دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چند راهکار ساده برای افزایش احتمال باروری اسپرم و سالم شدن آن

افزایش اسپرم : چند راهکار ساده برای افزایش اسپرم (بدون دارو)

چند راهکار ساده برای افزایش احتمال باروری اسپرم و سالم شدن آن
23
زمان مطالعه: 8 دقیقه
افزایش اسپرم با چند راهکار ساده : اسپرم سالم تنها به معنای تعداد اسپرمی که یک مرد تولید می‌کند نیست. سلامت اسپرم را هم کمیت، هم کیفیت و نیز حرکت تعیین می‌کند. ناباروری در مردان نیز نتیجه شرایط پزشکی، عفونت یا پیشینه خانوادگی است. اما نباید نقش سبک...

چیکار کنیم تعداد اسپرممون زیاد بشه؟

وزنتان را تحت کنترل داشته باشید

چاقی و یا لاغری بیش از حد تأ‌ثیرات منفی بر روی میزان اسپرم شما دارد. وجود چنین مشکلاتی زندگی زناشویی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد چرا که میل جنسی و عملکرد جنسی را نیز دچار اختلال می‌کند.

پیروی از یک عادت غذایی مناسب که شامل ترکیب خوبی از میوه‌جات، سبزیجات، پروتئین بدون چربی، حبوبات و لبنیات باشد می‌تواند به شما در کنترل وزنتان کمک کند. همچنین فعالیت‌های فیزیکی مانند ورزش در بیشتر روزهای هفته می‌تواند به شما کمک کند تا به وزن ایده‌آل خود رسیده و آن را حفظ نمایید.

فولات بیشتری جذب کنید

بر اساس تحقیقاتی در دانشگاه کالیفرنیا مردانی که مقدار کمی اسید فولیک در رژیم غذایی خود مصرف می‌کنند، سطوح بیشتری از کروموزوم‌های غیرعادی را در اسپرم خود خواهند داشت. زمانی که اسپرم با کروموزوم‌های غیرعادی با یک تخم ترکیب می‌شود می‌تواند سبب سقط جنین یا بیماری‌های مادرزادی شود.

بیش از نیمی از سقط جنین‌ها در سه ماهه اول نتیجه اختلالات کروموزومی در جنین است. این بدین معنا نیست که شما حتما باید قرص اسید فولیک میل کنید بلکه استفاده از مولتی ویتامین مناسب و یا غذا‌هایی که مملو از فولات هستند مانند لوبیا، سبزی‌های برگی، حبوبات، غلات مملو از فولات، نان و پاستا نیز باعث می‌شود تا بتوانید ۴۰۰ میلیگرم اسید فولیکی که روزانه نیاز دارید را دریافت نمایید.

افزایش اسپرم با پریاناتال

زن و مرد هستند که با هم مسبب به وجود آمدن جنین می‌شوند. بنابراین اگر زنان باید ویتامین پریناتال مصرف کنند، مردان نیز باید این کار را انجام دهند. مردان باید این مکمل‌ها را شش ماه پیش از لقاح مصرف کنند تا در طول این زمان اسپرمشان قوی، سالم و متحرک شود.

متخصصان بر این باورند که این ویتامین‌ها باید شامل ویتامین ب ۱۲، ویتامین ث، ویتامین ای، روی و سلنیوم باشد. فلز روی در حفظ شرایط عادی تستوسترون می‌تواند کمک کننده باشد. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد سلنیوم می‌تواند احتمال ایجاد بیماری‌های مادرزادی را کاهش و همچنین مقدار اسپرم را افزایش دهد. این که بتوانید خودتان را تا زمان لقاح سالم نگه دارید بسیار مهم است.

افزایش اسپرم :

سیگار را ترک کنید

کشیدن سیگار می‌تواند باعث کاهش تولید اسپرم و نیز باعث کاهش تحرک آن گردد. به منظور آن که میزان تولید اسپرمتان را افزایش دهید باید سیگار را ترک کنید. هرچه زودتر سیگار را ترک نمایید برایتان بهتر است اما نهایتا می‌توانید هدفگذاری کنید که سه ماه قبل از اقدام به بارداری سیگار را ترک نمایید.

تولید اسپرم حدود سه ماه طول می‌کشد بنابراین تغییراتی که یک مرد در زندگی خود مانند ترک سیگار انجام می‌دهد باعث می‌شود سیگارهای قبلی بر روی اسپرمش در سه ماه آینده تأثیری نگذارد. این موضوع به سیگار محدود نمی‌شود و مردان باید اعتیاد به هر ماده مخدر دیگری را نیز ترک نمایند.

اسپرم توسط این نوع مواد از جمله کوکائین، ماریجوانا و انواع دیگری از آمفتامین دچار آسیب می‌شود که نتیجه آن سقط جنین خواهد بود.

از مصرف الکل دوری کنید

مردانی که تمایل دارند پدر شوند باید الکل را ترک نمایند. الکل باعث کاهش تولید اسپرم شده و همچنین اختلالات موجود در اسپرم را افزایش می‌دهد.

در مورد افزایش اسپرم با پزشک مشورت نمایید

چک آپ قبل از اقدام به بارداری باعث می‌شود تا مردان بتوانند از سلامت کلی و وضعیت باروری خودشان مطلع شوند. در چنین ملاقاتی، پزشک درباره وزن، داروهایی که مصرف می‌کنید، مواردی که در سبک زندگی شما شاید بر روی میزان باروری شما تأثیر داشته باشد، هرگونه اختلال ژنتیکی و یا هرگونه تاریخچه خانوادگی که بتواند آینده کودک را تحت تأثیر قرار دهد و هرکاری که باید انجام دهید تا بتوانید روند لقاح را با موفقیت پشت سر بگذارید با شما صحبت خواهد کرد. پزشک همچنین هرگونه واکسن مورد نیاز برای جلوگیری از انتقال بیماریهایی مانند آبله مرغان و یا آنفولانزای فصلی در طول بارداری را نیز برای شما تجویز خواهد کرد.

کافئین را به حداقل برسانید

تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که بیش از حد نوشابه و یا کافئین مصرف می‌کنند دچار کمبود اسپرم می‌شوند. پزشکان معتقدند آقایان باید برای بهبود باروری خود میزان مصرف کافئین را که در موادی مانند قهوه، چایی، شکلات و نوشابه‌های انرژی‌زا وجود دارد به حداقل، یعنی ۳۰۰ میلیگرم در روز برسانند.

استرستان را کاهش دهید

استرس می‌تواند میزان اختلال در اسپرم‌ها را افزایش دهد و غلظت آن را کاهش دهد. خواب و خوراک کافی و نیز ورزش منظم باعث می‌شود تا بتوانید انرژی و اضطراب زائد بدنتان را به تخلیه نمایید. کارهایی که باعث می‌شود تا احساس آرامش داشته باشید را انجام دهید و استرستان را به حداقل برسانید.

افزایش اسپرم

داروهایتان را بررسی کنید

پیش از آنکه بخواهید وارد روند لقاح شوید باید لیستی از همه داروهایی که مصرف می‌کنید یعنی داروهای تجویزشده، تجویز نشده، ویتامین‌ها و مکمل‌های گیاهی تهیه نمایید و آن را با پزشک خود درمیان بگذارید.

برخی داروها می‌تواند بر روی کیفیت و کمیت اسپرم تأثیر بگذارد. در صورتی که از دارویی مصرف می‌کنید که می‌تواند در روند باروری شما اختلال ایجاد نماید باید پزشکتان بتواند جایگزین‌های مناسبی به شما معرفی نماید.

خنک نگه داشتن بیضه‌ ها برای افزایش اسپرم

این که بیضه‌ها خارج از بدن و به صورت آویزان وجود دارند دلیلی دارد. تولید اسپرم در دمای خاصی صورت می‌گیرد و با توجه به این که دمای داخلی بدن ما بالاست، بیضه‌ها طوری قرار می‌گیرند که دمای کمتری داشته باشند.

اگر شما فعالیتی دارید که موجب افزایش دمای زیاد بیضه‌تان می‌شود باید بدانید که در تولید اسپرمتان اختلال ایجاد خواهد شد و به همین جهت است که باید زمان کمتری را در جکوزی و سونا بگذرانید. همچنین در زمان استفاده از لپ‌تاپ باید از خنک کننده استفاده کنید و آن را مستقیما بر روی بدنتان قرار ندهید.

از سموم دوری کنید

اگر شما با مواد شیمیایی و سموم فراوان در ارتباط هستید باید حواستان جمع باشد. فلزات سنگین، سرب و حلال‌های شیمیایی درصد اسپرم‌های آسیب دیده را افزایش می‌دهد. بنابراین مردان باید هرچه زودتر از این مواد دوری کنند. استفاده از ماسک و لباس‌های محافظ نیز برای کسانی که به لحاظ شغلی با چنین شرایطی دست و پنجه نرم می‌کنند می‌تواند کمک کننده باشد. این لباس‌ها باید دارای تهویه مناسب نیز باشند.

خوراکی‌هایی که به افزایش اسپرم کمک می‌کنند

مواد غذایی نیز وجود دارند که می‌توانند در افزایش اسپرم به آقایان کمک نمایند:

شکلات تلخ

شکلات تلخ دارای آمینو اسید خاصی به نام آرژنین هیدروژن کلرید است که می‌تواند باعث افزایش میزان منی و اسپرم در آقایان شود. همچنین گفته می‌شود که شکلات تلخ می‌تواند شدت ارگاسم را نیز افزایش دهد.

مارچوبه

یکی دیگر از غذاهایی که با افزایش میزان اسپرم ارتباط دارد مارچوبه است. این غذا مملو از ویتامین ث بوده و تأثیرات بسیار گوناگون و مثبتی بر روی اسپرم شما دارد. همچنین این سبزی می‌تواند از سلول‌های بیضه شما حفاظت نماید و با رادیکال‌های آزاد بجنگد. نتیجه آن تولید مناسب سطح بیشتری از اسپرم است.

بروکلی

علاوه بر مارچوبه، بروکلی نیز که مملو از ویتامین ب ۹(اسید فولیک) است می‌تواند یکی از راه‌های بسیار مناسب برای بهبود باروری مردان باشد.

انار

این میوه خوشمزه نیز در افزایش میزان اسپرم و نیز در بهبود کیفیت منی تأثیرگذار است چرا که مملو از آنتی اکسیدان بوده و می‌تواند با رادیکل‌های آزاد خون مبارزه کند. البته نباید فراموش شود که مصرف بی رویه انار نتیجه کاملا عکس داشته و می‌تواند حتی موجب از بین رفتن اسپرم گردد.

گردو

گردو سرشار از اسید چرب امگا سه است که باعث افزایش تولید اسپرم به کمک افزایش جریان خون در بیضه‌ها خواهد شد.

سیر

سیر یکی از بهترین مواد غذایی شناخته شده در جهان برای بهبود دستگاه ایمنی است. این ماده نیز مانند گردو جریان خون در بیضه‌ها را بهبود می‌بخشد و باعث می‌شود که بدین وسیله تولید اسپرم بیشتر شود.

همچنین بخوانید:

علت ضعف اسپرم و راه های مناسب برای تقویت اسپرم آقایان

فریز کردن اسپرم در چه مواردی مصرف میشود؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (23 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits