دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا عوارض میکرونیدلینگ را می‌دانید ؟
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
در این مقاله ضمن مروری بر تکنیک میکرونیدلینگ و معرفی تجهیزات موردنیاز برای جوانسازی دائمی پوست، عوارض ناشی از آن را به طور مفصل شرح داده‌ایم.

در سال‌های اخیر توجه به زیبایی، سلامت و جوانسازی پوست به حدی گسترش یافته که رشته‌ای تخصصی به نام بیوتی‌تراپی برای آن ابداع و به لاین زیبایی اضافه شده است. برای حفظ سلامت پوست به دو متد پاکسازی و جوانسازی نیازمندیم. پاکسازی برای زدودن آلودگی‌ها، باکتری‌ها، سلول‌های مرده، چربی و هر ناخالصی است که مانع تنفس پوست می‌گردد.

جوانسازی شامل تکنیک‌هایی است که جنبه درمانی دارند و همانطور که از نامشان پیداست برای پیشگیری از پیری و یا درمان مشکلات مختلف پوستی مثل آکنه، کک و مک، لک، جای زخم و جوش و... کاربرد دارند. یکی از بهترین و مؤثرترین تکنیک‌ها در این زمینه، میکرونیدلینگ است.

میکرونیدلینگ چیست؟

در سال 1994، محققی به نام اورنتریچ راهکاری برای استفاده از یک سری سوزن جهت درمان مشکلات پوستی ابداع کرد. فرایند شامل وارد کردن یک سوزن سه سر به زیر پوست ناحیه آسیب دیده بود تا پوست برای ساخت کلاژن و بستن منفذ باز شده تحریک شده و بافت جدیدی ایجاد شود.

در سال‌های بعد دانشمندان به تحقیقات بیشتری پرداختند تا اینکه در اوایل سال 2000 دستگاه مجزایی برای میکرونیدلینگ ساخته شد. این وسیله که شبیه مهر بود برای درمان چین و چروک ها و شلی پوست بکار گرفته شد.

میکرونیدلینگ به عنوان تکنیکی برای جوانسازی دائمی معروف است. فرض بر این است که ایجاد میکروکانال‌های ریز در زیر پوست آسیب دیده، رشته‌های کلاژنی آن ناحیه را می‌شکند و کلاژن جدید ساخته می‌شود. ایجاد حفره‌ها (میکروکانال‌های ناشی از فرو رفتن سوزن در پوست) مستقیماً منجر به تولید فاکتورهای رشد آلفا و بتا می‌گردد که نقش مستقیمی در تولید و سنتز کلاژن و الاستین در لایه درم (لایه دوم پوست) دارند.

به طور خلاصه میکرونیدلینگ باعث افزایش غلطت کلاژن و الاستین می‌شود. ممکن است برایتان این سوال پیش آید که؛

کلاژن و الاستین چه نقشی در سلامت و جوانی پوست دارند؟!

کلاژن و الاستین از جنس پروتئین هستند و شامل رشته‌های زنجیره‌ای و درهم تنیده‌ای می‌باشند که شادابی، خاصیت کشسانی، جوانی و سلامت پوست با غلظت این دو پروتئین رابطه مستقیم دارد.

بخصوص با افزایش سن، قابلیت و توانایی سیستم بدن برای تولید این دو پروتئین کاهش می‌یابد و فرایند پیری با ظهور چین و چروک در ناحیه صورت خودنمایی می‌کند.

شاید بتوان پروسه پیری را تا حدی با مصرف انواع کرم‌ها و مواد تقویتی به تأخیر انداخت اما در نهایت کاهش این دو پروتئین را نمی‌توان جبران کرد. بنابراین نیاز به اقداماتی است که این کاهش، جبران و تعدیل شود.

یکی بهترین، ساده‌ترین و مؤثرترین شیوه‌های درمانی، تکنیک میکرونیدلینگ است که جوانسازی آن دائمی و همیشگی است. در این تکنیک همانطوری که شرح دادیم، با تحریک مکانیکال سیستم ایمنی، مجدداً کلاژن و الاستین ساخته شده و غلظت‌شان افزایش می‌یابد. نتیجه نهایی، محقق شدن آرزویمان برای داشتن پوستی همیشه جوان، سالم و بانشاط است!

اما کاربرد میکرونیدلینگ تنها به جوانسازی و درمان پوست ختم نمی‌شود. از دیگر موارد استفاده‌اش، درمان ریزش مو و رشد مجدد آن است. میکرونیدلینگ با تحریک فولیکول مو و رساندن مواد مغذی به ریشه، باعث رشد مو و جلوگیری از ریزش آن می‌گردد و امروزه طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است.

میکرونیدلینگ چه کاربردهایی دارد؟

تکنیک میکرونیدلینگ هم جنبه درمانی و هم جنبه پیشگیرانه دارد. از قدیم گفته‌اند پیشگیری بهتر از درمان است!

اگر تمایل دارید پوست‌تان را از بروز چین و چروک و دیگر علائم پیری بیمه کنید، کافی است از سن 25 سالگی به بعد، سالی چهار مرتبه با فواصل زمانی منظم سه ماه یکبار میکرونیدلینگ کنید.

اما جنبه درمانی میکرونیدلینگ بسیار گسترده است و شامل موارد زیر است؛

رفع چین و چروک رفع تیرگی و سیاهی پوست رفع شلی و افتادگی پوست (لیفت و سفت شدن پوست) رفع غبغب و لاغری موضعی درمان چروک و سیاهی دور چشم درمان اسکار ناشی از حاملگی و چاقی درمان جای زخم و جوش درمان لک و کک و مک درمان جای آکنه درمان و جلوگیری از ریزش موی سر، ابرو، ریش و...

همانطور که مشاهده می‌کنید، ابعاد کاربردی میکرونیدلینگ بسیار وسیع است و تشریح هر یک از آنها خود بحثی مفصل است.

برای انجام میکرونیدلینگ به چه ابزارهایی نیاز داریم

خوشبختانه میکرونیدلینگ را هم می‌توان در خانه و هم در کلینیک تخصصی پوست و مو انجام داد. برای استفاده شخصی کافی است یک درمارولر و کوکتل موردنظرتان را تهیه کنید.

کوکتل میکرونیدلینگ

کوکتل میکرونیدلینگ نوعی دارو است که انواع مختلفی دارد و هر یک برای درمان خاصی کاربرد دارد. انواع مختلف کوکتل میکرونیدلینگ عبارتند از؛

کوکتل رفع چین و چروک کوکتل چروک و سیاهی دور چشم کوکتل هیالورونیک اسید (آبرسان و جوانساز قوی) کوکتل لاغری موضعی کوکتل کلاژن کوکتل رشد مو کوکتل ضد جوش کوکتل ضد لک و...

برای انجام میکرونیدلینگ تخصصی نیاز به دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته‌ای داریم. متداولترین دستگاه، دستگاه دکتر پن است که مدل‌های متفاوتی دارد.

دستگاه دکتر پن

روی این دستگا‌ه انواع سوزن‌های میکرونیدلینگ بسته می‌شود که هر یک کاربردی اختصاصی دارند. این سوزن‌ها یکبار مصرف، ایمن، استریل و کاملاً بهداشتی هستند.

عوارض جانبی میکرونیدلینگ چیست

میکرونیدلینگ با وجود کاربردهای بسیار خاص و ویژه‌اش خالی از عارضه جانبی نیست. این عوارض غالباً بدلیل عدم اطلاعات کافی از انجام پروسه، درنظر نگرفتن شرایط فیزیکی فرد مراجعه‌کننده و عدم رعایت مراقبت‌های خاص بعد از آن رخ می‌دهند. از جمله این عوارض می‌توان موارد زیر را برشمرد؛

سوزش، التهاب و قرمزی پوست

سوزش، التهاب و قرمزی فرایندی کاملاً طبیعی است که در نتیجه ورود سوزن، افزایش جریان گردش خون در زیر پوست و تحریک سیستم ایمنی رخ می‌دهد.

پوسته پوسته شدن

با ورود سوزن به پوست، سلولهای لایه رویی آسیب دیده و از بین می‌روند. به همین دلیل، بعد از گذشت 5 روز شاهد پوسته پوسته شدن پوست خواهیم بود که نهایتاً تا روز هفتم به اتمام می‌رسد و شدت آن نیز بسته به عمق سوزن دارد.

خونریزی غیرعادی

مشاهده خونریزی ملایم و شبنم مانند طبیعی است، اما بیشتر از آن غیرعادی و اشتباه است. در صورتیکه مشتری داروهای ضد انعقاد خون مثل وافارین، آسپرین و... مصرف نماید خون رقیق شده و خونریزی شدیدی ملاحظه خواهد شد. پیامد این خونریزی بالا، کبودی غیرعادی پوست است.

کبودی بر اثر فشار دست

بر اثر فشار دست حین میکرونیدلینگ، سوزن در عمق بیشتری نفوذ کرده و منجر به پارگی عروق خونی و ایجاد کبودی خواهد شد. بویژه در ناحیه زیر چشم، کوچکترین فشار دستی منجر به کبودی بسیار ناخوشایند و اعتراض شدید فرد مراجعه‌کننده می‌گردد.

بروز تبخال

قبل از انجام نیدلینگ بایستی بدرستی با کلاینت مشاوره شود و از وی در مورد سابقه بروز تبخال سوال گردد.

در صورتیکه فرد سابقه تبخال دارد، از دو روز قبل تا دو روز بعد از نیدلینگ قرص آسیکلوویر طبق نظر پزشک مصرف نماید.

بروز جوش

یکی از بدترین عوارض میکرونیدلینگ بروز جوش است. این عارضه به دو دلیل رخ می‌دهد؛

نیدلینگ برای مشتری که جوش زیرپوستی یا جوش فعال دارد. استفاده از ترمیم‌کننده‌های چرب و یا استعمال ویتامین آ و ای و دی روی پوست.

بروز لک

از آنجاییکه بعد از نیدلینگ و پوسته‌ریزی پوست بشدت نازک شده و پروسه ترمیم و کلاژن‌سازی نیز زمانبر است، نیاز به مراقبت خاص و استفاده منظم از انواع ضد آفتاب‌های با SPF بالا دارد. در غیر اینصورت پوست نسبت به نور آفتاب تحریک‌پذیر شده و بروز لک دور از نظر نخواهد بود.

همچنین در موارد معدودی، برخی از افراد نیز به سوزن حساسیت نشان می‌دهند و طی فعل و انفعالاتی پوستشان دچار لک و پیگمنتیشن می‌گردد.

همانگونه که شرح دادیم بسیاری از این عوارض ناشی از عدم آگاهی کافی در این زمینه است و با داشتن علم کافی بندرت با عوارض ناخواسته مواجه خواهیم شد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits