دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خطرات استفاده از تامپون (پد یا فنجان قاعدگی)
45
زمان مطالعه: 12 دقیقه
خطرات استفاده از تامپون (پد یا فنجان قاعدگی):مشکلات استفاده از تامپون (تامپکس) / با دلگرم همراه باشید تا یا مضرات استفاده از تامپون آشنا شوید.

مشکلات استفاده از تامپون (تامپکس) / پد یا فنجان زمان قاعدگی در زنان

با دلگرم همراه باشید تا یا مضرات استفاده از تامپون آشنا شوید.

مضرات استفاده از پامتون

مضرات استفاده از پامتون

مضرات استفاده از پامتون(تامپونTampons)

تامپون، پد یا فنجان قاعدگی؟ کدام محصول دوران قاعدگی برای شما مناسب تر است؟

تامپون، یک جزء اصلی سرویس بهداشتی عمومی

برخلاف شایعات اینترنتی درباره آلودگی تامپونها یا ایجاد سندرم‌ شوک‌ سمی‌Toxic shock syndrome ( نوعی‌ مسمومیت‌ خونی‌ در اثر سموم‌ آزاد شده‌ از باکتری‌های‌ استافیلوکوکی‌.

شوک‌ سمی‌ قاعدگی‌، دستگاه‌ تولیدمثل‌ زنانه‌ و دستگاه‌ تنفسی‌ را درگیر می‌کند) سازمان غذا و دارو FDA که کنترل محصولات را به عهده دارد می گوید مدارک علمی موجود این شایعات را تایید نمی کند.

همچنین تامپون ها باعث بروز آندومتریوز نمی شوند- یک بیماری رحم که باعث پریودهای دردناک می شود– به گفته دکتر ماری جین مینکین Mary Jane Minkin پزشک زنان و استاد در دانشکده پزشکی دانشگاه یل، اکثر تامپونهای موجود در بازار خوب هستند.

مضرات استفاده از پامتون

معرفی محصول تامپون

  • قدرت جذب بالا (2 قطره)
  • مناسب براي خونريزي کم تا متوسط
  • انبساط و تغییر شکل متناسب با واژن در هنگام قاعدگی، بیشترین محافظت و راحتی را فراهم آورد
  • داراي اپليکاتور پلاستیکی به منظور سهولت در استفاده
  • دارای بسته بندی جداگانه برای حمل آسان و بهداشت بیشتر
  • حاوی 20 عدد تامپون

ویژگی های منحصر بفرد تامپکس کامپک

تامپون تامپکس کامپک متشکل از مواد جاذب طبیعی کتان و یا ابریشـم مصـنوعی است که وارد واژن شـما شده و با بهره‌گیری از تکنولوژی Compak® Clean tem طوری طراحی شده است که خون قاعدگی را از قسمت سر تامپـون جذب کرده و از آن جایی که خون قاعدگی قبل از خروج از بدن جذب می‌شود، بوی بد قاعدگی نیز تولید نمی‌شود.
جهت سـهولت در استفاده و حفظ بهـداشـت اپلیکاتـورهـای منحصر به فرد رنگی تامپون، از پلاستیک نرم ساخته شده است.

1) تامپون را باید چند وقت یکبار عوض کرد؟


هرگز تامپون را دیرتر از 8 ساعت تعویض نکنید. اگر فکر می کنید که لازم است که تامپون را زودتر از 4 ساعت تعویض نمایید احتمالا باید از تامپونی با قدرت جذب بالاتر استفاده کنید. از طرف دیگر اگر تامپون را بعد از 8 ساعت تعویض نمودید ولی متوجه شدید که تامپون هنوز اشباع نشده و الیاف سفید همچنان نمایان است می توانید از تامپونی با قدرت جذب پایین تر استفاده کنید.

تعویض زود به زود تامپون باعث اختلال در توانایی جذب تامپون می شود، چون تامپون برای افزایش حجم و جذب بیشتربه کمی رطوبت احتیاج دارد ودر صورت تعویض سریع فرصت مرطوب شدن نمی یابد.


۲-اما یک نکته وجود دارد

با این حال، این مهم است که از تامپون به طرز صحیح استفاده کنیم تا دچار سندرم شوک سمی نشویم، یک عارضه جدی که ظهور آن با استفاده از نوعی تامپون های با جذب قوی مرتبط است (البته این تامپونها دیگر تولید نمی شون). برای اطمینان از تامپونهایی که حداقل جذب را دارند ولی باز هم مناسب شما هستند استفاده کنید. آنها را بیشتر از ۸ ساعت نگه ندارید و برای استراحت گاه به گاه، نوار بهداشتی را جایگزین آن کنید.


۳-پد Pad یکبار مصرف

باید به خاطر نواربهداشتی های باله دار سپاسگذار باشیم . به خاطر دارید که نوارهای بهداشتی متداول در دهه ۱۹۷۰ نیاز به کمربندی داشتند تا آنها را سرجای خود نگه دارد. امروزه پدها در مدل های مختلف عرضه می شوند، نازک، مخصوص شب، بلند و بدون نیاز به کمربند. اما پد برای همه مناسب نیست. گانتر میگوید: "برخی از زنان دچار تحریک و سوزش پوست با پد می شوند.

به ویژه زنانی که مجبور به پوشیدن آنها برای ۶ تا ۷ روز پشت سرهم هستند. برای جلوگیری از هر نوع حساسیت و تحریک پوستی از استفاده از محصولات معطر خودداری کنید. بافت واژن حساسترین بافت بدن است و تمام این عطرها بصورت بالقوه آلرژی زا هستند.

۴-پدهای قابل شستشو Reusable pads

اگر از یک رژیم غذایی گیاهی پیروی می کنید و از لامپهای روشنایی کم مصرف و قابل بازیافت استفاده می کنید و خلاصه کلام اینکه به حفظ محیط زیست کمک می کنید چرا از پدهای دوستدار زمین استفاده نکنید؟

با پدهای پارچه ای Cloth pads که قابل شستشو هستند و برای ۵ سال قابل استفاده می باشند و از تولید زباله جلوگیری کرده و انرژی که برای تولید، حمل و بسته بندی محصولات یکبار مصرف هدر می شود را ذخیره می کنند. همچنین این پدها پول شما را هدر نداده و نسبت به پدهای پلاستیکی یکبار مصرف کمتر ایجاد حساسیت می کنند. اگر مهارت دارید می توانید خودتان آنها را دست کنید و نحوه ساخت آنها را در قسمت های آموزشی youtube جستجو کنید.


۵- تینکس Thinx

چرا به جای استفاده از لباس زیر و پد از لباس زیری که کار پد را هم انجام می دهد استفاده نکنیم؟


این همان ایده ای است که تینکس را بوجود آورد یک برند لباس زیر " جاذب رطوبت، ضد میکروب و ضد نشت." لباس زیری که به اندازه دو عدد تامپون قدرت جذب دارد. در روزهایی که پریود شما شدید است می توانید از این لباس زیر همراه با یک تامپون یا فنجان قاعده گی استفاده کنید. تقریباً احساس پوشیدن یک لباس زیر جادویی را خواهید داشت که مانند لباس زیر معمولی است ولی محافظ شما هم هست.


۶-فنجان قاعدگی Menstrual cup

انتخاب محبوب دیگر برای افراد مقتصد و محافظ محیط زیست فنجان قاعدگی قابل شستشو است. این محصول غالباً از جنس سیلیکون و شبیه قیف است که داخل واژن جای گذاری شده و خون در آن جمع می شود. حداقل هر ۱۲ ساعت یک بار می توانید آن را خارج کرده خون آن را داخل دستشویی ریخته و آن را پس از شستشو مجدداً استفاده کنید.

البته با چند بار استفاده قلق آن دستتان می آید خصوصاً در مورد نحوه خارج کردن آن. گانتر می گوید بیشتر بیمارانش علاقمند به استفاده از آنها هستند. هیچ مدرک علمی در اثبات این امر که فنجان های قاعدگی در خصوص ایجاد سندروم شوک سمی ایمن تر از تامپونها هستند وجود ندارد.


۷-لونکاپ (LOONCUP)فنجان قاعدگی هوشمند

لون کاپ، فنجان قاعدگی است که هنوز به بازار نیامده است این فنجان یک سنسور دارد که با تلفن هوشمند شما سینک شده و حجم خون ریزی و رنگ آن را ثبت می کند و دوره قاعده گی شما را تحلیل می کند. طبق ادعای کمپین تبلیغاتی شرکت کیک استارتر "بنابراین شما را مطلع می کند که چه زمانی نیاز به تعویض آن دارید".. گانتر نگرانی خود را درباره لزوم بی خطربودن استفاده از این محصول ابراز داشته و می گوید هنوززود است که فنجان قدیمی خود را دور بیاندازید.

فنجان لونکاپ (به قیمت ۴۰دلار) باید اول مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار بگیرد.چون شبیه سایر فنجان های قاعدگی نیست مینکین نیز می گوید این محصول دور از دسترس است فکر نمی کنم بیشتر مردم به آن نیاز داشته باشند.

2) چه طور می توان زمان تعویض تامپون را متوجه شد؟


به طور کلی تامپون ها باید هر 4-8 ساعت تعویض شوند و هرگز بیش تر از 8 ساعت از یک تامپون استفاده نشود. ولی در این جا راهنمایی هایی در زمینۀ زمان تعویض تامپون می آوریم: تامپون باید به راحتی خارج شود. اگر هنوز چسبیده است و یا خشک است احتمالا به اندازۀ کافی در محل باقی نمانده است تا خون قاعدگی را به خود جذب نماید.

از طرف دیگر اگر هنگام رفتن به دستشویی متوجه شدید که نخ خارج شده از تامپون با خون قاعدگی مرطوب شده است، احتمالا کاملا اشباع شده است و باید تعویض شود. هرچه شما شناخت بهتری از میزان خونریزی خود داشته باشید، تشخیص زمان تعویض تامپون و میزان قدرت جذب مورد نیاز ساده تر خواهد بود.

3) آیا می توان از تامپون ها در طول شب استفاده نمود؟


بله. تامپون های تامپکس می توانند به مدت 8 ساعت در طی شب یا روز استفاده شوند. تامپون ها در عین ایجاد محافظت کامل به هیچ وجه از جای خود تکان نمی خورند حتی اگر هنگام خواب زیاد غلط بخورید. فقط به یاد داشته باشید که بلافاصله قبل از خواب یک تامپون جدید استفاده کرده و هنگام بیدار شدن در اولین فرصت آن را تعویض نمایید.

اگر شما معمولا بیش از 8 ساعت می خوابید پس باید از نوارهای بهداشتی آلویز به جای تامپون استفاده نمایید. تامپون حتما باید پس از 8 ساعت تعویض شود.

4) چه سایزی از تامپون مناسب تر است؟


بهتر است تاحدامکان کمترین میزان جذب را انتخاب نمایید. همیشه به یاد داشته باشید هیچگاه تامپون را بیش از 8 ساعت نگه ندارید. بهترین نوع تامپون برای شما راحت ترین آنها هم هست.

5) چه طور میتوان تشخیص داد که تامپون مناسب تر است یا پد؟


این کاملا به انتخاب خودتان بستگی دارد. بعضی از خانم ها معتقدند استفاده از تامپون باعث می شود تا در فعالیت های معمول روزانه حتی شنا کردن، خللی ایجاد نشود، ولی انتخاب نوع محافظت (پد یا تامپون) کاملا به خودتان بستگی دارد.

6) آیا هنگام استفاده از تامپون نیازی به استفادۀ هم زمان پد هم هست؟


گاهی بهتر است در ابتدا تا زمانی که نوع مناسب تامپون و زمان مناسب تعویض آن را پیدا می کنید هم زمان از یک پد بهداشتی روزانه آلویز هم استفاده کنید.

7) آیا انتخاب نوع تامپون به جثۀ فرد هم بستگی دارد؟


هیچ مدرک علمی دال بر اینکه خانم هایی با جثۀ کوچک تر باید از تامپون هایی با طراحی خاص استفاده کنند وجود ندارد. خانم های بسیار ریز جثه ( قد کوتاه و یا بسیار لاغر) هم می توانند کودکانی با وزن طبیعی به دنیا بیاورند، و این بدان معنی است که اندازۀ فیزیکی دستگاه تناسلی ان ها طبیعی است. اندازۀ تامپون انتخابی به میزان خونریزی بستگی دارد و نه به جثۀ فرد. ولی زنانی که درشت هیکل و یا چاق هستند می توانند برای محافظت بیشتر هم زمان از یک پد بهداشتی روزانه هم استفاده کنند.

8) آیا تامپون ها نشتی دارند؟


نشت تامپون به چند دلیل ممکن است اتفاق بیافتد:

ظرفیت جذب تامپون کامل شده باشد، به خوبی داخل واژن وارد نشده باشد، ویا شما تامپونی با قدرت جذب متناسب با میزان خونریزی خود انتخاب نکرده باشید. به خاطر داشته باشید که تامپون ها به عنوان در پوش عمل نمی کنند.
بعضی از خانم ها به دلیل فرم واژنشان با نشتی روبه رو می شوند. برای محافظت بیشتر می توان ازپد روزانۀ Always به همراه تامپون استفاده کرد.

9) آیا لازم است در هر نوبت مراجعه به دستشویی تامپون را تعویض نمود؟


خیر. ادرار از مجرای ادراری خارج می شود و مدفوع از مقعد خارج که هر دو خروجی های متفاوتی دارند. تامپون وارد واژن می شود که ورودی آن بین مجرای ادراری و مقعد قرار دارد. فقط لازم است هنگام اجابت مزاج و یا ادرار نمودن نخ تامپون را از الوده شدن حفظ نمایید. هنگان ادرار کردن آن را به سمت عقب و هنگام اجابت مزاج آن را به سمت جلو بکشید و نگه دارید. همیشه با یاد داشته باشید که خود را از جلو به سمت عقب بشویید و خشک کنید تا از آلودگی واژن به وسیلۀ باکتری های مدفوع جلو گیری کنید. اگر خود تامپون، و نه نخ آن، از ادرار اشباع شود بدان معنی است که تامپون درست وارد واژن نشده است. در این حالت آن را خارج نموده و از یک تامپون جدید استفاده نمایید.

10) آیا حضور تامپون پس از ورود به بدن قابل احساس است؟


نه، اگر تامپون به درستی وارد شده باشد، اصلا نباید احساس شود. اگر آنرا در بدن خود احساس می کنید باید آن را خارج نموده و یک تامپون جدید وارد نمایید.

11) آیا تامپون ها مانند در پوشی جلوی خونریزی را می گیرند؟


تامپون ها مایعات ناشی از قاعدگی را در داخل واژن جذب می نمایند. تامپون ها نمی توانند جلوی جریان قاعدگی را بگیرند حتی اگر هنوز کاملا اشباع نشده باشند. به محض اینکه تامپون اشباع شود شروع به نشت کردن می کند.

12) آیا می توان از تامپون ها برای ترشحات غیر قاعدگی واژینال استفاده نمود؟


خیر، تامپون های تامپکس تنها باید در هنگام قاعدگی استفاده شوند. به خاطر داشته باشید که مقدار اندک ترشحات کاملا طبیعی است و شما می توانید برای این منظور از پد های بهداشتی روزانه آلویزاستفاده کنید. اگر احساس می کنید میزان ترشحات شما بین دو دورۀ قاعدگی بسیار زیاد است حتما به پزشک مراجعه نمایید.

13) آیا می توان از دو تامپون هم زمان استفاده نمود؟


خیر، تنها از یک تامپون در آن واحد استفاده نمایید. متناسب با نیاز خود تامپونی با حداقل میزان جذب را انتخاب نمایید. اگرنگران هستید که میزان خونریزی زیادی دارید از تامپون های با قدرت جذب بسیار بالا Super Plus استفاده نمایید. ویا هم زمان با تامپون از یک پد بهداشتی روزانه آلویز هم استفاده نمایید.

14) آیا ممکن است تامپون در داخل بدن گم شود؟


به هیچ وجه. تامپون وارد واژن می شود، در انتهای واژن دهانۀ رحم قرار دارد. دهانۀ رحم قطری به اندازۀ یک سر سوزن دارد که برای عبور تامپون بسیار کوچک است. از طرف دیگر تامپون توسط دیواره های واژن در جای خود محکم قرار می گیرد تا وقتی که نخ آن را به آرامی بیرون بکشید.

15) اگر نخ خارج کننده تاکپون قطع شود چه باید کرد؟


احتمال بروز چنین حادثه ای بسیار اندک است ولی حتی ا گر هم چنین اتفاقی بیافتد معمولا بسیار ساده است که با انگشت آن را خارج نمایید. دستانتان را خوب بشویید و بدن خود را در همان حالتی که تامپون را وارد نموده اید قرار دهید و تامپون را خارج نمایید. اگر به هیچ وجه نمی توانید این کار را انجام دهید بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید. به یاد داشته باشید که تامپون به هیچ وجه نباید بیش از 8 ساعت در داخل بدن بماند.

16) آیا امکان دارد که تامپون بیرون بیافتد؟


اگر تامپون به خوبی وارد شده باشد توسط عضلات موجود در اطراف دهانۀ واژن در جای خود محکم قرار می گیرد و بیرون نمی آید.

17) اگر تامپون گیر کرد چه باید کرد؟


تامپون به جایی گیر نمی کند اگر احساس می کنید تامپون به سختی خارج می شود، چند راه حل دارد: ابتدا سعی کنید آرام باشید ممکن است مضطرب باشید و عضلات خود را منقبض کرده باشید. دوم اینکه ممکن است لازم باشد تامپون را برای مدت بیشتری در داخل واژن نگه دارید تا میزان کافی از مایعات قاعدگی را به خود جذب نموده و نرم شود.

مضرات استفاده از پامتون
مضرات استفاده از پامتون

مضرات استفاده از پامتون

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (45 رای)  

۵ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

آیدا | ۵ سال پیش
اولین بار بود درمورد تامپون میخونم. نمیدونم چرا حالم بد شد. وای خدا:((((
0
0
گلوریا | ۷ سال پیش
ببخشید در شرایط اضطراری امکان نگه داشتن تامپون بیشتر از 8ساعت هست یانه به هیچ عنوان از 8ساعت بیشتر نباید بشود؟؟
0
0
زیبا | ۷ سال پیش
خیلی زحمت کشیدین ممنون
0
1
روژان | ۷ سال پیش
ممنون از سایت خوبتون زحمت کشیدین اطلاع رسانی کردین.
0
0
مینا | ۷ سال پیش
تامپون رو از کجا میشه تهیه کرد؟
0
0

hits