دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بررسی عوارض خط چشم
4
زمان مطالعه: 7 دقیقه
استفاده از انواع لوازم آرايش چشمي مانند خط چشم‌هاي مايع يا مدادي و سرمه‌هايي که داخل چشم کشيده مي‌شوند، مشکلاتي را براي خانم‌ها به وجود مي‌آورد. اين مواد شيميايي قادرند با ..

بسیاری از خانم ها برای درشت تر نشان دادن چشم های خود مدام از انواع خط چشم های مایع یا مدادی استفاده می کنند. برخی خانم ها هم دوست دارند برای پرتر نشان دادن ابروهای خود از انواع پرکننده های ابرو مانند مداد، سایه یا حتی ماژیک های ابرو کمک بگیرند.

بررسی عوارض خط چشم

بد نیست این گروه از خانم ها بدانند استفاده روزانه و مکرر از لوازم آرایش مخصوص چشم و ابرو می تواند در طولانی مدت باعث ریزش مژه ها و ابروها شود. این محصولات باعث ایجاد آلرژی های مختلف پوستی هم می شوند، آن هم به حدی که برخی متخصصان پوست معتقدند شایع ترین علت آلرژی یا اگزمای اطراف چشم، استفاده از لوازم آرایش چشمی، به خصوص خط چشم است. ممکن است شما سال ها از یک خط چشم خاص استفاده کنید و مشکلی هم برایتان ایجاد نشود اما پوست اطراف چشمتان بعد از چند سال به آن واکنش نشان دهد و شما را به آلرژی های پوستی مبتلا کند.

بررسی عوارض خط چشم

این نوع آلرژی که در اثر استفاده از خط چشم ایجاد می شود، می تواند علایمی مانند قرمزی، خارش، التهاب و پوسته پوسته شدن پوست لبه های پلک و اطراف چشم ها را به دنبال داشته باشد. اگر با استفاده از یک محصول آرایشی جدید دچار قرمزی، خارش و التهاب لبه پلک ها شدید، بلافاصله اقدام به حذف ماده آلرژن، یعنی پرهیز از استفاده مجدد از خط چشم یا ریمل کنید.

اگر شما هم جزو طرفداران مداد، سایه یا ماژیک های ابرو هستید یا دوست دارید مداوم و با غلظت و حجم بالا از خط چشم استفاده کنید، باید بدانید هرچند امکان ریزش ابروها و مژه ها با این لوازم آرایش زیاد نیست اما یافته های جدید نشان می دهد این محصولات می توانند در درازمدت اثر سوئی بر فولیکول های مو بگذارند و باعث ریزش تدریجی موهای ابرو یا مژه و کم پشت شدن آنها بشوند.

به همین دلیل توصیه می شود برای حفظ سلامت، شادابی و زیبایی پوست اطراف چشم، مژه ها و ابروهایتان، استفاده از لوازم آرایش مخصوص چشم و ابرو را صرفا به مراسم و مهمانی های خاص محدود کنید.

هشدارهای چشم پزشکان

بررسی عوارض خط چشم

۱. هرگز از خط چشم یا مدادهای ابروی مشترک استفاده نکنید. امکان انتقال ناراحتی های پوستی یا حتی چشمی در اثر استفاده از محصولات آرایشی چشمی آلوده از فردی به فرد دیگر بسیار زیاد است.

۲. در صورت بازکردن بسته خط چشم های مایع یا ماژیک های ابرو می توانید آنها را حداکثر ۴ ۳ ماه استفاده کنید. رطوبت موجود در این محصولات می تواند به سادگی باعث ایجاد فضایی مناسب برای رشد انواع میکروارگانیسم ها شود و زمینه ابتلای چشم و پوست اطراف آن را به انواع بیماری های آلرژیک و عفونی فراهم کند.

۳. مدادهای ابرو یا خط چشم های مدادی جامد را می توان حداکثر به مدت ۱۲ ماه استفاده کرد.

۴. به هیچ وجه لوازم آرایش چشمی را از دستفروشان نخرید.

۵. تمام محصولات آرایش چشمی باید دارای تاییدیه های بهداشتی لازم کشور باشند. محصولات وارداتی هم باید تاییدیه های بهداشتی معتبر را داشته باشند.

۶. برای پاک کردن آرایش و پیشگیری از آسیب پوست اطراف چشم، حتما از پنبه و پاک کننده های مخصوص چشم (شیرپاک کن ) استفاده کنید.

۷. هرچه مدت زمان ماندگاری لوازم آرایش در اطراف چشم کمتر باشد، امکان ایجاد آلرژی یا واکنش های پوستی هم کمتر می شود بنابراین حتما پس از بازگشت به منزل یا اتمام مهمانی آرایش چشمتان را پاک کنید و هرگز با آرایش به رختخواب نروید. ریزش خط چشم یا ریمل به داخل چشم ها می تواند باعث ایجاد آلرژی و عفونت های چشمی شود.

۸. هرگز خط چشم مایع یا مدادی را داخل چشمتان نکشید. در غیر این صورت امکان ابتلا به حساسیت و عفونت های چشمی را در خود افزایش می دهید.

۹. اگر پوست اطراف ابرو یا مژه هایتان به هر دلیل آسیب دیده و دچار خراش و بریدگی شده است، به هیچ وجه تا بهبود کامل ضایعات از خط چشم یا مدادهای ابرو استفاده نکنید. واردشدن مواد شیمیایی این محصولات به زخم ها و بریدگی ها می تواند زمینه مناسبی را برای ایجاد عفونت های پوستی فراهم کند.

۱۰. اگر گل مژه زده اید یا به بیماری های چشمی مبتلا شده اید، تا زمان بهبود کامل دور استفاده از انواع لوازم آرایش چشمی را خط بکشید.

۱۱. اگر واکنش حساسیتی به خط چشم یا مداد ابرو تا چند روز از بین نرفت و همچنان باقی ماند، به چشم پزشک مراجعه کنید تا با توجه به شدت ضایعه ایجادشده، درمان های لازم برایتان شروع شوند. مثلا ابتدا به بیمار توصیه می شود روزی ۳ ۲ مرتبه پلک های خود را آرام با شامپوی بچه بشوید. اگر علایم التهاب فروکش نکردند، باید درمان های التهابی ویژه تری برای بیمار آغاز شود.

این درمان ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است و علاوه بر اینکه نمی توان یک نسخه واحد برای همه افراد در این زمینه پیچید، باید تاکید کرد که بیمار از تجربه های احتمالی دیگران در درمان چنین مشکلی استفاده نکند و با مراجعه به پزشک، درمان مخصوص خود را دریافت کند.

مواد شيميايي در خط چشم قادرند با بافت داخلي پلک و اشک چشم تماس پيدا کنند و وقتي با اشک چشم مخلوط و به‌تدريج وارد سطح داخلي چشم شوند، با سفيدي و سياهي چشم هم در ارتباط مستقيم قرار مي‌گيرند و قرنيه و ملتحمه چشم را تحت‌تاثير قرار مي‌دهند.

جريان اين مواد شيميايي در نقاط مختلف چشم هم باعث افزايش خطر ابتلا به عفونت‌هاي چشمي مي‌شود. از سوي ديگر، متاسفانه اين روزها استفاده و عرضه لوازم آرايش قاچاق، ناسالم و بي‌کيفيت هم زياد شده است و تماس چنين موادي با چشم افراد که يکي از حساس‌ترين قسمت‌هاي بدن است،‌ خطر ابتلا به عفونت‌هاي چشمي، تورم و التهاب پلک، حساسيت‌هاي شديد و دردناک چشمي و سطح پلک‌ها يا گل‌مژه‌ و عفونت را به دنبال دارد.

خط‌چشم‌ ماژيکي


• بسيار نرم و لطيف است و پلک را اصلا آزار نمي‌دهد.
• بسيار درخشان است.
• در رنگ‌هاي متفاوتي عرضه شده است.
• ماندگاري زيادي دارد.
• پاک کردن آن زياد آسان نيست.

خط‌چشم ماژيک – مداد


• اين خط‌چشم که ظاهر خط‌چشم‌هاي مداد –ماژيکي را دارد، بيشتر از آنکه يک مداد چشم باشد، يک ماژيک است.
• براي کشيدن خط‌ چشم‌هاي پهن مناسب است.
• از طرفي ماندگاري زيادي دارند و از طرفي پاک کردنشان سخت است.


خط‌چشم مداد – ماژيک


• اين مدل خط‌چشم يکي از جديدترين مدل‌هايي است که در دنياي وسايل آرايش عرضه شده است.
• در عين حال که مدادي است، کاملا ويژگي‌هاي يک خط‌چشم ماژيکي و نوک نازک و باريک دارد.
• زمان زيادي روي پلک مي‌ماند.
• پاک کردن آن آسان است.
• براي کساني که در کشيدن خط‌چشم تازه كار هستند، انتخاب مناسبي است.

خط‌چشم‌هاي مدادي


• اين خط‌چشم‌هاي کلاسيک، سال‌هاست عرضه مي‌شوند و رازماندگاري‌شان هم در راحتي استفاده و پاک شدن آسان است.
• اگر تازه‌کار هستيد و در کشيدن خط‌چشم حرفه‌اي نيستيد، مدل‌هاي روغني اين مدادها براي شما مناسب است.
• زمان خريد به نوع روغني يا خشک آنها دقت کنيد. نوع روغني براي كشيدن خط‌هاي ضخيم و نوع غيرروغني براي كشيدن خط‌چشم نازک مناسب است. نوع خشک اين وسيله مي‌تواند به پلک در صورت زياد کشيدن و پاک کردن آسيب بزند.

منبع: هفته نامه سلامت



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (4 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

فاطمه | ۷ سال پیش
خیییییییییییییی
یییییییلی ممنون سپاس گزارم ک این مطالبو گفتین
0
0

hits