دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
در زمان بارداری از سونا استفاده نکنید
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
در زمان بارداری از سونا استفاده نکنید, بارداری , سونا, جکوزی ,سقط جنین ,دوش طولانی, دمای زیاد, وان آب داغ

اگرچه یک حمام گرم راهی مناسب برای تسکین درد عضلات در دوران بارداری به نظر می‌رسد، اما گرم‌ شدن بیش از حد در یک حمام داغ یا وان آب داغ ممکن است خطراتی برای جنین در حال رشد داشته باشد. بنابراین عموما استفاده از وان آب داغ در دوران بارداری توصیه نمی‌شود و مادران در این زمینه نیاز به اطلاعات بیشتری دارند.

در دوران بارداری هیچ‌گونه محدودیتی برای حمام کردن وجود ندارد. در هفته‌های آخر، بزرگی شکم تعادل بدن را بر هم می‌زند و همین احتمال این‌که در وان لیز بخورید یا بیفتید را بیشتر می‌کند.

بنابراین توصیه می‌شود در اواخر بارداری به جای وان از دوش استفاده کنید. در ضمن گرما و رطوبت زیاد محیط حمام می‌تواند باعث افزایش درجه حرارت جنین شود، بنابراین با آب ولرم دوش بگیرید و مدت حمام کردن را کوتاه کنید.

در زمان بارداری از سونا استفاده نکنید

این فعالیت‌ها ممنوع است

تلاش کنید فعالیت‌هایی را که می‌توانند دمای درون بدن‌تان را بیش از اندازه افزایش دهند، محدود کنید. این فعالیت‌ها شامل موارد زیر است:

- استفاده از سونا یا وان آب داغ

- گرفتن دوش‌های طولانی مدت با آب داغ

- گرم شدن بیش از اندازه بدن هنگامِ فعالیت‌های ورزشی یا هنگامی که در هوای گرم بیرون از خانه هستید.

در زمان بارداری از سونا استفاده نکنید

دما را کنترل کنید

اگر چه دوش‌های طولانی مدت با آب داغ آرامش زیادی ایجاد می‌کنند، اما خانم‌های باردار باید از انجام این کار پرهیز کنند. دوش‌های آب گرم یا دراز کشیدن در وان آب داغ، هر چه طولانی‌تر باشد، به بدن‌تان که زیر فشار و درد‌های ناشی از بارداری است آرامش بیشتری می‌بخشد.

اما با این حال، بهتر است از گرم شدن بیش از اندازه بدن خود پرهیز کنید. افزایش دمای بدن‌تان به بیش از ۳۸درجه سانتی‌گراد، خطر نقص در لوله عصبی جنین و کاهش مایعات و خشکی بدن در بارداری را به دنبال دارد.

بسیاری از زنان دوست دارند برای آرام شدن در وان پر از آب بخوابند. در دوران بارداری این کار اشکالی ندارد، به شرط آنکه دمای آب خیلی بالا نباشد.

(حداکثر ۳۷ درجه سانتیگراد) آب گرم بر رگ‌های خونی پا اثر گذاشته و سبب ناراحتی زنان باردار پس از خارج شدن از آب می‌شود. بهترین کار این است که پس از اتمام حمام کمی پا‌های‌تان را درآب خنک بازی دهید.

سونا احتمال سقط را افزایش می‌دهد

ممکن است غوطه ور شدن در آب به شما آرامش بدهد و فکر کنید گرم کردن بدن‌تان در آب برای انواع و اقسام دردهای جسمی که در دوران بارداری با آن‌ها درگیر هستید، مفید است و این آب گرم تنش‌های عضلانی و دیگر ناراحتی‌های ناشی از اضافه وزن بارداری را تسکین می‌دهد، اما حواس‌تان باشد برای این منظور از اول تا آخر بارداری از سونا و جکوزی استفاده نکنید.

استفاده از سونا در دوران بارداری خطر سقط جنین را به همراه دارد و استفاده از آن در اوایل بارداری نیز احتمال سقط و اختلالات عصبی جنین را افزایش می‌دهد.

در زمان بارداری از سونا استفاده نکنید

حرارت زیاد می‌تواند برای زن باردار خطرناک باشد. دمای آب و محیط در این مکان‌ها به راحتی بالا‌تر از ۱۰۰ درجه است و باعث می‌شود دمای بدن شما هم بالا برود و افت فشار پیدا کنید و دچار سرگیجه و خستگی مفرط شوید و با بالا رفتن دمای بدن عمل اکسیژن و خون رسانی به جنین مختل ‌شود و نقص در سیستم عصبی مرکزی جنین (مغز و نخاع) به وجود آید و از آنجا که مایع اطراف جنینی هم گرم می‌شود، حتی خطر سقط نیز افزایش می‌یابد.

براساس تحقیقات انجام شده با استفاده مکرر از حمام بخار یا سونا احتمال پیدایش نقص‌های جنینی مانند نقص در تکامل سیستم ایمنی یا نخاع افزایش پیدا می‌کند.

در زمان بارداری از سونا استفاده نکنید

برخی محققان معتقدند استفاده کوتاه مدت چند دقیقه‌ای از حمام آب گرم در فواصل طولانی مشکلی برای زنان باردار ایجاد نمی‌کند، اما استفاده از سونای بخار، جکوزی و سایر سیستم‌های بخارساز، ممکن است خطرات زیادی به دنبال داشته باشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits