دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۲۲ راهکار خانگی قدرتمند برای تقویت اسپرم (آقایان حتما بخوانند)
66
زمان مطالعه: 16 دقیقه
تقویت اسپرم برای آقایانی که قصد بچه دار شدن دارند بسیار مهم است. افزایش تعداد اسپرم مسئله ای مهم است. در ادامه 22 روش برای قوی کردن اسپرم به شما آموزش میدهیم

مجله دلگرم | تقویت اسپرم دغدغه ای است که ذهن بسیاری از آقایان را درگیر کرده است. ناباروری در مردان به دلیل کمبود تعداد اسپرم و یا کیفیت پایین آن مسئله ای بسیار شایع است. البته افزایش تعداد و کیفیت اسپرم امری بسیار حساس است چراکه به عوامل محیطی بسیاری ارتباط دارد. فردی با قدرت باروری متوسط باید 20 میلیون اسپرم در هر میلی گرم مایع منی داشته باشد اما زمانیکه این رقم به 15 میلیون اسپرم کاهش یابد مشکلات باروری شروع میشود.

اگر شما هم دچار مشکلات مربوط کمبود تعداد و کیفیت اسپرم هستید باید بدانید که روش های خانگی بسیاری برای درمان وضعیت شما وجود دارد. تغییرات کوچک در سبک زندگی و برنامه غذایی میتواند نتایج بزرگی خلق کند.

علت کاهش تعداد اسپرم چیست؟

کم نطفگی، شمارش پایین تعداد اسپرم و یا غلظت پایین مایع منی ممکن است به دلایل زیادی اتفاق بیافتد. برای از این دلایل در ادامه آمده است:

  • آسیب کانال اسپرم
  • وجود عفونت در پروستات
  • عفونی بودن منی
  • ناهنجاری های تولید اسپرم
  • سوء مصرف الکل
  • سیگار کشیدن (شدید)
  • مواد شیمیایی سمی
  • قرار گرفتن در معرض تشعشعات
  • واریکوسل
  • برخی از دارو ها
  • مصرف استروئید
  • بیماری های مقاربتی همچون تریکومونا و کلامیدیا

حتی برخی اوقات مایع روان کننده واژنی نیز میتواند غلظت منی و تعداد اسپرم و در نتیجه قدرت باروری را کاهش دهد.

ناباروری در مردان برای زوج هایی که قصد بچه دار شدن دارند مشکل بسیار جدی است. اگر مشکل باروری دارید توصیه میشود که هر دو زوج آزمایش شوند چراکه ناباروری در زنان نیز بسیار شایع است.

خوشبختانه روش های خانگی زیادی برای افزایش تعداد و حجم اسپرم وجود دارد که شما را از عمل های گرانقیمت و مواد شیمیایی مضر بی نیاز میکند.

تغییرات کوچک در سبک زندگی، رژیم غذایی و ورزش کردن میتواند تعداد اسپرم، قدرت تحرک اسپرم، حجم اسپرم و ریخت شناسی اسپرم را دستخوش تغییر کند.

افراد بسیاری وجود داشته اند که پزشکان به آن ها گفته بودند که هرگز قدرت باروری نخواهند داشت اما استفاده از روش های خانگی که در ادامه به شما معرفی میکنیم، توانسته اند توانایی باروری خود را بازیابند.

تولید اسپرم های جدید در بدن حدود 10 هفته زمان میبرد. بنابراین روش های درمانی خانگی را حداقل باید به مدت 2 ماه انجام دهید تا نتیجه داشته باشد.

امروزه کیت های آزمایش اسپرم را براحتی میتوانید از داروخانه ها تهیه کرده و کیفیت و تعداد اسپرم خود را قبل از شروع روش های درمانی خانگی و بعد از بسنجید.

در ادامه 22 مورد درمان خانگی کمبود تعداد اسپرم را برای شما آورده ایم.

1. سبزیجات سرشار از بتاکاروتن و لیکوپن

سبزیجات سرشار از بتاکاروتن مثل هویج، کاهو و اسفناج میتواند قدرت حرکت اسپرم ها را افزایش دهد. به همین ترتیب سبزیجات دارای لیکوپن نیز میتواند کیفیت و شکل (ریخت شناسی) اسپرم را بهبود ببخشد. زمانیکه قصد تغییر رژیم غذایی خود را تغییر داده تا تعداد اسپرم هایتان افزایش پیدا کند، اولین قدم باید مصرف زیاد سبزیجات باشد.

البته بیاد داشته باشید که تغییر رژیم غذایی به تنهایی اثر بخش نیست و تنها قدم اول در راستای درمان مشکل شما میباشد.

2. خارخسک

خارخسک یکی از موثر ترین روش های افزایش تعداد و حجم اسپرم میباشد. خارخسک دارای برخی مواد شیمایی تقویت کننده قدرت جنسی میباشد که میتواند مشکل ناباروری را درمان کند. مصرف خارخسک باعث افزایش تستوسترون میشود. به همین دلیل حتما قبل از مصرف این گیاه دارویی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

3. ورزش های هوازی

ورزش هوازی یک راهکار ساده اما موثر خانگی برای رفع مشکل کمبود تعداد اسپرم است. انجام ورزش های هوازی میتواند سلامت عمومی شما را بهبود دهد. این امر موجب کاهش استرس و افزایش متابولیسم بدن میگردد. کاهش استرس و افزایش متابولیسم نیز از فاکتور های موثر در افزایش تعداد اسپرم بشمار میروند.

4. گیاه دامیانا

دامیانا یک گیاه دارویی سرشار از انواع مواد غذایی مقوی میباشد. این گیاه که یکی از راهکار های سنتی درمان ناباروری در مردان است، دارای گونه های مختلفی میباشد و برخی از اینگونه ها نیز دارای کافئین هستند. مصرف این گیاه دارویی میتواند استرس را کاهش داده، اعصاب را آرام کرده، از خستگی روحی و روانی جلوگیری کرده و ماهیچه های بدن را نیز تسکین دهد.

برای مصرف دامیانا از روش زیر استفاده کنید:

  • یک چهارم قاشق دامیانا خشک شده را در یک فنجان آب بریزید.
  • آن را به مدت 10 دقیقه جوشانده، سپس دمنوش را از صافی رد کنید.
  • میتوانید اندکی عسل به نوشیدنی خود اضافه کنید تا طعم بهتری پیدا کند.
  • روزانه 3 فنجان از این دمنوش را میل کنید و اینکار را تا زمانی که قدرت باروری تان افزایش یابد ادامه دهید.

5. گیلاس زمستانی

عصاره ریشه گیاه گیلاس زمستانی میتواند علاوه بر افزایش تعداد اسپرم، حجم مایع منی و قدرت تحرک اسپرم را نیز افزایش دهد.

گیلاس زمستانی با افزایش تستوسترون در بدن میتواند به افزایش قدرت باروری کمک کند. مصرف این گیاه دارویی میتواند سلامت عمومی بدن را نیز بهبود بخشد. کاهش اضطراب و استرس از دیگر فواید گیلاس زمستانی است.

برای مصرف گیلاس زمستانی نصف قاشق چایخوری پودر این گیاه را درون یک فنجان شیر گرم ریخته و بنوشید. برای رسیدن به نتیجه دلخواه باید اینکار را هر روز 2 مرتبه و به مدت چند ماه انجام دهید.

6. دوچرخه سواری نکنید.

تحقیقات بسیاری نشان داده است که دوچرخه سواری – بخصوص دوچرخه سواری مقاومتی – میتواند قدرت باروری مرد ها را کاهش دهد. دلیل این امر فشاری است که هنگام دوچرخه سواری به بیضه ها وارد میشود و این فشار باعث افزایش دمای بدن در قسمت تناسلی شده و همین امر باعث کاهش توانایی بیضه در تولید اسپرم های با کیفیت میشود.

7. جینسنگ

جینسنگ یک گیاه دارویی چینی معروف است که فواید بسیار زیادی دارد. این گیاه دارویی میتواند با افزایش تستوسترون قدرت باروری مردان را افزایش دهد. زمانیکه تستوسترون افزایش یابد تعداد اسپرم و قدرت تحرک آن ها نیز زیاد میشود. جینسینگ علاوه بر افزایش تستوسترون در بدن میتواند باعث افزایش قدرت نعوظ نیز بشود.

توجه داشته باشید که جینسنگ انواع بسیار زیادی دارد و هر کدام از آن ها اثرات خاص خود را دارند. بنابراین سعی کنید انواع مختلف این گیاه را شناخته و با مشورت با پزشک، گونه ای که مناسب شرایط تان میباشد را مصرف کنید.

8. بیضه ها را خنک نگه دارید.

دلیل اینکه بیضه ها در کیسه ای مخصوص، بیرون از بدن قرار گرفته، نیاز به کاهش و تنظیم دما در این ناحیه میباشد. اسپرم های موجود در بیضه ها نسبت به تغییرات دما بسیار حساس بوده و در صورت قرار گرفتن در معرض دمای زیاد، به سرعت نابود میشوند.

افزایش دمای بیضه ها میتواند به دلایل زیادی باشند اما برخی از عوامل شایع تر مواردی همچون حمام آب داغ، سونا، جکوزی، انواع عفونت ها، لباس زیر های تنگ، مواد مصنوعی (بکار رفته در لباس ها، مخصوصا لباس زیر) و نشستن در یک جای گرم به مدت طولانی میباشد.

اگر دقت کافی داشته و مواردی که در ذکر شد را رعایت کنید، میتوانید از کاهش تعداد اسپرم و در نتیجه ناباروری جلوگیری کنید.

اگر به مدت طولانی از لپ تاپ استفاده میکنید، آن را نباید بر روی ران خود قرار دهید چراکه باتری لپ تاپ میتواند باعث افزایش دمای بیضه ها شود.

9. استرس را کنترل کنید.

استرس چیزی است که امروزه گریبان بسیاری از افراد را گرفته است. این مشکل روانی میتواند عوامل فیزیکی و یا روحی داشته باشد. استرس زیاد میتواند سلامت عمومی شما را تحت تاثیر قرار داده و همچنین باعث کاهش تعداد اسپرم بشود. بنابراین کنترل استرس گامی بزرگ در راستای حل مشکل ناباروری است.

هر زمان احساس استرس داشتید، یک نفس عمیق بکشید چراکه اینکار میتواند ضربان قلب و فشار خون تان را کاهش داده و در نهایت باعث از بین رفتن استرس شود.

یکی دیگر از بهترین راه های کاهش استرس این است که سعی کنید کمی از تنش و فشار کاری دور شده و اندکی برای خود وقت بگذارید. اگر از لحاظ بدنی آرامش داشته باشید، از لحاظ روانی نیز آرامش خواهید داشت. یک ذهن آرام نیز به معنای استرس کمتر و قدرت باروری بیشتر است.

10. به اندازه کافی آب بنوشید.

شاید باورش کمی برایتان سخت باشد، اما آب یکی از مهم ترین موادی است که برای حفظ قدرت باروری خود باید مصرف کنید. آب باعث حفظ متابولیسم در تک تک سلول هایتان میشود.

یک مرد بالغ باید روزانه حدود 4 لیتر مایعات بنوشد تا اسپرم های او قدرت تحرک مناسبی داشته باشد. منی مایعی است که هنگام انزال خارج شده و اسپرم ها را تغذیه و از آن ها محافظت میکند. مایع منی دارای درصد زیادی آب میباشد.

اگر میخواهید قدرت باروری خود را بازیابید باید همیشه آب کافی بنوشید چراکه کم آبی بدن میتواند کاهش حجم و کیفیت اسپرم گردد. توجه داشته باشید که علاوه بر آب میتوانید از انواع نوشیدنی های سالم دیگر نیز استفاده کنید. از مصرف نوشیدنی های الکلی، دارای کافئین و شیرین کننده های مصنوعی نیز باید بپرهیزید.

روزانه حداقل باید 2 لیتر (8 لیوان) آب بنوشید.

11. روی

بهترین مکمل برای افزایش تعداد و حجم اسپرم، مکمل روی میباشد. تحقیقات علمی بسیار زیادی نشان داده است که روی میتواند خیلی سریع تعداد اسپرم را افزایش دهد.

روی یکی از مهم ترین عناصر مورد نیاز برای تولید اسپرم در بدن است و هرگونه کمبود آن میتواند تولید اسپرم را با مشکل مواجه کند. برای دریافت مقدار کافی روی میتوانید از قرص مکمل آن استفاده کرده و یا رژیم غذایی داشته باشید که سرشار از روی باشد.

برخی از غذاهایی که به افزایش قدرت باروری کمک کرده و همچنین سرشار از روی میباشند عبارتند از صدف، گوشت قرمز، اسفناج، مغزیجات، حبوبات و قارچ.

12. موز

موز یکی دیگر از مواد غذایی است که میتواند به سرعت تعداد اسپرم را افزایش دهد. مصرف موز بدلیل اینکه سرشار از انواع مواد مغزی مورد نیاز بدن است توصیه میشود.

خوردن موز نه تنها میتواند باعث افزایش تولید اسپرم شود بلکه باعث بهبود سلامت عمومی شما نیز میگردد. موز دارای آنزیم هایی است که برای تنظیم هورمون های جنسی ضروری میباشد. این آنزیم ها در افزایش تولید اسپرم نقش بسیار موثری دارند.

موز همچنین دارای ویتامین آ، ویتامین ب و ویتامین سی میباشد.

13. از مصرف مشروبات الکلی بپرهیزید.

الکل باعث التهاب بافت های بدن میشود. این ویژگی الکل شبیه به تاثیری است که استرس بر بدن گذاشته و باعث کاهش تعداد اسپرم میشود. به همین دلیل کاهش مصرف الکل باعث کاهش التهابات در بدن شده و در نهایت منجر به افزایش تعداد اسپرم ها میگردد.

الکل همچنین میتواند بر سلول های تولید کننده هورمون های جنسی همچون تستوسترون اثر منفی گذاشته و تولید این هورمون های در بدن را کاهش دهد. با کاهش هورمون های جنسی در بدن، تعداد اسپرم ها کم شده و در نتیجه قدرت باروری نیز کاهش پیدا میکند.

14. خود ارضایی نکنید.

بسیاری از افراد این سوال را دارند که آیا خود ارضایی میتواند باعث کاهش تعداد اسپرم شود یا خیر. پاسخ منطقی به این موضوع، کاهش تعداد اسپرم در هر بار انزال میباشد.

پس از هر بار به انزال رسیدن، بدن به مدت زمان خاصی نیاز دارد تا بتوانید اسپرم های جدید تولید کند. اگر خود ارضایی در فواصل کوتاه باشد، تعداد اسپرم موجود در مایع منی، در هر بار انزال کاهش بیشتری پیدا کرده و منجر به کم شدن قدرت باروری میگردد.

بنابراین سعی کنید حداقل تا زمانیکه قدرت باروری خود را بازیابید، خود ارضایی را کنار بگذارید.

15. انار

انار سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها میباشد. آنتی اکسیدان های علاوه بر اینکه در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر هستند، به بهبود متابولیسم نیز کمک میکنند. انار با مواد شیمیایی مضری که در بدن وجود داشته و باعث آسیب رسیدن به اسپرم ها میشود نیز مقابله میکند.

انار علاوه بر فواید زیادی که برای افزایش قدرت باروری دارد، دارای خواص بسیار دیگری همچون بهبود گردش خون، افزایش انرژی و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها میباشد.

همچنین میتوانید از آب انار طبیعی و تازه نیز مصرف کنید. توجه داشته باشید که نوشیدنی های با طعم انار که حاوی مقدار زیادی شکر میباشند، نه تنها مفید نبوده بلکه مضرات زیادی نیز برای بدن دارد.

16. سیگار نکشید.

سیگار کشیدن عوارض بسیاری زیادی دارد که سلامتی را تهدید میکند. تاثیرات منفی سیگار کشیدن بر کم شدن تعداد اسپرم و در نتیجه کاهش قدرت باروری، از نظر علمی کاملا اثبات شده است.

اگر میخواهید بدانید که چگونه میتوان به سرعت تعداد اسپرم را افزایش و قدرت باروری را بازیافت، پاسخ ترک سیگار است. ترک سیگار نه تنها تولید اسپرم در بدن را افزایش میدهد، بلکه از تشکیل اسپرم های غیرعادی نیز جلوگیری میکند.

همانطور که اشاره کردیم، سیگار نه تنها قدرت باروری را کاهش میدهد بلکه مضرات زیادی دیگری نیز دارد. در مطالعات علمی مشخص شده است افرادی که سیگار میکشند نسبت به آن هایی که سیگاری نیستند، اکسیژن کمتری در خون خود دارند و همین امر زمینه ساز بسیاری از بیماری هاست.

17. گیاه گرده لیوه

گفته میشود گیاه دارویی گرده لیوه قدرت زیادی در افزایش باروری در مردان دارد.

این گیاه دارای مواد شیمیایی است که در آزمایش های مختلف نشان داده میتواند قدرت جنسی را افزایش دهد. این گیاه دارویی از زمان های دور در طب سنتی چین استفاده میشده است.

بطور کلی گیاه گرده لیوه به عنوان یک تقویت کننده میل و قدرت جنسی شناخته میشود و به همین دلیل برای افرادی که مشکل ناباروری دارند بسیار مفید میباشد.

18. چای سبز

چای سبز نیز یکی دیگر از راه های خانگی درمان ناباروری در مردان میباشد. مصرف چای سبز نه تنها قدرت جنسی را افزایش میدهد بلکه فواید بسیار زیاد دیگری نیز دارد.

چای سبز ماده ای به نام تینین دارد که مشخصا در افزایش تعداد اسپرم موثر است. تینین همچنین میتواند از اختلالات اسپرم جلوگیری کند.

19. جینسینگ پرویی

جینسینگ پرویی (ماکا) بدلیل توانایی که در تنظیم هورمون های جنسی و علی الخصوص تنظیم هورمون تستوسترون دارد میتواند تعداد اسپرم را افزایش داده و از ناباروری جلوگیری کند. گفته میشود این گیاه دارویی میل جنسی مردان را نیز افزایش میدهد.

در یک مطالعه علمی مشخص شده است که مصرف جینسینگ پرویی نمیتواند باعث افزایش تعداد اسپرم ها شود اما میتواند قدرت تحرک و شکل آن ها را بهبود بخشد.

برای مصرف جینسینگ پرویی 1 تا 3 قاشق غذاخوری پودر جینسینگ را درون یک لیوان آب ریخته و بنوشید. همچنین میتوانید آن را با یک آبمیوه و یا شیک پروتئین مخلوط کرده و میل کنید.

اگر قبلا از این گیاه دارویی استفاده نکرده اید، در سه هفته اول تنها روزانه نصف قاشق غذاخوری مصرف کنید و پس از آن به مرور میتوانید دوز مصرفی را افزایش دهید.

اگر میخواهید واقعا به نتیجه مورد نظر خود برسید باید به مدت حدودا 3 ماه جینسینگ پرویی را مصرف کنید.

20. از گوشی موبایل کمتر استفاده کنید.

از همان ابتدا که موبایل ها به بازار آمدند بسیاری از افراد به مضراتی که میتواند این وسایل برای بدن داشته باشند، شک کردند.

در یک تحقیق علمی معتبر مشخص شده است که رابطه مستقیمی بین کاهش تعداد و قدرت تحرک اسپرم و همچنین وضعیت بد آن ها از لحاظ ظاهری (شکل اسپرم) با مصرف زیاد از تلفن همراه وجود دارد.

گوشی های موبایل هنگامیکه در جیب شلوار قرار دارند، به دلیل امواج الکترومغناطیسی که ارسال و دریافت میکنند میتوانند به اسپرم ها آسیب برسانند. شواهد کاملا معتبری وجود دارد که این امواج الکترومغناطیسی میتواند باعث نابود شدن اسپرم ها شود.

21. مواد مخدر را کنار بگذارید.

ماریجوانا خواص زیادی دارد اما بطور واضح میتواند بر تعداد اسپرم ها تاثیر مخرب داشته باشد. کانابینوئید های موجود در ماریجوانا بطور طبیعی در بدن تولید میشود و به همین دلیل سلول های گیرنده های مخصوصی برای شناسایی آن دارند.

کانابینوئید ها میتوانند به سلول های بیضه ها و یا مستقیما به اسپرم ها بچسبند و همین مسئله باعث کاهش تعداد و قدرت تحرک اسپرم ها میشود.

مصرف کوکائین و شیشه نیز باعث تضعیف سلول های خونی میگردد و این مسئله باعث ایجاد مشکلات هنگام نعوظ میشود و طبیعتا اینگونه مشکلات برای فردی که در حال تلاش برای بازیابی قدرت باروری خود میباشد اصلا خوشایند نیست.

تحقیقاتی که بر روی حیوانات انجام شده نشان داده است که گیرنده هایی در بیضه ها و اسپرم ها وجود دارد که مواد شیمایی موجود در کوکائین و شیشه را جذب میکند. مصرف مداوم این مواد مخدر باعث تجزیه شدن و از بین رفتن سلول های اسپرم ها میشود.

مواد مخدر سنتی همچون تریاک نیز دارای اثرات منفی زیادی بر روی تعداد و میزان اسپرم میباشد. مصرف تریاک باعث تکه تکه شدن دی ان ای درون اسپرم ها میشود.

اگر در حال تلاش برای بچه دار شدن هستید، حداقل تا زمانیکه به هدف خود برسید باید مصرف هرگونه مواد مخدر را کنار بگذارید.

22. اسید آسپارتیک

اسید آسپارتیک آمینو اسیدی است که میتوانید آن را در قالب مکمل های غذایی از داروخانه ها بخرید. اسید آسپارتیک ماده ای است که در بسیاری از غده های بدن یافت میشود و همچنین در بیضه ها، مایع منی و اسپرم نیز وجود دارد. گفته میشود این ماده به شکل قابل توجهی در افزایش توانایی و قدرت باروری مردان موثر است.

مرد هایی که مشکل ناباروری دارند دچار کمبود اسید آسپارتیک هستند. مطالعات علمی نشان داده است که مصرف اسید آسپارتیک میتواند به سرعت تعداد اسپرم ها و قدرت باوری مردان را افزایش دهد. مشخص شده پس از سه ماه مصرف مکمل اسید آسپارتیک، تعداد اسپرم ها در افراد نابارور حدود 60 درصد افزایش داشته است.

برخی از غذا های سرشار از اسید آسپارتیک عبارتند از گوشت قرمز، ماهی، مغزیجات و لبنیات. همچنین میتوانید بصورت روزانه از مکمل آسپارتیک اسید نیز استفاده کنید.

برای باردار شدن چه کارهایی را باید انجام دهید؟

  • غذا های ارگانیک مصرف کنید.
  • به میزان کافی بخوابید.
  • با انجام ورزش های هوازی، وزن خود را کنترل کنید.
  • غذا هایی مثل صدف، ماهی، گوشت قرمز، لبنیات، اسفناج، گوجه فرنگی، موز و هویج که تعداد اسپرم ها را افزایش میدهد بخورید.
  • از مکمل های افزایش دهنده تعداد اسپرم مثل مکمل اسید آسپارتیک استفاده کنید.

چه کارهایی را نباید انجام دهید؟

  • لباس های تنگ نپوشید.
  • از لباس هایی که جنسی های پلاستیکی داشته و یا جنس هایی که از عبور هوا جلوگیری میکنند استفاده نکنید.
  • اضطراب خود را کنترل کنید.
  • سیگار نکشید، از نوشیدنی های الکلی بپرهیزید، مواد مخدر را ترک کنید و همچنین مصرف کافئین را نیز قطع کنید.
  • دوچرخه سواری را کنار گذاشته و بجای آن پیاده روی کرده و یا بدوید.
  • از حمام آب داغ، سونا و جکوزی بپرهیزید.

چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (66 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits