دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۴ فایده زایمان طبیعی که نمیدانستید
22
زمان مطالعه: 11 دقیقه
زایمان طبیعی فوایدی زیادی برای مادر و کودک دارد. بسیاری از افراد فکر میکنند زایمان طبیعی کار سختی است اما اگر این 14 مورد از فواید زایمان طبیعی را بدانید قطعا شما هم فکر زایمان سزارین را از سر خود بیرون خواهید کرد

مجله دلگرم | زایمان به مرور زمان از یک فرایند طبیعی تبدیل شده به یک پروسه پزشکی. امروزه روش های بسیاری برای زایمان و کمتر کردن درد آن وجود دارد. البته باید گفت که بسیاری از پزشکان اعتقاد دارند که بغیر از شرایط خاص که ممکن است سلامت مادر و یا کودک در خطر باشد، نباید از روش های پزشکی برای زایمان استفاده کرد و زایمان طبیعی بهترین گزینه است.

اگر بدانید که زایمان طبیعی چه فوایدی برای مادر و کودک دارد قطعا نظرتان عوض میشود. در ادامه 14 تا از فواید زایمان طبیعی را برای شما آورده ایم.

فواید زایمان طبیعی چیست؟

1. فراغت و آزادی هنگام زایمان

برخلاف روش هایی همچون استفاده از سرم های بی حس کننده، اپیدورال و یا دستگاه مانیتور کودک که باید اغلب اوقات بر روی تخت دراز کشیده باشید، در زایمان طبیعی آزادی عمل داشته و میتوانید هر زمان که بخواهید حرکت بکنید. آزادی و داشتن حرکت فیزیکی باعث میشود تا یک زایمان راحت تر داشته باشید. مشاهده شده بسیاری از خانم هایی که قبل از زایمان حرکات معمول داشته و مداوم بر روی تخت دراز کشیده نبودند، هنگام زایمان واژنی درد کمتری داشته اند.

2. زمان زایمان را دستکاری نکنید.

اگر بخواهید خودتان بصورت مصنوعی کاری انجام دهید که باعث تسریع و یا تاخیر زمان طبیعی زایمان بشود ممکن است مشکلاتی را بوجود بیاورد و به عمل سزارین نیاز پیدا کنید. اگر زایمان بصورت طبیعی باشد و در زمان خودش صورت بگیرد نیازی به مداخلات پزشکی وجود نخواهد داشت.

بطور مثال اگر از روش اپیدورال استفاده کرده باشید، به احتمال زیاد زمان زایمان عقب خواهد افتاد و پزشک نیز برای تنظیم این موعد به شما پیتوسین میدهد. بر عکس این فرایند هم ممکن است. یعنی اگر زایمان القاء بشود، ممکن است مادر و کودک همچنان آماده نباشند چراکه اکسی توسین کافی در بدن برای شروع انقباضات وجود ندارد. در این شرایط هم نیاز به پیتوسین خواهید داشت تا انقباضات برای زایمان شروع بشود.

پیتوسین باعث انقباضات شدید و فراوانی میشود که به مادر و کودک اجازه استراحت را نمیدهد و همین مساله باعث عدم رسیدن اکسیژن کافی به کودک میشود. عدم رسیدن اکسیژن کافی به کودک میتواند مشکلاتی را برای او بوجود بیاورد و در چنین شرایطی پزشک های برای حفظ سلامت کودک سریعا دستور به انجام عمل سزارین میدهند.

3. پیشگیری از عمل سزارین

زایمان طبیعی احتمال نیاز به عمل سزارین را کاهش میدهد. اگر مراقبت های پزشکی و پرستاری که باید در زمان بارداری انجام شود را بلد باشید و یا یک پرستار حرفه ای استخدام کنید تا به شما کمک کند، احتمال نیاز به انجام عمل سزارین را میتوانید تا 80 درصد کاهش دهید.

4. زایمان کوتاه تر و آسان تر

در زایمان طبیعی، هورمون اکسی توسین به رحم سیگنالی برای شروع انقباضات فرستاده و همچنین سیگنالی هم به مغز میفرستد تا اندورفین که یک مسکن طبیعی است در بدن ترشح شود. سیگنالی که به مغز فرستاده میشود عملکردی دیگری نیز دارد و آن دستور دادن به مغز برای ادامه دادن ترشح اکسی توسین در طول زمان زایمان است. ترشح این هورمون در زمانیکه مادر در حال فشار دادن کودک (به بیرون) است به اوج خود میرسد.

روش اپیدورال با این ترشحات طبیعی هورمون ها اختلال ایجاد کرده و زایمان را کند میکند.

روش های بی حس کننده مانند اپیدورال که برای کاهش درد زایمان استفاده میشود باعث عدم احساس و سر شدن تمام نیم تنه پایینی بدن میشود. این بی حسی نیم تنه پایینی باعث میگردد که نتوانید براحتی حرکت کرده و همچنین منجر به طولانی و سخت تر شدن زایمان نیز میگردد چراکه در حالت بی حسی، نمیدانید باید چه مقدار فشار را در چه زمانی وارد کنید تا کودک راحت تر و سریعتر خارج بشود.

6. امنیت بیشتر کودک

استفاده از اپیدورال میتواند منجر به کاهش ناگهانی فشار خون در مادر بشود و این امر نیز به معنای کمتر رسیدن اکسیژن به کودک است. چنین شرایطی میتواند مشکلات زیادی را بوجود بیاورد و در این زمان اغلب پزشکان دستور انجام عمل سزارین میدهند.

پس از اپیدورال به مدت حدود یک ماه، کودک شرایط عادی ندارد یعنی هوشیاری او کمتر شده و نمیتواند بخوبی حرکت کند. زمانیکه کودک درون شکم قرار دارد، بدن مادر برای او مواد غذایی را پاکسازی میکند اما زمانیکه بدنیا بیاید کبد او مجبور است به تنهایی این کار را انجام دهد. همانطور که میدانید همه سیستم های بدن نوزادان مخصوصا کبد آن ها در ماه های ابتدایی بسیار ضعیف است و به همین دلیل مدت نسبتا زیادی طول میکشد که اثر دارو هایی که هنگام زایمان استفاده شده (اپیدورال) از بین برود.

دارو های مسکنی که برای کاهش درد بارداری استفاده میشود میتواند عوارض زیادی برای بچه ها داشته باشد. برخی از عوارض احتمالی عبارتند از:

  • افسردگی سیستم عصبی مرکزی
  • نارسایی تنفسی
  • اختلالات شیرخوردن
  • تغییر رفتار عصبی
  • کاهش توانایی تنظیم دمای بدن

بروز این عوارض باعث میشود که کودک به دارو های شیمیایی دیگری نیاز داشته باشد و همین امر میتواند منجر به بروز مشکلات دیگری برای فرزند تان بشود.

6. خودتان حاضر و هشیار هستید.

مصرف دارو های بی حس کننده برای زایمان باعث میشود که هم خودتان و هم نوزاد حال طبیعی و نرمال نداشته باشید و نسبت به اتفاقاتی که در حال وقوع هست هوشیاری تان کاهش پیدا کند. چشم پوشی از اینگونه دارو ها و روش های بی حسی باعث میشود که در هنگام زایمان کاملا هوشیار باشید.

7. زایمان طبیعی باعث ارتباط بهتر شما با نوزاد میشود.

بسیاری اعتقاد دارند که زایمان طبیعی به معنای احترام گذاشتن به حق طبیعی نوزاد است. از طرف دیگر به دلیل درد و زحمت فراوانی که مادر هنگام زایمان تحمل میکند، میتواند ارتباط بهتری با کودک خود برقرار کند. شاید شنیده باشید که بعضی ها میگویند که تا زنی درد زایمان را تجربه نکند مادر نمیشود. البته باز هم تاکید میشود که در ارتباط با روش زایمان و مسائل مربوط به آن تنها شما هستید که حق انتخاب دارید و هیچکسی نمیتواند شما را مجبور به کاری کند.

8. شیردهی بهتر

نوزاد خواب آلود نمیتواند بخوبی شیر بخورید. کودکی که به اندازه کافی شیر نخورد خواب آلود تر است و به همین دلیل مراقبت کردن از او سخت تر میشود. پیتوسین میتواند در برخی از نوزاد ها باعث زردی شود که همین امر نیز میتواند یکی دیگر از علل خواب آلود بودن بچه باشد. برخی از دارو ها مثل اپیدورال نیز میتواند باعث خواب آلودگی در نوزاد ها بشود. البته اختلالات شیردهی ناشی از اپیدورال معمولا پس از 24 ساعت از بین میروند.

بنابر گفته بسیاری از پزشکان دارو های مسکن میتواند منجر به مشکلات شیردهی زیادی بشود. مواردی همچون:

  • خواب آلودگی مادر و کودک و سخت تر شدن شیرخوردن نوزاد (و همچنین شیر دادن مادر) خصوصا در 24 ساعت اول پس از زایمان
  • کم شدن توانایی بچه برای مکیدن سینه و قورت دادن شیر و همچنین نا منظم شدن تنفس کودک
  • تاخیر در قورت دادن شیر

مهم ترین و بهتری زمان برای ایجاد یک ارتباط مستحکم با نوزاد جهت شیردهی بهتر در فاصله چند ساعت و روز اول پس از زایمان میباشد و اگر این فرصت را از دست بدهید، شیر دادن به بچه برایتان خیلی سخت تر خواهد بود.

عمل سزارین نیز میتواند منجر به ایجاد مشکلات شیر دهی بشود چراکه پروتکل های بیمارستانی براحتی اجازه نمیدهند که بچه را در ساعت های پس از زایمان بقل کرده و شیر بدهید. یکی از موارد دیگری که ممکن است باعث اختلالات شیردهی شود تاخیر تولید شیر در بدن مادر است و این امر هم اغلب به دلیل دیر ترشح شدن هورمون هایی است که معمولا هنگام زایمان طبیعی تولید میشود.

9. ریکاوری سریعتر

مادر هایی که زایمان طبیعی دارند بر خلاف آن هایی که از روش های دیگر استفاده میکنند میتوانند خیلی سریعتر بهبود پیدا کنند چراکه این افراد دچار درد حاصل از عمل جراحی و گیجی ناشی از مصرف دارو ها نمیشوند.

هنگام زایمان مقدار زیادی هورمون اکسی توسین در بدن زن ترشح میشود و همین امر باعث میشود تا مادر بتواند در مدت زمان اندکی پس از زایمان انرژی لازم برای بقل کردن و حتی شیر دادن به بچه را داشته باشد. جالب است بدانید که تماس فیزیکی داشتن با نوزاد (لمس کردن، بوسیدن، بغل کردن و...) نیز باعث افزایش هرچه بیشتر اکسی توسین در بدن مادر میشود.

10. زایمان طبیعی به تقویت باکتری های مفید روده کمک میکند.

زایمان طبیعی به حفظ سلامت روده نوزادان کمک زیادی میکند. باکتری های روده برای داشتن یک سیستم ایمنی قوی و هضم صحیح مواد غذایی نقش بسیار مهمی دارد. زایمان واژنی بطور طبیعی باعث میشود که باکتری های مفید بیشتری در روده های نوزاد وجود داشته باشد.

تحقیقات علمی نشان داده است که نوزادانی که بواسطه عمل سزارین به دنیا آمده اند باکتری های مفید کمتری در روده های خود دارند و همین امر میتواند باعث بیماری های بسیاری بشود. کمبود باکتری ها در نوزادانی که از طریق سزارین بدنیا آمده اند بدلیل این است که این کودکان هنگام تولد با باکتری های واژنی که در بدن مادر وجود دارد در تماس نیستند و در نتیجه پس از تولد نیز دچار کمبود این باکتری های مفید میشوند.

خوردن شیر مادر یکی از دیگر راه هایی است که توسط آن کودک باکتری های مورد نیاز بدن خود را دریافت میکند و به همین دلیل اهمیت شیردهی طبیعی ( و عدم استفاده از شیر خشک) برای کودکانی که با عمل سزارین بدنیا آمده اند دو چندان است.

11. سلامت بیشتر کودک در دوران بزرگسالی

همانطور که اشاره کردیم، باکتری های مفید روده در سلامت عمومی بدن موثر هستند. باکتری های فلور روده نقش مهمی در تربیت سیستم ایمنی بدن در بدو تولد دارند. زمانیکه نوزاد تازه بدنیا آمده است، سیستم ایمنی بدن او نیاز دارد تا یاد بگیرد که به چه چیز هایی حمله کند و به چه چیز هایی حمله ور نشود. باکتری فلور روده در این امر بسیار موثر است.

جدیدا تحقیقات بسیاری صورت گرفته که مشخص کرده اند بیماری هایی همچون چاقی، دیابت و آسم کودکانی که بواسطه عمل سزارین بدنیا آمده اند را بیشتر تهدید میکند.

امروزه اثبات شده است که در اغلب اوقات کودکانی که با عمل سزارین بدنیا میایند در طول زندگیشان بسیار بیشتر دچار بیماری میشوند.

البته نمیتوان گفت که سزارین کاملا مضر است چراکه برخی اوقات بدلیل مشکلاتی که ممکن است کودک و یا مادر داشته باشد، این عمل ضروری است و میتواند جان بسیاری را نجات دهد.

12. رشد بهتر توانایی های مغزی

محققان دریافته اند که زایمان طبیعی ترشح یک نوع پروتئین خاص به نام UCP2 را در مغز تحریک میکند. این پروتئین عملکرد های مغزی همچون حافظه، یادگیری، آگاهی فضایی و نحوه پاسخگویی در برابر استرس را تحت تاثیر قرار میدهد. این پروتئین زمانی ترشح میشود که هیپوتالاموس مغز در کانال تولد (کانال واژنی) تحریک میگردد. ترشح این هورمون در کودکانی که سزارین شده اند میتواند با اختلال مواجه شود.

13. مهارت ها و توانایی های اجتماعی بهتر

زایمان طبیعی این انتخاب را به شما میدهد که بند ناف بچه را پس از گذشت چند روز جدا کنید. (زمانیکه خود به خود میافتد) محققان اثبات کرده اند که عدم جداسازی کامل بند ناف پس از زایمان میتواند از بسیاری بیماری ها همچون کم خونی و نیاز به انتقال خون جلوگیری کند. علاوه بر این مورد به تازگی در یک مطالعه مشخص شده است که نوزادانی که بند ناف آنها بلافاصله پس از زایمان بریده نشده است، دارای توانایی ها و مهارت های ارتباطی و اجتماعی بهتری هستند.

14. ارزان تر است!

بطور کلی زایمان طبیعی بسیار ارزان تر از سزارین است. استفاده از روش های بی حس کننده برای کاهش درد مثل اپیدورال هم هزینه های جداگانه دارد. بنابراین با توجه به تمام فوایدی که برای زایمان طبیعی گفته شد و در نظر گرفتن قیمت بسیار مناسب تر آن میتوان گفت که این روش گزینه ای ایده آل است.

مطالب مرتبط:

نشانه های پاره شدن کیسه آب جنین قبل از زایمان

زایمان دوقلو-چندقلو و پاسخ سوال ها در این رابطه

خوراکیهای مفید قبل و بعد زایمان

چگونه پس از زایمان ارتباط جنسی داشته باشیم؟


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (22 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

محمودی | ۹ سال پیش
ممنون از راهنمایی دوستان
0
0

hits