دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راهکارهای جلوگیری از خشکی پوست در پاییز و زمستان
2
زمان مطالعه: 12 دقیقه
خشکی پوست در پاییز و زمستان یکی از مشکلاتی است که برای بیشتر افراد پیش می آید. این مشکل برای افرادی با پوست های حساس یا بیماری های پوستی معضلی بزرگ است. در این مقاله از دلگرم می توانید راه حل ها و نکات مراقبتی مختلف برای نگهداری از پوستتان در هوای...

برای خشکی پوست در پاییز و زمستان چه کنیم ؟

خشکی پوست در پاییز و زمستان همزمان با کوتاه تر شدن روزها، پایین آمدن دمای هوا و خشک شدن هوا پیش می آید و شما باید با تاثیرات آب و هوای سردتر در پاییز و زمستان بر پوستتان مقابله کنید. در ادامه درباره علائم خشکی پوست، دلایل خشکی پوست و چند تا از بهترین راهکارهای خانگی برای خشکی پوست در پاییز و زمستان خواهید خواند.

علائم پوست خشک

تغییرات در آب و هوا و پوست خشک می تواند منجر به علائم زیر شود:

  • پوسته پوسته یا لایه لایه شدن پوست
  • بافت زبر یا متغیر پوست
  • خارش پوست
  • خاکستری شدن پوست که ممکن است به رنگ سفید هم باشد
  • ترک های پوستی که ممکن است خونریزی هم داشته باشند
  • ترک خوردگی لب ها
  • عفونت به دلیل تجمع میکروب ها در ترک های پوستی که باعث ایجاد لکه های قرمز و زخم می شود.

دلایل خشکی پوست

علت خشکی پوست در پاییز از دست دادن مقدار زیادی آب یا چربی در پوست است. هر کسی می تواند خشکی پوست را تجربه کند اما این مشکل در بین افراد بالای 40 سال شایع تر است. موارد زیادی می تواند دلیل خشکی پوست باشد از جمله:

  1. پوست خشک ژنتیکی : بعضی از افراد به دلیل ترکیب ژنتیکی که دارند ذاتا پوست خشکی دارند.
  2. آب و هوا : اگر در آب و هوایی خشک مثل بیابان زندگی کنید پوستتان بیشتر خشک می شود. خشکی پوست در زمستان برای مردم بیشتر مناطق هم معمولی است.
  3. بیماری های پوستی : مثل اگزما، پسوریازیس و دیگر مشکلات پوستی هم یکی از دلایل اصلی خشکی پوست است.
  4. موقعیت شغلی : افرادی مثل کسانی که در حرفه پزشکی مشغول هستند و باید مرتب دست های خود را بشویند، افرادی مثل آرایشگرها که مرتب با مواد شیمیایی سر و کار دارند و ... ممکن است به دلیل موقعیت شغلی که دارند دچار خشکی پوست شوند.
  5. شنا کردن : اگر مرتب شنا می کنید، سطح زیادی از کلر می تواند رطوبت پوست شما را بگیرد.
  6. وسایل گرمایشی : نشستن در نزدیکی شومینه یا وسایل گرمایشی دیگر هم می تواند از رطوبت پوست شما کم کند.

تاثیر آب و هوای پاییز و زمستان بر پوست

دمای سرد هوا اغلب باعث پایین آمدن رطوبت هوا می شود که می تواند پوست را هم خشک کند. اگر خیلی باد بیاید پوست هم بیشتر خشک می شود. در طول روزهای سرد مشکلات پوستی مثل اگزما بیشتر و پوست به طور کلی خشک تر می شود.

هم در آب و هوای سرد هم در آب و هوای گرم باید مواظب باشید و از پوستتان در برابر تاثیر آفتاب محافظت کنید. تابش آفتاب نه تنها می تواند شما را بیشتر در خطر سرطان، سوختگی و پیری زودرس پوست قرار دهد بلکه می تواند پوست شما را هم خشک کند.

دلایل خشکی پوست در پاییز از نظر طب سنتی

از نظر اتیولوژی علت شناسی در طب سنتی، معمولاً خشکی پوست از دو عامل نشأت می‌گیرد: ۱- عامل برداشت آب ۲ – افزایش حرارت بدن که همان سطح تبخیر بالا و در نهایت خشکی پوست می‌باشد.

زمانی که به فصل پاییز می‌رسیم همان طور که پنجره های خانه را می‌بندیم و حرارت را در درون خانه محبوس می‌کنیم در بدن هم در فصل سرما منافذ پوست بسته می‌شود و حرارت به قسمت های عمقی بدن می رود.

رفتن حرارت به قسمت های عمده بدن می‌تواند باعث تبخیر زیاد آب شود و این تبخیر زیاد در نهایت باعث خشکی پوست می‌شود و یکی از راه‌های خروج بخارات که باعث می‌شود بدن ما مرطوب بماند منافذ پوست است.

با آمدن پاییز این منافذ برای حفاظت و ذخیره حرارت بدن بسته می‌شود و در نتیجه رطوبت از بدن خارج نمی‌شود و پوست خشک می‌شود.

درمان خشکی پوست با آب و نوشیدنی های دیگر

در طول روز مراقب نوشیدنی های مان باشیم و ترجیحا در فصول سرد نوشیدنی های گرم استفاده کنید چون افزایش حرارت درون بدن باعث می‌شود که بدن بخواهد حرارت اضافی را دفع کند و این باعث می‌شود که منافذ پوست باز شود.

در بین نوشیدنی‌ها آب گرم اولین نوشیدنی است و ما باید در فصول سرد حدود ۴ تا ۸ لیوان در طول روز بسته به نوع فعالیت هایمان آب استفاده کنیم که معمولا کمک کننده است.

یکی از مزاحمت هایی که گرمی بدن ایجاد می‌کند این است که وقتی گرمی بدن زیاد می‌شود یبوست ایجاد می‌شود و این خود عاملی برای خشکی پوست می‌باشد افرادی که یبوست های مزمن دارند خشکی پوست ، تیرگی پوست و خارش شدید پوستی هم دارند؛

چون سمومی که از روده دفع نمی‌شود به سطح پوست می رود و این سموم باعث تحریک و خشکی پوست می‌شود؛ بنابراین خوردن آب گرم هم راهی برای جلوگیری از خشکی پوست می‌باشد و هم باعث برطرف شدن عامل یبوست می‌باشد .

نوشیدنی بعدی سکنجبین است که به آن سرکه انگبین هم می‌گویند استفاده از سرکه انگبین به همراه کاهو به عنوان دسر و ترجیحا عصرانه بسیار مناسب است چون سرکه باعث کاهش حرارت می‌شود.

عسل هم تامین کننده و تغذیه کننده سلولهای بدن است. عرق کاسنی باعث خنک شدن کبد و کاهش میزان بخارات و حرارت بدن می‌شود و آن را تنظیم می‌کند.

میوه، سبزیجات و دمنوش‌های مفید برای خشکی پوست

کاهو هم تامین کننده رطوبت بدن است. سیب هم میوه ای بسیار عالی است چون این میوه مثل کاهو تأمین کننده رطوبت بدن می‌باشد .علت اینکه به سیب و کاهو تامین کننده رطوبت بدن می‌گوییم این است که رطوبت این دو به خاطر بافتی که دارند آهسته رهش است و در طول دستگاه گوارش آرام آرام رطوبت خود را آزاد می‌کند ولی آبی که استفاده می‌کنید ممکن است وارد سیستم بدن و جذب شود و از طریق ادرار دفع ‌شود .

میوه‌ی بعدی کیوی است که می‌تواند با افزایش تخلیه جرم های داخل روده به طور غیر مستقیم با خشکی پوست مبارزه کند . گلابی هم میوه بسیار خوبی است . در بین دمنوش ها بهترین دمنوش به لیمو و بابونه هستند که هم ضد التهاب هستند، هم گوارش را تنظیم می‌کنند و رطوبت پوست را تامین می کنند.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین به محدود کردن رطوبت در پوست کمک می کند و به پوست شما درخششی سالم می دهد و به دلیل سرشار بودن از ویتامین A آن را از آسیب حفظ می کند. ویتامین A به بازسازی پوست و کاهش پوسته های خشک و لایه لایه کمک می کند. علاوه بر این ویتامین C سیب زمینی شیرین از سرماخوردگی در زمستان هم جلوگیری می کند.

نارگیل

همه ما درباره خواص روغن نارگیل برای پوست زیاد شنیده ایم اما خوردن خود نارگیل هم برای حفظ رطوبت پوست در پاییز مفید است. چربی های سالم نارگیل و مواد مغذی ضد باکتریایی آن از آکنه جلوگیری می کند و به پوست شما کمک می کند تا رطوبت خود را حفظ کند و در نتیجه سالم تر و جوان تر به نظر برسید.

بلغور جو دو سر

بلغور جو دو سر سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی است اما فیبری که دارد از این ها مهم تر است. فیبر به طراوت پوست و کاهش قرمزی بیش از حد آن کمک می کند. علاوه بر این فیبر به افزایش متابولیسم، سلامت دستگاه گوارش که برای پوستی شفاف ضروری است کمک می کند.

۴۰ تا از بهترین مواد غذایی پر فیبری که تا کنون نمی دانستید!

هویج

هویج سرشار از ویتامین C است که تاثیر زیادی در تولید کلاژن دارد. کلاژن برای انعطاف پذیری پوست لازم است. علاوه بر این ویتامین A هویج به رادیکال های آزاد بدن حمله می کند و از بروز چین و چروک و ناهماهنگی رنگ پوست پیشگیری می کند؛ ویتامین A، فیبروبلاست ها، سلول های مسئول افزایش بافت که پوست را محکم و سالم نگه می دارند تحریک می کند

خشکی پوست و ارتباط آن با حمام کردن

یکی دیگر از عواملی که باعث خشکی پوست می‌شود نوع استحمام ما است. حمام‌های امروزی کوچک است و دوش گرفتن خیلی سریع انجام می‌شود.

حمام های کوچک و دوش گرفتن سریع سیستم عروقی بدن را به هم می‌ریزد و در واقع به پوست و عروق شوک وارد می‌شود و به محض اینکه عروق باز می‌شود با بیرون آمدن از حمام بسته می‌شود این شوک دادن ها باعث می‌شود که آرام آرام وضعیت عروقی ما به هم بریزد و سطح گردش خون پایین بیاید.

هرچه گردش خون پوستی کم ‌شود آسیب های پوستی مثل لکه های پوستی ، خشکی و خارش پوست بیشتر می شود . توصیه می‌شود در فصل سرد هفته ای یک الی دو بار بیشتر از ۴۵ دقیقه حمام کنید تا بخار داخل حمام بتواند اثر بگذارد و منافذ پوست را باز کند و فرد به تعریق داخل حمام بیفتد.

این یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از خشکی پوست در فصل پاییز است. چه بسا افرادی را می‌بینیم که کرم های مرطوب کننده مختلفی را استفاده می‌کنند و به دنبال برند های مختلف می‌گردند که خشکی پوست خود را درمان کنند ولی فایده ای ندارد.

این افراد باید سیستم درونی بدن خود را اصلاح کنند تا به جواب برسند.

برای برطرف کردن خشکی پوست در پاییز و پیشگیری از آن در حمام از گل سرشوی استفاده کنید و بدنتان را با گل سرشوی به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ماساژ دهید. بعد از شستشوی مداوم پوست با گل سرشوی، وضعیت پوست از نظر نرمی، لطافت و لک های پوستی بهبود می‌یابد.

چون این ماده حاوی مواد معدنی زیادی مخصوصا زینک و منیزیم است که پوست به شدت به آنها نیاز دارد.

بهترین روغن برای ماساژ و رفع خشکی پوست در پاییز

روغن بنفشه را باید بعد از حمام و بعد از این که رطوبت پوست گرفته شد به مقدار خیلی کم به خصوص در قسمت هایی که خشک شده استفاده کرد و ماساژ داد. روغن بادام شیرین بعد از روغن گل بنفشه به عنوان نرم کننده و مرطوب کننده ای عالی به درمان خشکی پوست در پاییز کمک می کند.

همان‌طور که خود بادام به عنوان یک ضد التهاب دستگاه گوارش عمل می‌کند روغن آن هم به عنوان یک ضد التهاب قوی برای پوست های خشک و یا پوست هایی که آسیب پذیر هستند کمک کننده است.

۲۸ خواص دارویی روغن گل بنفشه

به جای لوسیون از کرم یا پماد استفاده کنید

به جای لوسیون، از پماد یا کرم استفاده کنید. این محصولات خشکی پوست در پاییز، تحریک و خارش آن را کمتر می کند. روغن جوجوبا، کره شیا، کرم های حاوی لاکتیک اسید، اسید هیالورونیک، دایمتیکون، گلیسیرین، لانولین و وازلین از بهترین مواد برای از بین بردن خشکی پوست دست در پاییز و زمستان است.

استفاده از آلوئه ورا برای رفع خشکی پوست در پاییز

استفاده از ژل آلوئه ورا به همراه مقداری روغن زیتون و یک مقدار آب لیمو ترکیب بسیار خوبی برای جلوگیری از خشکی پوست در پاییز است. استفاده از این ترکیب چه در حمام و چه غیر آن به عنوان ماسکی پاک کننده، مرطوب کننده و ضد لک برای صورت عالی است.

10 تا 15 دقیق این ماسک را روی صوتتان بگذارید و استفاده مستقیم از ژل آلوئه ورا روی پوست و ماساژ پوست با آن در حمام یک راه حل عالی برای پیشگیری از خشکی پوست صورت در پاییز است چون پوست را تقویت و به خوبی مرطوب کند.

سطح رطوبت رسانی ژل آلوئه ورا از گل سرشوی بیشتر است ولی گل سرشوی قدرت تغذیه کنندگی بیشتری دارد.

استفاده ضروری از ضد آفتاب حتی در پاییز و زمستان

اشعه های یو وی آفتاب، حتی در فصول سرد برای پوست تاثیرات منفی از جمله خشکی پوست را دارد. به دنبال مرطوب کننده ای با SPF باشید که بتوانید آن را به صورت، دست ها، گردن و دیگر قسمت هایی که در معرض آفتاب هستند بزنید.

استفاده از چرب لب و جلوگیری از ترک خوردن لب ها

یک چرب لب نرم بهترین راه حل برای جلوگیری از ترک خوردن لب ها در پاییز و زمستان است. بسیاری از چرب لب های دارویی حاوی نعنا هستند که باعث سوزش در لب ها می شود. محصولی پیدا کنید که رطوبت رسان و لطیف باشد. اجزای محصولات به ترتیب مقداری که استفاده شده روی بسته هر محصول نوشته شده. به دنبال محصولاتی باشید که الکل آخرین جزء نوشته شده روی بسته باشد.

خشکی و ترک لب + درمان فوری

اهمیت رطوبت هوا در جلوگیری از خشکی پوست در پاییز

روشن بودن وسایل گرمایشی در طول فصول سرد، هوای خانه را خشک می کند و باعث افزایش خشکی پوست می شود. بعضی از سیستم های گرمایشی و خنک کننده جدید، کاربرد رطوبت رسانی هم در خود دارند که می توانید آن را فعال کنید. علاوه بر این می توانید ظرف آبی روی بخاری بگذارید یا از دستگاه های بخار استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

نکات مهم برای جلوگیری از خشکی پوست در پاییز

درمان خشکی پوست در زمستان با نسخه خانگی

با خشکی پوست دست در فصل زمستان چه باید کرد؟!



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits