دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۰ راهکار خانگی تاثیر گذار برای از بین بردن لکه های قهوه ای صورت
9
زمان مطالعه: 16 دقیقه
لکه‌های قهوه‌ای ناشی از تولید بیش از حد ملانین یا رنگدانه‌های پوستی هستند. پزشکان همیشه دلیل ایجاد و رشد لکه‌های قهوه‌ای را نمی‌دانند

درمان فوری لکه های قهوه ای پوست صورت

لکه‌های قهوه‌ای در پوست صورت زمانی بروز می‌کنند که در لایه‌ی بالایی سطح پوست رنگدانه‌های زیادی بسط پیدا کند، رشد کند و مانند یک خال بزرگ به نظر برسد.ممکن است یک لکه به تنهایی ظاهر شود و یا اینکه چند لکه به صورت دسته‌ای و با هم بروز کنند. برخی افراد زمینه‌های ارثی مبتلا شدن به لکه‌های قهوه‌ای روی پوست را دارند.لکه‌های قهوه‌ای در افراد مسن‌تر شایع‌تر هستند، به خصوص در آنهایی که زمان زیادی را در زیر نور خورشید سپری می‌کنند

علل بروز لکه های تیره روی پوست صورت و بدن

  1. در معرض خورشید قرار گرفتن، موجب ایجاد لکه های رنگی بر روی پوست می شود.
  2. لکه های سیاه، لکه های کبدی ، و آکنه بر روی نقاطی از پوست ایجاد می شود که بیشتر در معرض آفتاب قرار گرفته است.
  3. بعضی لکه های سیاه و قهوه ای پوست بعد از درمان آکنه ایجاد می شوند.
  4. آلودگی، ترافیک و همچنین اشعه ماورای بنفش میزان لکه های سیاه و قهوه ای بر روی پوست را افزایش می دهد.
  5. اکسید نیتروژن که به آلودگی مربوط است، موجب لکه های سیاه به خصوص بر روی گونه ها می شود.
  6. نور صفحه کامپیوتر، تلویزیون و نورهای فلورسنت بدون پوشش، بعد از مدتی ایجاد لکه در پوست می کنند.
  7. تولید زیاد هورمون های تولد به خصوص استروژن و پروژسترون نیز موجب لکه های سیاه پوستی می شود.

علت و درمان لکه های قهوه ای پوست

راه های درمان لکه‌های قهوه‌ای پوست

برای درمان دایمی کبد خود را اصلاح کنید : مهمترین علت بوجود آمدن لک های تیره و قهوه ای روی پوست بیماریهای کبدی هستند،
اگر قصد درمان همیشگی این بیماری را دارید حتما با پزشک متخصص طب سنتی مشورت کنید
تا پس از اصلاح مزاج داروهای لازم در این زمینه را دریافت کنید.

درمان های موقت :

اسکراب : این روش به برداشته شدن سلول‌های مرده که باعث بسته شدن منافذ و بدتر شدن لک‌های تیره می‌شوند، کمک می‌کند.
لایه‌بردار‌هایی که دارای ترکیبات اسید آلفاهیدروکسی هستند نیز به بهبود قسمت‌های تیره کمک می‌کنند.

ضد آفتاب : استفاده روزانه از ضد آفتاب که به کاهش لکه‌های تیره موجود کمک کرده و مانع ایجاد لک‌های جدید می‌شود.

لوسیون : استفاده از لوسیون و کرم‌هایی که دارای فرمول خاص برای درمان لک هستند.
از مارک‌های معتبر برای درمان لک‌های دست و صورت استفاده کنید. این محصولات دارای ترکیبات بی‌رنگ‌کننده هیدروکینون هستند.

میوه و سبزیجات : خوردن مقدار کافی میوه و سیزیجات به خصوص لیمو، خیار و گوجه‌فرنگی که به داشتن پوستی سالم کمک می‌کند، را فراموش نکنید.
هیچ چیز مانند مواد غذایی تازه به دلیل داشتن ویتامین‌های مختلف در سلامت پوست موثر نیست.

استفاده هفتگی از ماسک‌های روشن‌کننده : این ماسک‌ها به‌تدریج به روشن شدن قسمت‌هایی که رنگدانه‌ها تجمع پیدا کرده‌اند یا همان نقاط تیره کمک می‌کنند.

استفاده از روش‌های تخصصی : تحت نظر پزشک متخصص از روش لایه‌برداری با دستگاه استفاده کنید.
در این روش درمانی با استفاده از وکیوم و میکروکریستال‌های کوچک به آرامی لایه‌های مرده پوست برداشته شده و به کم‌رنگ شدن لک‌های تیره کمک می‌شود.

چگونه لکه های پوست صورت را از بین ببریم ؟

درمان خانگی رفع لکه های قهوه ای صورت

1_ آب لیمو ترش

آب لیمو ترش لطافت،‌ شفافیت و زیبایی پوست را افزایش می‌دهد.آب لیمو را به‌طور مستقیم بر روی نقاطی که لکه وجود دارد، بریزید. اجازه بدهید آب لیمو به‌مدت ۳۰ دقیقه در محل موردنظر باقی بماند. سپس آن نقاط را با آب سرد بشویید.اگر پوست صورت‌تان حساس است، آب لیمو را با گلاب یا عسل مخلوط کنید.
استفاده از آب لیمو در روشهای مختلفی پیشنهاد می شود :

روش اول : استفاده از آب لیمو

  1. آب لیمو را به طور مستقیم به لکه ها بزنید ؛ آب لیمو، حاوی اسید است که می تواند باعث تجزیه رنگدانه ملانین شود و بنابراین در عرض یک یا دو ماه رنگ و ظاهر لکه ها را کاهش دهد.
  2. ویتامین C موجود در لیمو نیز، به طور مستقیم پوست را سفید می کند.
  3. لیمو را برش بزنید و برش ها را مستقیما روی لکه های قهوه ای خود قرار دهید ،
  4. اجازه دهید حدود 30 دقیقه بماند و سپس با آب بشورید.
  5. مراقب باشید،زمانی که آب لیمو به صورت خود زده اید و تماس مستقیمی با خورشید نداشته باشید،

روش دوم : از ترکیب آب لیمو و شکر استفاده کنید

  1. آب یک لیمو را بگیرید و در یک کاسه بریزید،
  2. مقداری شکر را اضافه کنید، شکر را به آرامی اضافه کنید ،تا با آب لیمو ترکیب شود و یک خمیر بدست آید.
  3. این ترکیب را روی نقاط قهوه ایتان توسط یک قلم مو یا یک تکه پنبه بزنید ،
  4. خمیر را در حدود نیم ساعت اجازه دهید بماند و سپس آن را با آب سرد شستشو دهید
  5. این خمیر، ممکن است پوست شما را خشک کند، پس حتما بعد از هر بار استفاده، از مرطوب کننده استفاده کنید و یا مقداری روغن زیتون به ترکیب بیفزایید

روش سوم : برای درمان سریع لکه های قهوه ای پوست صورت خمیری با عسل، شکر و آب لیمو درست کنید:

  1. آب یک عدد لیمو را در یک کاسه بریزید
  2. به 2 قاشق غذاخوری شکر (بسته به اینکه چقدر آب لیمو دارید)
  3. دو قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید و یک خمیر درست کنید
  4. به وسیله یک قلم مو یا یک تکه پنبه، مخلوط را روی تمام نقاط قهوه ای خود بزنید
  5. اجازه دهید به مدت نیم ساعت بماند و سپس آن را با آب سرد شستشو دهید.

2_ ویتامین E

یک کپسول ویتامین E را برداشته و با سوزن سوراخ نموده و محتوای داخل آن را به صورت خود بمالید و اجازه دهید یک ساعت روی پوستتان بماند. این کار را هر روز انجام دهید تا اثراتا مثبت آن را ملاحظه کنید.

3_ روغن کرچک

روغن کرچک خواص درمانی بالایی دارد و در رفع لکه های قهوه ای صورت به شما کمک می‌کند. برای درمان لکه های قهوه ای می‌توانید به همراه روغن کرچک از روغن ویتامین E، روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن بادام استفاده کنید.ابتدا به کمک پنبه، روغن کرچک را بر روی لکه‌ها بمالید. سپس آن نواحی را به آرامی برای چند دقیقه ماساژ بدهید. سپس بگذارید روغن کرچک برای چند ساعت بر روی پوست‌تان باقی بماند و درنهایت آن را با آب بشویید.این کار را یک‌بار در صبح و یک‌بار در شب انجام بدهید تا لکه‌ها از بین بروند و رنگ پوست‌تان یکنواخت شود.

4_ سرکه‌ سیب

مقداری سرکه‌ی سیب را با مقدار مساوی آب مخلوط کنید. می‌توانید از کمی عسل نیز استفاده کنید. سپس این ترکیب را بر روی لکه های قهوه ای بمالید و پس از چند دقیقه آن را با آب بشویید.این کار را یک‌بار در روز انجام بدهید و تا جایی ادامه بدهید که اثرات مثبت آن پدیدار شود. می‌توانید از سرکه‌ی سیب خالص هم استفاده کنید، ولی ممکن است باعث سوزش پوست‌تان شود.

5_ آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا در درمان آسیب‌‌های ناشی از پرتوهای خورشید تأثیر مضاعفی دارد.به آرامی ژل آلوئه‌ورای تازه را بر روی لکه‌ها بمالید. بگذارید به‌مدت ۳۰ دقیقه بر روی پوست‌تان باقی بماند. سپس محل موردنظر را با آب سرد بشویید. این کار را دوبار در روز و به‌مدت یک ماه ادامه بدهید. به احتمال زیاد پس از این مدت، نشانه‌های مثبتی خواهید دید.اگر ژل آلوئه‌ورای تازه در دسترس نبود،‌ می‌توانید از آب آلوئه‌ورا استفاده کنید.

درمان کک و مک و لکه های قهوه ای پوست

6_ چوب صندل

چوب صندل یک ماده‌ی ضدپیری و ضدعفونی‌کننده است که به کاهش هیپرپیگمانتاسیون و رفع لکه های قهوه ای صورت کمک می‌کند.می‌توانید با دو قاشق غذاخوری پودر چوب صندل، دو قاشق چای‌خوری گلاب، یک قاشق چای‌خوری گلیسیرین و یک قاشق چای‌خوری آب لیمو ترش یک داروی خانگی بسازید. این ترکیب را بر روی لکه‌ها بمالید و بگذارید خودش خشک شود. سپس آن را با آب سرد بشویید. این کار را چندبار در هفته تکرار کنید تا لکه‌های قهوه‌ای ناپدید شوند.
یک قاشق غذاخوری آب پرتقال، یک قاشق چای‌خوری آب لیمو و محتویات دو کپسول ویتامین E را با دو قاشق غذاخوری پودر چوب صندل ترکیب کنید. این مواد را به‌خوبی ترکیب کنید و بر روی صورت‌تان بمالید. آن را به‌مدت نیم‌ساعت بر روی پوست‌تان بگذارید و سپس آن را با آب بشویید. این کار را چندبار در هفته انجام بدهید تا بهبود حاصل شود.همچنین نقاط آسیب‌دیده پوست را با چند قطره از روغن چوب صندل به همراه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن بادام ترکیب کنید. این کار را هر روز و پیش از رفتن به رختخواب انجام بدهید و بگذارید در طول شب بر روی پوست‌تان باقی بماند.

7_ ترب کوهی

ترب کوهی نام گونه‌ای از شب‌بویان است که شامل خردل، کلم بروکلی و کلم‌پیچ می‌شود. ترب کوهی خواص فوق‌العاده‌ای دارد.این گیاهان به‌واسطه‌ی خاصیت شفاف‌کنندگی‌‌شان به زدودن لکه‌های پیری و کک‌و‌مک کمک می‌کنند و پوستی بدون لکه را برای‌تان به ارمغان می‌آورند.محلولی از ترب کوهی را به‌طور مستقیم بر روی پوست‌تان بمالید. پس از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه محل موردنظر را بشویید. این کار را چندین مرتبه در هفته تکرار کنید.

8_ پاپایا

آلفا هیدروکسی اسید و آنزیم‌های خاصی که در پاپایا وجود دارند، در درمان خشکی پوست ، درمان آکنه، رفع لکه های قهوه ای صورت و سایر مشکلات پوستی مؤثرند و پوستی درخشان و شفاف به شما می‌بخشند.یک قاشق غذاخوری پاپایای رنده‌شده‌ی تازه را بر روی لکه های قهوه ای بمالید و ماساژ بدهید. پس از ۲۰ دقیقه آن را با آب ولرم بشویید. این کار را دوبار در روز تکرار کنید تا لکه‌ها به‌مرور ناپدید شوند.ممکن است بعضی افراد نسبت به پاپایا حساسیت پوستی داشته باشند، بنابراین توصیه می‌شود ۲۴ ساعت قبل از شروع این درمان، آن را بر روی ناحیه‌ای دیگر از پوست‌تان تست کنید.

حتماً بخوانید:
10 کرم ضد لک قوی برای از بین بردن لک های پوستی مناسب پوست های حساس

10 کرم ضد لک قوی برای از بین بردن لک های پوستی مناسب پوست های حساس

از جمله محصولات درمانی که می‌تواند جهت درمان عارضه‌های پوستی مؤثر باشد، استفاده از کرم ضد لک است که به درمان لک‌های صورت، ناشی از عوامل مختلف، کمک…

9_ جعفری

احتمالا مانند بسیاری افراد دیگر فکر می کنید که جعفری فقط به عنوان چاشنی کنار ظرف غذا در رستورانها استفاده می شود.ویتامین های موجود در جعفری ، A و C ، به تولید کلاژن در پوست کمک می کند و با رادیکال های آزاد مبارزه می کند تاپوستی روشن تر ، درخشان تر و عاری از لک داشته باشید.یکی از داروهااستفاده از جعفری، آب لیمو و عسل است.

  1. قسمت بالای جعفری را خرد کنید , آن را در مخلوط کن بریزید.
  2. یک قاشق چای خوری آب لیمو و دو قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید.
  3. یک خمیر تهیه کنید و مخلوط را روی صورتتان بگذارید.
  4. بعد از 20 دقیقه با آب بشوید. این روش را هر روز امتحان کنید.

10_ شیر

اگر می خواهید بدانید چگونه می توانید لکه های تیره پوست خود را پاک کنید، پاسخ ممکن است در یخچالتان باشد.تمام ویتامین های موجود در شیر نه تنها برای داخل بدن شما بلکه برای سلامت پوست شما نیز مفید هستند.4 قاشق غذاخوری شیر را با 2 قاشق عسل مخلوط کنید.از یک تکه پنبه استفاده کنید تا شیر را به طور مستقیم به لکه های تیره خود بمالید و به مدت 10 دقیقه به صورت دایره ای شکل ماساژ دهید.شما می توانید این خمیر را 10 دقیقه اضافی تر روی پوستتان نگه دارید و سپس آن را با آب شستشو دهید.این درمان را می توانید روزانه انجام دهید.

    رفع لکه های قهوه ای صورت

    درمان دارویی برای رفع لکه های قهوه ای صورت

    یکی از روش‌های درمان، استفاده از کرم‌های موضعی حاوی هیدروکینون است. این کرم‌ها سرعت تولید رنگدانه‌ها را کمتر می‌کنند و یکی از قوی‌ترین داروها برای شفاف‌تر شدن پوست محسوب می‌شوند.
    البته مقدار بالای این ماده می‌تواند تأثیرات سمی بر روی پوست داشته باشد. بعضی کشورها مصرف این دارو را ممنوع کرده‌اند. در ایالات متحده بیشتر پزشکان مقادیر کم این دارو را بی‌خطر می‌دانند، ولی بیمارانِ خود را به‌دقت تحت نظر دارند.
    پزشکان معمولا کرم هیدروکینون ۴% را تجویز می‌کنند. ولی کرم هیدروکینون ۲% نیز معمولا بدون نسخه‌‌ی پزشک قابل تهیه است. هیدروکینون در صورت مصرف درازمدت می‌تواند تولید رنگدانه‌ها را افزایش بدهد.
    بنابراین پزشکان پس از یک دوره‌ی مصرف،‌ یک دوره‌ی استراحت برای بیماران خود در نظر می‌گیرند تا اثر هیدروکینون معکوس نشود.

    ممکن است رتین-A (ترتینوئین) و سایر استروئیدها همراه با هیدروکینون‌ یا به جای آن تجویز شود، ولی اثربخشی آن را ندارد. برخی از پزشکان ترجیح می‌دهند به جای تجویز هیدروکینون داروهای بدون نیاز به نسخه را تجویز کنند.
    این داروها تولید رنگدانه‌های پوست را کاهش می‌دهند، ولی عوارض جانبی هیدروکینون را ندارند. یکی از این داروهای مناسب، کرم‌های حاوی کوژیک اسید هستند.
    ویتامین C یک درمان معروف دیگر است. مطالعات نشان داده‌اند ویتامین C در شفافیت پوست و از بین بردن لکه‌های پوستی تأثیری نزدیک به هیدروکینون دارد،‌ ولی عوارض آن را ندارد.
    منیزیم اسکوربیل فسفات یکی از مشتقات پایدار ویتامین C است که می‌تواند نقش مثبتی در از بین بردن لکه‌های پوستی داشته باشد.

    حتماً بخوانید:
    علت لک های سیاه پوست + ماسک

    علت لک های سیاه پوست + ماسک

    علت لک های سیاه پوست + ماسک تغييرات رنگ پوست باعث ايجاد مشكلات روحي و اجتماعي در افراد شده و به خصوص در كساني كه به دليل نوع شغل خود تماس چهره به…

    لیزر درمانی

    در طول درمان، لیزر بر روی لکه‌های قهوه‌ای متمرکز می‌شود و گروه‌های رنگدانه‌هایی که باعث این لکه‌ها شده است را از بین می‌برد.برای کسانی که می‌خواهند لکه‌های قهوه‌ای روی پوست خود را در یک روشی برتر از روش‌های معمول و بدون نسخه درمان کنند، روش‌های سرپایی در دسترسی وجود دارد.یک نمونه از این روش‌ها لیزر درمانی است. در طول درمان، لکه‌های قهوه‌ای با تعدادی از لیزرهای مختلف مانند لیزر پالسی نور و لیزر سوئیچ شده‌ی Q درمان می‎شوند.این لیزرها در درست هدف قرار دادن درجه دقت بالایی دارند و بسیار مؤثر هستند.

    تکنولوژی IPL

    تکنولوژی IPL، به عکس‌برداری صورت نیز اشاره دارد، ظاهر پوست پیر شده، لکه‌های قهوه‌ای (کک و مک ناشی از نور خورشید)، خوش‌خیم‌ترین رنگدانه‌های قهوه‌ای و قرمزی ناشی از پاره شده مویرگ‌ها را بهبود می‌بخشد. این کار از طریق یک فرایند به نام عکس‌برداری جوان‌سازی برای صورت و بدن انجام می‌شود.

    کرایوتراپی (سرما درمانی)

    کرایوتراپی لکه‌های قهوه‌ای را با استفاده از منجمد کردن آنها با یک محلول نیتروژن مایع از بین می‌برد. این کار باعث می‌شود پوست تیره با پوست انداختن از بدن دور شود.

    لایه‌برداری شیمیایی

    لایه‌برداری شیمیایی با استفاده از یک محلول شیمیایی که لایه‌ی بیرونی پوست را برمی‌دارد، کک و مک و ظاهر لکه‌های قهوه‌ای را بهبود می‌بخشد.معمولاً پوست جدیدی که جایگزین پوست قدیمی می‌شود، نرم‌تر است و چین و چروک کمتری دارد. لایه‌برداری شیمیایی برای افرادی که پوستشان لطیف و بور است، یک انتخاب خوب است.

    پیلینگ مکانیکی (میکرودرم)

    در پزشکی کلاسیک، پیلینگ مکانیکی از کریستال‌های درجه‌ی پزشکی استفاده می‌کند. این کریستال‌ها با استفاده از یک سیستم قوی مداربسته و کمک دست، در سرتاسر سطح بیرونی پوست با یک سرعت اولیه‌ی زیادی خالی می‌شوند. شما می‌توانید آن را برای صورت، گردن و سینه به عنوان یک انفجار شن و ماسه که کمی کنترل شده است در نظر گیرید.کریستال‌ها بیرونی‌ترین لایه‌ی پوست را پوسته پوسته می‌کنند که این کار باعث می‌شود سلول‌های پوستی که نرم، صاف و پذیرای مواد مغذی هستند در معرض زیست قرار گیرند. پیلینگ مکانیکی منجر به یک تجدید پوست اساسی می‌شود.ترویج تولید کلاژن‌های جدید پوست را ضخیم می‌کند و مقاومت آن را نسبت به اثرات پیری بهبود می‌بخشد.

    پیشگیری از لکه های تیره پوستی

    چگونه می توان از ایجاد لکه های تیره پوستی جلوگیری کرد؟!

    برخی از علل لکه های تیره پوستی غیر قابل اجتناب هستند، از قبیل تغییرات هورمونی به علت حاملگی، ممکن است بتوانید از همان دوران اول از ایجاد لکه های تیره جلوگیری کنید.

    1. از قرار گرفتن در مقابل اشعه های خورشید جلوگیری کنید و از منبع های ویتامین D استفاده کنید.
    2. یکی از بهترین راه های جلوگیری از ایجاد لکه های تیره، محافظت در برابر خورشید با استفاده از کرم های ضد آفتاب و اجتناب از قرار گرفتن در برابر اوج اشعه های خورشید است.
    3. در هنگام خروج از منزل در آفتاب از کلاه های آفتاب گیر بزرگ، عینک آفتابی استفاده کنید و لباس های پوشیده بپوشید.
    شما همیشه نمی‌توانید از بروز لکه‌های قهوه‌ای جلوگیری کنید، با این حال با انجام اقدامات زیر می‌توانید احتمال بروز آنها را کاهش دهید :
    1. بین ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعد از ظهر، زمانی که اشعه خورشید در شدیدترین حالت خود می‌تابد، از قرار گرفتن در آفتاب اجتناب کنید.
    2. هر روز از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید. این کرم‌ها باید یک فاکتور محافظت پوستی در برابر خورشید (SPF) در محدوده‌ی حداقل ۱۵ داشته و محتوی محافظ‌های UVA و UVB باشند.
    3. حداقل ۳۰ دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، کرم ضد آفتاب را استعمال کنید. اگر شنا کردید و یا عرق می‌کنید، هر دو ساعت ضد آفتاب را مجدداً استفاده کنید.
    4. لباس‌های محافظ مانند کلاه، شلوار و پیراهن‌های آستین بلند بپوشید. این‌ها به محافظت پوست شما در برابر اشعه UV خورشید کمک می‌کنند.
      برای بهترین محافظت لباس‌های مسدودکننده‌ی UV با فاکتور محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش (UPF) در محدوده‌ی حداقل ۴۰ تا ۵۰ بپوشید.


    این مطلب چقدر مفید بود ؟
    4.1 از 5 (9 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits