دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص چریش برای پوست و مو و نحوه استفاده از این ماده برای حل مشکلات مختلف پوستی

خواص بی نظیر گیاه چریش برای سلامت پوست و مو

خواص چریش برای پوست و مو و نحوه استفاده از این ماده برای حل مشکلات مختلف پوستی
2
زمان مطالعه: 9 دقیقه
چریش نوعی گیاه خوراکی کوهی در خراسان شمالی که در فصل بهار در دامنه کوه ها سبز می شود. با ما همراه باشید تا با خواص بی شمار گیاه چریش برای پوست و مو آشنا شوید.

خواص چریش برای پوست و مو

اگر یک عنصر طبیعی وجود داشته باشد که باید در کابینت خود آن را داشته باشید چریش است. به این ماده به نام یاس بنفش هندی یا نئم نیز شناخته می شود. چریش دارای مزایای زیادی برای پوست و مو است. در ادامه این مطلب از دلگرم بیشتر در مورد خواص چریش برای پوست و مو صحبت می کنیم.

هم برگ نئم و هم روغن آن حاوی دسته ای از ترکیبات فعال هستند که دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی می باشند. برخی از محصولات زیبایی مانند صابون، شامپو، لوسیون و کرم حاوی چریش به عنوان یکی از مواد اصلی هستند.

آکنه، چین و چروک، جوش سر سیاه و سر سفید، خطوط خفیف، شوره سر، ریزش مو یا تغییر رنگ پوست درست است که ناخوشایند هستند اما با خواص چریش برای پوست و مو قابل حل می باشند.

نکته: همیشه قبل از استفاده از روغن چریش بر روی پوست، آزمایش پوستی انجام دهید. زیرا این ماده گاهی اوقات می تواند باعث تحریک پوست شود.

خواص چریش در مبارزه با شوره سر

چریش دارای خواص ضد قارچی موثر است که به مبارزه با شوره سر کمک می کند. این ماده همراه با مبارزه با عفونت قارچی، در کاهش التهاب پوستی ناشی از خارش موثر است. چریش خشکی و خارش را کاهش می دهد. هم خارش و هم خشکی دو دلیل رایج برای ایجاد شوره سر هستند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۰ در مجله International Scientific Research منتشر شده نشان می دهد عصاره های ضد قارچی را می توان از برگ نئم تهیه کرد. این عصاره ها در درمان شوره سر موثرند. شما می توانید از هر یک از داروهای خانگی زیر ۲ یا ۳ بار در هفته استفاده کنید تا شوره سرتان از بین برود.

۴ الی ۵ عدد برگ چریش را در آب بچوشانید تا آب سبز شود.سپس ترکیب را صاف کرده و اجازه دهید خنک شود.بعد از شامپو کردن موها از این محلول برای شستشوی مو استفاده کنید.

روش دیگر

۳ تا ۴ قاشق غذا خوری پودر چریش و آب کافی را به شکل خمیر درآورید.این ترکیب را روی موها بمالید.۳۰ تا ۴۰ دقیقه صبر کنید، سپس موهایتان را به طور معمول شامپو کنید.

روش دیگر

۱ قاشق چای خوری روغن چریش را در ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید.این ترکیب را به آرامی روی پوست سر ماساژ دهید.بعد از ۳۰ دقیقه آن را بشویید.


درمان آکنه با چریش

چریش دارای خواص درمانی مختلفی نظیر خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است که در درمان آکنه موثرند. این ماده نه تنها باکتری هایی که موجب آکنه می شوند را می کشد بلکه باعث کاهش التهاب ناشی از آکنه و جوش نیز می شود. به علاوه، به کاهش درد و خارش مرتبط با آکنه نیز کمک می کند.

۱۰ قطره روغن چریش را با یک قاشق چای خوری روغن نارگیل گرم مخلوط کنید.آن را به آرامی روی ناحیه دارای آکنه بمالید و اجازه دهید یک ساعت بماند.سپس آن را با استفاده از آب خالی شستشو دهید.یک بار در روز این کار را انجام دهید.

روش دیگر

به مقدار مساوی برگ چریش و پوست پرتقال خشک شده را در آب جوش خیس کنید.هنگامی که پوست پرتقال نرم شد آن ها را از آب خارج کرده و به خمیر تبدیل کنید.کمی عسل و آب لیمو را به خمیر اضافه کنید و کاملا آن ها را مخلوط کنید.

این ترکیب را روی صورت قرار دهید و پس از خشک شدن آن را بشویید.از این روش یک یا دو بار در هفته استفاده کنید تا آکنه پوست درمان شود.


کوچک کردن منافذ پوست با چریش

چریش یک راه حل موثر برای حل مشکلاتی مانند بزرگ شدن منافذ و ایجاد جوش های سر سیاه است. این ماده ناخالصی ها را از روی پوست پاک می کند و اجازه ایجاد جوش را نمی دهد.برای استفاده روزانه ۲ قطره روغن چریش و آب ساده را روی یک تکه پنبه بریزید.

صورت خود را قبل از خواب با این ترکیب تمیز کنید.تا صبح صبر کنید.صبح روز بعد پوست را با استفاده از آب بشویید.

روش دیگر

برای استفاده هفتگی، ۲ قاشق چای خوری پودر چریش را با کمی آب مخلوط کنید تا خمیری حاصل شود.کمی پودر زردچوبه در آن بریزید.خمیر را روی پوست بمالید و اجازه دهید که خود به خود خشک شود.سپس آن را با استفاده از آب بشویید.


خواص چریش در درمان خشکی پوست و اگزما

اگزما، یک بیماری پوستی التهابی شایع است که سبب خارش شدید، خشکی و قرمزی پوست می شود. این عارضه نیز با خواص چریش برای پوست و مو قابل درمان است. چریش می تواند به کاهش التهاب کمک کرده و اگزما را درمان کند. این ماده مانع از کم شدن رطوبت پوست می شود.

شما می توانید روش زیر را یک یا دو بار در هفته انجام دهید.چند قطره روغن چریش را با ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید.به صورت اختیاری، چند قطره اسانس اسطوخودوس به آن ها اضافه کنید.مخلوط را روی منطقه آسیب دیده بمالید.

اجازه دهید خود به خود خشک شده و سپس آن را با استفاده از آب شستشو دهید.چریش برای درمان لکه های پوستی نیز مفید است. آنتی اکسیدان ها در آن برای کاهش تولید ملانین و یک دست کردن رنگ پوست مفید می باشند. این ماده لکه های تیره و قرمز را کاهش می دهد. خاصیت ضد التهابی آن نیز کمک می کند تا از شر قرمزی و تورم خلاص شوید.

علاوه بر این، این ماده منافذ مسدود شده را باز کرده و آن ها را عمیقا تمیز می کند.۱۰ تا ۱۲ برگ چریش را به شکل خمیر درآورید.۲ تا ۳ قاشق چای خوری پودر زردچوبه به آن اضافه کرده و آن ها را کاملا مخلوط کنید.

مخلوط را روی صورت بمالید.۲۰ دقیقه صبر کنید، سپس پوست را با آب بشویید.از این روش ۲ بار در روز استفاده کنید.


جلوگیری از عفونت های پوستی با چریش

چریش حاوی خواص ضد باکتری، ضد قارچی و ضد ویروسی است که برای درمان عفونت های پوستی بسیار موثر است. همچنین بدون ایجاد خشکی باعث کاهش التهاب و خارش می شود.

چند عدد برگ نئم را در آب جوش انداخته و اجازه دهید نرم شوند.برگ های نرم شده را در وان پر از آب گرم بیاندازید.چندین بار در هفته با این آب حمام کنید تا عفونت هایی پوستیتان بهبود پیدا کند.

روش دیگر

دو قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن نارگیل را با ۱ قاشق غذاخوری روغن چریش مخلوط کنید.از این ترکیب برای ماساژ دادن پوست دارای عفونت استفاده کنید.این کار را ۲ تا ۳ بار در هفته انجام دهید.


درمان آفتاب سوختگی با چریش

یکی دیگر از خواص چریش برای پوست و مو از بین بردن آفتاب سوختگی است. این ماده دارای خواص آرامش بخش است که به پوست کمک می کند تا رطوبت طبیعی خود را حفظ کند. خواص ضد عفونی کنندگی و ضد التهابی آن، باعث برطرف شدن عفونت پوستی و درمان التهاب می شود.

شما می توانید از هر دو روش زیر ۲ تا ۳ بار در روز استفاده کنید تا پوستتان بهبود یابد.۱ قاشق غذاخوری آب برگ نئم و ۱/۲ قاشق چای خوری پودر زردچوبه را مخلوط کنید.آن را روی منطقه آسیب دیده بمالید و اجازه دهید خشک شود.سپس آن را با آب گرم بشویید.

روش دیگر

چند قطره روغن نئم را با یک قاشق غذاخوری روغن حامل مانند زیتون، نارگیل یا روغن بادام شیرین رقیق کنید.مخلوط روغنی را روی پوست آسیب دیده بمالید و اجازه دهید خشک شود.چند ساعت بعد آن را بشویید.


چریش در مبارزه با علائم پیری زودرس

چریش با مواد مغذی که برای پوست بسیار مفید هستند غنی شده است. این ماده به طور خاص، حاوی سطح زیادی از آنتی اکسیدان هایی است که به محافظت از پوست در برابر آسیب های محیطی کمک می کند. جوان سازی سلول های پوستی و بازگرداندن خاصیت کشسانی نیز یکی دیگر از خواص چریش برای پوست و مو است.

چند قطره روغن چریش را در ۲ قاشق چای خوری روغن جوجوبا مخلوط کنید.قبل از خواب این مخلوط را روی پوست ماساژ دهید.صبح روز بعد، صورت را با آب شستشو دهید.این کار را روزانه انجام دهید.

روش دیگر

چند عدد برگ چریش را در دو فنجان آب بجوشانید تا آب موجود نصف شود.سپس برگ ها را از آب خارج کنید.دو بار در روز صورت را با این آب بشویید.

درمان عفونت پوست سر و بهبود سلامت مو با چریش

چریش به ترویج رشد مو و جلوگیری از ریزش مو کمک می کند. این ماده موهای شما را مرطوب نگه می دارد. خواص ضد باکتری و ضد عفونی کنندگی چریش که در هنگام برخورد با عفونت های پوستی مفید است.

چند قاشق غذاخوری روغن زیتون را گرم کنید و ۱ یا ۲ قاشق چای خوری روغن چریش را به آن اضافه کنید.این ترکیب را روی ریشه های مو و با استفاده از حرکات دایره ای ماساژ دهید.قبل از شامپو کردن موها، ۱ ساعت صبر کنید.۲ تا ۳ بار در هفته این کار را انجام دهید.

درمان تیرگی دور چشم با چریش

تیرگی دور چشم، یکی از مشکلات پوستی است که با خواص چریش برای پوست و مو قابل درمان است. آنتی اکسیدان های موجود در این گیاه به کاهش تیرگی پوست کمک می کنند، بنابراین حلقه های سیاه دور چشم کمتر می شود.

۱ قاشق چای خوری پودر نئم و آب کافی را به شکل خمیر درآورید.این خمیر را اطراف چشم بمالید.۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس آن را بشویید.این کار را یک بار در روز انجام دهید.

روش دیگر

۲ یا ۳ قطره روغن چریش را با ½ قاشق چای خوری روغن زیتون ترکیب کنید.این ترکیب را روی پوست دور چشم بمالید.این کار را ۲ تا ۳ بار در هفته انجام دهید.

همچنین بخوانید:

فواید بی نظیر روغن ماراکویا برای سلامت پوست و مو

۶ خاصیت شگفت انگیز روغن مورینگا برای سلامت پوست ، مو و بدن

۱۰ فایده شگفت انگیز دارچین برای زیبایی و سلامت پوست صورت

فواید حنا برای سلامت پوست و مو

خواص شگفت انگیز عسل برای زیبایی و سلامت پوست و مو

فواید بی نظیر روغن آرگان برای سلامت پوست و مو



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits