دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علائم ۱۰ بیماری که سالمندان نباید به آنها بی اعتنا باشند
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
علائم بیماری های دوران سالمندی : این علائم، نشانه های جسمانی است که ممکن است با پا به سن گذاشتن در جسم هر سالمندی بروز کند. در این مقاله از دلگرم نشانه های 10 بیماری جدی سالمندان را خواهید خواند که حتی با وجود جدی نبودن نباید آنها را نادیده گرفت.

علائم جسمانی که سالمندان نباید به آنها بی اعتنا باشند

به علائمی که در وضعیت جسمانی تان می بینید توجه کنید

ممکن است فکر نکردن به علائم غیر معمول جسمانی سالمندان یا ربط دادن آنها به بالا رفتن سن آسان به نظر برسد. با این حال، به بعضی از این موارد نباید بی اعتنا بود. وقتی ممکن است نشانه ای معمول از بیماری نشانه یک بیماری جدی تر باشد و باید به آن رسیدگی کنید.

اگر علائمی ناگهانی یا غیر معمول را در جسمتان تجربه می کنید باید به پزشک مراجعه کنید. تشخیص هر چه زودتر یک بیماری احتمالا به جلوگیری از عوارض یا دیگر بیماری ها کمک می کند. در این مقاله توصیه های یک متخصص سلامت درباره نشانه های بیماری جسمانی سالمندان که ممکن است بین آنها مشترک باشند می خوانید.

1. تنگی نفس غیر معمول سالخوردگان

در بعضی موارد، تنگی نفس می تواند نشانه اولیه انسداد جزئی یا کامل یکی از سرخرگ های حامل خون به قلبتان یا ایسکمیک کرونری (انسداد عروق کرونر) باشد. هم انسداد جزئی هم انسداد کامل سرخرگی می تواند باعث حمله قلبی شود.

اگر تنگی نفس در سالمندان را مشاهده کردید چون درد قفسه سینه ندارند به سادگی از این نشانه رد نشوید. احساس درد قفسه سینه تنها یکی از علائم احتمالی حمله قلبی است. علائم حمله قلبی در سالمندان می تواند در فردی با فرد دیگر متفاوت باشد.

اگر تنگی نفس مزمن یا غیر معمول را تجربه می کنید حتما به دکتر مراجعه کنید. سالمندان باید به دنبال مراقبت اورژانسی باشد اگر یکی از علائم زیر را هم داشته باشند:

  • فشار در قفسه سینه
  • تنگی قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • سرگیجه

کدام درد قفسه سینه را جدی بگیریم ؟

2. بریده بریده حرف زدن یا مشکلات تعادلی هماهنگی سالمندان

علائم سکته در سالمندان می تواند نامحسوس باشد اما نباید به همان علائم هم بی اعتنا بود. علائم احتمالی شامل بروز مشکل ناگهانی در راه رفتن یا از دست دادن تعادل و هماهنگی است. علائم دیگر عبارتند از :

  • احساس سرگیجه شدید
  • مشکل در صحبت کردن
  • بریده بریده گفتن کلمات
  • تغییراتی در دید و بینایی
  • ضعف یا بی حسی صورت، دست ها یا پاها

برای هریک از این علائم باید فوری به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید. وقتی شخصی سکته می کند اقدامات سریع پزشکی می تواند به محدود کردن یا پیشگیری از عوارض بیماری کمک کند.

3. خونریزی واژن پس از یائسگی در خانم های مسن

خونریزی واژن پس از یائسگی غیر معمول است. در بعضی موارد، نشانه ی چیزی جدی نیست؛ مثلا رابطه جنسی می تواند یک دلیل خونریزی واژن خانم های مسن باشد. با این حال، اگر خونریزی بدون هیچ دلیل ظاهری پیش بیاید یا تکرار شود باید به پزشک مراجعه کنید. خونریزی پس از یائسگی می تواند نشانه سرطان های زنانه باشد؛ به همین دلیل چنین نشانه ای باید حتما به پزشک اطلاع داده شود.

زمان یائسگی در زنان چه موقع است؟چگونه باید با یائسگی کنار آمد؟

4. اختلال نعوظ در سالمندان

اختلال نعوظ (ED) که به نام سستی کمر هم شناخته می شود با افزایش سن معمول تر می شود. حدود 30 میلیون مرد در آمریکا دچار این مشکل هستند. این اختلال علاوه بر تاثیری که در رضایت از رابطه جنسی دارد می تواند با بیماری های قلبی، انواع دیابت و دیگر بیماری ها هم در ارتباط باشد. ED اغلب یک دلیل فیزیکی دارد اما می تواند واکنشی به افزایش استرس یا افسردگی هم باشد.

5. یبوست سالمندان

یبوست می تواند منجر به وارد شدن فشار و درد هنگام حرکت روده شود. این درد و فشار احتمال دچار شدن شما به بواسیر را افزایش می دهد. یبوست گاه به گاه طبیعی و نرمال است و می تواند بعد از 50 سالگی معمول تر شود. با این حال، یبوست ممکن است نشانه این باشد که چیزی مانع خروج معمول مدفوع است. این مانع می تواند یک تومور، پولیپ یا موانع دیگر باشد.

یبوست در سالمندان به طور مداوم می تواند حتی منجر به سفتی ادرار شود که روده ها و مقعد طوری به سختی به هم فشرده می شوند که فشار معمول برای خارج کردن مدفوع کافی نیست. این اختلال به هم فشردگی مدفوعی نامیده می شود.

درمان های مخصوص یبوست می تواند به راحت کردن یبوست و جلوگیری از بدتر شدن اوضاع کمک کند.

یبوست سالمندان: ۸ روش خانگی درمان یبوست در سالمندان

6. مشاهده مدفوع خونی یا سیاه در افراد مسن

رنگ مدفوع ممکن است روزانه با توجه به غذایی که سالمند می خورد و داروهایی که مصرف می کند تغییر کند. مثلا مکمل های آهن و داروهای ضد اسهال مثل پپتو بیسمول ممکن است باعث سیاه شدن مدفوع شود. اگر مدفوع به رنگ های قهوه ای یا سبز باشد به طور کلی طبیعی است اما مدفوع سیاه یا خونی ممکن است نشانه ای چیزی جدی تر باشد.

مدفوع سیاه در سالمندان نشان دهنده خونریزی در دستگاه گوارشی فوقانی است. مدفوع به رنگ قهوه ای مایل به قرمز یا خونی هم نشان دهنده خونریزی در دستگاه گوارشی تحتانی است. اگر مدفوع خونی یا سیاه دارید باید به پزشک مراجعه کنید. آنها می توانند وجود جراحت ها، بواسیر یا هموروئید، دیورتیکولیت و دیگر بیماری های گوارشی را در شما تشخیص دهند.

7. تورم یا تغییر رنگ سینه های سالمندان

اگر توده ای در سینه تان پیدا کردید یا متوجه هر تغییر عمده ای در سینه تان شدید باید حتما به پزشک مراجعه کنید. بعضی از توده های سینه خوش خیم هستند اما یک توده سفت در سینه شاید نشانه سرطان باشد. دیگر علائم معمول سرطان سینه شامل ورم کردن، حساسیت یا تغییر رنگ سینه ها است. علائم دیگر شامل ترشح از نوک سینه و تغییرات پوست سینه است.

سرطان سینه قابل درمان است و تشخیص سریع اولیه می تواند درمان را راحت تر کند. سرطان سینه در مردان کمتر معمول است اما با این وجود مردان هم باید مراقب علائم سرطان سینه باشند.

8. ضایعات پوستی سالمندان که خوب نمی شوند

عمده سرطان های پوستی در قسمت هایی از پوست گسترش می یابند که در معرض آفتاب قرار دارند مثل:

  • پوست سر
  • صورت
  • دست ها
  • گردن
  • قفسه سینه
  • پاها

سرطان پوست همچنین می تواند در قسمت هایی که به ندرت در معرض آفتاب قرار داند مثل زیر ناخن های انگشت های پاها یا در قسمت ناحیه تناسلی بدن گسترش یابد. سه نوع سرطان معمول پوست، ملانوما، سرطان سلول پایه ای و کارسینوم سلول سنگفرشی است. صرف نظر از رنگدانه های پوستی، سرطان پوست می تواند هر کسی را مبتلا کند.

طبق آمار آکادمی پوست پزشکی آمریکا، خطر سرطان پوست با بالا رفتن سن افزایش پیدا می کند.

هیچ وقت ضایعات یا خال های گوشتی پوست را نادیده نگیرید. ضایعات پوستی که باعث ایجاد درد و تراوش تدریجی خون شود یا خوب نشود ممکن است سرطانی باشند. دیگر علائم سرطان پوست در سالمندان و دیگر افراد شامل موارد زیر می شود:

  • ضایعه پوستی رنگی در سطح پوست
  • ضایعه پوستی قهوه ای اسکار مانند
  • برآمدگی مروارید مانند براق روی سطح پوست
  • ضایعه پوستی خشک روی سطح پوست
  • نقاط قرمز برآمده یا مسطح روی پوست
  • یک نقطه قهوه ای بزرگ با کک و مک های تیره در اطراف
  • ضایعه پوستی کوچک با لبه های غیر منظم و قسمت هایی که قرمز، سفید یا آبی رنگ به نظر می رسد
  • ضایعه های پوستی تیره در کف دست ها، نوک انگشت های دست و پا یا غشاهای مخاطی دهان، بینی، واژن یا مقعد

شناخت خال های سرطانی ملانوم(خوش خیم و بدخیم)

9. علائم افسردگی در سالمندان

اعضای مسن خانواده شما ذهنشان بیشتر مشغول بیماری های جسمانی است نه مشکلات روحی احساسی. افراد مسن بیشتر در خطر ابتلا به افسردگی هستند چون ممکن است بیشتر با احساسات ناشی از دست دادن و تنهایی رو به رو شوند.

علائم افسردگی سالمندان و احتمالا دیگر افراد شامل موارد زیر است:

  • غم
  • اضطراب
  • احساس بی ارزش بودن
  • خستگی غیر معمول
  • کاهش علاقه به فعالیت هایی که قبلا از آن لذت می بردند
  • تغییر اشتها
  • کمبود خواب
  • خوابیدن بسیار زیاد

اگر خودتان یا فرد سالمند خانواده تان یکی از این علائم را تجربه کردید به دنبال کمک گرفتن از پزشکتان یا یک متخصص سلامت ذهن باشید. علائم افسردگی و شدت آنها می تواند بدون درمان مناسب و به موقع، بدتر شود.

10. سر در گمی، هذیان گویی یا مشکلات حافظه ای سالمندان

با اینکه تغییر تدریجی در حافظه بخشی معمول از پا به سن گذاشتن است اما تغییرات ناگهانی در حافظه یا شروع ناگهانی سر در گمی یا هذیان گویی نشان دهنده مشکلی جدی تر است. تغییرات ناگهانی می تواند به دلایل زیر اتفاق بیافتد:

تمام این بیماری ها به طور کلی قابل درمان هستند. با این حال، بعضی از این تغییرات ممکن است نشانه بیماری آلزایمر یا دیگر بیماری های زوال عقل پیش رونده باشد. دقت داشته باشید اگر این علائم را تجربه کردید باید فوری به پزشک مراجعه کنید.

نکات اصلی

اگر نشانه ای جدید یا غیر منتظره از بیماری ها را تجربه کردید حتما وقت بگذارید و به پزشک مراجعه کنید. چنین نشانه ای می تواند نشان دهنده یک بیماری جدی تری باشد. درمان سریع می تواند تغییر زیادی در نتیجه و پیشگیری از عوارض ایجاد کند.

شاید بد نباشد قبل از مراجعه به دکتر، هر نشانه جدید یا رو به پیشرفت را لیست کنید. این کار به شما کمک می کند هر سوالی را که در رابطه با سلامت جسمی و روحی سالمندان یا خودتان از پزشک دارید به یاد داشته باشید. هر دارویی را که مصرف می کنید و هر گونه عوارض جانبی را که پس از مصرف دارو تجربه می کنید با پزشک مطرح کنید. این اطلاعات به پزشک شما در تجویز و توصیه برای مراقبت هایی که لازم دارید کمک می کند.

separator line

ترجمه شده توسط فرحناز رنجبر در مجله دلگرم

بیشتر بخوانید:

۱۵ آزمایش ضروری برای سلامت سالمندان

نکات مهم درباره آلزایمر در سالمندان

۱۳ نکته مهمی که باید برای مراقبت از سالمندان بدانید

۱۱ نکته برای بهبود خواب سالمندان با کاهش درد اعضای بدن آنها



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits