاق داخل دهان جمع نشه دیگه خسته شدم واقعا
0
0
ناهید | ۷ سال پیش
سلام عزیزان من هفته ٧ بارداری هستم، یاد خوراكیا میفتم حالم بد میشه، میبینمشونم كه بدتر از صبح كه بلند میشم از خواب این حالت تهوع با من هست یكسره. ولی در كنارش دل ضعفه هم دارم.... فقط كاری كه مفید بوده برام اینه كه هر روز تنوع میدم به خوردنم و غذاهای تكراری نمیخورم حتی تو خوردن میوه و چیزای دیگه
0
0
علی | ۷ سال پیش
من همسرم به شدت ویتر داره خیلی زیاد و هیچیز نمیتونه بخوره فقط هر 2 روز 1 بار میریم و سرم و آمپول میزنیم آیا راهی وجود داره که بهتر بشه . خوب نه ولی بهتر بشه .. متشکرم
0
0
هلن | ۷ سال پیش
سلام
من برای فرزند اولم اصلا ویار نداشتم اما برای فرزند دومم شدیدا ویار دارم شب ها از ساعت۲ تا۴ صبح خواب میروم دیگه از ساعت ۴ صبح تا اخرشب حالت تهوع دارم وهرچی میخورم بالا می اورم وهمش زیر سرم هستم و در حال زدن آمپول ضد تهوع کارم گریه شده است تحمل این شرایط خیلی سخته از کارم مرخصی گرفته ام و فرزندم را نیز زیاد نمیبینم خانه ی مادرم هستم.برام دعا کنید.
0
0

hits