دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نحوه ی خوابیدن درست در زمان بارداری
7
زمان مطالعه: 13 دقیقه
نحوه ی خوابیدن درست در زمان بارداری:نحوه ی استاندارد خوابیدن در زمان بارداری شیوه ی صحیح و استاندارد خوابیدن در زمان بارداری را میدانید؟با دلگرم همراه باشید تا با طرز صحیح خوابیدن در دوران بارداری آشنا شوید.

نحوه ی استاندارد خوابیدن در زمان بارداری

شیوه ی صحیح و استاندارد خوابیدن در زمان بارداری را میدانید؟

با دلگرم همراه باشید تا با طرز صحیح خوابیدن در دوران بارداری آشنا شوید.

شیوه ی درست خوابیدن در زمان بارداری

شیوه ی درست خوابیدن در زمان بارداری

نحوه استاندارد خوابیدن و بیدار شدن زن باردار

در طی دوران بارداری متاسفانه نمیتوانید عادات همیشگی خوابیدن خود را داشته باشید و این یکی از معضلات خانم های باردار به خصوص در ماه های انتهایی است.

چندین دلیل برای این امر وجود دارد ولی با این حال، بکارگیری چند وضعیت خواب میتواند این مشکل شما را حل نماید که در این مطلب به آنها خواهیم پرداخت.خوابیدن و بیدارشدن و غلت زدن زن باردار باید به نحوی باشد که جنین را گرفتار بندناف نکند و منجر به آسیب های بند ناف نشود.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: زنان باردار برای جلوگیری از افت فشار خون در سه ماهه سوم بارداری به پهلوی چپ بخوابند و از قرار گرفتن طولانی در یک وضعیت بپرهیزند.

ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: توصیه می‌شود زنان باردار در سه ماهه سوم بارداری طاق‌باز نخوابند زیرا به ورید اجوف تحتانی فشار وارد شده و موجب می‌شود برگشت خون در قلب و مغز دچار اختلال شود.وی افزود:‌ این موضوع می‌تواند در حالت برخاستن، فرد را دچار افت فشار خون کند. بنابراین بهتر است به بازوی چپ بخوابد تا خونرسانی بهتری بین جفت، جنین و مادر ایجاد شود.

شیوه ی درست خوابیدن در زمان بارداری

● بهترين وضعيت خواب در حاملگي

از همان ابتداي بارداري به خود عادت دهيد که به پهلو دراز بکشيد. خوابيدن به پهلو با زانوان خميده ، بهترين و راحت ترين وضعيت خواب در اين دوران مي باشد. اين وضعيت حتي کار قلب را نيز آسان تر مي کند زيرا فشار جنين را از روي بزرگ سياهرگ برداشته و خون اندام ها راحت تر به قلب بر مي گردد.

بعضي از پزشکان معتقدند که زنان باردار بايد به پهلوي چپ بخوابند. زيرا کبد در طرف راست بدن قرار دارد و خوابيدن به پهلوي چپ ، فشار ناشي از رحم را از روي اين ارگان بزرگ برمي دارد. خوابيدن به پهلوي چپ جريان خون را به قلب ارتقا مي بخشد و خون بيشتري به جنين، رحم و کليه ها راه مي يابد و فشار از کمر برداشته مي شود. اما راجع به چرخش خود در هنگام خواب نبايد نگران بود.

تغيير وضعيت در شب امري اجتناب ناپذير و کنترل نشده است. اغلب در سه ماهه سوم بارداري خوابيدن به پشت اصلا امکان پذير نخواهد شد زيرا حالت راحتي نيست. اما اگر به پشت بخوابيد فشار ناشي از جنين به بزرگ سياهرگ اعمال شده و با ايجاد ناراحتي از خواب بيدار مي شويد. اگر علي رغم اين مسئله باز هم ممکن است به پشت دراز بکشيد از پزشک خود راجع به تغيير دادن اين وضعيت سوال کنيد. شايد استفاده از بالش به شما کمک کند که وضعيت خواب را اصلاح نموده و خواب بهتري را تجربه کنيد.

با توجه به تغيير کيفيت خواب در دوران بارداري زن باردار مجاز به استفاده از داروهاي غير تجويزي و يا گياهان دارويي براي بهبود کيفيت خواب در اين دوران نيستيد. ولي رعايت موارد زير مي تواند در کاهش بي خوابي کمک کند.

۱- حذف نوشيدني هاي کافئين دار نظير قهوه و چاي از رژيم غذايي و محدود کردن مصرف به ابتداي صبح و يا ابتداي بعد از ظهر

۲- اجتناب از نوشيدن مايعات فراوان و خوردن غذاي سنگين قبل از رفتن به بستر

۳- رعايت برنامه زماني منظم براي رفتن به بستر و بيدار شدن از خواب

۴- اجتناب از فعاليت بدني سنگين قبل از رفتن به بستر، در عوض به مدت ۱۵ دقيقه دوش اب گرم و يا نوشيدن شير و عسل قبل از خواب .

۵- اگر دچار گرفتگي ساق پا ميشويد ، پاي خود را به ديوار فشار دهيد .مصرف کلسيم کافي نيز ميتواند به رفع گرفتگي کمک کند.

شیوه ی درست خوابیدن در زمان بارداری

● براي کاهش مشکلات خواب که به علل مختلف مثل سو هاضمه ,سوزش سر دل, فشار رحم و ..ايجاد مي شود به نکات زير توجه کنيد:

  • يک دوش آب گرم قبل از خواب بگيريد
  • قبل از خواب شير گرم و يامخلوط آب گرم با آب ليموي تازه بنوشيد
  • نور و صداي اضافي را حذف کنيد
  • طي ۲ ساعت قبل از خواب غذاي سنگين نخوريد
  • ورزشهايي مثل نفس کشيدن عميق را تجربه کنيد
  • به پهلوي چپ خوابيده و از بالشهاي متعدد در قسمتهاي حساس بدن استفاده کنيد
  • از ماساژ قسمتهاي مختلف بدن بهره ببريد
  • از خوردن محصولات کافئين دار خوداري کنيد
  • کتابهاي دوست داشتني خود را بخوانيد
  • اصلا از داروي خواب استفاده نکنيد.

شیوه ی درست خوابیدن در زمان بارداری

● عواملي که باعث کم خوابي مي شوند

  • گرفتگي و درد عضلات در خواب شب
  • افزايش ضربان قلب و تنفس کوتاه و سريع
  • افزايش دفع ادرار
  • جنين بسيار فعال در رحم که به مثانه و ساير نقاط حساس مادر محکم لگد مي زند
  • سختي تکان خوردن و جابجا شدن در رختخواب به دليل بزرگي شکم مادر
  • احساس درد در قسمت پشت بدن بخصوص کمر
  • ديدن خواب بيشتر از حد معمول
  • ديدن خواب هاي آشفته
  • عصبي و نگران بودن مادر در مورد نحوه زايمان
  • نگراني مادر در مورد سلامتي نوزاد خود

شیوه ی درست خوابیدن در زمان بارداری

● مشکل ‌هاي جسمي که در دوران بارداري، خواب را مختل مي ‌کنند نيز عبارت هستند از:

۱- نياز مکرر به ادرار کردن:

کليه ‌ها در دوران بارداري براي تصفيه حجم خون اضافي(۳۰ تا ۵۰ درصد افزايش نسبت به پيش از بارداري) شديدتر کار مي ‌کنند و اين فرآيند، تصفيه ادرار بيشتري ايجاد مي‌ کند. همچنين جنين در حال رشد است و رحم بزرگ ‌تر مي ‌‌شود و در نتيجه فشار بيشتري از بيرون روي مثانه وارد مي ‌شود. اين تغييرها باعث مي ‌شود که مجبور شويد در روز و شب بيشتر به توالت برويد.

۲- افزايش سرعت ضربان قلب:

ضربان قلب شما حين بارداري افزايش مي ‌يابد و از آن جايي که بيشتر خون شما به سمت رحم مي ‌رود، قلب شما بايد سخت ‌تر کار کند تا خون را به بقيه بدن برساند.

۳- تنگي نفس:

در ابتدا، تنفس شما ممکن است تحت تاثير افزايش هورمون‌‌ هاي بارداري قرار گيرد، که باعث مي ‌شوند تنفس‌ عميق ‌تر شود. اين وضعيت ممکن است اين احساس را در شما ايجاد کند که براي تنفس هوا داريد تلاش بيشتري مي ‌کنيد.

در ادامه بارداري با بزرگ شدن رحم که فضاي بيشتري در لگن و شکم را به خود اختصاص مي‌ دهد و بر ديافراگم (پرده ‌اي عضلاني ميان ريه‌ ها و اندام‌ هاي شکم) فشار مي ‌‌آورد، ممکن است احساس کنيد تنفس براي تان مشکل ‌تر شده است.

۴- گرفتگي عضله‌ هاي ساق پا و کمردرد:

درد در ساق پا و کمر تا حدي ناشي از وزن اضافي جنين و رحم است. بدن شما در طول بارداري، هورموني به نام ريلکسين توليد مي ‌کند که شما را آماده زايمان مي‌ کند. يکي از آثار اين هورمون آن است که رباط‌ ها را در سراسر بدن شل‌ تر مي‌ کند و به اين ترتيب، پايداري بدن شما کاهش مي ‌يابد و آسيب ‌پذيري بيشتري نسبت به صدمه‌ ها، مخصوصا در کمرتان پيدا مي ‌کنيد.

۵- سوزش سردل و يبوست:

بسياري از زنان باردار دچار سوزش سر دل مي‌ شوند که ناشي از بازگشت محتويات معده به درون مري است. فعاليت همه دستگاه گوارش در طول بارداري کند مي ‌شود، غذا مدت بيشتري در معده و روده باقي مي‌ ماند. هم سوزش سردل و هم يبوست ممکن است در ادامه بارداري بدتر شود، زيرا بزرگ ‌تر شدن رحم بر معده و روده بزرگ فشار مي‌ آورد.

استرس هم ممکن است خواب را مختل کند. ممکن است در مورد سلامت جنين‌ تان هم نگران باشيد و در مورد توانايي ‌تان به عنوان والد اضطراب داشته باشيد و اين شما را در طول يک شب بيدار نگه دارد.

عوامل بسياري چه جسمي و چه عاطفي ممکن است در دوران بارداري خواب شما را به هم بزند.

اما داشتن خواب کافي در اين دوران اهميت دارد.

شیوه ی درست خوابیدن در زمان بارداری

● چگونه مي توانم خواب راحتي داشته باشم؟

سعي مي کنم به ترتيب راههاي مقابله با هر يک از مشکلات بالا را برايتان بازگو کنم.

* اگر در خواب، دچار گرفتگي عضلات شديد، پاهاي خود را محکم به ديوار فشار دهيد يا اينکه روي آن پاي خود که دچار گرفتگي عضلات شده، بايستيد. انجام اين کارها باعث کاهش درد عضلات پا مي شود. کمبود کلسيم، گرفتگي عضلات را بدتر مي کند. بنابراين بايستي با مصرف منابع غني از کلسيم ، از کمبود آن در بدن جلوگيري کنيد.

* نبض تند و تنفس کوتاه و سريع به دليل افزايش حجم خون مادر است. اگر دچار کم خوني باشيد، قلب براي رساندن اکسيژن کافي به خون بيشتر کار مي کند، بنابراين وضعيت بدتر مي شود. با پزشک خود در مورد مصرف مکمل آهن مشورت کنيد، زيرا مصرف مکمل آهن ممکن است تا حدودي اين مشکل را بهبود بخشد.

* بهترين حالت خوابيدن در موقع بارداري اين است که به پهلو دراز بکشيد و زانوهاي خود را خم کنيد. در اين وضعيت، قلب راحت تر کار مي کند، زيرا سنگيني بچه به سياهرگ هايي که خون را به قلب برمي گردانند، فشاري وارد نمي کند. همچنين دراز کشيدن به پهلو باعث کاهش درد پشت و کمر مي شود.

اگر خوابتان نمي برد خود را به انجام کاري مشغول کنيد.کتاب بخوانيد، موسيقي گوش دهيد، بافتني ببافيد، خياطي کنيد، با اينترنت خود را مشغول کنيد، نامه بنويسيد، تلويزيون مشاهده کنيد، دوش بگيريد، بعضي کارهاي سبک خانه را انجام دهيد يا آرايش کنيد.

* اگر هنگام استراحت کردن دچار درد کمر مي شويد، از بالش هاي بزرگ استفاده کنيد تا احساس راحتي بيشتري کنيد. مثلاً يک بالش را زير شکم، يکي را بين پاهايتان، يک بالش سفت را در پشت بدن و بالشي بزرگ را زير سرتان قرار دهيد.

* با بزرگ شدن تدريجي جنين، به مثانه مادر فشار بيشتري وارد مي شود. بنابراين دفع ادرار حتي هنگام خواب شبانه نيز افزايش مي يابد. براي کاهش دفع ادرار به شما مادر گرامي توصيه مي کنيم:

  • هنگام عصر و شب، آب و مايعات زيادي ننوشيد .
  • موقع خواب نوشيدني هاي حاوي کافئين مثل چاي ، قهوه ، نوشابه هاي سياه را مصرف نکنيد، زيرا کافئين با تاثير بر کليه ها دفع ادرار را افزايش مي دهد و نيز اعصاب را تحريک مي کنند.
  • به جاي خوابيدن به پشت، به پهلو بخوابيد.
  • اگر موقع دفع ادرار، احساس سوزش و درد کرديد، ممکن است به عفونت مثانه مبتلا باشيد، بنابراين با مراجعه به پزشک يک آزمايش ادرار بدهيد.

* با بزرگ شدن شکم، چرخيدن و جابجا شدن در رختخواب بسيار مشکل مي شود. اگر اين موضوع واقعاً شما را اذيت مي کند، مي توانيد از صفحه گردان استفاده کنيد. اين صفحه دو لايه است و دو کناره کاملاً صاف و صيقلي دارد که به دليل کاهش اصطکاک جابجايي شما آنان مي سازد ( البته ممکن است چنين وسيله اي در ايران وجد نداشته شد).

* ديدن خواب هاي آشفته به وضعيت روحي مادر آسيب مي رساند. بسياري از زنان در هنگام بارداري، بيشتر از ساير مواقع کابوس مي بينند.

بارداري موقعيتي متفاوت با ساير مواقع است و باعث ايجاد موضوعات بيشتري براي ضمير ناخود آگاه فرد مي شود. اگر خانم باردار در چنين حالتي، خواب هاي خود را براي کسي تعريف کند، کمتر تحت تاثير آن قرار مي گيرد و کمتر خواهد ترسيد.

* اگر از درد زايمان مي ترسيد، بهتر است با پزشک خود يا يک ماما در مورد نحوه زايمان مشورت کنيد تا آنها با تشريح مراحل آن و ارائه ورزشي مناسب براي زايمان راحت تر، از نگراني شما بکاهند.

بيشتر خانم ها قبل از زايمان، خيلي نگران سلامتي خود و فرزندشان هستند، ولي بعد فارغ شدن متوجه خواهند شد که اين نگراني بي مورد بوده و نوزادشان کاملاً سالم و طبيعي است.

خواب طولاني در سه ماهه اول بارداري امري طبيعي است زيرا در اين دوران بدن احساس خستگي بيشتر دارد ، تا زماني که به شي جديدي که در حال رشد است عادت کند. در اين زمان جفت شکل مي گيرد و بدن خون بيشتري توليد مي کند و قلب با سرعت بيشتري عمل پمپ را انجام مي دهد. اما در ماه هاي بعدي خوابيدن و فرم خواب دچار ايراد مي شود و خانم باردار نمي تواند خواب کافي و بدون وقفه اي در شب داشته باشد.

مهم ترين دليل نداشتن خواب کافي در اين دوران افزايش اندازه جنين مي باشد که وضعيت و فرم مادر را براي خوابيدن دچار مشکل مي کند. براي مثال اگر فرد عادت به خوابيدن به پشت يا شکم داشته ، مدتها زمان لازم دارد تا به وضعيت جديد و خوابيدن به پهلو عادت کند. بعلاوه جابه جا شدن و تغيير وضعيت در بستر نيز سخت تر مي شود.

بسياري از زنان باردار مدعي هستند که خواب آنها واضح تر و پوياتر از قبل مي شود و حتي دچار کابوس نيز مي شوند.شايد استرس هاي اين دوران کيفيت خواب را اينگونه تحت تاثير قرار مي دهد. نگراني بابت سلامت جنين، کيفيت زايمان و توانايي مادر شدن و .. ذهن را به گونه اي درگير مي کند که خواب را از مادر ساقط خواهد کرد.

شیوه ی درست خوابیدن در زمان بارداری

آیا می توان در دوران بارداری به کمر خوابید؟

دکتر کاترین لینش در پاسخ این سوال می گوید: پس از ماه سوم دوران بارداری توصیه می شود تا حد امکان به کمر یا اصطلاحا طاق باز نخوابید. یا دست‌کم برای مدت طولانی به کمر دراز نکشید. هنگامی که طاق باز می خوابید، وزن رحم به رگی که خون را از پا به قلب شما می رساند، فشار می آورد.

البته هنگامی که خواب هستید و ناخواسته و در عدم هوشیاری به کمر خوابیده اید، مساله اش فرق دارد زیرا شما هیچ کنترلی روی وضعیت خواب خود ندارید. اگر هنگامی که بیدار شدید خود را در وضعیت طاق باز مشاهده کردید، این واکنش بدن شما بوده است و خیلی نگران نشوید.

بهترین حالت خوابیدن برای زنان در دوران بارداری به پهلو است. بهتر است سمت آنها را نیز هر چند وقت یکبار عوض کنید. برای اینکه موقعیت راحت تری برای خوابیدن به پهلو داشته باشید، می توانید یک بالش بین پاهای خود بگذارید.

دکتر راشل ترک نیز می گوید: اگر عادت دارید طاق باز بخوابید، نهایتا تا آخر سه ماهه اول دوران بارداری می توانید این کار را انجام دهید. اما هر چه رحم شما سنگین تر می شود خطر خوابیدن به کمر نیز بیشتر می شود. به کمر خوابیدن برای این خطرناک است که خون‌رسانی بدن مادر ممکن است در نتیجه وزن رحم دچار اختلال یا رگ ها بسته شوند. این مساله به تغذیه جنین نیز آسیب می رساند.

باید بدانید افرادی که دچار فشار خون بالا هستند به هیچ عنوان نباید در دوران بارداری طاق باز بخوابند. برای اینکه هنگام خواب به پهلو بدنتان ریلکس باشد، می توانید یک بالش پشت کمر یا جلوی سینه یا بین پاهای خود قرار دهید. هر زمان که ناخواسته به کمر می خوابید خیلی نگران نشوید و فقط فورا پوزیشن خود را تغییر دهید.

شیوه ی درست خوابیدن در زمان بارداری

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (7 رای)  

۷ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

فروغ | ۶ سال پیش
ممنون مطالب عالیه
0
0
شکوفه | ۷ سال پیش
سلام،من در ماه چهارم بارداری استم،وقتی به پهلوی راست میخوابم احساس درد زیر شکم و ناحیه تناسلی میکنم نمیدونم علتش چیه آیا میدونیدچرا؟!ووق
تی میخام تغییر پهلو بدم احساس میکنم یه چیز بزرگی از سمت راست به چپ میوفته.
0
0
فرحناز | ۷ سال پیش
باسلام و خسته نباشید..ممنونم از مطالب خوبتون …من دو ماهه باردارهستم میخواستم بدونم طاق باز خوابیدن یا دمر خوابیدن برای من مشکل ساز است یا نه؟؟یا باید از وقتی که شکم بزرگ شد مراقب باشیم؟؟اگه میشه زود پاسخ بدید… ممنون…
0
0
شهلا | ۷ سال پیش
با سلام من هفته جهارده بارداری هستم ورفتم سونو گفتن جفت پایین وهماتوم هم در جفت دارم رفتم دکتر گفت باید استراحت کنم وشیاف وامپول نوشت ودر ضمن من به پهلوی راست می خوابم میشه راهنماییم کنین ممنون از اطلاع رسانیای خوبتون
0
0
نازنین | ۷ سال پیش
سلام خانما
من توی هفته ۹بارداری هستم
هنوز که هیچی حس نکردم
ولی ازتون میخوام برام زیاد دعا کنید بچه ام سالم باشه به دعاتون نیاز دارم
ممنون از همتون و از سایت خوب دلگرم
0
0
ثریا | ۷ سال پیش
سلام خانمای عزیز
من الان از سونوکرافی اومدم
متاسفانه دکتر گفت بچم سقط شده
حال روحیم خیلی بد هست
برام دعا کنید زود باردار بشم
من عاشق بچم
0
0
سپیده | ۷ سال پیش
سلام عزیزان منم الان تو ماه شش هستم و تو هفته ۲۱ هستم حتما بهتون توصیه میکنم پیاده روی اروم با گامهای کم رو فراموش نکنید ممنون از این که هشدار دادین باید نشست بعد به سمت دیگه خوابید برا همتون ارزومیکنم به خوبی فارغ بشین برا منم دعا کنید
0
0

hits