دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درباره وازکتومی چه میدانید؟
5
زمان مطالعه: 6 دقیقه
وازکتومی چیست و توضیح درباره وازکتومی و جراحی وازکتومی و چگونگی عمل وازکتومی و عوارض وازکتومی
توجه: این مطلب آموزشی ویژه خانم ها و آقایان متاهل است و برای کودکان یا افراد زیر 18 سال مناسب نمی باشد.

وازکتومی چیست

وازکتومی چیست

در سال های اخیر آقایان هم مانند خانم ها مسوولیت سنگینی در رابطه با شیوه های پیشگیری از بارداری بر عهده دارند. بعضی از آنها ترجیح می دهند از روش های دائمی مانند وازکتومی استفاده کنند. وازکتومی هم مانند تمام جراحی های دیگر عوارض خاص خودش را دارد که در صورت مراقبت و دقت این عوارض به حداقل می رسد...

در این گزارش اطلاعات زیادی در رابطه با اینکه وازکتومی چیست عوارض پس از وازکتومی، چگونگی غلبه بر درد و ناراحتی های پس از جراحی دریافت خواهید کرد.

وازکتومی عمل جراحی است روی آقایان و تنها راه دائمی برای جلوگیری از بارداری است. با این وجود اکثر آقایان هنگام تصمیم گیری برای وازکتومی، احساس ترس و اضطراب می کنند. اگر تصمیم به انجام وازکتومی گرفته اید، عجله نکنید و به اندازه کافی در مورد این موضوع فکر کنید. تصمیم گیری درباره اموری که ممکن است سلامت شما را تحت تاثیر قرار دهد همیشه بهتر است زمانی انجام گیرد که تمامی اطلاعات لازم را در اختیار دارید تا بتوانید در کمال آرامش تصمیم بگیرید. وازکتومی عمل جراحی بسیار آسان اما موثر است و بهتر است قبل از اقدام به وازکتومی دقیقا بدانید که چه چیزهایی پس از عمل انتظار شما را می کشد.

● درد یا سوزش؟

یکی از عوارضی که پس از انجام عمل وازکتومی با آن مواجه می شوید احساس درد و سوزش هایی گذراست. دکتر شما حتما توصیه های لازم برای چگونگی کاهش درد را به شما خواهد کرد اما یک توصیه رایج این است که از کمپرس یخ استفاده کنید. می توانید یخ را در پارچه ای حوله ای بریزید و روی قسمتی که درد و سوزش دارد، بگذارید. معمولا باید این کار را تا ۳ روز پس از جراحی انجام دهید. در کنار مصرف مسکن هایی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن کمپرس یخ هم در کاهش درد شما نقش چشمگیری دارد.

وازکتومی چیست

● دوران نقاهت

بهتر است تمامی امکانات لازم را برای استراحت در منزل خود فراهم کنید مثلا همان طور که به بالش خود لم داده اید و مشغول تماشای تلویزیون یا خواندن روزنامه هستید، می توانید از مراقبت های همسر و فرزندان خود لذت ببرید.

وازکتومی چیست

● پوشش مناسب

اگرچه اغلب بیماران ترجیح می دهند لباس زیر نپوشند با این وجود پزشکان پوشیدن لباس زیر مناسب را توصیه می کنند. لباس زیر مناسب یا به?طورکلی پانسمان بعد از عمل، باعث مراقبت و نگهداری بیضه های بیمار می شود.

وازکتومی چیست

● زمان لازم برای بهبود

تصور اینکه وازکتومی عملی سرپایی است و احتیاجی به استراحت ندارد، اشتباه است. حداقل یک شبانه روز برای استراحت مطلق بعد از عمل به خود اختصاص دهید. مقدمات لازم برای مرخصی گرفتن به مدت ۲ روز را از قبل فراهم کنید. اگر کار شما به گونه ای است که احتیاج زیادی به فعالیت های فیزیکی دارد، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

وازکتومی چیست

● بازگشت به کار

هنگامی که سرکارتان بازگشتید، از بلند کردن اشیای سنگین اجتناب کنید و حداقل به مدت یک هفته یا مدت زمانی که پزشک برایتان تعیین می کند، از انجام دادن فعالیت های فیزیکی خودداری کنید. در نظر داشته باشید که رعایت کردن این موارد به ظاهر ساده بسیار حائزاهمیت است.

وازکتومی چیست

● ضریب اطمینان

اگر می خواهید مطمئن شوید که عمل جراحی با موفقیت انجام شده یا نه حداقل باید به مدت ۳ ماه صبر کنید اما این به معنی قطع روابط زناشویی طی این مدت نیست. برای جلوگیری از بارداری باید صبر کنید تا میزان اسپرم داخل منی به صفر برسد و این امر حدودا ۳ ماه به طول خواهد انجامید، بنابراین می توانید در این مدت از سایر روش های جلوگیری از بارداری استفاده کنید تا غافلگیر نشوید.

وازکتومی عمل جراحی تقریبا بی خطر و مطمئنی است ولی همانند تمامی جراحی ها ممکن است مشکلات و عوارض جانبی مخصوص به خود را داشته باشد، بنابراین بهتر است قبل از جراحی با یک متخصص مجاری ادراری گفت و گو کنید، عوارضی مانند:

▪ ایجاد درد و سوزش که شاید اندکی بیش از آنچه شما انتظارش را داشته اید، باشد. اگر درد و سوزش فروکش نکرد یا بیشتر شد، باید به پزشک خود مراجعه کنید.

▪ بعد از جراحی ممکن است بیضه ها متورم، کبود، قرمز یا دچار خون مردگی شوند.

▪ ممکن است دچار عفونت شوید. در این گونه مواقع لازم است هرچه سریع تر پزشک خود را در جریان بگذارید.

اگر چه ممکن است مطالب گفته شده چندان برای شما خوشایند نباشد در نظر داشته باشید، دوران نقاهت در واقع خیلی هم طولانی نیست. در اکثر موارد افراد بعد از حداکثر یک هفته به سر کار خود برمی گردند و درگیر فعالیت های روزانه شان می شوند. اگر مشغول سنجیدن جوانب امر برای انجام این عمل هستید، همسر خود را در جریان قرار دهید و با پزشک خود مشورت کنید.

وازکتومی چیست

نحوه عمل جراحی وازکتومی
برای انجام عمل وازکتومی، دو روش وجود دارد که عبارت‌اند از:


1) وازکتومی با استفاده از تیغ جراحی و بخیه زدن


2) وازکتومی بدون استفاده از تیغ جراحی.


برای اینکه عمل جراحی وازکتومی را بهتر بفهمیم، بهتر است ابتدا کمی درباره دستگاه تناسلی مردان و عملکرد آن مطالبی بیان شود. بیضه‌ها عضوی از بدن هستند که اسپرم و هورمون جنسی مردانه تستوسترون تولید می‌کنند. بیضه‌ها در داخل کیسه‌ای به نام اسکروتوم قرار دارند. هر بیضه به لوله‌ای کوچک و پیچ در پیچ به نام اپیدیدیم متصل است.


اسپرم‌ها وقتی از بیضه خارج می‌شوند وارد اپیدیدیم شده و در آنجا حدود شش هفته نگهداری می‌شوند تا کامل و بالغ شوند. اپیدیدیم نیز توسط یک جفت لوله دیگر به نام وازدفرانس به غده پروستات متصل می‌گردد. مایع منی در پروستات ساخته می‌شود و در هنگام مقاربت، این مایع منی با اسپرم مخلوط شده و از آلت تناسلی خارج می‌شود.

در روش وازکتومی با استفاده از تیغ جراحی، ابتدا اسکروتوم (پوست روی بیضه) با استفاده از یک ماده بی‌حس‌کننده که به داخل آن تزریق می‌شود بی‌حس شده سپس با مشخص کردن مجرای وازدفرانس در زیر پوست اسکروتوم، یک برش کوچک (معمولا حدود یک سانتی‌متر) روی اسکروتوم ایجاد می‌شود.


اکنون با بیرون کشیدن وازدفرانس از طریق این سوراخ، دو برش روی آن ایجاد می‌کنند و یک سانتی‌متر از آن را بر می‌دارند. هر دو سمت بریده شده وازدفرانس را با نخ یا کلیپس و یا با کوتر می‌بندند و سپس آنها را به داخل اسکروتوم برمی‌گردانند. اکنون برشی که روی اسکروتوم وجود دارد را با زدن بخیه می‌بندند. سپس تمام این کارها را برای سمت دیگر (بیضه طرف دیگر) انجام می‌دهند. در روش وازکتومی بدون استفاده از تیغ که به آن اصطلاحا N.S.V گفته می‌شود در مدت 5 تا 10 دقیقه بعد از انجام بی‌حسی موضعی با استفاده از دو عدد پنس، این عمل انجام می‌شود. از آنجایی که سوراخی که در این روش ایجاد می‌شود خیلی کوچک است، نیاز به بخیه زدن وجود ندارد.

گردآوری:مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits