دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علائم وسواس خطرناک در روابط زناشویی
6
زمان مطالعه: 6 دقیقه
وسواس در روابط زناشوی: از هر چهار زن، یک زن و از هر هفت مرد یک نفرشان از لحاظ جسمی توسط شریک جنسی شان مورد آزار قرار گرفته اند.

طبق گزارش ملی خشونت جنسی و خشونت در روابط زناشویی که توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها انجام شده است، یک آمار تکان دهنده نشان می دهد که از هر چهار زن، یک زن و از هر هفت مرد یک نفرشان از لحاظ جسمی توسط شریک جنسی شان مورد آزار قرار گرفته اند.

آگاهی از علائم هشدار دهنده رابطه خطرناک و وسواسی می تواند نجات دهنده شما یا عزیزانتان باشد. در ابتدا اغلب علائم وسواس فکری این گونه افراد نامحسوس است اما متعاقبا در قالب رفتارهایی که مخرب و آسیب زننده است، بروز می کند.

نشانه های وسواس در روابط زناشویی

1- کمین کردن

هنگامی که شریک زندگی تان به شما علاقه زیادی دارد این وسواس بیشتر می شود،اما هنگامی که قصد دارد از همه کارهای شما اطلاع داشته باشد، این کار می تواند به نوبه خود خطرناک باشد. کمین کردن همسرتان در قرار ملاقات های شما با دیگران نوعی وسواس فکری و شکلی از خشونت است که در آن قربانی زیر ذره بین و مراقبت همیشگی است.

برخی از روش های معمول استفاده شده توسط فرد کمین کننده و وسواسی عبارتند از دنبال کردن شخص دیگر، چک کردن تماس تلفنی همسر، حضور پیدا کردن در محل کار و حتی حمله به اموال شخصی. سایر علائم هشدار دهنده شامل هک کردن شبکه های اجتماعی مورد استفاده شریک زندگی، چک کردن ایمیل و یا داشتن "جاسوس " است که می تواند محل ملاقات های همسر را فاش کند. هرچند که این گونه وسواس فکری بسیار شایع است و نباید به آسانی و راحتی از کنارش گذشت. در یک نظرسنجی از بیش از 16000 نفر که در سرویس مرجع عدالت کیفری نیز منتشر شد، نشان داد که 81 درصد از زنان که در کمین همسر فعلی یا سابق شان بوده اند، توسط همسرشان مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند.

وسواس فکری خطرناک در رابطه زناشویی

2- عشق گردبادی و کورکورانه

در این نوع عشق زوجین صرفاً براساس حالت شور و شوق (شهوت) نسبت به هم متعهد هستند و رابطه صمیمانه و عاطفی عمیقی با همدیگر ندارند. در این نوع عشق شخص اسیر گردباد هوس می شود، گردبادی از هیجانات که زود فروکش می‌کند. استرنبرگ معتقد است دراین حالت افراد در نگاه اول عاشق یکدیگر می‌شوند و خیلی زود بدون اینکه همدیگر را بشناسند به داشتن یک رابطه طولانی متعهد می‌گردند. این عشق خیلی شدید و اغلب وسواس گونه است. فرد نمی‌تواند فکر کردن به طرف مقابلش را رها کند، شدیداً آرزو می‌کند به او نزدیک شود، او را لمس کند و با او در هم آمیزد و این تخیلات به فرد حالت شوریدگی دست می‌دهد.

طبیعی است که باید در مورد آینده رابطه تان، خیال پردازی کنید. اما اگر شخصی می خواهد با عجله و با رفتار تهاجمی و کورکورانه وارد رابطه با شما شود، این رابطه مشکل ساز خواهد شد. اغلب یک فرد وسواسی با رفتار تهاجمی وارد رابطه می شود تا بتواند کنترل بیشتری بر شخص مقابل داشته و در این حالت احساس می کند که طرف مقابلش به نوعی به دام افتاده است و فرصت کمی برای ترک رابطه دارد.

 خشونت علیه همسر

3-تلاش برای کنترل همسر

اگر شریک زندگی تان دائما در حال کنترل شما باشد، این رفتار وسواسی می تواند یک نشانه هشدار دهنده باشد که ممکن است شما در یک رابطه بالقوه خطرناک باشید. اغلب فرد کنترل کننده همیشه سؤال می کند و می خواهد بداند که کجا می روید. او سعی می کند از تاکتیک هایی که بسیار ظریف و موشکافانه هستند استفاده کند مثلا از "راه های گمراه کننده" استفاده می کند . ممکن است شما بیشتر اوقات با او باشید و وقت زیادی را با او گذرانده باشید، نسبت به اینکه با دوستان خود اوقاتی سپری کرده باشید اما شاید متوجه نشوید که تحت کنترل هستید. رفتار کنترل شده به راحتی می تواند به سوءاستفاده و اتهامات احساسی منجر شود، همچنین می تواند باعث محروم شدن از مخارج، تحقیر شدن یا محکوم شدن نزد دیگران، تهدید و انزوای یک شخص از دوستان و خانواده شود.

4- همیشه حرف خودش را به کرسی می نشاند

شریک زندگی بسیار سمج می تواند یک نشانه هشدار دهنده از یک رابطه خطرناک باشد. کارشناس و نویسنده امنیتی گاوین دی بکر می گوید: " کسی که حاضر نیست کلمه" نه "را از همسرش بشنود، در تلاش است تا او را کنترل کند. " سماجت های همسرتان به این معنی نیست که شما خاص هستید. بدان معنی است که مشکلی در رابطه وجود دارد". رابطه ای که در آن یک نفر همیشه باید از همسرش اجازه کسب کند تا کاری را انجام دهد، ناعادلانه و نامتعادل است. سماجت را در اوایل رابطه نیز می توانید متوجه شوید مثلا اگر همسرتان هرگز به شما حق انتخاب چیزی را ندهد و به خواسته ها و نیازهای شما علاقه مند نباشد و حرف خودش را همیشه به کرسی نشاند. این بعدا می تواند به یک مشکل بزرگ تر تبدیل شود و به اتهامات و سوء استفاده جنسی و فیزیکی ختم شود.

حسادت پاتولوژیکی

5- بسیار حسود است

هرکسی حسادت را تا حدودی در روابط تجربه می کند. ترس از دست دادن شریک زندگیتان یا احساس ترس و تهدید در میان افراد جذاب دیگر می تواند نشانه ای باشد که شما حواستان به رابطه هست. از سوی دیگر، هنگامی که حسادت افراطی می شود، غیر قابل توجیه و آزار دهنده می شود و می تواند یک مشکل خطرناک باشد. شاونا اسپرینگر، متخصص روانشناسی می گوید: "حسادت خفیف یا کم ممکن است کاملا طبیعی باشد، ممکن است کمی ناامنی موقتی را نشان دهد یا ممکن است یک نشانه مفید از توجه و مراقبت به رابطه باشد." " اما حسادت پاتولوژیکی که ناشی از عدم اعتماد به همسر و ترس و شک می باشد می تواند در یک رابطه بسیار مخرب باشد و در موارد شدیدتر به دلیل رفتار های تهاجمی، خودکشی یا قتل ممکن است رخ دهد"

دوستان عزیز از این که با مجله دلگرم همراه بودید از شما سپاسگزاریم. شما می توانید نظرات و تجربیات خود را با ما وسایر کاربران به اشتراک بگذارید.

ترجمه وگردآوری ، مجله دلگرم

سهیلا مقصودی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (6 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

لیلا زنگنه | ۵ سال پیش
متن خوبی بود........
0
0

hits