دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
10 نکته در خصوص روانشناسی سالمندان !
5
زمان مطالعه: 7 دقیقه
در این مطلب به اهمیت روانشناسی سالمندان و بهداشت روانی در دوران سالمندی می پردازیم .

روانشناسی سالمندان چه تاثیری در زندگی آنان دارد ؟

آگاهی از اختلالات روانی سالمندان امری است که اهمیت آن هر روز بیشتر از قبل مشخص می‌شود. پرداختن به مسائل روان شناختی سالمندان باعث می‌شود که نیاز های روانی سالمندان تشخیص داده شده و در جهت رفع آن‌ها اقدام شود.

بیماری‌های روانی سالمندان در نهایت روی جسم آن‌ها تأثیر می‌گذارند، به همین دلیل با آگاهی از روانشناسی سالمندان می‌توان مداخلات مؤثر بهداشت روان در سالمندان را در پیش گرفت تا از بروز بیماری‌های جسمانی جلوگیری شود. در این مقاله بهداشت روانی در سالمندان را بررسی می‌کنیم.

ریسک ابتلا به بیماری‌های روانی در هر بازه زمانی از عمر انسان وجود دارد. افراد سالمند ممکن است عوامل استرس زای بیشتری را نسب به باقی مردم تجربه کنند.

برای مثال، کاهش توانایی حرکت ، دردهای مزمن ، ناتوانی یا دیگر بیماری ها به همراه مشکلات دیگری مانند مرگ نزدیکان و کاهش درآمد به دلیل بازنشستگی همگی از عوامل فشار روانی سالمندان هستند.

بهداشت روانی در دوران سالمندی از اهمیت زیادی برخوردار است چون سلامت روانی سالمندان تأثیر زیادی در سلامتی جسمی آن‌ها دارد و سلامت جسمی آن‌ها نیز بر سلامت روانی شان تأثیر می‌گذارد.

برای مثال، سالمندان مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی در مقایسه با سالمندانی که در سلامت به سر می‌برند، بیشتر به بیماری افسردگی مبتلا می‌شوند. به علاوه، اگر افسردگی در سالمندان درمان نشود، می‌تواند موجب بروز بیماری‌های دیگر شود.

احساسات سالمندان و نحوه برخورد با سالمندان

یک فرد سالمند نیازد دارند که احساس امنیت داشته باشد و به افرادی که به زندگی او معنی می‌بخشند، نزدیک باشند. اهمیت دادن به احساسات سالمندان از ابتلای آن‌ها به افسردگی جلوگیری می‌کند.

نشانه‌های اینکه به احساسات سالمندان به اندازه کافی ارزش گذاشته نشده است عبارت اند از اختلال در خوابیدن، اشتهای نامیزان و ناتوانی در تمرکز کردن.

برآورده کردن نیازهای عاطفی سالمندان باید شامل مراحلی برای کنترل آسیب پذیری، احساس تنهایی، سر رفتن حوصله آن‌ها و جدا ماندگی شان باشد. مطالعه مقاله بهداشت روانی در دوران سالمندی می‌تواند تا حد زیادی برای آشنایی با این موارد کمک کند.

نیاز های جنسی سالمندان

زندگی جنسی سالمندان مانند دیگر افراد نیاز به رسیدگی دارد. تمایلات جنسی افراد سالمند مانند دیگر افراد نیست و به مرور زمان کاهش یافته است.

به جهت بهبود رابطه جنسی سالمندان می‌توان از ” تقویت قوای جنسی با میوه ” یا داروهای مکمل استفاده کرد. برخی داروها به جهت حل مشکلات جنسی سالمندان عبارت اند از قرص سیلدنافیل یا همان ویاگرا، قرص وگادول، قرص تادالافیل و قرص واردنافیل.

بیماری‌های روانی سالمندان

دو مورد از بیماری های روانی دوران سالمندی که به صورت عمده و جهانی افراد را مبتلا می‌کنند عبارت اند از:
زوال عقل – بیماری روانی سالمندان

دامنتیا یا زوال عقل بیماری مزمنی است که در آن حافظه، قدرت تفکر، رفتار و توانایی انجام فعالیت‌های روزانه تحت تأثیر قرار می‌گیرند. زوال عقل معمولاً سالمندان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما به عنوان اتفاقی طبیعی حاصل از بالا رفتن سن شناخته نمی‌شود.

در جهان حدود 50 میلیون نفر مبتلا به بیماری زوال عقل هستند که حدود 60 درصد این جمعیت در کشورهای با درآمد متوسط قرار دارند.

تخمین زده شده است که تا سال 2030 میلادی تعداد افراد مبتلا به دامنتیا به 82 میلیون و تا سال 2015 میلادی به 152 میلیون افزایش پیدا کند. عوامل اجتماعی و اقتصادی زیادی در بروز بیماری زوال عقل نقش دارند. فشارهای فیزیکی، احساسی و اقتصادی نیز باعث افزایش استرس در خانواده ها شده و احتمال ابتلا به بیماری زوال عقل در سالمندان را افزایش می‌دهند.

افسردگی – بیماری روانی سالمندان

افسردگی – بیماری روانی سالمندان

افسردگی را می‌توان بزرگ‌ترین بیماری روانی سالمندان دانست که باعث مختل شدن فعالیت روزانه می‌شود. افسردگی ماژور در بین 7% از جمعیت سالمندان به وجود میاید.

عموماً افسردگی سالمندان به درستی تشخیص داده نمی‌شود و در نتیجه آن به درستی نیز درمان نمی‌شود. علائم و نشانه های بیماری افسردگی در سالمندان بسیار شبیه به دیگر بیماری های شایع سالمندان است که موجب عدم تشخیص صحیح آن می‌شود.

افراد سالمند با نشانه‌های افسردگی در مقایسه با سالمندان مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری های ریوی، فشار خون بالا یا دیابت، عملکرد ضعیف‌تری دارند.

مصرف مواد و اعتیاد در سالمندان

اعتیاد در سالمندان بالای 65 سال، دست کم گرفته می‌شود که همین عامل موجب درمان نشدن اعتیاد سالمندان است. اعتیاد در سالمندان می‌تواند شامل الکل و مواد مخدر شود و در مواردی حتی اعتیاد سالمندان به اینترنت نیز دیده شده است.

به طور کلی دو نوع اعتیاد در سالمندان وجود دارد. اعتیاد قدیمی :که در آن سالمند پیش از رسیدن به سن 65 سالگی از الکل یا مواد مخدر مصرف می‌کرده است. اعتیاد جدید : که در آن فرد بعد از رسیدن به سن 65 سالگی شروع به مصرف الکل یا دیگر مواد مخدر کرده است.

علت اعتیاد سالمندان

دلایل زیادی برای اعتیاد در دوران سالمندی وجود دارد. مشکلات مربوط به سلامتی یا تغییرات بزرگ در زندگی (مثل نوسان عواطف) باشد. شایع ترین دلایل اعتیاد سالمندان شامل موارد زیر می‌شود:

  • بازنشستگی
  • مرگ یکی از اعضای خانواده (همسر، دوست نزدیک یا حیوان خانگی)
  • از دست دادن منبع درامد
  • جابجایی و انتقال به خانه سالمندان
  • اختلالات خواب
  • مشکلات خانوادگی
  • کاهش سلامت روانی سالمندان (افسردگی ، از دست دادن حافظه ، اعمال جراحی بزرگ) یا سلامت فیزیکی

خطرات اعتیاد سالمندان

اعتیاد به الکل در سالمندان یا اعتیاد به مواد مخدر در سالمندان بسیار خطرناک است چون این شهروندان بیشتر در معرض خطرات و عوارض جانبی اعتیاد قرار دارند.

افراد بالای 65 سال قدرت کمتری در متابولیز داروها و الکل دارند که موجب حساسیت مغز می‌شود. به همین دلیل حتی اگر فرد سالمند به این مواد اعتیاد نداشته باشد، مصرف آن‌ها به صورت کوتاه مدت نیز خطر آفرین است.

داروهای بنزودیازپین که برای درمان اضطراب و بی‌خوابی تجویز می‌شوند، از داروهای خطرناک برای سالمندان هستند. این داروها به مقادیر زیاد تجویز می‌شود و بسیار اعتیاد آورند.

نشانه های اعتیاد سالمندان

هرچه افراد پیرتر می‌شوند، سلامت روان و بدنی و همچنین ارتباطات آن‌ها رو به انحلال می‌رود، احتمال اعتیاد سالمندان نیز بالاتر می‌رود. اگرچه شناسایی اعتیاد ممکن است سخت باشد، نشانه‌هایی برای تشخیص ابتلا به اعتیاد وجود دارد. این نشانه‌ها عبارت اند از:

  1. مشکلات حافظه
  2. تغییر در الگوهای خواب
  3. کبود شدن بدون دلیل بدن
  4. آزردگی، ناراحتی و افسردگی
  5. درد مزمن بی دلیل
  6. تغییر در عادات غذایی
  7. میل به تنها بودن
  8. ناتوانی در حمام کردن و رعایت بهداشت
  9. عدم بروز علاقه به فعالیت های عادی

بعد از اینکه اعتیاد سالمندان تشخیص داده شد، مشاوره ترک اعتیاد برای افراد مسن ضروری است.

separator line

هرآنچه که درباره سالمندان باید بدانیم

علت افتادن و زمین خوردن سالمندان چیست؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits