دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ناتوانی جنسی با الکل،آیا از اثر الکل بر توانایی جنسی آگاهی دارید؟
32
زمان مطالعه: 6 دقیقه
ناتوانی جنسی با الکل-اثر الکل بر توانایی جنسی-ناتوانی جنسی با مصرف الکل-اثرات منفی الکل بر توانایی جنسی-مضرات الکل بر توانایی جنسی-مضران الکل بر روابط جنسی-اثر الکل بر روابط جنسی-اختلال نعوظ با مصرف الکل-رابطه جنسی-ارتباط جنسی-توانایی جنسی-ناتوانی...

مصرف مداوم و مزمن الکل باعث سو اثر الکل بر توانایی جنسي مي شود. الکل داراي اثرات سمي بر روي کبد، مغز و سيستم عصبي است. امروزه در جوامع مختلف مصرف الکل بويژه در ميان جوانان رو به فزوني گذاشته است. مصرف الکل نه تنها سلامتي عمومي بلکه عملکرد جنسي را نيز به مخاطره مي اندازد.

ناتوانی جنسی با الکل و اثر الکل بر توانایی جنسی

ناتوانی جنسی با الکل و اثر الکل بر توانایی جنسی

حدود 70 درصد مردان الکلي از يک ناتوانی جنسي رنج مي برند. علاوه بر ناتوانی جنسي، يک اثر بسيار مهم مصرف الکل اين است که، افراديکه تحت تاثير الکل اقدام به برقراري رابطه جنسي مي کنند، رفتارهاي پر خطر جنسي در آنها بشدت زياد مي شود. مردان الکلي خودشان داراي مشکلات اجتماعي و خانوادگي هستند و مزيد شدن ناتوانی جنسي، بر مشکلات و استرس آنها مي افزايد و سبب مي شود که اين مردان براي غلبه بر استرس خود بيشتر الکل مصرف کنند و بدين ترتيب وارد يک حلقه معيوب مي شوند.

ناتوانی جنسی با الکل و اثر الکل بر توانایی جنسی

ناتوانی جنسي در مردان الکلي داراي پنج علت عمده است:

::بعلت خاصيت مضعف بودن سيستم عصبي

::بيماري هاي ناشي از مصرف الکل مثل بيماري کبدي

::مسائل روحي و رواني

::تخريب سيستم عصبي

::تخريب کبد

علاوه از آنها،اين بيماران داراي مشکلات عديده مثل بيکاري، ترد شدن در اجتماع، مصرف مواد مخدر، کشيدن سيگار و غيره نيز مي باشند.

الکل شايعترين ماده اي است که سوء مصرف آن سبب ناتوانی جنسي مي شود. در مرديکه بيش از 12 گرم اتانول در روز مصرف مي کند، ايجاد اختلال نعوظ امري عادي است. شايعترين ناتوانی جنسي در مردان وابسته به الکل، اختلال در نعوظ و بدنبال آن کاهش ميل جنسي است. اکثرا هر دو اختلال نعوظ و کاهش ميل جنسي با هم وجود دارند. تعداد و شدت ناتوانی جنسي، رابطه مستقيم با ميزان مصرف الکل دارد. الکل سبب تخريب سيستم عصبي مي شود. در مرد دو نوع نعوظ وجود دارد: نعوظ رفلکسي که در آن هر گونه تماس جلدي با ناحيه دستگاه تناسلي سبب انتقال تحريکات عصبي از ناحيه تناسلي به مغز مي شود و سپس امواج ديگري از مغز به ناحيه تناسلي آمده و سبب نعوظ مي گردند.

نوع ديگر نعوظ، نوع رواني است که در آن با فانتزي و تصورات امواجي از مغز به دستگاه تناسلي هدايت شده و سبب نعوظ مي گردند. بنابراين براي يک نعوظ طبيعي داشتن سيستم عصبي سالم ضروري است. هر قدر مصرف الکل بيشتر باشد، ‌سيستم عصبي بيشتر تخريب پيدا مي کند. علاوه از آن مصرف طولاني مدت مقادير زيادي الکل سبب آسيب به توليد هورمونهاي مردانه توسط بيضه ها نيز مي شود. مصرف طولاني مدت الکل سبب کوچک شدن بيضه ها و کاهش توليد هورمون مردانه مي گردد. الکل بعلت اختلال در متابليسم ويتامين A سبب اشکال در توليد اسپرم نيز مي شود.

ناتوانی جنسی با الکل و اثر الکل بر توانایی جنسی

يعني مردان الکلي علاوه از شانس زياد براي مبتلا شدن به ناتوانی جنسي، ممکن است مبتلا به ناباروري نيز بشوند. اختلال نعوظ ناشي از الکل از بدترين نوع آن است. لازمه نعوظ طبيعي در مردان، ورود خون کافي به آلت تناسلي و بدام افتادن آن در آلت تناسلي است. اگر خون وارده به آلت تناسلي از طرف ديگر آلت تناسلي را ترک کند، نه تنها نعوظ اتفاق نمي افتد، بلکه اگر هم اتفاق بيفتد، زود از بين مي رود، اينرا در اصطلاح اختلال نعوظ بعلت نشت وريدي مي گويند که از شديدترين نوع اختلال نعوظ در مردان است، چون به انواع درمانها مقاوم است.

مصرف الکل سبب نشت وريدي در آلت تناسلي شده و نعوظ مرد را بشدت مختل مي کند. بسياري از موارد ناتوانی های جنسي در الکلي ها منشاء جسمي ندارند، بلکه داراي منشاء روحي و رواني هستند. اکثرا اين مردان داراي مشکلات خانوادگي بوده و روابط عاطفي خوب با همسر خود ندارند و تعدادي نيز داراي پرونده طلاق در دادگاه مي باشند. ميزان شيوع اختلالات جنسي با سن شروع مصرف الکل و سالهاي مصرف الکل نيز رابطه دارد.

يکي از خصوصيات ناتوانی جنسي با الکل اين است که اگر مصرف الکل آسيب دائمي در بدن ايجاد نکرده باشد، با قطع مصرف آن، عوارض از جمله اختلالات جنسي نيز قابل برگشت هستند، منتهي زمان لازم است. يکي از عوارض ديررس و کشنده سوء مصرف الکل، سيروز کبدي است که در آن کبد کار خود را از دست مي دهد.

ناتوانی جنسی با الکل و اثر الکل بر توانایی جنسی

اعتياد به الکل طيف وسيعي از اختلالات جنسي به شرح زير را سبب مي شود:

::کاهش ميل جنسي که در آن گاها مرد هيچ تمايلي به نزديکي ندارد.

::وحشت از رابطه جنسي که در آن بيمار از هر گونه تماس با دستگاه تناسلي دچار وحشت مي شود.

::اختلال در نعوظ که از خفيف تا فوق العاده شديد متفاوت است.

::اختلال در رسيدن به ارگاسم يا ارضاء جنسي

::انزال زودرس

ناتوانی جنسی با الکل و اثر الکل بر توانایی جنسی

تشخيص علت ناتوانی جنسي

اولا بايد مشخص کنيم که علت اصلي مشکل جسمي است و يا روحي رواني. اينکار به ما کمک مي کند که بطور موثر و مقرون به صرفه به مشکل بيمار پرداخته شود. براي داشتن ميل جنسي و نعوظ طبيعي بايد سه سيستم هورموني، عصبي و عروقي بدن سالم و هماهنگ عمل کنند. متاسفانه الکل هر سه سيستم را مختل مي سازد. الکل با تخريب سيستم عصبي سبب ايجاد مشکل در هدايت عصبي مي شود، الکل سبب نشت وريدي مي گردد و علاوه از آن الکل سبب کاهش توليد هورمونهاي مردانه مي شود. بنابراين هر سه سيستم در مردان الکلي مبتلا به ناتوانی جنسي بايد بررسي شوند. لازمه درمان موفقيت آميز، تشخيص صحيح است.

ناتوانی جنسی با الکل و اثر الکل بر توانایی جنسی

درمان

درمان ناتوانی جنسي در مردان الکلي متفاوت از موارد عادي است. تا تمامي زواياي مشکل مشخص نشده اند، درمان نبايد شروع شود. در افراد معتاد به الکل، قطع کامل مصرف الکل معمولا امکانپذير نيست. تا اين افراد ميزان مصرف الکل خود را به ميزان زيادي کاهش ندهند، شروع درمان بيفايده است. مي توان همزمان با برنامه بازتواني ترک الکل، درمان را نيز شروع کرد تا بيمار از نظر رواني احساس بهبودي نمايد. اين بيماران ممکن است براي افسردگي و اضطراب داروهاي مختلفي را مصرف نمايند. مصرف اين داروها عوارض مخصوص به خود دارد.

ناتوانی جنسی با الکل و اثر الکل بر توانایی جنسی

بنابراين درمان مشکلات جنسي در مردان الکلي نيازمند موارد زير است:

::ساير مشکلات اين افراد از جمله مشکلات اجتماعي و خانوادگي مد نظر قرار گيرند

::مصرف هر گونه داروي ديگر مشخص شود

::به وجود همزمان اعتياد به مواد ديگر و کشيدن سيگار توجه شود

::وزن مسائل روحي رواني در مشکلات بيمار مشخص شود

::وجود بيماري در ساير اعضاء از جمله کبد مشخص شود

::هر گونه عارضه غير قابل برگشت مثل کوچک شدن بيضه ها و تخريب سيستم عصبي مشخص گردند

::علت اصلي مشکل يا مشکلات جنسي بيمار مشخص شود.

::بررسي کامل از سيستم عصبي، هورموني و عروقي بيمار انجام شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (32 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits