دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هیپرپیگمانتاسیون چیست؟
1
زمان مطالعه: 12 دقیقه
تیره شدن بند انگشتان معمولا بی ضرر بوده اما در برخی مواقع نشانه ای از وجود یک بیماری زمینه ای است. معمولا افراد دارای پوست تیره بیشتر دچار لکه های سیاه روی پوست انگشتان خود می شوند. با این حال احتمال ایجاد این وضعیت در همه افراد وجود دارد.

تیره شدن بند انگشت دست یا هیپرپیگمانتاسیون یکی از شایع ترین شکایات مربوط به دست است که در هر سنی به دلیل افزایش سنتز ملانین در پوست پوشاننده بند انگشتان رخ می دهد. رنگ پوست با مقدار رنگدانه ملانین در آن تعیین می شود. هر چه ملانین بیشتر باشد، پوست تیره تر است.
شما به طور مداوم در طول روز از دست های خود استفاده می کنید. کارهای مختلفی مانند بلند کردن اشیاء، نوشتن و سایر کارهای روزانه را انجام می دهند. بنابراین، طبیعی است که پوست دست شما به طور منظم دچار ساییدگی و پوسته پوسته شدن شود که این شرایط می‌تواند آنها را زبر، خشک و پوسته پوسته کند. بنابراین، بسیار مهم است که مراقبت لازم را از دستهای خود انجام دهید تا این آسیب ها را کاهش دهید و آنها را در بهترین شکل نگه دارید.

علل تیره شدن بند انگشتان

تعدادی از عوامل می توانند به تولید بیش از حد ملانین در بند انگشتان کمک کنند، از جمله:

  • دیابت
  • اگزما
  • ژنتیک
  • بدخیمی
  • پسوریازیس
  • درماتومیوزیت
  • واکنش دارویی
  • بهداشت ضعیف
  • آکانتوز نیگریکانس
  • کمبود ویتامین B12
  • بیماری آدیسون یا سایر اختلالات خود ایمنی
  • استفاده از لوازم آرایشی ویا محصولات شیمیایی مبتنی بر عطر
  • تغییرات هورمونی یا اختلالات مرتبط با هورمون مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
  • کار یا ورزش هایی که باعث اصطکاک بیش از حد روی بند انگشتان می شود مانند بوکس

تیرگی بند های انگشت چگونه درمان می شود؟

تیره شدن بند انگشتان

درمان خط اول برای هایپرپیگمانتاسیون بند انگشت به شرایط زمینه ای بستگی دارد و شامل موارد زیر است:

داروهای تجویزی، از جمله ترکیبات موضعی ویتامین D، کراتولیتیک ها مانند رتینوئیدهای موضعی (ترتینوئین 0.05٪)، و ملاتونین خوراکی
محصولات موضعی OTC شامل سولفات روی، پمادهای اسید سالیسیلیک، کرم های اسید گلیکولیک، آربوتین، آزلائیک اسید و کوجیک اسید، که ممکن است به عنوان درمان برای موارد خفیف تر مورد استفاده قرار گیرد.
اگر این مداخلات اولیه نتوانند نتایج مطلوب را ارائه دهند، پزشک احتمال دارد روش های بالینی زیر را به عنوان درمان خط دوم برای از بین بردن هایپرپیگمانتاسیون توصیه کند:
لایه برداری پوست در مطب با استفاده از عوامل شیمیایی مانند اسید گلیکولیک 20 تا 70 درصد، اسید سالیسیلیک 20 تا 30 درصد، تری کلرواستیک اسید (TCA) 10 تا 25 درصد و محلول جسنر همراه با برخی مواد موضعی
درمان با لیزر Nd:YAG، Er:YAG یا CO2 با سوئیچ Q کم جریان، بلافاصله با استفاده روزانه از یک ضد آفتاب با طیف گسترده انجام می شود.
میکرودرم ابریژن برای لایه برداری پوست تیره و آسیب دیده به طوری که می توان آن را با لایه های جدید و روشن تر از زیر جایگزین کرد.

درمان‌های خانگی زیر می تواند به بهبود تیرگی بند انگشت کمک کند:

شیر، خامه و ماست

شیر، خامه و ماست همگی منابع عالی اسید لاکتیک هستند که یک اسید آلفا هیدروکسی است و می تواند به یکنواخت شدن رنگ پوست کمک کند. در واقع، آلفا هیدروکسی اسیدها به طور معمول در روش های لایه برداری شیمیایی در مطب برای درمان هایپرپیگمانتاسیون استفاده می شوند.
مقداری ماست و گلاب را در ظرفی بریزید و ۱ قاشق چایخوری گلیسیرین گیاهی به آن اضافه کنید. همه مواد را خوب مخلوط کنید تا خمیری به دست آید. قوام مخلوط باید به اندازه ای غلیظ باشد که به پوست بچسبد. اگر خیلی آبکی بود، کمی چوب صندل، آرد گرمی یا پودر بلغور جو دوسر به آن اضافه کنید تا حجم دهد. قبل از رفتن به رختخواب، این خمیر را روی تمام دست ها یا فقط بند انگشتان خود بمالید تا کاملا به داخل پوست نفوذ کند.صبح روز بعد دستان خود را با آب خنک بشویید.

آب انار

از آب انار می توان برای روشن کردن بند انگشت های پرپیگمانته نیز استفاده کرد. همچنین به دلیل محتوای فنلی خود اثر آنتی اکسیدانی دارد. آب انار را روی پوست تیره خود بمالید وقبل از آبکشی بگذارید خشک شود.

عسل و شیر

عسل حاوی چندین پلی فنل و فلاونوئید با خاصیت روشن کنندگی پوست و عمیقا آبرسان است، باعث بهبود سریعتر پوست می شود و از آسیب بیشتر پوست محافظت می کند. نصف یک آووکادوی رسیده را در یک کاسه بریزید و آن را با چنگال له کنید تا خمیر غلیظ و بدون گلوله به دست آید.

2 قاشق چایخوری عسل خام و ارگانیک و ۱ قاشق چایخوری شیر بریزید و مخلوط را در آخر هم بزنید تا همه مواد خوب با هم مخلوط شوند. در صورتی که نمی توانید انواع ارگانیک را به دست آورید، می توانید از عسل درجه پزشکی نیز استفاده کنید. خمیر را روی تمام بند انگشتان بمالید.بگذارید خشک شود و سپس با آب ولرم بشویید.

زردچوبه، آرد گرم و خامه شیر

زردچوبه همچنین می تواند به روشن شدن بند انگشتان تیره شده و التیام پوست آفتاب سوخته کمک کند .۲ قاشق چایخوری خامه شیر، ۲ قاشق غذاخوری آرد و کمی پودر زردچوبه را در یک کاسه بریزید و همه مواد را خوب با هم مخلوط کنید تا خمیر یکدستی به دست آید. این مخلوط را روی دست ها یا فقط بند انگشتان خود بمالید.اجازه دهید خمیر به مدت ۱۵ دقیقه خشک شود و سپس آن را با آب ولرم بشویید.

ژل آلوئه ورا

این ژل حاوی ترکیبی به نام آلوئین است که باعث روشن شدن پوست می شود. ژل را از برگ تازه بریده شده آلوئه استخراج کنید. در صورت تمایل، ۱ قاشق چای خوری آب لیمو را به ۲ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا اضافه کنید تا نتایج بهتری داشته باشید، زیرا آب لیمو نیز اثرات سفید کنندگی دارد. ژل آلوئه را روی بند انگشتان تیره شده بمالید.قبل از اینکه آن را بشویید، بگذارید ۲۰ دقیقه روی پوست بماند.

علت تیره شدن بند انگشتان

موم پارافین

موم پارافین پوست را مرطوب و نرم می کند. همچنین سد پوستی را تقویت و به پیشگیری در از دست دادن آب و در نتیجه خشکی پوست کمک می کند. علاوه بر این، موم پارافین گرما را به پوست منتقل و به باز شدن و تمیز کردن منافذ پوست کمک می کند و به پوست رنگ روشن تری می بخشد.
مقداری موم پارافین را ذوب کنید. مطمئن شوید که موم خیلی داغ نباشد.دست های چرب شده را چند ثانیه در آن فرو کنید و سپس خارج کنید. اجازه دهید موم خشک شود و یک لایه نازک تشکیل دهد و سپس دوباره دستان خود را در موم فرو کنید و این روش را ۵ تا ۶ بار تکرار کنید.دستان خود را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بپوشانید و سپس موم را پاک کنید.

روغن های روشن کننده پوست

برخی از روغن های شفابخش دارای اثرات سفید کنندگی هستند که می تواند به روشن شدن بند انگشت هایپرپیگمانته کمک کند. برای از این موارد شامل روغن گل سرخ، روغن بادام، روغن عصاره توت، روغن ویتامین C و روغن چوب صندل هستند. می توانید روزانه پوست خود را با این روغن ها ماساژ دهید یا به ماسک های روشن کننده پوست خود اضافه کنید.
همچنین می توانید با مخلوط کردن روغن بادام و پودر پوست پرتقال، عصاره لیمو ویا زردچوبه، روغن روشن کننده پوست خود را بسازید.

توجه: هنگام استفاده از روغن چوب صندل، مطمئن شوید که قبل از استفاده آن را با روغن حامل رقیق کنید زیرا در صورت استفاده مستقیم می تواند برای پوست بسیار زبر یا خورنده باشد.

اسکراب های خانگی

اسکراب خانگی را با مواد کاملاً طبیعی تهیه کنید که می تواند به آرامی پوست مرده روی بند انگشتان را بدون ایجاد سوزش از بین ببرد .ذرات لایه بردار مانند عدس نپخته کمی آسیاب شده، گردو، نمک یا کریستال های شکر را در پایه قهوه، ماست شیرین نشده، گلاب، سرم ویتامین C یا عسل مخلوط کنید . از افزودن هر چیز اسیدی مانند آب لیمو یا سرکه سیب به اسکراب خودداری کنید.
با استفاده از حرکات دایره ای سبک، خمیر را روی بند انگشتان خود برای چند دقیقه ماساژ دهید.قبل از اینکه آن را با آب ولرم بشویید، چند دقیقه دیگر بگذارید بماند.

حتماً بخوانید:
آیا عامل تیرگی پوست روغن زیتون است ؟

آیا عامل تیرگی پوست روغن زیتون است ؟

روغن زیتون سازگار با پوست بوده و غنی از آنتی اکسیدان های طبیعی است که با مبارزه با همه نشانه های پیری از قبیل چین و چروک، لکه های سیاه، جوش و آکنه ،…

مرطوب کننده ها، کرم ها و سرم های روشن کننده پوست

برخی از محصولات روشن‌کننده پوست، مانند پمادهای دارویی، کرم‌های بازدارنده، مرطوب‌کننده‌های حاوی کراتولیتیک، سرم‌ها و ژل‌ها، فقط باید توسط متخصص پوست تجویز شوند.
مهم است بدانید چه موادی در این محصولات می توانند به کاهش هایپرپیگمانتاسیون کمک کنند. این مواد عبارتند از:

سویا
سرامید
آلوئزین
هسپریدین
گلوتاتیون
کوئرستین
نیاسینامید
ویتامین سی
عصاره انار
عصاره گل رز
اسید سالیسیلیک
دئوکسی یاربوتین
عصاره شیرین بیان
لیپو هیدروکسی اسید
عصاره توت فرنگی
یا عصاره دانه گریپ فروت
عصاره چای سبز و سفید
یا عصاره توت و توت قهوه

درمان تیره شدن بند انگشتان دست

اقدامات خود مراقبتی زیر می تواند روشن شدن بند انگشتان را تسریع کند:

هیپرپیگمانتاسیون بند انگشت یکی از علائم شایع کمبود ویتامین B12 است. ویتامین B12 نقش مهمی در سنتز کلاژن و تولید سلول های جدید پوست ایفا می کند. شما می توانید مصرف ویتامین B12 خود را از طریق غذاهایی مانند گوشت، مرغ، ماهی و لبنیات افزایش دهید. همچنین می توانید مکمل های ویتامین B12 یا غذاهای غنی شده با ویتامین B12 را مصرف کنید.
یک اختلال غدد درون ریز نسبتاً رایج به نام سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) نیز می تواند باعث هیپرپیگمانتاسیون بند انگشت شود. اگرچه هیچ درمانی برای PCOS وجود ندارد، اما هنوز هم می توان از طریق درمان پزشکی مناسب، که هدف آن اصلاح عدم تعادل هورمونی زمینه ساز این بیماری است، آن را مدیریت کرد. علاوه بر این، چندین تغییر در شیوه زندگی مانند کاهش وزن، مدیریت صحیح دیابت، تغذیه سالم با دوز مناسب ویتامین A و C و کنترل استرس نیز می تواند به کاهش شدت علائم و افزایش اثربخشی درمان تجویز شده کمک کند.

در تیره شدن بند انگشت دست چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

تیرگی بند انگشتان به ندرت باعث نگرانی می شود، اما گاهی اوقات می تواند ناشی از بیماری هایی باشد که نیاز به ارزیابی و درمان پزشکی دارند.بنابراین، اگر هایپرپیگمانتاسیون به طور ناگهانی رخ داد یا حتی پس از مراقبت‌های لازم پوست و درمان اولیه همچنان تیره شد، بهتر است خود را توسط پزشک معاینه کنید.
بعلاوه، اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، باید به دنبال کمک پزشکی باشید که می‌تواند به علت جدی‌تری اشاره کند:

درد
التهاب
خارش
تراوش
خستگی
سرگیجه

بلیچینگ با کرم‌های OTC مانند کرم‌های هیدروکینون 1 درصد یا محلول‌های پودر سفیدکننده می‌تواند باعث سوختگی شود یا از راه‌های دیگر به پوست آسیب برساند. هیدروکینون در برخی کشورها ممنوع است. بنابراین، فقط در صورتی از آن استفاده کنید که پزشک آن را توصیه کند.آیا می توانم از آب لیمو برای درمان هایپرپیگمانتاسیون بند انگشتانم استفاده کنم؟ آب لیمو یا لیمو مملو از ویتامین C است که به عنوان فعالیت آنتی تیروزیناز شناخته شده و از تشکیل ملانین پیشگیری می کند.
اما از آنجایی که آب لیمو بسیار اسیدی است، می تواند روی پوست سوزاننده باشد و حتی تعادل pH طبیعی آن را مختل کند. بعلاوه، استفاده موضعی از آب لیمو می تواند پوست را مستعد آسیب های خورشیدی کند، که به طور ناخواسته باعث تشدید هیپرپیگمانتاسیون می شود.
به این دلایل، متخصصان پوست به طور کلی توصیه می کنند که از این دارو به صورت موضعی برای مشکلات پوستی مانند تیرگی بند انگشت استفاده نکنید.
آیا پوست پرتقال می تواند به روشن شدن بند انگشتان تیره کمک کند؟ اگرچه بررسی ها نشان می‌دهد که پوست پرتقال (نوع پرتقال چینی) مهارکننده‌های قوی تیروزیناز هستند. ولی استفاده مستقیم از پوست پرتقال به احتمال زیاد تاثیری در کاهش هایپرپیگمانتاسیون بند انگشتان نخواهد داشت.

حرف آخر در خصوص تیره شدن بند انگشت دست

همه موارد تیره شدن بند انگشت نیازی به مداخله پزشکی ندارند، به خصوص زمانی که هیچ بیماری زمینه ای وجود نداشته باشد. حتی عوامل ساده ای مانند بی توجهی به بهداشت دست، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید و مواد شوینده خشن، یا اصطکاک بیش از حد در برابر بند انگشتان می تواند پوست آسیب دیده را تیره تر کند.
در چنین مواقعی، مراقبت بهتر از دستانتان باید کافی باشد تا بند انگشتان تیره شده به رنگ واقعی خود باز گردند. این شامل شستن صحیح دست ها، مرطوب نگه داشتن منظم پوست برای نرم و هیدراته نگه داشتن آن، پوشیدن دستکش در هنگام کار با محرک های شیمیایی و استفاده از کرم ضد آفتاب برای پیشگیری از تشعشعات خورشیدی است.
اگر علیرغم تمام این تلاش‌های خودمراقبتی، وضعیت شما بهبود نیافت، بدتر شد یا با علائم جدید نگران‌کننده همراه شد، باید برای شناسایی ریشه مشکل و دریافت درمان مناسب به دنبال مشاوره پزشکی باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits