دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه تاتو را پاک کنیم ؟ روش های از بین بردن تاتو
24
زمان مطالعه: 6 دقیقه
چگونه تاتو را پاک کنیم: اكثر آرایشگران برای پاك كردن تاتو به رنگهای همرنگ متوسل می شوند. این بزرگترین اشتباه است و با این كار مشكلات بیمار نه دو چندان بلكه صد چندان خواهد ش. زیرا ...

چگونه تاتو را پاک کنیم ؟

خالكوبی ویا تاتو در جامعه ما ایرانیان بسیار شایع شده است. .مخصوصا در خانمها كه با خالكوبی ابرو ها ، خط چشم ، ‌خط لب وانواع نقاشی های مختلف روی بدن موادرنگرا وارد بدن خود میكنند . دیده شده است كه 70%از این افراد از كرده خود پشیمان می شوند وخواستارپاك كردن آن هستند .

divider

علت پشیمانی بعد از تاتو

  1. عدم تطابق طرح ( ابرو-خط چشم ) خالكوبی شده با طرح ایده آل شخص
  2. گاهی نیزافراد دچار واكنشهای حساسیتی ( آلرژیك ) به رنگ تاتو می شود كه لازم می شود آن رنگ از داخل پوست خارج شود
  3. آقایانی كه به دلیل قوانین موجود درسازمانهای نظامی و استخدامی مجبور به كار كردند خالكوبی در روی بدن می شود

راهای پاك كردن تاتو

روشهای مختلفی برای برداشتن و پاك كردن تاتو وجود دارد كه شامل :

  1. شامل جراحی ، كه همان برداشتن محل خاكوبی و سپس بخیه زدن محل مورد نظر.
  2. درم ابرژن مكانیكی كه همان تراشیدن محل خالكوبی است و با سایش پوست رنگ داخل پوست تدریجا خارج می شود.
  3. میكرودرم ابرژن كه توسط میكرو كریستالهای اكسید آلومینیوم منجربه تراشیده شدن سطحی پوست می شود و فقط برای خالكوبیهای بسیار سطحی كاربرد دارد.
  4. خارج كردن شیمیائی رنگ توسط یك خمیر خاص كه در این روش خمیر مخصوص به محل خالكوبی مالیده می شود و سپس پوست به طور سطحی سوراخ سوراخ می شود و سپس مجددا خمیر مالیده می شود كه التهاب رخ می دهد و رنگ خارج می شود .
  5. سرمادرمانی یا ( ارایوتراپی ) كه توسط نیتروژن مایع محل خالكوبی دچار تاول شده و سپس منجر به خروج رنگ می شود.
  6. استعمال اسیدهای شمیائی شامل فنل ، TCA ، اسید تانیك ، نیترات نقره و سرانجام لیزر درمانی شامل لیزرهای لایه بردار مثل CO2 ، و لیزرهای غیر لایه بردار مثل لیزرq-switched.

از میان روشهای فوق برخی می تواند جوشگاههای بدی ایجاد كند و نتیجه خوبی از نظر زیبائی به همرا نداشته باشد. معمولا خارج كردن رنگ نیاز به تكرار جلسات دارد و اگر بیمار اصرار به پاك كردن در یك جلسه داشته باشد منجر به گذاشتن اثر ( جای زخم واسكار ) خواهد شد. امروز پزشكان لیزر درمانی را بهترین و موثرترین روش پاك كردن تاتو می دانند.

خالكوبی با لیزر در چند جلسه پاك می شود ؟

اگر خالكوبی سطحی و قدیمیتر باشد ، راحت تر قابل پاك شدن است.هر چه رنگ به كار رفته حرفه ای تر خالكوبی شده باشد سخت تر پاك می شود. برخی رنگها مثل سیاه ، آبی و قهوه ای تیره بهتر از رنگهائی مثل قرمز قابل پاك شدن با لیزر هستند.

چه نوع لیزرهائی برای این كار استفاده می شود ؟

مناسب ترین نوع لیزر برای رنگهای سیاه ، آبی ، ‌قهوه ای تیره لیزر q-switched می باشد كه بدون ایجاد زخم از طریق خرد كردن قطعات رنگ موجود در پوست ، سلولهای ایمنی پوست را دربلعیدن و زدودن رنگ خالكوبی كمك می كند این نوع لیزرها گاهی تا 10 جلسه باید تكرار شود تا خالكوبی به طور كامل از بین برده شود بنابر این بیمار باید صبر و شكیبائی داشته باشد و به پزشك متخصص خود اعتماد كند.

نوع دیگر لیزر انواع لایه بردار آن است كه شامل لیزرهای co2 است . در این نوع لیزرها تعداد جلسات كمتری برای درمان لازم است و گاهی با یك تا سه جلسه درمان كاملا پاك می شود. در مواردی كه از رنگهای مخلوط استفاده شده این روش جوابگوی بهتری دارد . در مواردی كه از رنگهای همرنگ پوست توسط آرایشگر استفاده شده باشد بااین روش جوابگویی بهتری دارد .

در این روش بعد از پاك كردن تاتو مدت كوتاهی قرمزی به روی پوست باقی می ماند وسپس به تدریج محو می شود. در هر صورت تعداد جلسات بسته به میزان رنگ وارد شده در پوست توسط آرایشگر دارد.

پاک کردن تاتو با رنگ های همرنگ پوست

اكثر آرایشگران برای پاك كردن تاتو به رنگهای همرنگ متوسل می شوند
این بزرگترین اشتباه است و با این كار مشكلات بیمار نه دو چندان بلكه صد چندان خواهد شد ، چرا كه پاك كردن با لیزر را بسیار دشوار تر می كند.هنگام پاك كردن این رنگها توسط لیزرها گاه تغییر رنگ تیره صورت می گیرد و وضعیت از آنچه كه بوده بدتر خواهد شد.برای برداشتن این رنگهای همرنگ پوست نیاز به استفاده از لیزرهای لایه برداری مثل CO2 می باشد.

وقتی تاتو کاملا پاک نمی‌شود

گاهی پیش می‌آید بعد از تاتو سیستم دفاعی بدن به مقابله با این جسم خارجی که همان رنگ است، می‌پردازد. وقتی سیستم دفاعی بدن وارد عمل می‌شود، پاک کردن ذرات رنگ دیگر کار راحتی نیست و بیمار مجبور می‌شود مرتبا از داروهای کورتونی و داروهای ضدالتهابی به صورت موضعی و تزریقی در داخل ضایعه یا به صورت خوراکی استفاده کند و این مسئله می‌تواند فرد را با مشکلات متعددی مواجه کند.

چرا تاتو با یک جلسه پاک نمی‌شود ؟

از آنجا که رنگ‌های متعددی در خالکوبی‌ها وجود دارد و رنگدانه‌ها نیز در عمق‌های متفاوتی از پوست وارد می‌شوند برای تخریب این رنگدانه‌ها به جلسات متعدد لیزر و لیزرهای متعدد با طول موج‌های متفاوت نیاز است. اگر بیمار اصرار به پاک کردن در یک جلسه داشته باشد منجر به گذاشتن اثر (جای زخم و اسکار) خواهد شد اما به طور کلی باید گفت که هر قدر خالکوبی سطحی و قدیمی‌تر باشد، راحت تر قابل پاک شدن است اما هر چه رنگ به کار رفته حرفه‌ای تر خالکوبی شده باشد، سخت‌تر پاک می‌شود

آیا پاک کردن تاتو عوارضی هم دارد ؟

در استفاده از لیزر برای پاک کردن تاتو عوارض جانبی کمتری (نسبت به سایر روش‌ها) وجود دارد ولی به هر حال قبل از هر نوع تصمیم‌گیری بهتر است متوجه عوارض احتمالی آن باشید:

پوست در معرض خطر عفونت قرار می‌گیرد و حتی ممکن است زخم شود و این زخم‌ها به طور دائم روی پوست باقی بمانند یا به طور کامل پاک نشوند.
در صورت محو شدن خالکوبی از روی پوست نیز ممکن است پوست محل خالکوبی شده تغییر رنگ دهد و رنگ آن نسبت به بقیه مناطق کمرنگ‌تر یا تیره شود که به مرور زمان بهبود می‌یابد. مثلا در پاک کردن خالکوبی لب‌ها، خط چشم و ابرو ممکن است رنگدانه‌ها به طور کامل محو نشوند و جای خالکوبی به صورت یک سایه روی بدن باقی بماند.
در برخی موارد نیز واکنش‌های آلرژیکی گزارش می‌شود به خصوص در مواردی که جوهر خالکوبی حاوی سولفید جیوه بوده باشد. در این حالت واکنش‌ها به شکل قرمزی، خارش و التهاب بروز می‌کنند. برای جلوگیری از واکنش‌های احتمالی، اغلب آنتی‌هیستامین‌های خوراکی و نستروئیدهای ضد التهاب تجویز شده و به بیمار توصیه می‌شود حتما از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کند.


تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (24 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits