دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید بی نظیر روغن میخک برای سلامت پوست
4
زمان مطالعه: 7 دقیقه
روغن میخک از جوانه های خشک شده گل میخک (Eugenia caryophyllata) تهیه می شود و دارای خواص زیادی برای سلامتی و پوست می باشد. از جمله فواید روغن میخک برای سلامتی: درمان جوش و... می باشد.

فواید روغن میخک برای پوست

فواید روغن میخک برای سلامتی شامل: درمان انواع مشکلات پوستی، دندان درد، سوء هاضمه، سرفه، آسم، سردرد، استرس و ناخالصی های خونی است.

این مزایا را می توان به خاصیت بی حس کنندگی، ضد میکروبی، ضد قارچی ضد عفونی کنندگی، ضد ویروسی، آفرودیزیاک و خواص تحریک کنندگی آن نسبت دارد.

مهم ترین و شایع ترین استفاده از روغن میخک، مراقبت از دندان است. انواع مختلف خمیر دندان، دهان شویه ها، داروهای مراقبت از دندان حاوی این روغن به عنوان یک ماده اساسی هستند.

روغن میخک چیست ؟

روغن میخک از جوانه های خشک شده گل میخک (Eugenia caryophyllata) تهیه می شود. این گیاه خواص دارویی زیادی دارد و به طور موضعی جهت تسکین درد استفاده می شود.

این روغن سرشار از فنیل پروپانوئیدهای تهیه شده از گیاه است که ترکیب اصلی آن، اوژنول است. سایر ترکیبات فعال زیستی، شامل تیمول، کارواکرول و سینامالدئید است.

روغن میخک رنگی از زرد کم رنگ تا قهوه ای مایل به طلایی دارد. این روغن، عطر ادویه ها را داشته و مشابه با میخک است. از این روغن همچنین به عنوان عطر و طعم دهنده استفاده می شود.

Clove oil / خواص روغن میخک برای پوست

خواص روغن میخک برای سلامت پوست

اگرچه روغن میخک در درجه اول به علت مراقبت از دندان ها شناخته می شود، اما محدود به این فایده نمی شود.

این روغن قدرتمند می تواند از چندین طریق ذکر شده در فهرست زیر شما را متعجب کند:

1. روغن میخک آکنه را درمان می کند

روغن میخک اغلب برای بیماران مبتلا به آکنه توصیه می شود، زیرا دارای خاصیت ضد میکروبی قوی است.

تحقیقات نشان می دهد که این روغن می تواند باکتری های استافیلوکوکوس را از بین ببرد.

این باکتری می تواند باعث ایجاد جوش های آکنه، کورک، جوش، زخم های پوستی، بثورات، تاول ها، تحریک کننده ها و سندرم پوسته پوسته شدن استافیلوکوک شود. جهت درمان آکنه می توانید:

  • چند قطره از روغن میخک را با یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل یا جوجوبا مخلوط کنید
  • آن را با کمک یک توپ پنبه ای بر روی ناحیه آسیب دیده اعمال کنید.
  • همچنین می توانید 2 تا 3 قطره از روغن را با یک قاشق غذا خوری عسل خام ترکیب کرده و آن را اعمال کنید.
  • آن را یک مرتبه در روز بشویید.

بیشتر بخوانید : درمان آکنه با طب سوزنی بی خطر

2. مراقبت از پوست

اوژنول موجود در روغن میخک دارای خاصیت جوانسازی و تحریک کنندگی پوست است که می تواند باعث افزایش جریان خون به پوست و درخشندگی آن شود.

می توانید آن را در بسیاری از محصولات به منظور کاهش اثرات پیری، مانند چین و چروک، آویزان شدن و لکه بر روی پوست مشاهده کنید.

در خانه، روغن میخک را می توان با روغن های حامل ترکیب کرد و از آن برای شستن صورت و یا به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی استفاده کرد.

از این روغن همچنین می توان برای درمان زگیل، زونا، جوش های ناشی از گرمازدگی که دچار خارش شده، و بهبود زخم ها استفاده کرد.

3. درمان حفره خشک

روغن میخک به عنوان یک روش درمانی برای تسکین حفره خشک توصیه می شود، حفره خشک یک بیماری دردناک دندان است که پس از کشیدن دندان دائمی بزرگسالان رخ می دهد.

این امر به علت خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی قوی روغن است. تحقیقات انجام شده در مجله دندان پزشکی نشان می دهد که این روغن توانایی جایگزینی بنزوکائین به عنوان بی حسی موضعی در معالجه دندان پزشکی را دارد.

4. روغن میخک خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد

روغن میخک به دلیل خاصیت ضد عفونی کنندگی، برای جلوگیری از بروز عفونت استفاده می شود.

این روغن می تواند برای زخم ها، بریدگی ها، خارش، مرض قارچی پا وزشکار، عفونت قارچی، کبودی ها، گرمازدگی و انواع دیگر آسیب ها مفید باشد.

همچنین می توان از آن برای درمان نیش و گزیدگی حشرات استفاده کرد. ماهیت این روغن بسیار قوی است و همیشه باید به صورت رقیق از آن استفاده شود.

این روغن باید به دقت توسط افرادی که پوست حساس دارند، مورد استفاده قرار بگیرد.

5. حاوی آنتی اکسیدان بالا

اوژنول موجود در روغن میخک، یک آنتی اکسیدان قوی و دارای فعالیت انعقادی رادیکال آزاد است.

این ماده دارای تعداد زیادی آنتی اکسیدان است و از نظر ظرفیت جذب رادیکال های اکسیژن (ORAC)، دارای ارزش بالایی است، به این معنا که مصرف مقادیر کم و یا استفاده از آن بر روی پوست می تواند استرس اکسیداتیو را کاهش دهد و از بروز بیماری های مزمن جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید : ۱۵ غذای غنی از آنتی اکسیدان برای جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد

6. روغن میخک گردش خون را افزایش می دهد

اوژنول موجود در روغن میخک، به تحریک گردش خون کمک می کند. با افزایش گردش خون، اکسیژن رسانی به سیستم های خون و اندام ها افزایش پیدا کرده و این امر باعث متابولیسم بیشتر می شود.

7. دارای خواص ضد التهابی

فلاونوئیدهای موجود در روغن میخک دارای خواص ضد التهابی قوی هستند. این روغن طبیعی قدرتمند، برای درمان انواع التهاب بدن از دندان درد، لثه های ملتهب، جوش های پوستی، یا درد عضلات یا مفاصل تا التهاب در روده استفاده می شود.

بیشتر بخوانید : داروهای ضد درد و ضد التهاب کدامند؟

8. درمان تبخال

روغن میخک دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی قوی است.

که به مهار تبخال سیمپلکس کمک می کند. این ویروس می تواند باعث ایجاد زخم های مسری در دهان (تبخال دهانی) و یا تبخال در ناحیه دستگاه تناسلی شود.

استفاده های دیگر از روغن میخک

  1. دافع حشرات: روغن میخک به عنوان یکی از اجزاء دافع حشرات و یا شمع های دافع حشرات استفاده می شود، زیرا بخار آن برای حشرات بسیار تاثیرگذار است. به طور سنتی، چند قطره روغن میخک بر روی بالش ها ریخته می شد تا حشرات را دور کند.
  2. آرایشی و بهداشتی: این یک ماده رایج در کرم ها و لوسیون های آرایشی است. در درجه اول از آن به عنوان روغن ماساژ استفاده می شود.
  3. سیگار میخک: در گذشته، در کشور اندونزی، روغن میخک به سیگار افزوده می شد. با این وجود، به اندازه سایر سیگار ها مضر است.
  4. صابون ها و عطرها: به دلیل داشتن رایحه قدرتمند، خاصیت تسکین دهنده و خاصیت ضد عفونی کنندگی روغن میخک، اغلب از آن به عنوان یک ماده فعال در صابون ها و عطرها استفاده می شود.
  5. آروماتراپی: روغن میخک با بسیاری از روغن های اساسی از جمله ریحان، رزماری، گلاب، دارچین، گریپ فروت، لیمو، جوز هندی، نعناع، پرتغال، اسطوخودوس و شمعدانی، به خوبی ترکیب می شود. این باعث می شود روغن میخک به عنوان یک عنصر محبوب در آروماتراپی و سایر ترکیبات گیاهی شناخته شود.

بیشتر بخوانید :

۲۳ خاصیت معجزه آسا روغن میخک که تا کنون نمی دانستید !

مضرات میخک : مصرف بیش از حد و خودسرانه گیاه میخک چه عوارضی دارد؟

۱۰ خاصیت دارویی و درمانی میخک

۱۲ روغن طبیعی برای درمان قارچ ناخن پا

خواص میخک برای لاغری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits