دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه آفتاب سوختگی را خیلی سریع درمان کنیم؟

بهترین مارک پماد آفتاب سوختگی کدام است؟

چگونه آفتاب سوختگی را خیلی سریع درمان کنیم؟
4
زمان مطالعه: 15 دقیقه
رایج‌ترین پماد آفتاب سوختگی موجود در بازار پماد دکتر ادیب، برناگل، کالاندولا، ریکاو، سیلور سولفات و پماد تتراسایکلین است که می‌توان برای درمان انواع سوختگی از جمله آفتاب سوختگی از این پمادها استفاده کرد.

بهترین راه درمان آفتاب سوختگی پوست

فصل تابستان از راه رسیده است و خورشید بیش از هر زمان دیگری دست‌ودل‌بازی خود را به رخ می‌کشد. گاهی‌اوقات با وجود استفاده از انواع کرم‌ ضد‌آفتاب و محصولات مراقبت از پوست، باز هم دردی از دردهای آفتاب سوختگی درمان نمی‌شود.

سوختگی، خارش و دردی که می‌تواند تمام لذت‌های آب‌تنی و گشت‌و‌گذار تابستانی را به فراموشی بسپارد. برای درمان آفتاب سوختگی چه باید کرد؟

سوختگی می‌تواند در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود و بافت پوست را از بین ببرد. یکی از عواملی که سبب سوختن پوست و التهاب و قرمزی آن می‌شود، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آفتاب و عدم استفاده از کرم ضد آفتاب است. متناسب با نوع و شدت سوختگی پوست، انواع پماد آفتاب سوختگی در بازار وجود دارد که در مقاله پیش رو با آنها آشنا خواهید شد.

انواع پماد آفتاب سوختگی

پمادهای سوختگی مختلفی در بازار وجود دارد که بر اساس نوع و شدت سوختگی می‌توان از آنها استفاده کرد. در این بخش برخی از رایج‌ترین پمادهای مناسب برای درمان آفتاب سوختگی موجود در بازار را برای شما معرفی خواهیم کرد.

۱- پماد آفتاب سوختگی برناگل

آفتاب سوختگی جزء سوختگی‌های درجه یک و سطحی محسوب می‌شود. برای درمان سوختگی‌های سطحی مانند آفتاب سوختگی با استفاده از پماد برنا گل، باید روزی سه تا چهار بار از آن استفاده شود.

این پماد به میزان زیادی برای درمان سایر سوختگی‌ها هم استفاده می‌شود. از پماد برنا گل در سوختگی‌های درجه دو و سه نیز می‌توان استفاده کرد و در سوختگی‌های ناشی از مواد شیمیایی هم قابل کاربرد است.

۲- پماد سوختگی ادیب

این پماد گیاهی تولید داخل بوده و توسط یک شرکت دانش بنیان ساخته شده است. گیاهان به کار رفته در ساخت این پماد، نقش آنتی باکتریال دارند و قادر به کنترل عفونت‌های پوستی هستند.

۳- پماد آفتاب سوختگی کالاندولا

از پماد کالاندولا نیز می‌توان برای درمان آفتاب سوختگی استفاده کرد، اگرچه که از این پماد بیشتر برای سوختگی پای کودکان در اثر استفاده از پوشک و یا ادرار سوختگی استفاده می‌شود. پماد کالاندولا نقش موثری در کاهش التهاب ناشی از آفتاب سوختگی دارد و همچنین به عنوان دارویی برای رفع خارش و سوزش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۴- پماد سوختگی ریکاو

این پماد سوختگی نقش موثری در کنترل تاول و بهبود درد در اثر سوختگی دارد. پماد ریکاو سوزش و درد ناشی از سوختگی را کاهش می‌دهد. این پماد می‌تواند در کمتر از نیم ساعت سوزش ناشی از سوختگی درجه یک مانند آفتاب سوختگی و درجه دو را تسکین دهد. از پماد ریکاو در سوختگی‌های درجه یک تا سه، سوختگی پای نوزاد و سوختگی ناشی از لیزر استفاده می‌شود.

۵- پماد ضد سوختگی سیلور سولفات

این پماد احتمال ایجاد عفونت‌های ناشی از سوختگی را کاهش می‌دهد. اما نباید از این پماد در نوزادان زیر یک ماه استفاده کرد زیرا خطر ابتلا به کرنیکتروس را افزایش می‌دهد. همچنین در صورت داشتن مشکلات کبدی و کلیوی نباید از پماد سیلور سولفات استفاده شود.

۶- پماد تتراسایکلین برای درمان سوختگی

پماد تتراسایکلین در گروه داروهای ضد باکتری قرار دارد و مانع از عفونت باکتریایی می‌شود. علاوه بر این می‌تواند زخم‌های پوستی را که به دلیل سوختگی ایجاد شده‌اند را بهبود بخشد. این پماد برای درمان عفونت‌های عمیق و یا رد سوختگی کاربردی ندارد. پماد تتراسایکلین به دلیل داشتن خواص آنتی بیوتیکی مانع از عفونت می‌شود.

عوارض استفاده از پماد تتراسایکلین:

این پماد ممکن است سبب تغییراتی در میزان شنوایی و بروز اختلالات شنوایی شود.گاهی نیز رنگ پوست را تغییر می‌دهد و منجر به بروز بثورات پوستی می‌شود.ایجاد تهوع و استفراغ نیز از دیگر عوارض جانبی استعمال این پماد است.

۷- پماد ناژو

این پماد برای سوختگی‌های سطحی و درجه یک مانند آفتاب سوختگی و یا ادرار سوختگی کودکان استفاده می‌شود. معمولا پماد ناژو برای بهبود زخم‌های سطحی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۸- پماد آفتاب سوختگی هربکس

این پماد ضد سوختگی از گیاه ابوخلسا به همراه سایر ترکیبات گیاهی مانند روغن زیتون و موم عسل تهیه می‌شود و می‌تواند سوختگی‌های مختلفی از جمله آفتاب سوختگی را درمان کند.

این پماد از از عفونت و تاول زدن نیز جلوگیری می‌کند. این پماد با نام هربکس در داروخانه فروخته می‌شود. گیاه ابوخلسا دارای خواص ضد تورم و ضد باکتری است و زخم‌های جراحی، زخم‌های دیابتی و درد و التهاب زخم بستر را نیز درمان می‌کند.

۹- پماد نیتروفورازون

پماد نیتروفورازون درمانی فوق العاده برای رفع التهابات ناشی از سوختگی و برطرف کردن آن است. این پماد بعد از پیوندهای پوستی و قبل و بعد از جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱۰- تریامسینولون

این پماد سوختگی برای کنترل عوارض سوختگی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مانع از خارش و التهاب می‌شود. پماد تریامسینولون فقط باید در نواحی خارجی بدن استفاده شود و اگر وارد بدن شد، سریعاً باید با آب سرد شسته شود.

۱۱- پماد سوختگی هیدرودرم

این پماد از رویش باکتری و قارچ و عفونت بعد از سوختگی جلوگیری می‌کند و روند درمانی بریدگی‌های پوست و آسیب‌های ناشی از برخی عمل‌های زیبایی پوست مانند میکرودرم ابریشن، رادیو تراپی، پیلینگ، اپیلاسیون و الکترولیز را تسریع می‌کند. این پماد می‌تواند برخی از بیماری‌های پوستی مانند اگزما و آفتاب سوختگی و درماتیت را نیز درمان کند.


گیاهان ضدآفتاب

به معرفی مواد طبیعی و چند گیاه ضد آفتاب می‌پردازیم که همگی کاملا در دسترس و موثرند.گیاهان ضد آفتاب علاوه بر محافظت از پوست شما در برابر اشعه آفتاب فواید دیگری نیز دارند.به عنوان مثال اکثر روغن‌ های گیاهی مانع دهیدراته شدن و خشکی شدید پوست می‌شوند.

اما این مواد ممکن است SPF خیلی بالایی برای محافظت از پوست در برابر تابش شدید را نداشته باشند پس بهتر است با بررسی همگی جوانب مصرف شوند.

1. چای سبز محافظ پوست

چای سبز از پوست شما در برابر مواد شیمیایی _ اشعه ماوراء بنفش UVB محافظت کرده و خطر ابتلا به سرطان پوست و التهابات پوستی را کاهش می دهد.چای سبز حاوی تعداد فراوانی پلی فنول (یک نوع آنتی اکسیدان که از نفوذ UVB جلوگیری کرده و رادیکال های آزاد را اشباع می کند) می باشد.

اگر چه نتایج آزمایشات برای توانایی خاصیت ضدآفتابی چای سبز به نظر مثبت بوده اما باز هم تحققات و آزمایشات بیشتری باید انجام شود.ضمنا شما میتوانید تعدادی از ضد آفتاب های تماما طبیعی را که حاوی چای سبز هستند امتحان نمایید.

2. شیر خشت (ترنجبین)

علاوه بر درمان یبوست به عنوان محافظت در برابر اشعه های مضر خورشید نیز شناخته شده است.بر اساس تحقیقات محققین بلغاری این گیاه دارای ۵ نوع محافظ شیمیایی گیاهی می باشد.در مورد افراد بالغ ۲۰ تا ۳۰ گرم ازشیر خشت را روزانه مصرف کنید اما به علت خاصیت ضد یبوست آن از مصرف بی رویه آن پرهیز نمایید.

3. شاه بلوط هندی

قابلیت محافظت در برابر تشعشعات خورشید را دارد.این گیاه حاوی اسکولین می باشد که پرتوهای ماوراءبنفش خورشید را جذب کرده و عنصری فعال در بسیاری از ضدآفتاب هاست.همه ضدآفتاب ها شامل شاه بلوط هندی هستند.

4. مغز فندق ضد التهابات پوستی

علاوه بر یک داروی ضدالتهاب برای تقویت پوست هم مورد استفاده قرار می گیرد.زیرا دارای مقادیر فراوانی از تنین ها می باشد که خاصیت منقبض کردن را دارند و در برابر عفونت محافظت و پیشگیری می کنند.

به نظر می رسد که ماده مناسبی برای درمان آفتاب سوختگی هم باشد.تحقیقات نشان می دهدکه لوسیون فندق در کاهش التهابات پوستی که بر اثر تابش اشعه ماوراءبنفش بوجود آمده بسیار موثر بوده است.

روغن های ضد آفتاب

5. روغن بادام شیرین

درخت بادام که از تیره گل شرخیان است و با نام علمى (Amigdalus commanis) معروف است دارای دو گونه بادام شیرین و بادام تلخ می‌باشد.برای مصرف هر دو نوع از روغن‌های بادام شیرین و تلخ نیازمند انجام تست حساسیت هستید.

مقداری از روغن را ۲ تا ۳ مرتبه روی پوست ناحیه بازو تست کنید.بعد از چند ساعت پوست ناحیه را چک کنید.در صورتیکه حساسیت، التهاب و یا قرمزی در ناحیه تست مشاهده نشد می‌توانید مصرف آنها را روی سایر نواحی پوستی ادامه دهید.

6. روغن بادام تلخ جلوگیری از آفتاب سوختگی

تا حد زیادی از آفتاب سوختگی و التهاب پوست جلوگیری میکند و همچنین از سوز سرما روی پوست و سرمازدگی جلوگیری می کند!

صبح زود پیش از خروج از خانه 2 تا 3قطره از آن روی سطح پوست ریخته و ماساژ دهید.این ماده در پوست بعنوان ماده مغذی پوست، امولیان و در کرم های ضد چروک نیز کاربرد دارد.از ترکیبات دیگر می‌توان تانن، آسپاراژین، کازئین، پپتن Peptones را نام برد.

7. روغن نارگیل یک کرم ضد آفتاب طبیعی

درخت نارگیل که از تیره درخت خرما است و در زبان انگلیسی آن را cocoanut palm می‌گویند.غیر از کاربرد در روغن های ضد آفتاب این روغن در صنایع خوراکی، شیرینی و شکلات سازی، به عنوان روغن سر و در دیگر فراورده های آرایشی نیز کاربرد دارد.

هم چنین در صنایع داروسازی در تهیه صابون و پمادهای دارویی نیز کاربرد دارد. مالیدن روغن نارگیل روی سطح پوست و مو نتیجه بسیار مطلوبی به دنبال دارد.استفاده از روغن نارگیل روی سطح پوست باعث مقاومت پوست شما در برابر پرتوهای مضر آفتاب می‌شود.

آیا می‌دانید روغن نارگیل حاوی SPF حدود ۵-۷ است؟ اگر چه شما نباید از آن برای مدت طولانی در زیر نور خورشید استفاده کنید، ولی برای پیاده روی کوتاه مدت یا بیرون رفتن، بسیار مناسب است.

8. روغن زیتون شفاف کننده پوست

درخت زیتون (که در نواحی رودبار زه دار نامیده می شود ) که از تیره زیتون است و به زبان انگلیسی Olivetree نامیده می‌شود.روغن زیتون، مایعی است به رنگ زرد روشن مایل به سبز تا زرد طلایی و حالت زلال و شفاف و چسبنده دارد.اگر نوع مرغوب آن باشد در مدت طولانی رسوبی باقی نمی‌گذارد.

استفاده از روغن زیتون چه به صورت موضعی و مالیدن روی سطح پوست و چه به صورت خوراکی باعث شفافیت و درخشندگی پوست و موهایتان می‌شود.ماساژ پوست صورت و بدن با روغن زیتون بسیار لذت بخش است.

همچنین برای لطافت پوست پا می‌توانید ترکیب سنگ نمک و روغن زیتون و آب گرم را برای پاهایتان امتحان کنید.چند دقیقه پا را در محلول قرار داده و سپس بیرون آورده و خشک کنید.در کنار همه اینها استفاده از روغن زیتون در معرض آفتاب بسیار مفید است و خواص ضد آفتابی فوق العاده ای به همراه دارد و بهتر از آن خاصیت ضد التهابی روغن زیتون می‌باشد.

اگر به هر صورت پوستتان آفتاب سوخته شد مالیدن روغن زیتون روی ناحیه سوخته کمک شایانی به ترمیم بافت پوستی خواهد کرد.

9. روغن کنجد محافظ پوست از نور خورشید

کنجد گیاهی است یکساله از تیره کنجدیان و در زبان انگلیسی آنرا sesame نامند.کاربردهای داخلی مصارف تغذیه ای، اثرات ملینی، جایگزین روغن زیتون.سزامولین که در بخش غیر صابونی شدن روغن وجود دارد.

اثرات حشره کشی دارد و می‌تواند اثر حشره کشی را افزایش دهد.در داروسازی به عنوان حلال مواد تزریقی نیز کاربرد دارد.نوع خالص روغن کنجد در تهیه فرآورده های آرایشی و بهداشتی کاربرد فراوان دارد.طبیعی ترین راه برای محافظت پوست از نور خورشید استفاده از مخلوطی از روغن های کنجد، زیتون و بادام و نارگیل است.

این روغن در فرآورده های زیبایی نیز زیاد کاربرد دارد.به عنوان ضد التهاب و ضد درد پوستی نیز می‌تواند جایگزین روغن زیتون گردد.جذب نور فرابنفش توسط کنجد بیشترین حد را نسبت به روغن‌های دیگر دارد.

10. روغن بادام زمینی

روغن بادام زمینی از بادام( پسته) زمینی بدست می‌آید.اما گیاهی است یکساله از تیره پروانه واران که در زبان انگلیسی Peanut یا Ground nut نام دارد. ویژه ترین کاربرد آن در تغذیه است.

در مخلوطی از سولفات نیکوتین اسید اولئیک، محلول آمونیاک و آب باران نوعی امولسیون جهت دفع حشرات، شته و غیره در کشاورزی بکار می رود و به عنوان حلال در برخی از فرآورده های تزریقی.

در تهیه کرم ها و مواد آرایشی، در داروخانه در تهیه روغن کامفر به عنوان نرم کننده پوست کودکان و در ترکیب با روغن زیتون دارد. کاربرد داخلی ویژه ترین کاربرد آن در تغذیه است.

در مخلوطی از سولفات نیکوتین اسید اولئیک، محلول آمونیاک و آب باران نوعی اموسیون جهت حشرات، شته و غیره در کشاورزی به کار می‌رود و به عنوان حلال در برخی از فرآورده های تزریقی.کاربرد پوستی در تهیه کرم ها و مواد آرایشی، در داروخانه در تهیه روغن کامفر به عنوان نرم کننده پوست کودکان و در ترکیب با روغن زیتون و کنجد به عنوان محافظ پرتو خورشید.

11. روغن آلوورا

روغن آلوورا نیز در درمان آفتاب سوختگی بسیار موثر می باشد.در صورت آفتاب سوختگی هر روز ۳ الی ۴ بار از این روغن استفاده نمایید.البته مادر تمام داروهای گیاهی نرم کننده پوست آلوورا (aloevera) می باشد.بر اساس آزمایشات انجام شده نشان داده که درمان آفتاب سوختگی با روغن آلوورا 1 هفته سریعتر به نتیجه رسیده است.

پاک کردن ضد آفتاب از پوست

آفرین به شما! پس امروز از ضد آفتابتان استفاده کردید. احتمالا توانستید از اشعه‌های آسیب‌رسان آفتاب و آفتاب‌سوختگی در امان بمانید.اما هنوز تمام نشده و کارهایی برای انجام دارید. باید با توجه به نحوه درست پاک کردن ضد آفتاب از پوست این کار را انجام‌دهید.

مراحل درست پاک کردن ضد آفتاب از پوست

استانداردهای شستشو و پاکسازی شما ممکن است برای خارج کردن تمام کرم ضد آفتاب و لوازم آرایشی که روی پوست زده اید و همچنین تمدید ضد آفتاب طی روز کافی نباشد!

با ۳ قدم به راحتی پوستتان را به طور کامل از ضد آفتاب پاک کنید:

1. برای پاک کردن ضد آفتاب از پوست با پاک کردن آرایشتان شروع کنید.

قبل از شروع شستشو و پاک‌سازی پوست ابتدا آرایشتان را پاک کنید تا هنگام شروع پاکسازی فیس براشتان نیاز به بریدن لایه عمیقی از مواد آرایشی برای رسیدن به پوست و پاک کردن ضد آفتاب از سطح آن نداشته باشد.

اگر تا به حال عادت به شستشوی دو مرحله‌ای پوستتان نداشته‌اید (پاک‌کردن آرایش به شکل مجزا و بعد شستشوی پوست صورت) بدانید که این شستشوی دو مرحله جزئی از رازهای زیبایی زنان کره ای با پوست های درخشان می‌باشد.

با استفاده از یک آرایش پاک کن روغنی شروع به پاک کردن کرم پودر و برنزه کننده و رژ گونه‌های ۲۴ ساعته با ماندگاری بالایتان کنید.

صورت را به کمک پد و آرایش پاک کن ماساژ دهید.سپس با استفاده از حوله ای نرم، لطیف و نم‌ دار اضافات مواد آرایشی را از سطح پوست بردارید.برای پاک کردن ریمل (ماسکارا) ضد آب پد آرایشی را بردارید.به پاک کننده آرایش چشم آغشته کنید. چند ثانیه روی پلک بسته قرار دهید و سپس به آرامی روی چشم بکشید.

با توجه به میزان آرایشتان ممکن است به چند پد برای پاک کردن آن نیاز داشته باشید که تا حد امکان هیچ گونه فشار مضاعفی به پوست و به خصوص اطراف چشم ها وارد نشود.

2. ژل شستشو و هد براش مناسبتان را پیدا کنید تا پاک کردن ضد آفتاب از پوست را انجام دهید.

حالا نوبت به شستشوی کامل پوست رسیده است.با فیس براش کیوت اسکین کار را ادامه دهید.هد براش متناسب نوع پوستتان را بیابید. با کمک این دستگاه و شستشو با آن هیچ گونه ضد آفتاب اضافه‌ای روی پوست شما باقی نخواهد‌ ماند.

شستشویی که با دست هرگز ممکن نیست (۶ برابر موثرتر از شستشوی دستی) با توجه به نوع پوستتان شوینده مناسب را نیز انتخاب کنید.با در دست داشتن فیس براش کیوت اسکین و شوینده مناسب پوستتان کار را شروع کنید.صورت و هد براش دستگاه فیس براشتان را کمی نم‌دار کنید.

چند قطره از شوینده روی براش دستگاه بریزید و شستشوی صورت را شروع کنید.شما فقط نیاز به ۶۰ ثانیه زمان دارید!۲۰ ثانیه برای پیشانی ۲۰ ثانیه برای بینی و چانه و ۱۰ ثانیه برای هر گونه‌ تان.

3. برای پاک کردن ضد آفتاب از پوست مراحل مراقبت از پوستتان را تکمیل کنید.

تبریک می‌گوییم! شما دیگر هیچ پوششی از ضد آفتاب روی پوستتان ندارید!بعد از شستشوی دو مرحله‌ای پوست شکی نیست که پوستتان نیاز به مرطوب شدن دارد.

استفاده از ضد آفتابی که داری مرطوب کننده هست نیاز به مرطوب شدن پوستتان برای کل روز را برطرف نمی کند.پس زیاد درگیر خشک کردن پوستتان بعد از شستشو نباشید.مرطوب کننده را روی پوست نم‌دار بمالید تا نهایت جذب و رطوبت رسانی به پوستتان انجام شود.

بیشتر بخوانید:

بهترین ضد آفتاب های کاربردی کدامند ؟

۱۳ موردی که باید موقع خرید کرم ضد آفتاب به آن توجه کنید



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits