دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هیالورونیک اسید و خواص بارورنکردنی آن 
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
هیالورونیک اسید (Hyaluronic Acid)که همچنین به عنوان هیالورونان شناخته می شود نوعی کربوهیدرات است که به طور طبیعی در بدن انسان ساخته می شود و خواص بسیاری برای پوست دارد.

هیالورونیک اسید چیست؟

هیالورونیک اسید (Hyaluronic Acid)که همچنین به عنوان هیالورونان شناخته می شود نوعی کربوهیدرات است که به طور طبیعی در بدن انسان ساخته می شود. هیالورونیک اسید کربوهیدراتی با زنجیره بالا می باشد و می تواند با آب ترکیب شده و حالتی چسبناک و ژله مانند ایجاد کند. ژل تولید شده یکی از مهم ترین ترکیباتی است که در طب امروز و در تحقیقات بالینی متعدد مورد استفاده و مطالعه قرار دارد و در زمینه های مختلف پزشکی از جمله پوست بسیار مورد توجه می باشد.

هیالورونیک اسید می تواند با آب ترکیب شده و در بخش های مختلف بدن از جمله مفاصل (هیالورونیک مفصلی) و ماهیچه ها به عنوان لوبریکانت عمل کند. ویژگی های مناسب ساختاری هیالورونیک اسید به گونه ای است که استفاده آن در درمان های پوستی به عنوان یک مرطوب کننده عالی می باشد، تا جایی که هیالورونیک اسید را به عنوان مرطوب کننده طبیعی می شناسند.

اهمیت هیالورونیک اسید برای پوست

اسید هیالورونیک در واقع یک جزء از ساختار طبیعی پوست است که در سراسر بدن یافت می شود. با افزایش سن توانایی پوست برای تولید اسید هیالورونیک کاهش پیدا می کند. عدم تولید این ماده جوان کننده پوست باعث می شود پوست در معرض خطرات رادیکال های آزاد و اشعه های مضر آفتاب قرار بگیرید که پوست ثبات، استحکام و قابلیت انعطاف خود را از دست می دهد و این امر موجب پیری پوست، ایجاد چروک های عمیق در ناحیه پیشانی، گوشه چشم ها، کنار بینی و لب می شود.

در اثر افزایش سن، تمام سطوح پوست دچار تغییر می شود. لایه ی فوقانی پوست(اپیدرم) نازک می شود و مواد محافظ چربی آن، موسوم به لیپیدها کاهش می یابد. در نتیجه، پوست خشک تر می شود و توانایی خود برای مقابله با عفونت ها را از دست می دهد. آب و هوای خشک و نیز آب و هوای سرد در زمستان، ایجاد چروک های پوست را تشدید می کند. پوست خشک موجب احساس کشش و ناراحتی و تشدید چروک و پوسته پوسته و خاکستری رنگ شدن چهره می شود.

هیالورونیک اسید چگونه عمل می کند؟

یکی از مرطوب کننده های مناسب برای کاهش تحریک و خارش پوست و گوشتالو و صاف نگه داشتن آن، “اسید هیالورونیک” است که بطور طبیعی در پوست یافت می شود. این ماده تولید سلولهای سازنده و ترشح کننده کلاژن را افزایش می دهد و ساختار پوست را تقویت می کند. اسید هیالورونیک، پوست را از سطح داخلی مرطوب می کند و قابلیت کش سانی(ارتجاعی) پوست را افزایش می دهد، التهاب پوست را تسکین می دهد و رادیکال های آزاد زیان بخش پوست را پاک می کند. با افزایش سن، مقدار اسید هیالورونیک تولید شده بوسیله پوست کم شده و حتی نفوذ سایر ترکیبات محافظ پوست را کاهش می دهد. اسید هیالورونیک موضعی در مرطوب کننده های مختلف، به شکل سرم، کرم، ژل و فرم های دیگر و اغلب، بصورت همراه با ترکیبات ضد چروک دیگر یافت می شود.

پژوهشگران دانشگاه کمبریج کشور انگلیس دریافتند که تزریق اسید هیالورونیک در چروک های عمیق ناشی از تابش نور آفتاب، چروک های اطراف بینی، دهان، گونه ها و لب (بعضی مناطق که بوتاکس به خوبی اثر نمی کند) موثر هست.

استفاده مکرر از این ترکیب در یک منطقه مشخص از پوست، نتیجه ی دراز مدت خواهد داشت که احتمالا از طریق تحریک تولید کلاژن جدید صورت می گیرد. تحریک و واکنش های آلرژیک در اثر مصرف این ترکیب به ندرت دیده می شود. توجه کنید در صورت عدم مراقبت صحیح از پوست، هیچ ترکیب ضدپیری پوست موثر واقع نخواهد شد. اسید هیالورونیک می تواند پوست را از لایه داخلی رطوبت رسانی کرده و همان زمان باعث تقویت ساختار پوست شود.

قرص

خواص هیالورونیک اسید

خاصیت جذب آب هیالورونیک اسید

اسید هیالورونیک می‌تواند -در مقایسه با حجم خود- مقدار بسیار زیادی آب را جذب کرده و تمرکز دهد (هر گرم اسید شش لیتر آب به خود جذب می‌کند). به عنوان مثال ۹۸٪ زجاجیه چشم انسان از آب تشکیل یافته که به وسیلهٔ ۲٪ اسید هیالورونیک در محل متمرکز گشته‌است.

خواص هیالورونیک اسید برای فولیکول های مو و کف سر:

فولیکول های مو و خود مو مشتقاتی از بافت پوست هستند. دو لایه متمایز پوستی وجود دارد، یکی اپیدرم که لایه بیرونی و محافظتی محسوب می شود و دیگری لایه درم که در بخش عمیق تر قرار دارد و به آرایش ساختاری پوست کمک کرده که فولکیول های مو در این قسمت قرار دارند. لایه درم متشکل از بافت پیوندی می باشد که با مایعی ژلاتینی پوشیده شده است. این لایه تغذیه و هیدراسیون مناسب لایه های عمیق را در پوست سر به عهده دارد. نتیجه این ساختار داشتن موهایی شاداب و رطوبت رسانی مناسب پوست سر می باشد. وجود ترکیب هیالورونیک اسید در پوست سر می تواند در فرایند رطوبت دهی پوست سر و مو ها دخالت داشته باشد.

خواص هیالورونیک اسید برای لب ها:

لب ها در اصل ساختاری ماهیچه ای دارند که با استفاده از پوست پوشیده شده است. لایه درم در پوست متشکل از بافت پیوندی و ترکیبات آن یعنی هیالورونیک اسید و کلاژن می باشد که سبب ساختار و شکل مناسب لب ها می گردد. هیالورونیک اسید که با آب متصل می شود، منجر به ایجاد مایع ژلاتینی می گردد. این ماده ژلاتینی سبب هیدراته شدن بافت و حفظ کلاژن می شود. در نتیجه ظاهری سالم ایجاد خواهد شد.

خواص هیالورونیک اسید برای پوست

هیالورونیک اسید به فراوانی و به طور طبیعی در پوست بدن یافت می شود. بیشترین غلظت هیالورونیک اسید در بدن مربوط به پوست می باشد. تقریبا 50% هیالورونیک اسید موجود در بدن در پوست یافت می گردد. هیالورونیک اسید در پوست هم در درم و هم در لایه های اپیدرم وجود دارد. پوست های جوان و شاداب حاوی مقادیر بالایی از هیالورونیک اسید می باشند. هیالورونیک اسید در پوست سبب می شود، پوست جوان و سالم باقی بماند.

هیالورونیک اسید با اتصال بسیار قوی به مولکول های آب در پوست می تواند به رطوبت دهی پوست کمک کند، به عبارتی نقش هیالورونیک اسید برای پوست تقویت هیدارسیون موثر پوست خواهد بود.

دارو

استفاده‌های پزشکی هیالورونیک اسید

اسید هیالورونیک در پزشکی مصرف‌های بسیاری دارد و برای چنین مواردی از تاج خروس، تاج مرغ و تاج دیگر انواع ماکیان همچنین از طریق پرورش استرپتوکوکها بدست می‌آید. این ماده در داروهای درمان آرتروز، خشکی چشم، خشکی بینی، بی‌اختیاری ادراری و همچنین عمل جراحی آب مروارید یا زجاجیه چشم به کار می‌رود.

استفاده هیالورونیک اسید در جراحی زیبایی

اسید هیالورونیک در پزشکی ترمیمی و جراحی زیبایی استفاده‌های بسیار دارد. با جاسازی اسید هیالورونیک در زیر چروک‌های پوست (مانند صورت) یا هر بخش لازم از بدن از جمله در بافت پستان یا کپل، حجم مورد نظر با تمرکز آب در منطقه تولید می‌شود. اسید هیالورونیک در زیر پوست تا ۸ ماه و در بافت‌های دیگر چون پستان یا کپل تا سه سال پایدار می‌ماند.

فیلرهای ضد چروک حاوی هیالورونیک اسید

محبوبیت فیلرهای پوستی در سال‌های اخیر به سرعت افزایش یافته زیرا بهبودهای زیبایی و جوان‌سازی ارائه می‌دهند که پیشتر تنها از طریق جراحی ممکن بود، اما اکنون با هزینه کمتر و زمان ریکاوری بسیار محدودتر ممکن شده‌اند.

فیلرهای پوستی یا فیلرهای درمال خطوط موجود در چهره را کاهش داده و منجر به کاهش تاثیرات ناشی از پیری در پوست می شود. فیلرها در اصل بافت های نرم قابل تزریقی هستند که چروک ها را پر می کنند و ظاهر نرم و یکنواخت به پوست می بخشند. با افزایش سن مقدار ترکیبات طبیعی پوست و از جمله هیالورونیک اسید کاهش می یابد. ماهیچه های پوستی در این حالت به هم نزدیک تر شده و بیشتر نزدیک به سطح پوست بدن فعالیت می کنند، در نتیجه خطوط کوچکی روی پوست پدیدار می گردد.

با افزایش سن میزان مناسب حجم صورت از بین می رود. فاکتورهای دیگر از جمله قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید و برخی شیوه های زندگی نیز به ایجاد خطوط پوستی و افت پوست چهره کمک خواهد کرد. استفاده از فیلرهای پوستی در بخش های مختلف صورت می تواند به نرم شدن و محو تر شدن چروک ها کمک کند، جای اسکارها را تعدیل نماید و به طور کلی علائم پیری ناشی از سن را کاهش دهد.

یکی از فیلرهایی ضد چروک بسیار پر طرفدار فیلر هیالورونیک اسید می باشد. تاثیرات جانبی ناشی از فیلر هیالورونیک اسید شامل قرمزی، تورم و کبودی در محل تزریق می باشد. پس از تزریق ممکن است فیلر هیالورونیک اسید به صورت توده هایی زیر پوست به نظر بیاید که در طول زمان این عارضه نیز برطرف می گردد.

بیشتر بخوانید:

کرم ضد چروک پوست + راهنمای انتخاب

دستور گیاهی طبیعی برای درمان چین و چروک پوست

جلوگیری از ایجاد چروک در پوست

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits