دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چرا باید از محصولات اویل فری (بدون چربی) استفاده کنیم؟
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
چرب بودن پوست افراد ممکن است سبب شود که فرد تمایلی به استفاده از انواع کرم‌ها (ضدآفتاب، مرطوب‌کننده و کرم‌پودر) نداشته باشد. اما این تصوری غلط است.

اویل فری یا همان بدون چربی یعنی چه؟ محصولات اویل فری (oil free) برای پوست‌های چرب بسیار مناسب است. افراد دارای پوست چرب بیشتر از سایر افراد در معرض جوش قرار دارند. چرب بودن پوست افراد ممکن است سبب شود که فرد تمایلی به استفاده از انواع کرم‌ها (ضدآفتاب، مرطوب‌کننده و کرم‌پودر) نداشته باشد. اما این تصوری غلط است. آنها می‌توانند از کرم‌های متناسب با پوست خود استفاده کنند و با خرید لوزم آرایش اصل بدون چربی از بروز چربی اضافه و آکنه در صورت پیشگیری کنند.

چرب بودن پوست برای پوست مفید است، اما از طرفی تولید بیش از حد چربی می‌تواند به پوست آسیب بزند و بر روی ظاهر فرد تأثیر بگذارد. اگر پوست شما بیش از حد چرب باشد، باعث به وجود آمدن یک سری از عوارض خواهد شد. منافذ پوستی انسان که غدد سباسه نام دارند، چربی طبیعی پوست را تولید می‌کنند که از خشکی پوست جلوگیری می‌کنند. در صورتی که این غدد بیش از اندازه روغن سبوم را تولید کنند، پوست فرد چرب خواهد شد. افرادی که دارای پوست چرب هستند، باید از محصولات آرایشی و بهداشتی بدون چربی یا اویل فری استفاده نمایند.

استفاده اشتباه از برخی از محصولات مراقبتی پوست

استفاده اشتباه از برخی از محصولات پوستی می‌تواند پوست را تحریک کند. برخی از افراد دارای پوست ترکیبی هستند و ممکن است آن را با پوست چرب اشتباه بگیرند. در همین راستا ممکن است فرد از کرم‌های سنگین استفاده کند که نتیجه آن نیز چرب شدن دوباره پوست و جوش های ریز و درشتی بر روی پوست خواهد بود. یکی از راه های استفاده درست و صحیح مراقبت از پوست، انتخاب بهترین کرم برای پوست چرب است. معمولاً به افرادی

استفاده بیش از اندازه از محصولات مراقبتی پوست

شستن بیش از حد پوست صورت یا لایه‌برداری آن می‌تواند منجر به چرب شدن پوست شما شود. البته زیاده روی در هر کاری می‌تواند نتیجه عکس بدهد. عدم استفاده از کرم ضدآفتاب و بهترین کرم برای پوست چرب می‌تواند باعث خشکی پوست و تولید سبوم بیشتر بر روی پوست شود. باید از مرطوب‌کننده ها و ضدآفتاب هایی استفاده کنند که دارای پایه چربی کم هستند.

برخی از افراد فکر می‌کنند که استفاده از مرطوب‌کننده ها می‌تواند باعث چربی بر روی پوست شود، این باوری غلط است. اگر فردی برای درمان آکنه از سالیسیلیک اسید یا بنزوئیل پراکسید استفاده می‌کند باید حتماً بهترین کرم مرطوب‌کننده برای پوست چرب را بر روی پوست خود بزند تا از خشکی پوست جلوگیری شود. کرمی که انتخاب می‌کنید باید سبک و پایه آب برای پوست چرب داشته باشد.

بهترین کرم برای پوست چرب

قبل از خرید کرم برای پوست چرب باید برچسب روی آن را بخوانید که از چه ترکیباتی تهیه شده است. بهترین کرم باید دارای ویژگی های زیر باشد.

  • بدون چربی
  • غیر کومدوژنیک (منافذ پوست را مسدود نمی‌کند)
  • بر پایه آب
  • غیرآکنه زا (باعث ایجاد آکنه نمی شود)

موادی که باید برای تهیه کرم برای پوست چرب استفاده شود؟

اسید هیالورونیک: پوست چرب به رطوبت نیاز دارد. بیشتر محصولات آرایشی و بهداشتی سنگین هستند و در صورتی که فرد دارای پوست چرب باشد ممکن است باعث تشدید آن شود. اسید هیالورونیک سبک است و دارای قدرت مرطوب کنندگی بالا است. این اسید می‌تواند از خشکی پوست جلوگیری کرده و رطوبت طبیعی پوست را حفظ کند.

دی متیکون: در صورتی که پوست چرب دارید بهتر است از مرطوب‌کننده های بدون روغن که بیشتر این کرم‌ها دارای دی متیکون هستند. دی متیکون سریعاً به پوست جذب می‌شوند و پوست را چرب می‌کنند.

اسید گلیکولیک: این ترکیب بهتر است در کرم‌های پوست چرب باشد زیرا گلیکولیک اسید یک آلفا هیدروکسی اسید (AHA) است که باعث کاهش تولید بیش از حد روغن شده و از مسدود شدن منافذ جلوگیری خواهد کرد. این ترکیب همچنین می‌تواند سلول های مرده پوست را درمان و آن را از سطح پوست محو نماید و پوستی صاف و یکدست به شما هدیه کند.

نیاسین آمید: نیاسین آمید از مشتقات ویتامین B3 بوده است. این ماده می‌تواند از عملکرد سد چربی اپیدرمال پوست پشتیبانی نماید، و باعث شود که رطوبت طبیعی در پوست تا ساعت‌ها باقی بماند، همچنین از عوامل محیطی مانند اشعه ها به خوبی محافظت خواهد کرد.

رتینول: این ماده نیز از مشتقات ویتامین آ است که می‌تواند از پیری پوست، کاهش چین و چروک و غیره جلوگیری نماید.

روغن فندق: روغن فندق هیدراته است و به دلیل چربی های طبیعی به کاهش خطوط ریز و درشت کمک می‌کند.

کرم‌پودر اویل فری

اگر پوست چرب دارید، بهتر است از چه کرم‌پودری استفاده کنید؟! کرم‌پودرهای اویل فری بهترین گزینه برای پوست‌های چرب هستند. پوست چرب از شایع ترین انواع پوست ها هستند که بیشتر کرم‌پودرها می‌توانند باعث بسته شدن منافذ پوستی شوند. اگر پوست چرب دارید باید از محصولات آرایشی و بهداشتی که مخصوص پوست‌های چرب هستند استفاده کنید. این محصولات نباید پوست شما را چرب و براق کنند و چربی های بر روی پوست را نیز کنترل کنند و از انسداد منافذ پوستی جلوگیری کنند. در این زمان کرم‌پودرهای اویل فری (بدون چربی) یا مت (Matt) برای پوست‌های چرب پیشنهاد مناسبی است. اگر از محصولات دیگر استفاده کنید باید منتظر جوش های بیشتر و شدیدتری بر روی صورت خود باشید. محصولات اویل فری چربی پوست را به خود جذب می‌کنند و باعث مات شدن پوست شما می‌شوند.

کرم ضدآفتاب اویل فری

کرم ضدآفتاب اویل فری جز مناسب ترین کرم‌های ضدآفتاب برای پوست‌های چرب است. در برخی از کرم‌های ضدآفتاب برچسب اویل فری را می‌بینیم که معنای آن این است که برای ساخت این کرم‌ها از روغن سیلیکون استفاده شده است. این کرم‌های ضدآفتاب برای پوست چرب به کار برده می‌شود. در صورتی که پوست چرب دارید بهتر است که از این ضدآفتاب ها استفاده کنید. علت این امر این است که در پوست‌های حساس، سیلیکون موجود در ضدآفتاب اویل فری می‌تواند باعث التهاب شود.

کرم مرطوب‌کننده اویل فری

کرم‌های مرطوب‌کننده اویل فری برای پوست‌های چرب و حساس مناسب هستند و می‌توانند به تنظیم چربی پوست کمک کنند و پوست شما را آبرسانی نمایند. کرم‌های مرطوب‌کننده با آبرسانی پوست می‌توانند از پیری پوست جلوگیری نمایند. استفاده از محصولات فری اویل یا بدون چربی احساس سبکی را به پوست شما هدیه می‌دهد. همچنین می‌تواند باعث بسته شدن منافذ پوستی و کاهش جوش صورت شود.

برای استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده، ابتدا صورت خود را تمیز کنید و سپس مرطوب‌کننده مورد نظر خود را بر روی پوست خود بزنید. بعد از آغشته کردن کرم به پوست خود می‌توانید به صورت دورانی آن را بر روی گونه ها و چانه و به صورت زیگزاگی کرم را بر روی پیشانی خود بمالید. با این کار هم به جذب بهتر کرم مرطوب‌کننده کمک می‌کنید و هم پوست شما ماساژ داده می‌شود.

چرا باید از محصولات اویل فری (بدون چربی) استفاده کنیم؟

علائم و ویژگی های پوست چرب

پوست چرب دارای یکی از ویژگی های زیر است. شما می‌توانید به راحتی تشخیص دهید که پوست شما چرب است یا خیر:

آکنه و جوش: در پوست‌های چرب جوش، نقاط سیاه رنگ و انواع دیگر آکنه ها بر روی پوست ایجاد خواهند شد.

آرایش بر روی صورت باقی نمی‌ماند: در صورت داشتن پوست چرب مواد آرایشی به خورد پوستتان می‌رود و چربی بر روی پوستتان باقی نخواهد ماند.

براق بودن پوست: زمانی که پوست شما به صورت غیر طبیعی براق باشد، پوست شما چرب است.

علت چرب شدن پوست

علل متفاوتی برای چرب شدن پوست وجود دارد، اما دلایل کلی چرب شدن پوست شامل موارد زیر است:

ژنتیک: اگر در خانواده خود افرادی با پوست چرب باشند، احتمال اینکه پوست شما نیز چرب شود بسیار بالا خواهد بود.

محیط: آب و هوا و شرایط محیطی نیز می‌تواند بر روی چرب یا خشک بودن پوست تأثیر بگذارد. به این صورت که رطوبت و هوای گرم می‌توانند ترشح سبوم را تحریک کند و منجر به چرب شدن پوست شما شود. در طرفی نیز هوای خشک و سرد نیز می‌تواند بر روی عملکرد غدد سباسه تأثیر بگذارد و باعث خشکی پوست فرد شود.

عدم استفاده از مرطوب‌کننده: مرطوب نگه داشتن پوست می‌تواند غدد سباسه را کمتر تحریک کند. اگر پوست چرب دارید می‌توانید از مرطوب‌کننده های بدون چربی یا همان اویل فری استفاده نمایید.

تغذیه مناسب: مصرف برخی از مواد غذایی می‌تواند غدد سبوم را تحریک کند. این مواد غذایی شامل: لبنیات، شکر و سایر انواع کربوهیدرات‌ها است.

عدم استفاده از لوازم آرایشی مسدود کننده منافذ پوستی: برخی از مواد آرایشی می‌توانند منافذ پوستی را مسدود کنند. بهتر است هنگام خرید به برچسب فری اویل توجه کنید. محصولات فری اویل از مسدود شدن منافذ پوستی جلوگیری می‌کنند.

شست و شوی بیش از حد پوست: شست و شوی بیش از حد پوست چرب به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، زیرا می‌تواند منجر به تشدید شرایط شود. به این صورت که شستن بیش از حد پوست می‌تواند باعث خشکی پوست شود و غدد سباسه برای ترشح بیشتر سبوم تحریک شوند.

اختلالات دارویی: مصرف برخی از داروها می‌تواند باعث چرب شدن پوست شما شود. این داروها شامل: داروهای کنترل بارداری، قرص‌های جایگزین هورمون و به‌ویژه داروهای حاوی استروئید‌ها می‌باشند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits