دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
0
زمان مطالعه: 14 دقیقه
جملاتی که رابطه زناشویی را ویران میکند - مهم نيست كه چند سال از عمر آن رابطه گذشته و مهم ن-جملاتی-رابطه-زناشویی-ویران-میکند

مهم نيست كه چند سال از عمر آن رابطه گذشته و مهم نيست كه چقدر عمق دارد، گاهي كلمات مي‌توانند آنقدر ويرانگر باشند كه همه پل‌هاي پشت سر شما را خراب كنند و فرصت ترميم كردن آن رابطه با جملات جادويي ديگر را هم از شما بگيرند اما نگران نباشيد!

ما جملات و عباراتی را كه ممكن است با به كار بردن‌شان زندگي مشترك‌تان را نابود كنيد با شما در ميان مي‌گذاريم. اگر مي‌خواهيد حس غرور مرد زندگي‌تان را حفظ كرده و انگيزه تلاش براي ساختن زندگي مشترك‌تان را در او تقويت كنيد، بايد خيال به زبان آوردن اين جمله‌ها را از سرتان بيرون بریزید.

چه‌كار مي‌كني؟
وقتي همسرتان روي مبل نشسته و با تلفن هوشمندش بازي مي‌كند، ناخودآگاه اين جمله را به زبان مي‌آوريد؟ مي‌دانيم منظورتان از اين كار تجسس كردن در كارهايش نيست اما جمله «چه كار مي‌كني؟» در ذهن همسرتان معنايي پيچيده‌تر از آنچه فكر مي‌كنيد، دارد. او اين جمله را اين‌طور مي‌شنود: «چه‌كار مي‌كني؟ باز مشغول بازي با موبايلت هستي و به جاي اينكه با خانواده‌ات وقت بگذراني مشغول بازي شده‌اي؟ چه‌كار مي‌كني؟

با غريبه‌ها وايبربازي مي‌كني و وارد روابطي شده‌اي كه اگر من بو ببرم حسابت را مي‌رسم؟ و. . . »باورتان مي‌شود كه يك مرد مي‌تواند از جمله ساده همراه با كنجکاوي شما چنين كابوس‌هايي را در ذهنش بسازد؟ اما بهتر است باور كنيد ساختار ذهن مردها به همين اندازه پيچيده و گاهي منفي‌نگر است پس كنجكاوي كوچك‌تان را كنترل كنيد و با چنين جمله بي‌اهميتي يك دعواي اساسي به پا نكنيد.

تو هم مثل اونايي

با خانواده همسرتان اختلاف داريد و از نظرتان بسياري از رفتارهاي‌شان ايراد دارد؟ در چنين شرايطي بدترين جمله‌اي كه مي‌توانيد در بحث‌هاي زن و شوهري به زبان بياوريد اين است كه بگوييد «تو هم مثل اونايي!» همسرتان دوست دارد در ذهن شما اسطوره‌اي باشد كه هيچ‌كدام از اشتباه‌های ديگران را در رفتارهايش نشان نمي‌دهد. تنها خانواده همسرتان نيست كه نبايد رفتارهاي‌شان را به شريك زندگي‌تان نسبت دهيد، حتي اگر رفتارهاي اشتباه مردهاي ديگر، نامزد سابق‌تان يا اشتباه‌های همسران دوستان‌تان را هم به او نسبت دهيد، به همين اندازه مي‌توانيد دردسر درست كنيد.

جالب است بدانيد در ميان همه اعضاي خانواده همسرتان، او از اينكه با پدرش مقايسه شود بيشتر از هر چيزي نفرت دارد. درست است كه روانشناس‌ها مي‌گويند پسرها تا اندازه زيادي شبيه پدرشان هستند و حتي اشتباه‌های پدر خود را در زندگي تكرار مي‌كنند اما كمتر پسري است كه حاضر به پذيرفتن اين واقعيت باشد. آنها دوست دارند هميشه يك سر و گردن از پدر خود جلوتر باشند و هيچ‌وقت نمي‌پذيرند اشتباه‌های پدرشان كه از كودكي آنها را آزار مي‌داده را بعدها در زندگي خود تكرار ‌كنند.

شوهرخواهرم اين كار رو خوب بلده

شوهرخواهرتان از همسرتان 10 سال بزرگ‌تر است و در كارهاي فني تخصص دارد؟ حتي چنين موضوعي نبايد باعث شود كه او را با همسرتان مقايسه كنيد و از مرد زندگي‌تان بخواهيد كاري را از او ياد بگيرد. همسر شما نياز دارد احساس كند از مردهاي ديگر توانمند‌تر است و حتي اگر اين‌طور نباشد، شما حق نداريد اين حس را از او بگيريد. اگر مي‌خواهيد چيزي را از كسي ياد بگيرد، بايد سراغ روش غيرمستقيم‌تري برويد.

گفتن اين جمله به همسرتان اين پيام را مي‌رساند که «تو بي‌عرضه هستي! كاش من هم مثل خواهرم شانس ازدواج با يك مرد توانمند را داشتم!» اگر نمي‌خواهيد رابطه همسرتان را با مردهاي اطراف‌تان ويران كنيد و همسرتان را نسبت به احترامي كه براي مردهاي ديگر قائليد حساس كنيد، هرگز از او نخواهيد كه از يكي از مردهاي فاميل‌تان چيزي را ياد بگيرد يا از يكي از رفتارهاي‌شان الگوبرداري كند.

نه، اينجوري نه!

همسرتان مي‌خواهد باري را از دوش‌تان بردارد و خانه را با كمك‌تان تميز كند؟ اگر مي‌خواهيد اولين دفعه كمك كردنش به شما آخرين دفعه‌اش باشد اين جمله را به زبان بياوريد. مي‌دانيم منظوري نداريد و مي‌خواهيد با كمك تجربه‌هاي‌تان مهارت او در انجام كارهاي خانه را بالا ببريد اما براي مردهايي كه يقين دارند به اندازه كافي باهوش هستند و از عهده هر كاري برمي‌آيند، اين جمله اين‌طور شنيده مي‌شود که «بي عرضه هستي و مدام خرابكاري مي‌كني!»اگر تصميم‌تان را براي كمك گرفتن از همسرتان گرفته‌ايد، بهتر است بي‌خيال گفتن اين جمله‌ها براي اصلاح كارهايش شويد و كمي خرابكاري‌اش را تحمل كنيد تا آرام‌آرام مهارتش بيشتر شود. نگران نباشيد! همه چيز به مرور بهتر مي‌شود. چند سال قبل را به خاطر بياوريد. اولين باري كه غذا درست كرديد يا به خانه رسيدگي كرديد چه دسته گل‌هايي به آب داديد؟

تو هميشه. . .

هيچ‌وقت، تاكيد مي‌كنيم، هيچ‌وقت از جملات كلي براي محكوم كردن همسرتان استفاده نكنيد. اگر مي‌خواهيد زندگي‌تان را حفظ كنيد و تنش بيهوده به رابطه‌تان وارد نكنيد بايد پرونده رفتارهاي قبلي‌اش را ببنديد و به‌خاطر هر اشتباهي در زمان رخ دادن آن، نه در ماه‌ها و سال‌هاي بعد با همسرتان بحث كنيد. گفتن جمله‌هاي كلي مثل «هيچ‌وقت» و «هميشه» به معناي اين است كه شما پرونده اشتباه‌های قبلي را نبسته ايد، او را نبخشيده‌ايد و از او مي‌خواهيد تاوان اشتباه‌های گذشته‌اش را دوباره پرداخت كند. به همسرتان با رفتار درست نشان دهيد وقتي به او مي‌گوييد بخشيده شده، واقعا پرونده اشتباهش را در ذهن خود بسته‌ايد و هيچ‌وقت قرار نيست براي كاري كه ادعا كرده‌ايد فراموشش مي‌كنيد، او را دوباره بازخواست كنيد.

خودم بلدم!

بر اين گمانيد كه مردها عاشق زني توانمند، بي‌نياز و همه‌چيز تمام مي‌شوند؟ شايد برخي از مردها آرزوي زندگي با يك ابرزن را داشته باشند اما به شما اطمينان مي‌دهيم كه شمار چنين مردهايي بيش از اندازه كم است. آقايان عاشق اين هستند كه قوي‌ترين زن جهان هم نيازمند آنها باشد. به همين دليل حتي اگر مدير شركتي بزرگ باشيد يا قوي‌ترين زن فاميل‌تان باشيد، مي‌توانيد با كمك خواستن‌هاي بيهوده از همسرتان و گاهي ناتوان نشان دادن خود، او را به وجد بياوريد.

شايد يك زن همه چيز تمام، بسياري از زحمت‌ها و خستگي‌هاي همسرش را كم كند اما چنين زني لذت افتخار كردن به خود و سوپرمن بودن را هم از همسرش مي‌گيرد؛ لذتي كه اگر در زندگي مشترك وجود نداشته باشد، سنگ روي سنگ بند نمي‌شود.

گوش مردها كلمات را مثل شما نمي‌شنود

1. براي مردها يك جمله فقط يك جمله نيست! بلكه تفسيري است براي كل روزهايي كه با هم بوده‌ايد.

2. هيچ مردي طاقت مقايسه شدن را ندارد. پس حتي كم اهميت‌ترين كار او را با ديگران قياس نكنيد.

3. مردها از شنيدن جملات مبهم بيزارند. پس هيچ‌وقت دوپهلو با همسرتان صحبت نكنيد.

4. اگر انتظار داريد او حرف‌هاي‌تان را رمزگشايي كند، براي‌تان متاسفيم. آنها ساده‌تر از اين حرف‌ها هستند.

5. هيچ‌وقت از همسرتان به‌عنوان ابزاري براي لشکركشي‌هاي‌تان در جنگ‌هاي عروس و مادرشوهري استفاده نكنيد.

6. هرگز با حرف‌هاي‌تان استقلال همسر خود را زير سوال نبريد حتي اگر واقعا استقلالي در كار نباشد.

7. مردها به اينكه قوي‌تر از آنچه هستند به نظر برسند نياز دارند. اين نياز همسرتان را برآورده كنيد.

8. از گفتن خاطرات روابط عاشقانه شكست خورده‌تان براي شريك زندگي‌تان خودداري كنيد.

9. براي قدرت دادن به او كافي است از هيچ مرد ديگري صحبت نكنيد، نه اينكه از مردهاي ديگر بد بگوييد.

آیا رفتار هیجانی نتیجه می‌دهد؟

خسته‌ام كردي

فكر مي‌كنيد اگر در يك دعواي زن و شوهري به همسرتان بگوييد از اين زندگي خسته شده‌ايد يا اينكه او با فلان رفتارش شما را خسته كرده است، تنها عصبانيت لحظه‌اي‌تان را نشان داده‌ايد و جنجال خاصي به پا نكرده‌ايد؟ صددرصد اشتباه مي‌كنيد! مردها اين جمله ساده را كلي‌تر از آنچه شما تصور مي‌كنيد مي‌بينند.

آنها با شنيدن چنين جمله‌اي تصور مي‌كنند در تمام روزها، ماه‌ها و سال‌هاي با هم بودن‌تان راه را اشتباه رفته‌اند و هيچ‌وقت نتوانسته‌اند شما را راضي كنند. همسرتان وقتي اين جمله را مي‌شنود، با خود مي‌گويد که «پس تمام تلاش‌هايم براي خوشحال كردنش بي‌فايده بوده! پس در تمام لحظه‌هايي كه تصور مي‌كردم از بودن در كنارم راضي و خوشحال است او از اين زندگي بيزار بوده!» به همين دليل است كه همسرتان مي‌تواند با شنيدن جمله ساده «خسته‌ام كردي!» از اين رو به آن رو شود و ديگر براي ساختن يا مرمت زندگي مشترك‌تان هيچ قدمي برندارد. بله! گاهي مردها به همين سادگي نااميد مي‌شوند!

اين‌جوري بغلش نكن!

شما مادر نمونه و ماهري هستيد كه وقتي همسرتان مي‌خواهد با فرزندش بازي كند يا كارهايش را انجام دهد، دل‌تان مي‌لرزد و نمي‌توانيد در برابر ترسي كه از حركات زمخت مردانه داريد مقاومت كنيد و چيزي به پدر فرزندتان نگوييد؟ اگر چنين است بايد اعتراف كنيم كه هم فاصله ميان خود و همسرتان را هر روز بيشتر مي‌كنيد و هم ميل او به نمايش پدرانگي‌اش را هر روز كمتر مي‌كنيد.

اگر وقتي همسرتان تصميم مي‌گيرد لباس را تن نوزادتان كند، با نگاه سنگين و مضطرب يا دخالت‌هاي‌تان كلافه‌اش مي‌كنيد و اگر وقتي به بچه غذا مي‌دهد مدام نكات آموزشي در مورد نحوه غذا دادن به كودک‌تان را به او گوشزد مي‌كنيد، بايد انتظار داشته باشيد كه گذشته از بر پا كردن يك دعواي مفصل زن و شوهري، از همسرتان مردي می‌سازید كه ميلي به وقت‌گذراني با فرزندش ندارد .

ديدي؟ ديدي؟

با خانواده همسرتان دچار اختلاف شده‌ايد و در خانه مدام براي همسرتان خط و نشان مي‌كشيد؟ تا به حال به اين فكر كرده‌ايد كه او مسئول رفتارهاي ديگران نيست و قرار نيست مدام به آنها براي درست رفتار كردن آموزش دهد؟ مردها در بسياري از مواقع به‌خاطر اشتباه‌های خانواده‌شان شرمنده مي‌شوند اما وقتي خط و نشان كشيدن‌هاي همسرشان را مي‌بينند و احساس مي‌كنند در دعواهاي زن و شوهري مظلوم واقع شده‌اند، تصميم به انكار اشتباه‌های خانواده خود و جبهه گرفتن در برابر حرف‌هاي همسرشان مي‌گيرند.

آنها به اين فكر نمي‌كنند كه رفتار خانواده‌شان درست بوده يا نه، بلكه تنها مي‌خواهند در يك جنگ زن و شوهري بازنده نباشند. اگر نمي‌خواهيد حمايت همسرتان را از دست دهيد، شكايت‌هاي هر روزه‌تان از اشتباه‌های خانواده‌اش را بر سرش آوار نكنيد و از او نخواهيد پيغام‌ها و تهديدهاي‌تان را به گوش آنها برساند. يك توصيه مفيد براي‌تان داريم. حساب خانواده همسرتان را از او جدا كنيد و تا زماني كه اشتباه‌هایی را در رفتار شريك زندگي‌تان نديده‌ايد، به‌خاطر خطاهاي ديگران او را مجازات نكنيد.

تو مثل آن نامردها نيستي!

مي‌خواهيد به همسرتان احساس خاص بودن دهيد به همين دليل مي‌گوييد كه از نامزد سابق يا خواستگارهاي نامرد قبلي‌تان بهتر است؟ درست است كه هدف‌تان تعريف كردن از اوست اما تا به حال به ذهن‌تان خطور كرده كه اين مرد جمله ساده شما را چطور تفسير مي‌كند؟ همسرتان با شنيدن اين تعريف چند چيز را به ذهنش مي‌آورد؛ اول اينكه شما درگير روابط ديگري بوده‌ايد و او تنها مرد زندگي شما نيست.

شايد اين يك واقعيت باشد اما هيچ مردي دوست ندارد كه كسي اين واقعيت را برايش به تصوير بكشد. دومين چيزي كه به ذهن او راه پيدا مي‌كند، اين است كه شما درگير روابط شكست خورده و آزار‌دهنده‌اي بوده‌ايد! پس احتمالا مهارت برقرار كردن رابطه درست و حتي لياقتش را نداريد و اگر مشكلي در ارتباط شما و او ايجاد شود، شما مقصرش هستيد. پس هيچ‌وقت سعي نكنيد با چنين تعريفي به همسرتان احساس غرور تزريق كنيد.

كاش باهاش صميمي‌تر باشي

به همسرتان مي‌گوييد كه فلان مرد آدم قابل ستايشي است و بهتر است دوستي‌اش را با او بيشتر كند؟ به شما توصيه مي‌كنيم هيچ وقت به اين وضوح به چرخه دوستي‌هاي همسرتان وارد نشويد و براي كامل كردن اين چرخه تلاشي نكنيد. با چنين تلاشي به او مي‌گوييد به اندازه فلان مرد توانمند و قابل ستايش نيست و در واقع به او مي‌گوييد مردهاي ديگري از نظر شما شايسته‌اند و همسرتان براي تبديل شدن به مرد ايده‌آل شما بايد از آنها الگو‌برداري كند. تكراري است اگر بگوييم مردها گاهي حسودند و تحمل كنار آمدن با اين افكار را ندارند.

مرد باش!

رفتار كودكانه همسرتان در يك دعواي زن و شوهري كلافه‌تان كرده پس فكرتان را به زبان مي‌آوريد و به او مي‌گوييد بهتر است بچگي را كنار بگذارد و مثل يك مرد رفتار كند؟ شايد حق با شما باشد و درست مثل شما يا هر آدم ديگري كه گاهي كودكانه و ناپخته عمل مي‌كند، همسرتان هم رفتاري نابالغ را به نمايش گذاشته باشد اما همسرتان نمي‌تواند از تعميم دادن اين جمله به همه زندگي‌اش دست بردارد و با شنيدن چنين عبارتي تصور مي‌كند كه مردانگي‌اش به‌طور كامل زير سوال رفته و به شخصيتي كه سال‌ها براي ساختنش تلاش كرده حمله شده است. به شما مي‌گوييم براي مردها هيچ چيز سنگين‌تر از اين نيست كه مردانگي‌شان زير سوال برود.

به نظرت از من خوشگل‌تره؟

با همسرتان مشغول فيلم ديدن هستيد و از او نظرش را در مورد يك بازيگر مي‌پرسيد؟ انتظار داريد چه بشنويد؟ اينكه شما از يك ستاره سينمايي زيباتريد؟ مطمئن باشيد با پرسيدن اين سوال در ‌مهماني يا هنگام تلويزيون ديدن كاري جز مضطرب كردن مرد زندگي‌تان نكرده‌ايد. او در چنين شرايطي دست و پايش را گم مي‌كند نه مي‌تواند شجاعانه واقعيت را با شما در ميان بگذارد و نه توانايي اين را دارد كه خصلت مردانه‌اش را كنار بگذارد و واقعيت را از شما پنهان كند.

از اين دوستت خوشم نمياد

از همسرتان مي‌خواهيد كه با يكي از دوستان صميمي‌اش به‌خاطر ويژگي‌اي كه شما نمي‌پسنديد قطع رابطه كند؟ اگر نمي‌دانستيد بدانيد ارتباط با دوستان جزء محدوده‌هاي ممنوعه زندگي مردها تلقي مي‌شود و نه همسر شما و نه هيچ مرد ديگري تحمل اينكه كسي به اين حريم ممنوعه وارد شود و در موردش نظر بدهد را ندارد. از طرف ديگر مردها دوست ندارند كسي در تصميم‌گيري‌هاي شخصي‌شان دخالت كند و به آنها راه و رسم درست زندگي كردن را ياد دهد. آنها بر اين باورند كه خوب و بد را مي‌دانند و اگر كسي از دوستان‌شان رفتار نادرستي دارد، اجازه نمي‌دهند كه اين رفتار روي‌شان تاثيري بگذارد.

چند نكته طلايي
اگر مي‌خواهيد زندگي مشترك‌تان به سراشيبي نيفتد:

براي همسرتان تعيين تكليف نكنيد. اين كار مردانگي‌اش را زير سوال مي‌برد. هميشه نيازي نيست بگوييد با او مخالفيد؛ گاهي عمل كردن به اندازه صحبت كردن در مورد كاري كه قرار است بكنيد دردناك نيست. مي‌دانيم كه مي‌خواهيد از او مرد بهتري بسازيد اما بدترين راه براي رسيدن به اين هدف، نصيحت كردن اوست. براي ساختن يك زندگي خوب، كافي است با دقت بيشتري به اطراف‌تان نگاه كنيد و اشتباه‌های ويرانگر ديگران را در خانه‌تان تكرار نكنيد.

منبع: روانشناسي رابطه

-----------------------------------------------------------------------------

توجه: کاربر محترم؛ انتشار مطالب دیگر رسانه ها از سوی مجله اینترنتی دلگرم لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق ایمیل info@delgarm.com برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم منتشر گردد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits