دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز درباره پارافین تراپی + روش انجام پارافین تراپی
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
پارافین تراپی روشی درمانی با استفاده از پارافین مخصوص آب شده برای رفع درد مفاصل است که در زمینه زیبایی پوست و ناخن هم استفاده می شود. در این مقاله روش انجام پارافین درمانی و فواید و عوارض آن را خواهید خواند. با ما همراه باشید.

همه چیز درباره پارافین تراپی و روش انجام آن

پارافین ماده ای مومی شکل، بی رنگ یا به رنگ سفید است که از هیدروکربن اشباع شده ساخته می شود. در پارافین تراپی از موم گرم شده ساخته شده از نفت برای رفع درد دست ها، پاها و درد مفاصل و ماهیچه ها استفاده می شود. این روش درمانی مزایایی هم برای نرمی پوست دارد.

شما می توانید پارافین درمانی یا پارافین تراپی را با دستگاه کوچک مخصوص طراحی شده برای این هدف در خانه انجام دهید یا از این روش درمانی در سالن های آرایشی یا مراکز اسپا با خدمات آب درمانی استفاده کنید.

پارافین درمانی می تواند بخشی از فیزیوتراپی و مشاغل درمانی مشابه باشد و ممکن است قبل از ورزش درمانی انجام شود. این روند درمانی می تواند برای توانبخشی پس از جراحت و صدمه در ورزش ها و دیگر ضربات فیزیکی به کار گرفته شود.

پارافین تراپی می تواند در ماساژ درمانی یا قسمتی از مانیکور، پدیکور یا فیشیال (پاکسازی، لایه برداری و آبرسانی عمقی و تغذیه ی پوست) هم استفاده شود.

فواید پارافین تراپی

اولین بار در سال 1950 پزشکان از پارافین برای تسکین و رفع آرتروز بیماران استفاده کردند. سه دهه بعد، در سال 1980 این روند به شکلی گسترده به عنوان روشی در زمینه زیبایی هم استفاده شد. شما می توانید پارافین تراپی را در لیست خدمات سالن هایی که در زمینه کار روی ناخن تخصص دارند و همچنین مراکز آب درمانی پیدا کنید؛ اگرچه این موم آب رسان مزایای بیشتری غیر از زیبایی پوست دارد.

فواید پارافین تراپی برای زیبایی

پارافین تراپی برای پوست اغلب به دست ها و پاها مالیده می شود. پارافین یک نرم کننده طبیعی است که به انعطاف پذیری و نرمی پوست کمک می کند. وقتی روی پوست مالیده می شود رطوبت را به پوست اضافه می کند و پس از تکمیل درمان سطح رطوبت پوست را بالا می برد.

همچنین به باز کردن منافذ و از بین بردن سلول های مرده پوست کمک می کند و در نتیجه شما طراوت و نرمی را در پوستتان احساس می کنید.

نرمی پوست با پارافین درمانی

پارافین درمانی مرتب در مراکز آب درمانی یا سالن های مانیکور استفاده می شود چرا که این محصول با ماده اصلی نفت خام هنگام پوشاندن سطح پوست، آن را مرطوب و نرم می کند. علاوه بر این، جریان خون را در پوست افزایش می دهد و منافذ را باز می کند و به این ترتیب امکانی فراهم می شود تا عوامل رطوبت رسان به لایه بیرونی پوست نفوذ کنند.

این عملکرد باعث می شود پارافین تراپی انتخابی خوب برای پوست خشک و رطوبت رسانی به روپوست یا کوتیکول باشد. تکنسین ها پس از خنک شدن پارافین با فرو بردن دست، پا یا هر عضو دیگر بدن در پارافین گرم یا مالیدن پارافین به صورت سطحی روی پوست آن را لایه برداری می کنند.

پارافین تراپی

فواید درمانی پارافین تراپی

رفع درد مفاصل با پارافین تراپی

پس از مالیدن پارافین روی بدن، موم عضو مورد نظر را با محدود کردن و نگه داشتن گرما در همان نقطه از بدن در بر می گیرد و به ریلکس کردن بافت اطراف کمک می کند.

این روند به خصوص برای درمان ضرب دیدگی مفاصل و تسکین درد آرتروز، فیبرومیالژیا، بورسیت یا التهاب کیسه زلالی، تاندونیتیس و درد ماهیچه ها مفید است. اگر چه ممکن است بعضی کلینیک ها یا مراکز آب درمانی تمام بدن را در پارافین درمانی با پارافین بپوشانند اما این روند درمانی معمولا برای اعضای بدن به صورت جداگانه استفاده می شود.

پارافین تراپی ممکن است برای کمک به برطرف شدن درد دست افرادی با بیماری های زیر کمک کند:

  • ورم مفاصل و استخوان ها
  • رماتیسم مفاصل
  • فیبرومیالژیا
  • دیگر مشکلات حرکتی مفاصل

پارافین درمانی مثل حرارت درمانی عمل می کند و می تواند به افزایش جریان خون، آرامش ماهیچه ها و کاهش درد مفاصل کمک کند. موم پارافین می تواند اسپاسم عضلانی و التهاب را علاوه بر رگ به رگ شدن درمان کند.

پارافین تراپی

عوارض جانبی پارافین تراپی

پارافین مخصوص پارافین تراپی در آزمایشگاه تست می شود تا امنیت و سلامت آن برای استفاده روی پوست بدن تایید شود. پارافین مورد استفاده باید کاملا طبیعی باشد و نقطه ذوب پایینی داشته باشد تا برای استفاده روی پوست با حرارتی مناسب باعث سوختگی یا تاول نشود.

اگر پوستی حساس دارید حرارت پارافین آب شده می تواند باعث خارش، تحریک یا ایجاد جوش روی پوست شود. استفاده از پارافین تراپی برای پوست های حساس ممکن است باعث به وجود آمدن برآمدگی های کوچک قرمز خارش آور و ناراحت کننده روی پوست شود.

اگر مشکلات زیر را دارید نباید از پارافین تراپی استفاده کنید:

  • جریان ضعیف خون
  • بی حسی دست و پاها
  • انواع دیابت ها
  • هر گونه جوش یا منفذ باز روی پوست

اگر به مواد شیمیایی حساسیت دارید ممکن است در پارافین تراپی دچار برآمدگی های جزئی یا عارضه های پوستی شوید. این موارد به این دلیل است که پارافین از محصولات نفت خام است. اگر پارافین تراپی را در خانه انجام می دهید نباید پارافین را خیلی حرارت دهید چون ممکن است آتش بگیرد. وقتی می خواهید از پارافین استفاده کنید دمای آن نباید بیشتر از 125 درجه فارنهایت (51.7 درجه سانتیگراد) باشد.

پارافین تراپی

پارافین تراپی چگونه انجام می شود؟

بعضی از سالن های آرایشی و مراکز اسپا ممکن است حمام پارافین را به عنوان بخشی از خدمات مانیکور و پدیکور ارائه دهند اما بیشتر مراکز، آن را به عنوان سرویسی جداگانه هم ارائه می دهند. هزینه پارافین تراپی در سالن ها و مراکز درمانی متناسب با هر قسمت بدن بسیار متفاوت است.

روش انجام پارافین درمانی در خانه

شما می توانید علاوه بر استفاده از این درمان در سالن های کار روی ناخن و مراکز درمانی اسپا این کار را در خانه هم انجام دهید. فقط باید مراحل را به شکلی صحیح دنبال کنید تا از این روش درمانی حداکثر بهره را ببرید.

برای انجام پارافین تراپی در خانه به موارد زیر نیاز دارید:

  1. حدود 2 کیلوگرم پارافین
  2. یک دیگ دو لایه
  3. پیمانه درجه دار برای اندازه گیری
  4. روغن معدنی
  5. یک ظرف پلاستیکی چرب شده
  6. روغن زیتون
  7. کیسه پلاستیکی زیپ دار یا زیپ کیپ
  8. دستکش فر
  9. تایمر
  10. پارچه
  11. مرطوب کننده

شما همچنین می توانید دستگاه قابل حمل مخصوص پارافین درمانی را برای انجام پارافین تراپی در خانه هم خریداری کنید. این دستگاه ها از تعداد وسایل و تجهیزاتی که برای پارافین درمانی در خانه نیاز دارید کم می کند. اگر از دستگاه پارافین تراپی استفاده می کنید دستورالعمل مخصوص خود دستگاه را دنبال کنید.

مرحله اول: آب کردن پارافین

آسان ترین روش برای آب کردن پارافین در خانه استفاده از یک دیگ دو لایه است. دست هایتان را بشویید و آنها را با یک حوله بدون پرز پاک کنید.

اگر لاک دارید قبل از پارافین درمانی باید از ناخن هایتان پاک شود.

  1. دو کیلو پارافین را در لایه بالایی دیگ دو لایه بریزید حالا تا بالای دیگ آب بریزید و آن را روی حرارتی ملایم بگذارید.
  2. یک فنجان روغن معدنی را به پارافین اضافه کنید.
  3. وقتی پارافین کاملا آب شد دیگ را از روی حرارت بردارید و با احتیاط پارافین را در ظرف پلاستیکی چرب شده بریزید.
  4. صبر کنید تا لایه ای نازک روی پارافین ببندد.
  5. حرارت پارافین را با یک دماسنج اندازه بگیرید. وقتی دمای پارافین به 125 درجه فارنهایت (51.7 درجه سانتیگراد) برسد برای استفاده آماده است.

مرحله دوم: استفاده از پارافین

  1. قبل از استفاده از پارافین، چند قطره روغن زیتون را روی عضو بدن مورد نظر ماساژ دهید.
  2. دست یا پا را کاملا در پارافین فرو ببرید و بگذارید چند ثانیه ای در آن بماند تا لایه ای دور پا یا دست شکل بگیرد.
  3. صبر کنید تا موم خشک شود. وقتی درخشندگی پارافین محو و مات شود یعنی خشک شده است. وقتی پارافین خشک شد دست یا پایتان را دوباره در پارافین بگذارید؛ این بار کمتر از دفعه قبل دست یا پا را در پارافین فرو ببرید. این کارباعث می شود پارافین زیر لایه قبلی نرود و از سوختن پوست هم جلوگیری می کند.
  4. این کار را تکرار کنید تا حداقل 10 لایه پارافین روی پا یا دستتان شکل بگیرد.

مرحله سوم: قرار دادن دست یا پا در کیسه

وقتی 10 لایه پارافین دور دست یا پایتان بست یک پلاستیک زیپ دار بزرگ روی آن قرار دهید بعد 15 تا 20 دقیقه باید دست یا پا را در یک دستکش فر یا حوله قرار دهید.

مرحله چهارم: پاک کردن پارافین

بعد از 15 تا 20 دقیقه دستتان را از دستکش یا حوله یا کیسه پلاستیک در بیاورید. حالا با یک پارچه نرم باقیمانده موم را از روی پوستتان پاک کنید بعد به پوست خود مرطوب کننده بزنید. وقتی کارتان تمام شد روی پارافین را برای استفاده بعدی بپوشانید.

پارافین تراپی

نتیجه گیری کلی

پارافین تراپی فواید فراوانی برای زیبایی دارد و علاوه بر این قابلیت کاهش درد افراد مبتلا به بیماری هایی مثل آرتروز و فیبرومیالژیا را هم دارد. می توانید این روند درمانی را در مراکز تخصص کار روی ناخن یا مراکز اسپا یا اگر تجهیزات لازم را داشته باشید حتی در خانه انجام دهید.

بیشتر بخوانید:

فواید و مضرات شمع انداختن موهای زائد بدن و صورت

اصلاح صورت با شمع



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits