دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
انزال خشک یا پس گرد چیست و چگونه تشخیص داده میشود ؟
7
زمان مطالعه: 9 دقیقه
انزال خشک (پس گرد) یا ارضاء بدون خروج منی به خودی خود یک بیماری یا از اختلالات جنسی نیست، بلکه می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری باشد. این مشکل را با شریک خود درمیان بگذارید و با یکدیگر به دکتر بروید و اطمینان داشته باشید که مشکل شما حل خواهد شد.

انزال خشک یا پس گرد چیست ؟

انزال خشک یا پس گرد معمولا در افراد مسن روی می‌دهد اما امکان مشاهده آن در جوانان نیز وجود دارد. این مسئله می‌تواند علامتی از اختلالات جسمی و یا حتی روانی باشد و برای درمان آن ابتدا لازم است که دلیل بروز آن مشخص شود.

رسیدن به ارضاء جنسی در مردان در حالی که مایع منی خارج نشده یا بسیار کم خارج می‌شود، انزال یا ارضاء خشک (dry orgasm) می گویند. این حالت معمولا آسیب خاصی به وجود نمی‌آورد و کژکاری جنسی محسوب نمی‌شود، اما اگر قصد پدر شدن داشته باشید می‌تواند باعث نگرانی شما شود.

عواقب انزال خشک چیست ؟

انزال خشک در اکثر موارد تاثیری بر روی لذت ارضاء و رضایت‌مندی جنسی ندارد. اما در موارد معدودی نیز باعث کم شدن لذت جنسی می‌شود. نگرانی اصلی افرادی که انزال خشک دارند آن است که مشکلی برای بدنشان پیش آمده یا آن که توانایی باروری همسر یا پدر شدن را از دست داده اند.

خارج نشدن مایع منی می تواند آثار روانی مشابه زودانزالی بر فرد بگذارد.

اختلال انزال خشک

زمانی که شما در طی یک رابطه جنسی ، ارضاء می‌شوید و مایع منی از بدن شما خارج نمی‌شود دو احتمال وجود دارد؛ یا مایع منی به طور کلی از کیسه منی خارج نشده و بیرون نمی‌ریزد یا آن که مایع از کیسه منی خارج می‌شود اما به جای بیرون آمدن از آلت تناسلی به داخل مثانه می‌ریزد و همراه با ادرار خارج می‌شود.

بی‌انزالی

بی‌انزالی (Anejaculation) حالتی است که در آن یک مرد موقع ارضاء جنسی به انزال نرسیده و هیچ ماده منی از آلت او خارج نمی‌شود. بی‌انزالی در دوحالت می‌تواند همراه یا بدون ارضاء باشد.

اختلال بی‌انزالی می‌تواند از عوامل روانی مانند بازداری جنسی یا از عوامل جسمی مانند مشکل نخاعی، برداشته شدن پروستات، سن بالا و کژکاری سیستم خودمختار عصبی نشات بگیرد.

انزال پس‌گرد

انزال پس‌گرد (Retrograde Ejaculation) وضعیتی است که در آن مایع منی از کیسه منی خارج شده و به جای بیرون ریختن از آلت تناسلی به درون مثانه می‌ریزد.

در این حالت منی با ادرار مخلوط شده و همراه با ادرار از بدن خارج می‌شود. عواملی مانند دیابت، آسیب به سیستم عصبی، جراحی پروستات، بیضه‌ها، روده بزرگ یا راست‌روده و مصرف بعضی از داروها می‌تواند باعث انزال پسگرد شود.

داروهای درمان بیماری‌های پروستات و برخی داروهای ضد افسردگی می‌توانند منجر به بروز این مشکل شوند.

انزال خشک یا پسگرد چیست / علت نیامدن اب مردان

انزال پس گرد چیست ؟

انزال پس گرد به این معنی است که هنگام انزال، منی به خارج از بدن نمی‌ریزد، بلکه به طرف عقب برمی‌گردد و وارد مثانه می‌شود و بعدها با ادرار دفع می‌شود.

اختلال در انزال می‌تواند به ۵ شکل تظاهر کند:

  1. انزال زودرس
  2. انزال دیررس
  3. انزال پس گرد
  4. نبود انزال
  5. انزال دردناک

انزال پس گرد به این معنی است که هنگام انزال، منی به خارج از بدن نمی‌ریزد، بلکه به طرف عقب برمی‌گردد و وارد مثانه می‌شود و بعدها با ادرار دفع می‌شود. در حالت طبیعی بیش از ۹۰ درصد حجم منی را ترشحات پروستات و کیسه‌های منوی تشکیل می‌دهند.

بسیاری از مردان میتوانند یک انزال بدون خروج منی داشته باشند.این اتفاق میتواند بعد از عمل جراحی مربوط به مثانه ، پروستات و یا درمان لگن رخ دهد. در این حالت منیع به صورت قطره قطره از سر منیع خارج میشود و یا اصلاً منیعی خارج نمیشود و در اکثر مواقع از رسیدن به اوج لذت جنسی جلوگیری میکند.

البته این اتفاق دلایل دیگری مانند : آسیب عصب بعد از دیابت ، ام اس و یا آسیب نخاعی – استفاده از برخی دارو ها برای درمان فشار خون و بزرگی پروستات و همچنین شرایط مادرزادی که در آن فرد اسپرم زیادی ندارد ؛ نیز دارد.

ارگاسم خشک حالتی است که درآن مرد به اوج لذت جنسی می رسد اما انزالی رخ نمی دهد، لذا هیچ مایعی از آلت مرد نیز خارج نمی شود. این قضیه برای مردان می تواند بسیار نگران کننده باشد.

ارگاسم خشک برای مردان جوانتر بسیار نگران کننده است به ویژه اگر از طریق اینترنت در مورد این قضیه تحقیقاتی انجام دهند و به این نتیجه برسند که این حالت ممکن است به علت اشکال در پروستات بروز کند (که البته این قضیه اشتباه است)

بهتر است که به دکتر اورولوژیست مراجعه کرده و مشکل خود را با او بازگو کنید.دکتر شما پس از گرفتن چندین تست از شما مشکل شما را خواهد فهمید.

البته ارگاسم خشک مشکلی در زندگی زناشویی شما شاید بوجود نیاورد اما اگر قصد بچه دار شدن دارید باید به درمان بپردازید.مهم است که به یاد داشته باشید که ارگاسم خشک به هیچ عنوان نباید باعث خجالت شما بشود.

انزال خشک یا پس گرد چیست

پیامدهای انزال پس گرد

انزال پس‌گرد به خودی خود زیاد از نظر سلامتی مشکل‌ساز نیست، ولی اکثرا سبب نگرانی زوجین می‌شوند و گاهی مشکلاتی در روابط زناشویی از نظر روحی و روانی ایجاد می‌کند.

مردانی که دچار انزال پس‌گرد هستند، معمولا در رسیدن به اوج لذت جنسی (ارگاسم) مشکل ندارند و انزال را نیز احساس می‌کنند، اما منی به‌جای اینکه بیرون بریزد، وارد مثانه می‌شود.

اما عارضه عمده انزال پس‌گرد در زوج‌های جوان است که می‌خواهند صاحب فرزند شوند که این به علت انزال پس‌گرد از راه طبیعی امکان‌پذیر نخواهد بود. برای ایجاد مشکل در باروری، انزال پس‌گرد تمام عیار لازم نیست.

در بعضی مردان که تعداد اسپرم آنها اندک است، در صورت وجود انزال پس‌گرد نسبی، مقداری از مایع منی وارد مثانه و از تعداد کل اسپرم‌های خارج شده کاسته می‌شود.

حال در این مردان اگر انزال پس‌گرد درمان شود، ممکن است تعداد اسپرم‌های موجود در منی به اندازه کافی بالا برود و سبب باروری شود.

حداقل تعداد کل اسپرم (نه تعداد اسپرم در یک میلی‌لیتر منی) لازم برای ایجاد بارداری در همسر، حدود ۶۰ میلیون در میلی‌متر است.

به‌عنوان مثال اگر تعداد اسپرم‌های موجود در منی یک مرد ۲۵ میلیون در میلی‌لیتر و حجم منی وی ۳ میلی‌لیتر باشد، اگر از ۳ میلی‌لیتر منی یک میلی‌لیتر آن وارد مثانه شود، ممکن است سبب ایجاد ناباروری شود.

راههای تشخیص انزال پس‌گرد

تشخیص انزال پس‌گرد خیلی ساده و با آزمایش ادرار است. به بیمار گفته می‌شود که به دنبال نزدیکی، نمونه ادرار خود را جهت آزمایش به آزمایشگاه ببرد. در مردانی که دچار انزال پس‌گرد هستند مقادیر متنابهی اسپرم در نمونه ادرار گزارش می‌شود.

روش تشخیص انزال خشک

با یک آزمایش ادرار ساده مشخص می‌شود که آیا منی موجود در ادرار شما طبیعی است یا بیش از اندازه است. اگر منی بیشتر از اندازه طبیعی باشد به این معنا است که شما دچار انزال پسگرد شده‌اید.

راه تشخیص منشا جسمی یا روانی انزال خشک آن است که ببینید آیا برای شما انزال تنها در حین رابطه جنسی مختل شده یا آن که دیگر احتلام یا انزال در حین خواب نیز پیش نمی‌آید.

نبود احتلام الزاما به معنای منشا جسمی انزال خشک نیست و همچنان نیاز به بررسی دقیق‌تر وجود دارد.

درمان انزال خشک یا پسگرد

بسته به آن که علت تشخیص‌داده شده برای انزال خشک شما چه باشد درمان نیز متفاوت است. اما در حالتی که این وضعیت در نتیجه حساسیت دارویی و یا عوامل روانشناختی بروز پیدا نکرده باشد از دو راه دارودرمانی و جراحی می‌توان به درمان آن پرداخت.

برای درمان انزال خشک داروهایی وجود دارد که اگر برای درمان موثر نباشد در صورت لزوم به جراحی رو می‌آورند.

روش‌های جراحی برای درمان انزال خشک

  1. آسپیراسیون اسپرم از اپیدیدیم: این روش تحت بیهوشی موضعی انجام می شود و از یک سوزن برای حذف اسپرم از بیضه ها استفاده می کند.
  2. اسپاسم اسپرم اپیدیدیم پوستی: این روش که از بیهوشی موضعی استفاده می کند، برای حذف اسپرم از کانال اپیدیدیم است.
  3. استخراج اسپرم: در این روش اسپرم را مستقیما از بیضه ها هدایت می کنند.

چه زمانی انزال خشک رخ می دهند؟

اگر برای مدتی ببینید که هنگام ارضاء جنسی، انزال صورت نمی‌گیرد یعنی مایع منی از بدن شما خارج نمی‌شود، قطعا این مسئله برای شما ناراحت کننده خواهد بود. وجود انزال خشک در سنین بالا طبیعی است و چندان نگران‌کننده نیست اما برای زوج‌های جوان که تمایل به بچه‌دار شدن دارند می‌تواند نگران‌کننده باشد.

بیشتر بخوانید :

درمان انزال پس گرد یا انزال برگشتی اختلال جنسی شایع در بین آقایان

درمان زود انزالی : ۱۱ درمان خانگی برای انزال زودرس (PE)

انزال خشک یا پس گرد معمولا در افراد مسن روی می‌دهد ولی اگر این مشکل برای افراد جوان تر رخ دهد راههایی برای درمان انزال خشک وجو دارد که با هم تمامی این موارد را مرور کردیم. حال در صورت بروز هر گونه سوال با ما در مجله دلگرم در تماس باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits