دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موارد استفاده از روغن کنف برای زیبایی پوست
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
روغن کنف از دانه ها، گل ها یا برگ های گیاه شاه‌دانه ساتیوا گرفته می شود. روغن کنف یا روغن شاهدانه می تواند به درمان بیماری های التهابی پوستی مانند اگزما و پسوریازیس، اسکار آکنه و خشکی پوست کمک کند.

روغن کنف چیست ؟

روغن کنف نوعی روغن سبز روشن یا تیره است که از دانه های شاهدانه فشرده گرفته می شود. روغن دارای عطر چمن و طعم مغذی است. روغن شفاف شاهدانه نسخه تصفیه شده این روغن است.

روغن تصفیه شده شاهدانه دارای ویتامین ها و آنتی اکسیدان های کمی در مقایسه با روغن کنف فشرده است. در اصل ، هرچه روغن تیره تر باشد ، از نظر ارزش غذایی و دارویی بیشتر می شود.

روغن کنف

فواید روغن کنف

خاصیت مرطوب کنندگی، کاهش التهاب، کاهش علائم سندرم قبل از قاعدگی (PMS)، کاهش خطر عفونت، کاهش علائم یائسگی، منبع عالی چربی های مفید، پروتئین و آنتی اکسیدان ها، جلوگیری از تشنج، کمک به مدیریت یا درمان اعتیاد یا اختلالات سومصرف مواد، محافظت از سلول های عصبی و مغزی، کاهش علائم افسردگی و کاهش یا کنترل اضطراب.

چربی مفید

برخلاف تصور عامه ، همه انواع چربی ها از نظر سلامتی بد نیستند. چربی های حیوانی - مانند گوشت گاو یا کره - حاوی چربی های گرفتگی عروق هستند که باعث بیماری قلبی می شوند. چربی های گیاهی مانند چربی های اشباع نشده روغن گیاه کنف در واقع برای قلب مفید هستند.

طبق گفته انجمن بهداشت آمریکا ، مصرف کنترل شده روغن گیاهی ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و کلسترول بالا را کاهش می دهد. در ژورنال شیمی و مواد غذایی شیمیایی ، مطالعه ای نشان داد که اسیدهای چرب حاصل از روغن کنف خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد!

روغن کنف فوق العاده دوست قلب است. این روند روند سوخت و ساز بدن را کاهش می دهد تا کلسترول بد خون را کاهش دهد. هنگامی که بدن قادر است چربی را با سرعت بسیار بیشتری پردازش کند ، چربی کمتری ذخیره شده در دیواره شریان جمع می شود.

مواد مغذی ضروری موجود در روغن کنف

روغن کنف پرس سرد دارای لیست طولانی از مواد مغذی ضروری از جمله اسیدهای آمینه است که از افت عضلات محافظت می کنند و رشد ماهیچه ها را تقویت می کنند! مطابق گزارشی از مجله مواد مغذی Nutraceuticals ، Funcal و Medicare Foods ، روغن کنف حاوی مقادیر کمی ویتامین ها و مواد معدنی است. این مواد مغذی شامل کلسیم ، مس ، فولات ، منیزیم و ویتامین E و B6 هستند!

از بیماریهای مزمن محافظت می کند

اسیدهای چرب ضروری موجود در روغن کنف شگفتی های زیادی را برای بدن به وجود می آورند. روغن کنف حاوی sitosterol ، ماده شیمیایی است که کلسترول بدن را کاهش می دهد. همچنین حاوی توکوفرول ها ، آنتی اکسیدان هایی است که از آسیب سلولی محافظت می کنند. آنتی اکسیدان ها همچنین سلول ها را از جهش ، آسیب DNA و بیماری های مزمن مانند سرطان محافظت می کنند.

یک مطالعه منتشر شده در مجله Nutraceuticals، Funcal و Medicare Foods گزارش داد که روغن کنف حاوی مواد ضد سرطانی قوی از جمله اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است. این چربی های اساسی مغز و قلب را از لخته شدن خون ، التهاب و اکسیداسیون محافظت می کنند. به ویژه اسیدهای چرب امگا 3 ، ضمن افزایش عملکرد بهتر مغز ، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. روغن کنف نیز سرشار از اسید دوکوزاگزاوائیک یا DHA است که برای سلامت مغز و چشم در بین جنین در حال رشد بسیار مهم است.

مصونیت را ارتقا می بخشد

همان مواد مغذی موجود در روغن کنف که سلول ها را از جهش محافظت می کند ، ایمنی را نیز تقویت می کند. روغن کنف با سالم نگه داشتن دستگاه گوارش در ایمنی بدن کمک می کند. مواد مغذی موجود در روغن کنف باعث تقویت گیاهان سالم روده می شوند. اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 نیز با ایجاد سدی محافظ در برابر میکروب های روده بد باعث تقویت ایمنی می شوند.

هنگامی که دستگاه گوارش به درستی کار می کند ، بدن مواد مغذی را با عملکرد بهتری جذب می کند. هنگامی که سلول ها و بافت ها سالم هستند ، بدن در برابر عفونت های شایع مانند سرماخوردگی ، سرفه و آنفولانزا مقاوم تر است!

تقویت ناخن بار وغن کنف

تقویت ناخن های ضعیف و شکننده از روغن کنف استفاده کنید ، موهای بدون پوستی را زنده کنید یا به پوستی صاف و نرم برسید! چربی ها و آنتی اکسیدان های سالم روغن همسایه سلول ها را تغذیه می کنند و باعث سوزش ، التهاب و قرمزی می شوند. از آنجا که روغن کنف از نظر اسیدهای چرب سرشار است ، از پیری زودرس محافظت می کند!

روغن کنف برای پوست

فواید روغن کنف برای پوست

برخی مطالعات شواهد مقدماتی یا محدودی را پیدا کرده اند که نشان می دهد مولکول ها و مواد شیمیایی موجود در روغن کنف می توانند برای سلامت پوست مفید باشند. شرایط پوستی که ممکن است از استفاده روغن کنف بهره مند شوند عبارتند از:

روغن کنف برای خشکی پوست

روغن کنف به ویژه روغن دانه کنف سرشار از چربی های اشباع نشده است. این اسید های چرب با کمک به پوست و حفظ رطوبت به بهبود ساختار پوست کمک کند. آنها همچنین تاثیر مفیدی روی پوست خشک و خشن دارند و می توانند بر سیالیت غشای سلول و انتقال الکترولیت ها تاثیر بگذارند.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد استفاده از 0.5 سانتی متر مکعب از امولسیون حاوی روغن دانه کنف به مرطوب سازی پوست کم آب برخی از شرکت کنندگان کمک می کند.

روغن شاهدانه همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و 6 است، افرادی که دچار کمبود امگا هستند و پوستی خشن و پوسته پوسته دارند مصرف این روغن احتمال می رود برایشان مفید واقع شود.

روغن کنف برای جوش و آکنه

روغن کنف دارای چندین ترکیب با خاصیت ضد التهاب و ضد میکروبی است که احتمال می ورد به بهبود آکنه ولگاریس کمک کند. مطالعات با استفاده از موش و سلول های انسانی نشان می دهد ترکیبات موجود در روغن شاهدانه مانند کانابیدیول (سی بی دی) همچنین می تواند با کاهش زمان بهبودی، افزایش سطح کلاژن و تحریک سایر فرآیندهای بهبودی مانند گردش سلول و بازسازی به بهبود جای زخم های آکنه کمک کند.

روغن کنف برای بیماری های التهابی پوستی

روغن کنف حاوی ترکیبات ضد التهابی قوی مانند اسیدهای چرب، آنتی اکسیدان ها و کانابیدیول است که ممکن است به کاهش علائم مرتبط با بیماری های التهابی پوست مانند خشکی پوست، خارش و درد کمک کند.

یک بررسی در سال 2014 نشان داد استفاده از روغن شاهدانه ممکن است به نفع افرادی که از این بیماری ها هم رنج می برند نیز باشد:

اگزما، درماتیت آتوپیک، درماتیت سبورئیک، اگزمای واریسی، پسوریازیس، لیکن پلان و آکنه روزاسه.

روغن کنف برای مقابله با علائم پیری پوست

روغن کنف می تواند علائم پوستی مرتبط با افزایش سن را درمان و پیشگیری کند. ممکن است به این دلیل باشد که افرادی که میزان بیشتری اسید لینولئیک مصرف می کنند احتمال بروز خشکی و آتروفی یا رقیق شدن مربوط به سن را دارند.

هشدار : قبل از خرید یا استفاده از روغن کنف اطمینان حاصل پیدا کنید که از یک محصول خالص و باکیفیت استفاده می کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits