دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۱ نکته برای بهبود خواب سالمندان با کاهش درد اعضای بدن آنها
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
حفظ حالت مناسب بدن سالمندان هنگام خواب کمک زیادی به خواب راحت تر و بهتر آنها می کند؛ در واقع بسیاری از سالمندان به دلیل دردی که در اعضای بدن خود دارند نمی توانند خواب راحتی داشته باشند. در این مقاله از دلگرم با حالت مناسب بدن سالمندان با توجه به درد...

نکات کاربردی برای بهبود خواب سالمندان

بارها بیدار شدن در طول شب برای کمک به سالمندی که در خانه دارید خسته کننده است اما به هر حال لازم است بیدار شوید و مطمئن شوید فرد سالمند نیافتاده، بیرون خانه پرسه نمی زند یا تصادفا به خودش آسیب نرسانده باشد.

بیدار شدن سالمندان در خواب شبانه دلایل بسیار زیادی دارد اما یکی از عمده ترین دلایل آن دردهای مزمن است. اگر طوری خوابیده باشند که برای محافظت از بدنشان مناسب نباشد این حالت می تواند فشار بیشتری ایجاد کند که در نتیجه درد را در بدن آنها افزایش می دهد.

با حفظ حالت مناسب بدن سالمندان هنگام خواب، آنها خیلی راحت تر می خوابند و این وضعیت به شکلی امیدوار کننده از تعداد دفعاتی که آنها و شما در طول شب بیدار می شوید کم می شود. در این مقاله 11 نکته برای تنظیم حالت بدن سالمندان در خواب جمع آوری کرده ایم تا از بدنشان هنگام خواب بهتر محافظت شود و درد کمتری در خواب شبانه شان داشته باشند.

این نکات درباره محافظت از پهلو، کمر و شکم سالمندان هنگام خواب و همچنین شرایطی خاص مثل درد کمر، مشکلات ستون فقراتی، گردن، مفصل ران، رفلاکس اسید و ... است.

راحتی و توازن بدن سالمندان هنگام خواب

هدف کلی حفظ حالت بدن سالمندان در حالتی متعادل تا حد ممکن است؛ یعنی به شکلی که ستون فقرات راست باشد و پایین کمر در حالت طبیعی و تقریبا منحنی خودش قرار بگیرد.

اما در سالمندانی با سن بالاتر، دردهای مربوط به سن و بیماری های مزمن ممکن است با تغییر حالت بدن بیشتر و باعث مشکل در خواب سالمند شود. توازن و راحتی یک سالمند در خواب ممکن است از حالت بدن سالمندی دیگر در خواب متفاوت باشد.

مثلا حالت خواب راحت برای افراد پیری که قوز دارند و نمی توانند صاف به پشت بخوابند می تواند به پهلو با ستون فقرات محافظت شده به همان شکلی که هست (منحنی) بدون تلاش برای صاف کردن آن باشد. این نکات به شما کمک می کند حالت خواب راحت برای فرد سالمند خانواده تان را پیدا کنید.

برای تناسب بدن و ترجیحات شخصی سالمندان در خواب، حالت های مختلف را برای آنها امتحان کنید تا حالتی را که برای آنها راحت است پیدا کنید. برای پرهیز از هر گونه جراحت بهترین کار این است از قبل هر حالت خواب جدیدی برای سالمند را با دکتر چک کنید.

توجه: شما می توانید از حوله های تا شده و رول شده یا پتو برای همان تاثیری که بالش ها دارند استفاده کنید. علاوه بر این ما فرض را بر این می گذاریم که فرد سالمند خانواده شما شما تشک خوبی دارد که برای او راحت است.

حالت مناسب بدن سالمندان در خواب برای کاهش درد آنها

1. حالت بدن مناسب برای خواب سالمندانی که به پهلو می خوابند

نکات اصلی

  • برای نگهداشتن سر در حالتی مناسب از بالش کافی زیر سر سالمند استفاده کنید تا ستون فقرات را از گردن تا بدن در حالتی متوازن نگه دارد.
  • برای کاهش فشار روی قسمت پایین شانه ها چند بالش زیر بالاتنه سالمند بگذارید و برای بازو فضایی باز کنید.
  • یک بالش بین زانوها یا پایین پاها برای متعادل نگه داشتن مفصل ران ها، لگن و ستون فقرات اضافه کنید تا از فشار روی قسمت بالای شانه ها کم شود و یک بالش هم زیر بازو بگذارید.

2. حالت بدن مناسب برای خواب سالمندانی که روی کمر می خوابند

نکات اصلی

  • زیر سر سالمند بالش خیلی زیادی نگذارید که گردن رو به جلو خم شود.
  • یک بالش یا بالش گوه پا زیر زانوها بگذارید تا پایین کمر در حالتی متناسب قرار گیرد.

3. حالت بدن مناسب برای خواب سالمندانی که روی شکم می خوابند یا بیماری دژنراسیون دیسک دارند

چون خوابیدن روی شکم فشار زیادی به کمر وارد می کند در کل توصیه نمی شود اما ترک عادت های طولانی مدت می تواند مشکل باشد. با این حال، خوابیدن روی شکم احتمالا برای افرادی با بیماری دیسک دژنراسیون مفید است.

نکات اصلی

  • از یک بالش خیلی نازک زیر سر سالمند استفاده کنید یا اصلا زیر سرش بالش نگذارید.
  • یک بالش نازک یا متوسط زیر شکم یا لگن فرد سالمند استفاده کنید.
  • یکی از پاها را رو به پهلوی فرد بالا بیاورید، کمی آن را خم کنید و یک بالش زیر زانوی خم شده بگذارید.
  • خوابیدن روی شکم با یک بالش زیر شکم و لگن هم انتخابی دیگر برای افرادی است که روی شکم می خوابند.

4. حالت بدن مناسب برای خواب سالمندانی که کمر درد دارند

برای رفع درد کمر بهترین کار این است که به پهلو یا کمر بخوابید، نکات قسمت هایی که برای خوابیدن این افراد گفته شد را دنبال کنید.

5. حالت بدن مناسب برای خواب سالمندانی که از ویلچر استفاده می کنند یا اسپوندیلولیستزیس دارند

بعضی از افراد مسن ممکن است ترجیح بدهند روی صندلی چرخ دار بخوابند.

حالت خواب مناسب صندلی چرخدار ممکن است برای یک بیماری به نام اسپوندیلولیستزیس هم مفید باشد. در این بیماری یکی از مهره های پایین کمر به سمت استخوانی که مستقیما زیر آن قرار دارد سر می خورد. خوابیدن سالمندان روی صندلی چرخ دار فشار را از روی ستون فقرات آنها بر می دارد.

یک بالش گوه پا انتخابی ارزان قیمت است که حالت آن برای پا مثل جای پای صندلی چرخ دار است. یک گزینه کمی گران تر می تواند یک تختخواب قابل تنظیم باشد.

6. حالت بدن مناسب برای خواب سالمندانی که فتق دیسک دارند

خواب سالمندانی که فتق دیسک دارند

یک حالت خواب مناسب برای کمر درد ناشی از فتق دیسک در سالمندان حالت خوابی شبیه به حالت جنین در شکم مادر است. خوابیدن با پاهای جمع شده در شکم فضای بین مهره های کمر را باز می کند.

7. حالت بدن مناسب برای خواب سالمندانی که گردن درد دارند

بهترین حالت خواب برای گردن درد، خوابیدن روی کمر یا به پهلو است چون این حالت ها گردن و ستون فقرات را متعادل نگه می دارد. از بالشی با ارتفاع مناسب استفاده کنید و نکات حالت خواب مناسب افرادی را که به پهلو و کمر می خوابند دنبال کنید. بهتر است روی شکم نخوابید چون سر به طرفین می تابد و به اعصاب گردن فشار وارد می کند.

8. حالت بدن مناسب برای خواب سالمندانی که درد مفصل ران دارند

برای رفع درد مفصل ران رو به پهلویی بخوابید که درد ندارید و زانو را خم کنید. از نکات مورد 1 برای متعادل نگه داشتن ران ها، لگن و ستون فقرات استفاده کنید.

9. حالت بدن مناسب برای خواب سالمندانی که زانو درد دارند

برای آرام کردن درد زانوی سالمندان هنگام خواب، با رعایت نکات قسمت 1 و 2 روی پهلو یا کمر بخوابید و زانوها را در حالتی راحت و کمی خمیده نگه دارید.

10. حالت بدن مناسب برای خواب سالمندانی که شانه درد دارند

برای آرام کردن درد شانه سالمندان موقع خوابیدن، او را روی کمر با بالشی کوچک زیر شانه ای که درد می کند یا روی شانه ای که درد ندارد بخوابانید و نکات مورد اول را دنبال کنید.

11. حالت بدن مناسب برای خواب سالمندانی که سوزش یا رفلاکس معده دارند

برای آرام کردن ناراحتی یا سوزش معده سالمند هنگام خواب، خوابیدن به پهلوی چپ و بالا آوردن سر تخت برای ایجاد شیب به او کمک می کند. همچنین می توانید از یک بالش گوه پا برای قرار دادن سر و بالاتنه روی یک شیب استفاده کنید.

زیر سر سالمندی که سوزش معده دارد زیاد بالش نگذارید چون چنین کاری شکم را در شیب قرار نمی دهد و قرار گرفتن شکم در شیب به پایین ماندن اسید در معده کمک می کند.

بیشتر بخوانید:

ریشه یابی و درمان مشکلات خواب سالمندان

علت بی خوابی در زنان مسن

۱۲ بیماری شایع جسمی در دوران سالمندی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits