دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
لابیا (بخشی از دستگاه تناسلی زنان) چیست و چند نوع دارد ؟
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
لابیا ناحیه‌ای حساس است و لابیای بزرگ ممکن است سریعتر دچار تحریک شود . لابیا با جلوگیری از ورود باکتری ها به دهانه واژن، عمل حفاظتی هم انجام می دهد. آنها یک مانع آناتومیک برای ورود میکروبها هستند.

لابیا چیست ؟

لابیا بخشی از دستگاه تناسلی زنان است و بخش اصلی قابل مشاهده دهانه واژن است. در زنان دو نوع لابیا وجود دارد: لابیا ماژور (یا لابیای بیرونی) که بزرگتر است و لابیا مینور که لایه تا شده پوست بین لابیا ماژور است. لابیا در بردارنده و مسئول محافظت از کلیتوریس و دهانه واژن و مجرای پیشاب است. لابیا برگرفته از واژه ای لاتین به معنای لب است.

لابیا ماژور چیست ؟

لابیا ماژور یا لابیای بیرونی دو لایه پوستی است که از تپه ونوس روی استخوان شرمگاهی تا ناحیه پرینه ادامه دارد. وظیفه آنها پوشش دهی و محافظت از ساختارهای حساس و داخلی مانند دهانه واژن، لابیا مینورا و کلیتوریس است.

لابیا مینور چیست ؟

لابیا مینور یا لابیا داخلی، دو لایه پوست در هر سمت دهانه واژن است که بین لابیا ماژور قرار دارد. لابیا مینور از نظر رنگ و اندازه در بین افراد متفاوت، مختلف است. لابیا مینور از کلیتوریس به سمت پایین در هر دو طرف دهانه واژن کشیده شده است.

لابیا چیست ؟

اندازه طبیعی لابیا مینور چقدر است ؟

به طور رسمی و علمی، اندازه مشخصی برای لبه های کوچک واژن ذکر نشده است. اندازه لابیاهای مینور بین انسانهای مختلف متفاوت است و این مورد، به سن، ژنتیک، مسائل هورمونی و بارداری های متعدد وابسته است.

با این حال از نظر پزشکی، چنانچه لابیاهای مینور باعث آزار و اذیت شخص حین انجام فعالیتهای ورزشی شود و یا با جلوگیری از خروج ترشحات واژن، موجب عفونتهای واژینال شود، غیرطبیعی محسوب می شود و باید فرد جهت انجام عمل لابیاپلاستی اقدام کند.

از نظر زیبایی هم تعریف خاصی برای اندازه طبیعی لابیامینور وجود ندارد با این حال بسیاری از خانمهایی که متقاضی عملهای زیبایی واژن هستند می خواهند با کوتاه کردن لبه های کوچک واژن، ظاهری زیباتر داشته باشند

علت بزرگی لابیا مینور چیست ؟

هنوز نمی توان گفت دقیقا چرا لبه های کوچک واژن بعد از بلوغ رشد می کنند. با این حال بررسی ها نشان می دهند که عوامل مختلفی بر بزرگی اندازه لابیا مینور تاثیرگذار هستند. مهمترین این عوامل عبارتند از:

  1. عوامل ژنتیکی: برای مثال اندازه لابیا مینور در برخی از نژادها بزرگتر می شود و در برخی از نژادها رشد زیادی نخواهد کرد.
  2. تغییرات هورمونی در بدن: میزان تغییرات هورمونی در بدن در اندازه لابیا مینور بسیار تاثیرگذار است. برای مثال در زنان باردار سایز لابیاها بزرگتر از حالت عادی خود می شود.
  3. زایمانهای طبیعی متعدد: یکی از عواملی که موجب بزرگ شدن لبه های مینور می شود زایمانهای طبیعی متعدد است. منظور از "متعدد" داشتن زایمان های بالای سه یا چهار عدد است.
  4. بالا رفتن سن: با بالارفتن سن لابیاهای مینور دچار افتادگی می شوند. این افتادگی لبه های کوچک واژن یکی از دلایل اصلی اقدام به عملهای زیبایی واژن در سنین حدود 40 سال است. بد نیست بدانید که بعد از دوران یائسگی با کاهش تولید هورمونهای زنانه لابیاهای مینور شروع به کوچک شدن می کنند.

با توجه توضیحات فوق پیداست نمی توان دقیقا گفت علت بزرگ شدن لبه های واژن چیست. برای برخی از خانمها بعد از بلوغ، علاوه بر بزرگ شدن لابیاهای مینور، با تیرگی و افتادگی آنها هم روبرو می شویم که موجب می شود خیلی از خانمها به عملهای زیبایی واژن مثل لابیاپلاستی علاثمند شوند.

آشنایی با عمل زیبایی لابیا

یکی از انواع جراحی های زیبایی واژن ، عمل جراحی لابیاپلاستی است که بر روی لابیا یا همان لبه های اطراف واژن که برای ایجاد تقارن بین لبه های واژن انجام می شود. این جراحی پلاستیک گاهی به همراه جراحی واژینوپلاستی انجام گیرد.

برخی ممکن است به دنبال تسکین درد ناحیه تناسلی خود باشند، در حالی که برخی دیگر فقط برای زیبایی واژن یا تنگ کردن واژن و ظاهر آن جراحی لابیاپلاستی را انتخاب می کنند، چرا که گاهی بدلیل رابطه زناشویی و زایمان فرم واژن تغییر می کند. در واقع عمل لبیوپلاستی به منظور تغییر شکل و اندازه لابیا انجام می شود.

عمل زیبایی لابیا یا همان لابیاپلاستی یکی از پرطرفدارترین عملهای زیبایی بین خانمهاست. در این عمل پزشک با کوتاه کردن لابیا مینور باعث زیباتر شدن آلت تناسلی خانم می شوند. چنانچه شما هم از تیرگی یا افتادگی لبه های کوچک واژن خود ناراضی هستید، این عمل می تواند این عمل هم اکنون یکی از پرطرفدارترین عملهای زیبایی در جهان به شمار می آید و روز به روز به متقاضیان آن افزوده می شود.

فواید عمل زیبایی لابیا

از مهمترین فواید عمل زیبایی لابیا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. جوان سازی بافت واژن
  2. داشتن اندام تناسلی زیباتر
  3. افزایش اعتماد به نفس در روابط جنسی
  4. افزایش لذت در روابط جنسی
  5. جلوگیری از سایش و درد لبه‌های واژن هنگام فعالیتهای ورزشی

در حال حاضر یکی از جدیدترین و پیشرفته ترین تکنیکهای کاهش سایز لابیاها، انجام لابیاپلاستی با لیزر است.

لابیا چیست

آشنایی با پروتز واژن

لابیا ماژور قسمت اعظم بیرونی آلت تناسلی خانمها را تشکیل می دهد. این قسمت از بدن مثل بقیه اعضای بدن با بالارفتن سن دستخوش تغییراتی می شود که امروزه با توجه به پیشرفت علم پزشکی در زمینه عملهای زیبایی زنان، می توان اینگونه مشکلات را حل کرد.

لابیای ماژور با افزایش سن فرد، زایمان طبیعی، کاهش چربی بدن و تغییرات هورمونی ادچار تغییراتی از جمله پیری پوست، افتادگی پوست، شل شدگی پوست، لاغر و چروک شدن پوست می شود.

تمام این موارد موجب می شوند که زیبایی لابیای ماژور و اندام تناسلی خانم کمتر شود و با تحت تاثیر قرار دادن رابطه جنسی فرد، موجب کاهش اعتماد به نفس و لذت کمتر از رابطه جنسی شود

هیپرتروفی لابیا (بزرگی لابیا) چیست ؟

هیپرتروفی لابیا اصطلاحی پزشکی ست که به هنگامی که لوبهای واژن یا لابیا بزرگتر از حدد معمول باشند، به کار می‌رود. داشتن لابیای بزرگ طبیعی ست و موردی برای نگران شدن ندارد. بسیاری از افراد با لابیای بزرگ و نامتقارن متولد می‌شوند و دچار هیچ عارضه جانبی منفی نمی‌شوند.

می‌توان از جراحی برای تغییر شکل لابیا به شیوه‌ای مطمئن استفاده کرد اگر چه معمولا ضروری نیست

آیا هیپرتروفی لابیا طبیعی است؟

هیپرتروفی لابیا بزرگی لبهای واژن است. لابیا به حفاظت و راحتی بخش داخلی واژن کمک کرده و اثر ضربه یا اصطکاک بر کلیتوریس را کاهش داده و از آن محافظت می‌کند.

اندازه و شکل اندام تناسلی افراد از فردی به فرد دیگر کاملا متفاوت است. لبهای واژن یا لابیا اغلب اوقات نامتقارن هستند و اینکه هر سمت شکل خودش را داشته باشد، موضوعی طبیعی است. بخش خارجی واژن که به نام فرج شناخته می‌شود شامل موارد زیر است:

  • لابیا ماژور یا لبهای خارجی یا چینهای پوستی
  • لابیا مینور یا لبهای داخلی یا چینهای پوستی

هیپرتروفی لابیا می‌تواند بر هر دو نوع لابیا اثر بگذارد، اما بیشتر بر لابیا مینور یا لبهای داخلی اثر می‌گذارد.

هیپرتروفی در لابیا ماژور ممکن است موجب شود ظاهری بزرگ داشته باشند. هیپرتروفی در لابیا مینور ممکن است موجب شود که آنها بزرگتر از لابیا ماژور یا لبهای بزرگ خارجی به نظر بیایند. هیپرتروفی لابیا بی ضرر است. این وضعیت اثری بر سلامت جنسی شخص ندارد و به معنای داشتن بیماری زمینه‌ای نیست.

بسیاری از افراد هیپرتروفی لابیا دارند بدون اینکه در مورد آن چیزی بدانند و اکثر آنها عوارض نامطلوبی را احساس نمی‌کنند.


بیشتر بخوانید :

فواید و عوارض جراحی لابیاپلاستی (جراحی زیبایی واژن)

لابیاپلاستی و همه چیز در مورد این عمل ترمیمی و زیبایی برای زنان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits