دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با ترکیب ناخن و روش های افزایش رشد ناخن ها
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
ناخن ها یکی از اعضای شگفت انگیز بدن هستند که خصوصیات منحصر به فردی دارند. ناخن ها از ترکیبات مختلفی ساخته شده اند. با ما همراه باشید تا شما را به طور کامل با ناخن ها و رشد آن ها آشنا نماییم.

ترکیب ناخن ها

رشد ناخن ها موضوع مورد بحث ماست. اگر انسان از گزیدن یا چیدن دردش می آمد، بی شک افراد بسیاری ناخن های خود را بسیار بلند نگاه می داشتند. زیرا که درد آنان را از چیدن ناخن منصرف می کرد.

اما هرگز ما از چیدن، گزیدن و سوهان زدن ناخن خود دردی نمی بریم. چرا که ناخن ما از سلول های مرده درست شده اند. ناخن بافت مخصوصی دارد. ناخن از پوست می روید و قسمت بیشتر آن از ماده ای به نام کراتین درست شده است.

کراتین ماده ای سخت، شاخی شکل و حالت مرده ی پروتئین است. قسمت بن و اطراف ناخن در پوست گنجانیده شده است.

پوست با محلی که با ناخن تماس پیدا کرده درست مانند پوست سایر اعضای بدن است، جز آنکه مقداری الیاف نرم و قابل ارتجاع هم در بر گرفته است. این الیاف ناخن ها را محکم به پوست وصل می کنند.

بیشتر سطح ناخن ورقه ای نسبتا ضخیم است. ولی چون به ریشه می رسد، بسیار نازک شده؛ به شکل نیم دایره و به رنگ سفید در می آید. ناخن در سال به طور متوسط پنج سانتی متر رشد می کند.

برای خانم ها، ناخن یکی از عوامل زیبایی به شمار آمده که به آن حالت می دهند و رنگ آمیزیش می کنند.

با این همه، ناخن خالی از دردسر و آسیب هم نمی باشد. چه ممکن است بر اثر یک سوختگی یا سرمازدگی، ناخن خود را برای همیشه از دست بدهیم.

برخی از ناخن ها ترد و شکننده اند. ولی بعضی دیگر بیش از اندازه سفتند برخی هم ترک می خورند و هر یک از این ها ممکن است علل گوناگونی داشته باشد. مثلا وجود برخی از عفونت ها در بدن، ضعف گردش خون، ناراحتی های دستگاه گوارش و یا اختلال در فعالیت غده ها همه از عوامل بروز آسیب های ناخن اند.

ناخن ها چگونه رشد می کنند ؟

درک چگونگی رشد ناخن می تواند تغییرات شیوه ی زندگی را که از سلامت ناخن حمایت می کند، ساده تر کند.

رشد ناخن‌ های دست حدود ۴-۳ میلی متر در هر ماه است، اما رشد ناخن‌ های پا آهسته ­تر است و حدود ٪۴۰ رشد ناخن‌های دست‌ها می‌باشد. رشد ناخن‌ها در هوای گرم سریع تر و در هوای سرد کندتر می ­شود.

رشد ناخن تحت تأثیر سن است. ناخن‌ها در افراد جوان سریع‌تر رشد می‌کنند. با افزایش سن سرعت رشد ناخن کاهش می‌یابد. کار کردن زیاد با انگشتان مثل تایپ کردن رشد ناخن‌ها را تحریک می‌کند، به همین دلیل در افراد راست دست، رشد ناخن‌ها در دست راست بیشتر از دست چپ است.

بعضی داروها یا شرایط خاص سرعت رشد ناخن را تغییر می‌دهند، مثلاً رشد ناخن‌ها در دوران بارداری سریع‌تر می‌شود.

دلایل افزایش و یا کاهش رشد ناخن ها

1. عوامل مؤثر بر رشد ناخن: محل

ناخن های دست غالب شما به سرعت رشد می کنند، زیرا شما از دست غالب خود بیشتر استفاده می کنید. این باعث افزایش خطر ابتلا به تروما می شود (مانند گرفتن ناخن یا ضربه زدن با چکش به آن).

اگر تروما رخ دهد بدن شما بطور طبیعی خون و مواد مغذی بیشتری را به منطقه می فرستد تا به ترمیم آن کمک کند. این هجوم مواد مغذی ممکن است رشد ناخن را افزایش دهد. سرعت رشد بستگی به انگشت ناخن دارد. مطالعات نشان می دهد که سرعت رشد ناخن انگشت کوچک کندتر از سایر انگشت هاست.

2. عوامل مؤثر بر رشد ناخن: سن

جوانی با سرعت رشد ناخن مرتبط است. مطالعاتی در سال ۱۹۸۰ بر روی میزان رشد ناخن در طول ٣٥ سال بررسی کرد. مشاهده شد که در سن ٢٣ سالگی سرعت رشد ناخن ها ۰.۱۲۳ میلی متر در روز بود و در سن ۶٧ سالگی به ۰.۰۹۵ کاهش یافت. این تغییر در سرعت ممکن است به این دلیل باشد که گردش خون با افزایش سن کاهش می یابد.

3. عوامل مؤثر بر رشد ناخن: هورمون ها

هورمون ها همچنین می توانند بر این میزان تاثیر بگذارند. بعنوان مثال در هنگام بارداری. در طول این مدت زنان بطور ناگهانی و چشمگیر افزایش استروژن و پروژسترون را تجربه می کنند.

نشان داده شده است که این تغییرات هورمونی باعث رشد سریع ناخن در دوران بارداری می شود. اما میزان رشد ناخن در طی شیردهی کاهش می یابد. به غیر از حاملگی، بلوغ معمولا شایع ترین زمان برای میزان هورمون شماست.

4. عوامل مؤثر بر رشد ناخن: سلامت عمومی

شرایط مزمن نیز می توانند روی رشد ناخن شما و همچنین شکل و ظاهر کلی ناخن ها تاثیر بگذارد.

علائم رایج عبارتند از:

  1. پسوریازیس
  2. لوپوس
  3. بیماری کلیوی
  4. بیماری کبد
  5. بیماری تیروئید

اگر دچار دیابت یا سایر مشکلات گردش خون هستید، اطمینان حاصل کنید که ناخن هایتان را از نزدیک کنترل کنید. در صورتی که دچار آسیب ناخن یا عواقب ناخوشایند باشید، با پزشک خود ملاقات کنید.

5. عوامل مؤثر بر رشد ناخن: گاز گرفتن و کوتاه کردن

آنیوواژیا، یا عادت مزمن ناخن ها، واقعا با سرعت رشد سریع همراه است. این ممکن است به این دلیل باشد که گاز گرفتن باعث ایجاد ضربه به ناخن می شود و باعث گردش خون در ناخن می شود. بنابراین اگر می خواهید ناخن بلندی داشته باشید، کوتاه کردن گزینه مناسبی است.

روش های افزایش رشد ناخن

اگرچه هیچ روش علمی برای اثبات رشد سریع ناخن ها وجود ندارد، اما راه هایی برای افزایش سلامتی کلی ناخن ها وجود دارد. روش های زیر کمک می کند که ناخن ها را تقویت کرده و مانع از شکستن آن ها شوید. به این ترتیب به آن ها اجازه می دهید تا رشد مناسبی داشته باشند:

بیوتین را دریابید: محققان در یک مطالعه در سال ٢۰۰۷ دریافتند که مصرف ٢.٥ میلی گرم بیوتین هر روز باعث کاهش شکستگی و بهبود سلامت ناخن می شود.

استفاده از سخت کننده های ناخن: تقویت کننده ناخن نیز ممکن است ناخن را تقویت کرده و ضرب و شتم را کاهش دهد. شما می توانید از تقویت کننده های حاوی فرمالدئید و فرمالین استفاده کنید.

اجتناب از چسباندن ناخن: اغلب استفاده از ناخن های چسبنده یا بلور های سمی ممکن است خطر شکستگی ناخن های شما را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید:

۱۶ درمان خانگی برای رشد سریع تر ناخن

17 راهکار خانگی برای رشد سریع ناخن ها

ماساژ میوه برای سلامت ناخن ها



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits