دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان تنبلی تخمدان
5
زمان مطالعه: 7 دقیقه
درمان تنبلی تخمدان:تمام آنچه که باید در مورد تنبلی تخمدان از علت تا درمان آن بدانید.تنبلی تخمدان و به دنبال ان ناباروری مشکلی است که بسیاری از زنان از ان رنج می برند.

تمام آنچه که باید در مورد تنبلی تخمدان از علت تا درمان آن بدانید

تنبلی تخمدان و به دنبال ان ناباروری مشکلی است که بسیاری از زنان از ان رنج می برند.

برای درمان و پیشگیری از تنبلی تخمدان با دلگرم همراه باشید.

درمان تنبلی تخمدان

درمان تنبلی تخمدان

برای درمان این مشکل بایستی از ریشه علت یابی کرد که به طور جامع و مفید در ادامه به همراه راههای درمان این مشکل را برایتان شرح می دهیم.

کیست تخمدان

یک دختربچه بعد از تولد 4 میلیون تخمک در تخمدان ها دارد که هر ماه یکی از تخمک ها، بعد از طی مراحلی کامل می شود و به داخل رحم پرتاب می شود.

در افرادی که تخمک کامل شده ولی به داخل رحم پرتاب نمی شود، بیماری کیست تخمدان دیده می شود.

بر خلاف تصور عمومی، بروز این اتفاق در سنین پایین (16 تا 17 سالگی) بی اهمیت نیست و حتی این بیماری می تواند از همین زمان شروع شود.

درمان تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی‌کیستیک

درمان تنبلی تخمدان

در پزشکی و در تخصص زنان و زایمان، اصطلاحی به نام تنبلی تخمدان نداریم. تنبلی تخمدان یک اصطلاح عامیانه است و در مورد افرادی به کار برده می‌شود که دچار عدم تخمک‌گذاری هستند یا تخمک‌گذاری‌های خوبی ندارند.

یک گروه عمده از این افراد هم، مبتلایان به تخمدان پلی‌کیستیک یا PCO هستند. در واقع می‌توان گفت که تخمدان پلی‌کیستیک اصطلاح پزشکان و تنبلی تخمدان اصطلاح مردم عامه است.

هورمون‌های مترشحه این افراد از هیپوتالاموس، هیپوفیز و تخمدان، دچار اختلال است و در نتیجه عملکرد مناسبی هم ندارد.مهم ترین علامت بیماری تنبلی تخمدان، دیده شدن کیست های متعدد کوچک در تخمدان ها در سونوگرافی است.

در تخمدان زنان سلولهای اولیه ای وجود دارد که که این سلول تبدیل به تخمک میشوند و در صورت لقاح با اسپرم جنین بوجود خواهد آمد اما تخمک چگونه و چرا بوجود می آید.درون مغز هر انسانی غده ای با نام هیپوفیز وجود دارد و داستان تخمک از اینجا آغاز میگردد.

اول هر دوره پریودی هیپوفیز دستور(هورمونی) با نام FSH را صادر میکند که به تخمدان دستور میدهد که چند سلول از سلول های اولیه ای را که فقط در تخمدان وجود دارد رشد بده و تخمدان 9 الی 10 تا از این سلولها را انتخاب میکند وشروع به رشد دادن آنها میکند.

این سلولهای در حال بزرگ شدن از خودشون دستوری (هورمون) با نامهای استروژن و پروژسترون تولید میکنند برای رحم که به رحم دستور میده که خودتو برای ورود تخمک و یک بارداری احتمالی آماده کن و رحم هم شروع به رشد کردن و آماده کردن خودش میکنه و دیواره هاش رو بیشتر میسازه (با مویرگهای بسیار ظریف).

یکی از مهم ترین دغدغه های خانم هایی که مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان هستند باردار شدن است.

اگر خودتان مبتلا به سندروم باشید یا در میان اطرافیان تان کسی را می شناسید که تنبلی تخمدان دارد لابد می دانید که این بیماری امکان باردار شدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

اما چطور چنین اتفاقی می افتد؟

از هر 10 زن، یک نفر ممکن است به تنبلی تخمدان مبتلا شده و با مشکلات باروری همراه است. اما خبر خوب اینکه ابتلا به این بیماری به این معنا نیست که شما برای همیشه دچار نازایی شده و هرگز نمی توانید بچه دار شوید. به عنوان مثال ویکتوریا بکهام یکی از مشهورترین بیماران مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان است که تاکنون 4 بچه به دنیا آورده است.

بین روزهای 12 تا 16 بعد از آخرین پریودی دوباره هیپوفیز یک دستور دیگه ( هورمون) با نام LH میده که به تخمدان دستور میده بزرگترین و بهترین و آماده ترین سلول را برای تخمک شدن به رحم بفرست و فقط 1 سلول را و به بقیه سلولهایی که این ماه آماده کردی هم برای پشتیبانی از تخمک به ساختن هورمون پروژسترون ادامه بدهند تا اگر جنینی به وجود آمد بتونه به زندگی داخل رحمی اش ادامه بده .

اگر حاملگی صورت بگیره جنین به همون سلولهای پشتیبانی که پروژسترون تولید میکردند دستور ادامه تولید پروژسترون را میدهد واگر حاملگی نداشته باشیم هیپوفیز دوباره همون دستور FSH را میدهد

سلولهای قبلی تحلیل می روند و تخمدان دوباره شروع به رشد دادن سلولهای جدید میکند و هر ماه این داستان از زمان بلوغ تا یائسگی ادامه دارد.

درمان تنبلی تخمدان

علل تنبلی تخمدان

این عارضه شامل تخمدان ‌هایی می ‌‌شود که به دلایل مختلفی از کار افتاده ‌‌اند.سابقه این بیماری، در بستگان (خواهر، مادر، عمه، خاله و...) نیز مهم است.

ولی مهم ترین اختلال مربوط به غدد درون ریز است که در آن افزایش هورمون های مردانه یا آندروژن ها دیده می شود.

درمان تنبلی تخمدان

علائم تنبلی تخمدان

  • مهم ترین علامت این بیماری، تخمک گذاری های کم و نامنظم، عدم تخمک گذاری به مدت طولانی و حتی طی ماه هاست که این مشکل خود را به صورت پریودهای دیر به دیر و گاهی، هر چند ماه یک بار نشان می دهد.
  • افزایش آندروژن های تخمدان و غده فوق کلیوی باعث بروز پرمویی، چرب شدن پوست و آکنه در زنان بیمار می شود.
  • افزایش آندروژن غالباً به قدری زیاد است که موجب عضلانی شدن اندام ، کلفت شدن صدا و ریزش موهای شقیقه می شود. لذا در صورت پیشرفت سریع و شدید علائم فوق، باید به فکر بیماری های دیگری مثل بدخیمی و مشکلات غده فوق کلیه بود.
  • چاقی‌های غیرمتقارن و به اصطلاح مردانه در خانم های بیمار دیده می شود. چاقی موجب افزایش هورمون تستوسترون آزاد و نیز تولید دائمی استروژن از آندروژن می شود. همچنین ضایعات پررنگ پوستی که قهوه ای مایل به سبز و قرینه هستند و در لمس ظریف به صورت مخمل حس می شوند را ایجاد می کند. چاقی بیشتر در گردن، زیربغل و کشاله ران دیده می شود.
  • مهم ترین علامت این بیماری، دیده شدن کیست های متعدد کوچک در تخمدان ها در سونوگرافی است که برخلاف کیست های بزرگ تر و منفرد تخمدان، طی 2 تا 3 ماه بعد از بین نمی روند.افزایش هورمون مردانه در تنبلی تخمدان باعث پرمویی، چرب شدن پوست و آکنه در زنان بیمار می شود.

درمان تنبلی تخمدان

روش های درمان تنبلی تخمدان

روند درمان PCO حداقل 6 ماه تا 1 سال است و اثرات درمان حدود 1 سال بعد از شروع درمان مشخص میشود.برای موهای زائد از لیزر استفاده میکنند.

افراد چاق باید وزن خود را کاهش دهند و کاهش وزن در روند درمان بسیار- بسیار زیاد موثر است.

درمان تنبلی تخمدان

داروهای تنبلی تخمدان

سیپروترون کامپاند (دیان) diane شروع روز پنجم قاعدگی به مدت 21 روز هر شب 1 عدد مصرف شده وبعد از تمام شدن هربسته 7روز دارو نمی خورید و از روز 8 بسته بعدی را آغاز میکنید و یا LD مصرف شود به هر حال جز اساسی درمان برای بهبودی مصرف داروهای پیشگیری از بارداری است برای تنظیم در مدت چرخه های قاعدگی .

اسپیرونولاکتون 25 میلیگرم به میزان 2 عدد قرص هر روز

متفورمین 500 میلیگرم روزی 1 عدد بهتر است (این دارو در شرایطی که فرد اضافه وزن دارد و شواهدی دال بر بالا بودن قند خون داریم داده شود)

هر سه داروی بالا در حدود 1 سال درمان شما را به بهبودی می رسانند اما داروهای اصلی ورزش - کاهش استرس حال این استرس چه خود را با پرخوری پدیدار کند وچه با بی اشتهایی فرقی نخواهد داشت چون شما را متضرر خواهد کرد.

داروهای دیگری نیز برای درمان وجود دارد که بر حسب علت بروز بیماری به فرد داده میشود مثل وقتی که متوجه شویم فرد دارای مشکلات تیروئیدی است و یا دارای مشکلات غددی باشد که فرد در این صورت حتما باید به یک پزشک متخصص غدد مراجعه کند و پیگیری کند.

مصرف اسپیرونولاکتون همراه با سیپروترون کامپاند به همراه هم مشکلی ندارد به نظر برخی اساتید مصرف این دو موجب اثر بخشی بهتر نیز میگردد اما بهتر است متفورمین را در ساعات دیگر وبه همراه یکی از وعده های غذایی میل شود.

درمان تنبلی تخمدان

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (5 رای)  

۶ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مهرناز | ۷ سال پیش
به نظر من هركس تنبلي تخمدان داره بهترين ورزش واسه از بين بردن اين مشكل يوگاست. من با يوگا مشكلم حل شد. چون تنها ورزشيه كه روي اندامهاي داخلي.لگني و تناسلي به شدت كار ميكنه و باعث فعال شدن تخمدانها و مرتب شده زمان پريود ميشه. علاوه بر اين درمان كلي از امراض داخلي هستش و استرس و اظطراب رو از بين ميبره. شما وقتي آرامش كافي داشته باشيد و بتونيد با ورزش استرس رو از خودتون دور كنيد تمام ارگانهاي بدنتون خوب كار ميكنه و مشكلي بوجود نمياد. ورزش داروي تمام دردهاست. اول ورزش كنيد بعد سراغ درمان شيميايي بريد.
0
1
شیما | ۷ سال پیش
سلام ممنون از اطداعات خوبتون.من نزدیک 3سال هست که با این مشکل مواجه هستم اولش کیست تخمدان بود ولی الان تبدیل به تنبلی شده هرچقدر دارو مصرف میکنم اثری نداره نمیدونم چکار کنم ...
0
0
چکامه | ۷ سال پیش
سلام خسته نباشید من با اینکه وزن مناسبی دارم و استرس هم ندارم دکتر گفت تنبلی تخمدان دارم و برام متفورمین تجویز کرده بنظرتون علتش چیه؟
0
0
زهرا | ۷ سال پیش
فقط با قرص درمان میشه برای بارداری؟ پس چطور بعضیا مجبور میشن روش کاشت تخمک رو انجام بدن....من تبلی تخمدان دارم خیلی نگرانم از این بابت... لطفا بگید درچه صورتی هست که روش کاشت انجام میشه
0
0
سمیرا | ۷ سال پیش
سلام من هم متاسفانه دچار تنبلی تخمدان هستم و بسیار ناراحتم و امیدواارم این بیماری هرچه سریعتر این بیماری درمان شود.ممنون از دلگرم
0
0
لیلا | ۷ سال پیش
سلام ممنون از مطالب خوبتون منم تخمدان pcoدارم تمام داروهای که گفتی مصرف کردم ولی هر دفعه که سنو واژینال میدم سایز تخمدانام خیلی کمه یعنی زیر 10....از دکتر رفتنم خسته شدم لطفا کمکم کنید.ممنون از دلگرم
0
0

hits