دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ماسک لبو ، ماسک صورت پاییزی برای شادابی و جوانی پوست

ماسک لبو : فواید معجزه آسا ماسک چغندر برای سلامت و زیبایی پوست

ماسک لبو ، ماسک صورت پاییزی برای شادابی و جوانی پوست
4
زمان مطالعه: 11 دقیقه
استفاده از لبو در فرهنگ‌های مختلف رایج و متداول است. رنگ خوش‌رنگ لبو باعث صورتی رنگ شدن مو‌ها و پوست صورت‌تان می‌شود. استفاده از لبو منافذ باز پوست را بسته‌تر می‌کند و لکه‌های تیره روی آن به طرز قابل توجهی کم‌رنگ می‌کند تا رفته رفته کاملا محو شوند.

سلامت پوست صورت با ماسک لبو

  • یکی از خوراکی های خوشمزه که همه ما در پاییز و زمستان به سراغ آن می رویم لبو است.
  • رنگ ارغوانی لبو به دلیل وجود ترکیبى به نام بتاسیانین است که خاصیت ضدسرطانى داشته و از بروز سرطان‌ ها به‌خصوص سرطان روده جلوگیرى مى‌‌کند.
  • هم چنین فیبر زیاد موجود در آن، موجب کاهش سطح کلسترول خون و کاهش خطر بروز سکته‌های قلبی در بیماران قلبی است.
  • گفتنی است، لبو به دلیل داشتن آهن در کنار اسیدفولیک از بروز کم‌خونی جلوگیری می‌کند.
  • از دیگر ترکیبات لبو می توان به پروتئین، چربی، ویتامین‌های A، B١، B٢، B٣ و C، مواد قندی و املاح معدنی چون فسفر، کلسیم که همگی جزو مواد لازم برای حفظ سلامت بدن هستند، اشاره کرد.

اما آیا می دونستین مصرف خوراکی و موضعی این خوردنی خوشمزه برای زیبایی پوستتون هم خیلی موثره؟

بیایید نگاهی به مزایای زیبایی و خواص لبو و ماسک های گیاهی که میتوانیم با لبو درست کنیم بیندازیم.

1- درمان سیاهی دور چشم با آب لبو

  • سیاهی دور چشم یکی از مشکلات رایج است که بسیاری از افراد درگیر آن هستند.
  • استفاده منظم از آب لبو نه تنها سیاهی و پف دور چشم را کم می کند، بلکه آرامش بخش و ضد خستگی چشم هم هست.
  • مقداری آب لبو، شیر و عسل را مخلوط کنید، یک پنبه نوپی را به مدت 3 دقیقه داخل آن خیسانده و سپس چشمان خود را بسته و این محلول فوق العاده را به مدت 10 دقیقه روی چشمان خود کمپرس کنید و بعد آن چشم خود را با آب سرد بشویید.

2- روشن کردن تیرگی لب ها

  • یکی از سوالات رایج از مشاورین اویرو راه های روشن کردن رنگ لب هاست.
  • لبو به دلیل رنگ قرمز طبیعی خود باعث خوشرنگ تر شدن رنگ لب ها می شود به علاوه اگر از ترکیب لبو و شکر استفاده کنید سبب نرم تر شدن و اسکراب ملایم لب می شود.
  • یک ماسک عالی لبو برای لب را قبلا آموزش داده ایم.

3- درمان جوش و آکنه

  • لبو به دلیل خواص کنترل کنندگی چربی و ضد عفونی کنندگی درمان بسیار موثری برای جوش هاست.
  • به مقدار مساوی لبو و گوجه فرنگی را رنده کنید و به مدت 10 دقیقه روی پوست ماسک کنید. سپس با آب سرد و یک شوینده ملایم صورتتان را بشویید.

4-مرطوب کننده قوی

  • اگر پوست شما خشک است و به دنبال مرطوب کننده ای طبیعی و موثر هستید ماسک لبو را فراموش نکنید.
  • لبو اثر چربی روی پوست باقی نمی گذارد، علاوه بر آبرسانی موثر با خواص آنتی اکسیدانی خود مانع پیری زودرس پوست نیز می شود.
  • یک لبو را با دو قاشق کشک به خوبی آسیاب و مخلوط کنید، سپس کمی روغن بادام به آن اضافه کنید
  • این روغن را روی پوست صورت و بدن خود ماساژ دهید، بعد از 15 تا 20 دقیقه پوست خود را با آب سرد بشویید.

5-شاداب کننده پوست های خسته و کدر

  • یکی از خواص شگفت انگیز لبو شادابی و گلگون نمودن پوست است.
  • اگر خواهان پوستی همیشه سرزنده هستید هفته ای 2 تا 3 بار از این ماسک استفاده کنید تا متوجه تاثیرات آن بر زیبایی خود شوید.
  • یک حلقه لبو تازه را شسته و رنده کنید، سپس یک قاشق ماست تازه به آن اضافه کنید و سپس مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید.
  • ماسک را به مدت نیم ساعت روی پوست گذاشته و سپس مواد را با یک پنبه یا ابر آرایشی از پوست پاک کنید و صورت خود را با ملایمت با آب بشویید.

همچنین بخوانید:

مضرات لبو : ۱۲ مورد از عوارض جدی در مصرف لبو (چغندر)

طرز تهیه ی ترشی گل کلم و لبو با طعمی فوق العاده

مربای لبو : دستور تهیه مربای لبو با طعم بی نظیر

طرز تهیه ترشی لبو با انار + خواص ترشی لبو

طرز تهیه کیک لبو ویژه با دستور خاص و متفاوت

طرز تهیه سالاد لبو و سیب مناسب افراد رژیمی


30 خاصیت بی نظیر لبو برای سلامت بدن

1. پیشگیری از پوکی استخوان

بدن انسان نیاز به یک ماده معدنی به نام سیلیکا دارد تا بتواند بخوبی کلسیم را جذب کند. سیلیکا به وفور در لبو یافت میشود. مصرف روزانه کلسیم برای داشتن دندان ها و استخوان ها لازم است اما در بدن باید حتما سیلیکا هم وجود داشته باشد تا کلسیم بتواند براحتی جذب بشود.

2. درمان کم خونی

آهن در لبو فوق العاده زیاد است. کمبود آهن میتواند باعث ایجاد مشکلات و بیماری های بسیار زیادی همچون کم خونی بشود. مصرف لبو میتواند آهن مورد نیاز بدن را تامین کرده و از بسیاری از بیماری های پیشگیری کند.

3. درمان یبوست

لبو فیبر غذایی بسیار زیادی دارد. فیبر غذایی به کارکرد روان سیستم گوارشی کمک کرده و از مشکلاتی همچون یبوست جلوگیری میکند. همچنین گفته میشود لبو میتواند روده را پاکسازی کرده و بسیاری از مواد سمی را از بدن خارج کند.

4. کاهش سرعت رشد تومور های سرطانی

با توجه به نتایج حاصل از یک تحقیق علمی، بتاسیانین موجود در لبو میتواند سرعت رشد تومور های سرطانی مخصوصا در مریض هایی که سرطان پروستات و یا سرطان سینه دارند را حدود 12.5 درصد کاهش بدهد.

5. آرامش دهنده

برای اینکه اندام های بدن انسان سالم بوده همچنین بتوان سلامت روحی و روانی را حفظ کرد، باید به همه ی قسمت های بدن اکسیژن به میزان کافی برسد. سبزیجات بدلیل نیترات زیادی که دارند میتوانند در این امر تاثیر بسیاری داشته باشند. مصرف روزانه یک واحد آب لبو میتواند به کار کرد بهتر مغز کمک کرده و از بیماری هایی همچون زوال عقل جلوگیری کند.

6. مناسب برای افراد دیابتی

مصرف لبو در افراد دیابتی کاملا ایمن است چراکه این میوه شاخص گلوکز پایینی دارد و به این معنی میباشد که قند را به آرامی وارد جریان خون کرده و از افزایش ناگهانی سطح قند خون جلوگیری میکند.

7. مفید برای مادران باردار

فولات یکی دیگر از مواد معدنی موجود در لبو است. این ماده معدنی اهمیت بسیار زیادی برای مادران باردار دارد چراکه کمبود آن میتواند باعث ناقص بدنیا آمدن کودک بشود.

8. جلوگیری از افزایش کلسترول بد

لبو سرشار از فلاونوئید، بتاسیانین و فیبر غذایی است. بتاسیانین یک آنتی اکسیدان بسیار قوی بوده و از اکسیده شدن کلسترول بد و رسوب آن به درون رگ ها جلوگیری میکند. این فرایند از شما در برابر بسیاری از بیماری های قلبی عروقی محافظت میکند.

9. رفع خستگی

همانطور که در موارد قبلی اشاره کردیم، رسیدن میزان کافی اکسیژن به تمامی اندام های بدن باعث افزایش انرژی و بهبود خلق و خو میشود. نیترات موجود در گیاهان و بخصوص لبو به بزرگ تر شدن رگ ها کمک کرده و فرایند اکسیژن رسانی توسط خون را بهبود میدهد.

10. درمان فشار خون بالا

زمانی که نیترات مصرف میکنید، بدن آن را به نیتریت و نیتریک اکسید تبدیل میکند که در واقع نوعی گاز است. این دو ماده به بزرگ تر شدن و گسترش رگ های خونی کمک کرده و باعث کاهش فشار خون میشوند.

11. کمک به حفظ سلامت کبد

برای اینکه کبدی سلامت و کاملا فعال داشته باشید باید به بدن خون مقدار کافی آهن، انواع آنتی اکسیدان ها، بتائین و همچنین انواع ویتامین ها، بخصوص ویتامین های گروه ب را برسانید. همه ی این مواد در لبو وجود دارد و به همین علت این گیاه شگفت انگیز میتواند در سلامت کبد شما فوق العاده تاثیر گذار باشد.

12. افزایش انرژی

در یک تحقیق علمی مشخص شد افرادی که روزانه نیم لیتر آب لبو نوشیده بودند، توانسته اند حدود 16 درصد دیرتر خسته شده و فعالیت بیشتری داشته باشند. دلیل این امر هم وجود نیترات در لبو است چراکه این مواد جریان خون را تقویت کرده، نشانه‌ گذاری یاخته را بهبود داده و هورمون ها را تقویت میکند. همه این موارد نقش خاص خود را در افزایش انرژی بدن دارند.

13. مقابله با التهابات

لبو بدلیل داشتن فیبر غذایی، فولات و بتالین جزو برترین مواد غذایی ضد التهاب میباشد.

14. بهبود عملکرد های مغزی

لبو با اکسیژن رسانی به قشر اولیه حرکتی مغز به بهبود عملکرد مغزی و جلوگیری از زوال عقل کمک بسیاری میکند.

15. کاهش قند خون

فیبر غذایی فراوان در لبو میتواند از ازدیاد قند خون جلوگیری کند. طی یک تحقیق علمی مشخص شد که مصرف آب لبو میتواند از افزایش ناگهانی قند خون قبل و بعد از وعده های غذایی نیز پیشگیری کند.

16. تقویت کننده قوای جنسی

لبو از زمان رومیان باستان به عنوان یک داروی تقویت کننده قوای جنسی استفاده میشده است. این گیاه دارای بور است. بور یک ماده شیمیایی است که نقش مستقیمی در تولید هورمون های جنسی دارد. بتائین موجود در لبو ذهن را آرام کرده و تریپتوفان نیز باعث ایجاد خلق و خوی بهتر میشود. همه ی این عوامل میتواند به بهبود کیفیت روابط جنسی شما بیانجامد.

17. پیشگیری از آب مروارید

لبو مقدار بسیار زیادی کاتنوئید دارد. این مواد از تشکیل آب مروارید و بیماری دژنراسیون ماکولا پیشگیری میکند.

18. تقویت دندان ها

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، لبو دارای مقادیر زیادی کلسیم میباشد. سلامت دندان ها کاملا وابسته به این ماده معدنی است.

19. کمک به کاهش وزن

یکی از مهم ترین ویژگی های لبو داشتن قند طبیعی است که میتواند جایگزین قند مصنوعی در رژیم غذایی باشد. لبو همچنین فیبر غذایی زیادی دارد که همین امر هم عامل موثر دیگری در کاهش وزن است.

20. تقویت استخوان ها

لبو همانطور که در تقویت دندان ها موثر است، بدلیل داشتن کلسیم، در تقویت و حفظ سلامت استخوان های بدن نیز موثر است.

21. سرشار از آنتی اکسیدان (عامل اصلی مبارزه با سرطان)

پلی فنول ها و بتالین های موجود در لبو آنتی اکسیدان های بسیار قوی بشمار میروند. این آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد (علت اصلی ایجاد سرطان) مبارزه کرده و از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری میکند.

22. دارای خواص ضد پیری

ویتامین آ، کاروتنوئید ها و لوتئین های موجود در لبو با توجه به خواص آنتی اکسیدانی که دارند با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و از بروز چین و چروک و خطوط پوستی پیشگیری میکنند.

23. محافظت از پوست

مصرف لبو (یا آب لبو) از سرطان پوست جلوگیری کرده و همچنین بدلیل داشتن ویتامین آ میتواند سلامت غشای مخاطی را نیز حفظ کند.

24. افزایش استقامت در ورزشکاران

نوشیدن آب لبو سطوح نیترات پلاسمای خون را افزایش داده و باعث بهبود عملکرد ورزشی میشود.

25. کاهش ریسک ابتلا به زوال عقل

همانطور که گفته شد، لبو بدلیل داشتن نیترات نقش موثری در بهبود جریان خون دارد. افزایش جریان خون به مغز نیز باعث پیشگیری از بیماری هایی همچون زوال عقل میشود.

25. سرشار از پتاسیم

پتاسیم ماده معدنی است که کمبود آن در بدن باعث ایجاد مشکلات عصبی و نقص عملکرد ماهیچه ها میشود. لبو سرشار از این ماده معدنی بوده و با مصرف آن میتوانید از سلامت سیستم عصبی خود اطمینان حاصل کنید.

26. سرشار از مواد معدنی

لبو دارای مواد معدنی همچون آهن، کلسیم، منیزیم، منگنز، فسفر، سدیم، روی، مس و سلنیوم است.

27. سرشار از ویتامین سی

لبو حاوی مقادیر زیادی ویتامین سی میباشد. این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی بوده و علاوه بر کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن، تولید کلاژن در بدن را نیز افزایش میدهد. کلاژن مهم ترین عامل در حفظ سلامت و زیبایی پوست است.

28. پیشگیری از کوری در سالمندان

بتاکاروتن موجود در لبو میتواند از بسیاری از بیماری ها چشم مخصوصا دژنراسیون ماکولا پیشگیری کند. دژنراسیون ماکولا بیماری است که در سالمندان منجر به کوری میشود.

29. پیشگیر از سکته قلبی

پتاسیم موجود در لبو در کاهش خطر وقوع سکته قلبی بسیار موثر است چراکه با تسکین رگ ها خونی باعث کاهش فشار خون میشود.

30. تصفیه کننده خون

موادی که در لبو وجود دارد میتواند بخوبی خون را تسویه کند. این مسئله برای مادران باردار اهمیت بیشتری دارد چراکه اگر خون بخوبی تسویه نشود ممکن است انواع عفونت ها و بیماری ها از این طریق به جنین منتقل بشود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits