دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جلوگیری از جوش زدن در تابستان
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
چرا در تابستان بیشتر جوش میزنیم؟! جوش یک زائده‌ی کوچک پوستی است. جوش‌ها، جراحت‌ها یا مشکلات پوستی کوچک ناشی از غدد چربی‌ای هستند که به وسیله‌ی میکروب‌ها آلوده و ملتهب شده و در مرحله‌ی بعد ترشحات سطح آنها را پر می‌کند.

درمان جوش های تابستانی

جلوگیری از جوش زدن در تابستان با روش‌های خانگی و مواد طبیعی

علت بروز جوش‌های گرمایی در تابستان

جوش‌های گرمایی فوران شدید پوست هستند که به سرعت بر روی پوست پخش می‌شوند. گرمای بدن علت اصلی پدیدار شدن این نوع جوش‌هاست. گرمای بدن تولید چربی بیشتر را تحریک کرده و سموم موجود در بدن شما را انباشته می‌کند و در نهایت باعث مسدود شدن منافذ و آسیب‌های پوستی می‌شود.

جوش‌های گرمایی علل دیگری نیز دارند، از جمله این موارد می‌توانیم به عفونت‌های باکتریایی، مسدود شدن غدد تعریق، رژیم غذایی ضعیف، سیستم ایمنی ضعیف، دیابت، الکل، بهداشت بد و لباس‌های تنگ اشاره کنیم.

جوش گرمایی به شکل یک برآمدگی کوچک ایجاد می‌شود و سپس به جوش تبدیل می‌شود. این جوش‌ها به خاطر چرک داخل‌شان سفید رنگ هستند.


جلوگیری از جوش زدن در تابستان

برای جلوگیری از بروز جوش‌های گرمایی روش‌های زیر را به کار بگیرید.

  1. روزی دوبار حمام کنید و از شستشوی منظم و تمیز بودن دست‌هایتان در طول روز نیز مطمئن شوید.
  2. به جوش‌ها دست نزنید یا آن‌ها را فشار ندهید.
  3. دو تا سه با در هفته پوست‌تان را لایه برداری کنید.
  4. آب زیاد بنوشید.
  5. روزی حداقل ۶ تا ۸ ساعت بخوابید.
  6. رژیم غذایی متعادل سرشار از سبزیجات، میوه‌ها، آجیل، غلات، حبوبات و دانه‌ها را دنبال کنید.
  7. در طول روز آبمیوه بخورید.
  8. لباس‌های تمیز، آزاد، راحت و نخی بپوشید.
  9. استرس را از خودتان دور کنید و یوگا و مدیتیشن انجام دهید.
  10. در موارد غیرضروری به صورت‌تان دست نزنید. از ایستادن به مدت طولانی در معرض نور خورشید دوری کنید.

ممکن است در این بین به چند سوال برخورد کنید:

۱. آیا جوش‌های گرمایی با جوش‌های رایج فرق دارند؟

بله، گرچه ممکن است برخی از محرک‌ها برای ایجاد آن‌ها مشترک باشد، اما این دو با هم متفاوتند. جوش‌های گرمایی وقتی رخ می‌دهد که هوا گرم و مرطوب است و منافذ و غدد تعریق مسدود شده‌اند. در حالی که جوش‌های رایج به خاطر نوسانات هورمونی، داروهای خاص، محصولات مراقبت از پوست و مو و استرس ایجاد می‌شوند.

۲. آیا جوش‌های گرمایی فقط در تابستان رخ می‌دهند؟

لزوما نه؛ آن‌ها می‌توانند در فصل‌های دیگر که دمای داخلی بدن شما افزایش می‌یابد، نیز اتفاق بیفتند.

درمان جوش‌های صورت در تابستان

در قسمت زیر به راه‌های درمان جوش صورت می‌پردازیم.

1- یخ

وسایل مورد نیاز:

  • ۴ الی ۵ قطعه یخ
  • پارچه نخی

درمان جوش های گرمایی با یخ

تکه‌های یخ را در داخل پارچه قرار دهید و گره بزنید. سپس تا زمانی که بی‌حس شدن و کرختی آن قسمت از پوست را احساس کنید آن را بر روی جوش‌ها فشار دهید. این کار را برای همه قسمت‌های که جوش‌دار است، تکرار کنید. می‌توانید تا زمانی که پوست بهبود یابد روزی چند بار از اعمال یخ بر روی آن استفاده کنید.

چرا این روش موثر است؟

یخ گرمای بدن را کاهش می‌دهد. علاوه بر این یخ می‌تواند تورم، قرمزی و درد ناشی از جوش‌های گرمایی را به حداقل برساند.

2- روغن زیتون فوق بکر

وسایل مورد نیاز:

  • یک قاشق غذا خوری روغن زیتون خالص
  • یک قاشق چای خوری پودر زرد چوبه

پودر زرد چوبه و روغن زیتون خالص را مخلوط کنید و به قسمت‌هایی از پوست صورت‌تان که جوش زده بمالید. اجازه بدهید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه این مخلوط روی صورت‌تان بماند و بعد صورت‌تان را با آب شسته و با یک حوله تمیز خشک کنید. دو تا سه بار در روز این مخلوط را بر روی صورتتان اعمال کنید.

چرا این روش موثر است؟

روغن زیتون سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین E است که هر دو این‌ها به تجدید پوست آسیب دیده شما کمک می‌کند. پودر زردچوبه نیز احساس خارش را کم کرده و ضد باکتری است.

3- آلوئه ورا

وسایل مورد نیاز:

  • دو قاشق غذا خوری ژل یا شیره آلوئه ورا
  • درمان جوش های گرمایی با آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا را روی قسمت‌های جوش زده بمالید و اجازه بدهید یک شب کامل روی پوستتان باقی بماند. صبح که از خواب بیدار شدید صورتتان را بشویید و با یک حوله تمیز خشک کنید. هر شب قبل از رفتن به رختخواب از آلوئه ورا برای بهبود پوست آسیب دیده استفاده کنید.

چرا این روش موثر است؟

آلوئه ورا باکتری‌هایی که موجب جوش می‌شوند را از بین برده و مانع از خشک شدن پوست و مسدود شدن حفره‌ها می‌شود. آلوئه ورا به لطف وجود لیگنین و پلی ساکارید می‌تواند تورم را کاهش داده و پوست شما را تسکین ‌دهد.

4- روغن کرچک

وسایل مورد نیاز:

  • یک قاشق غذاخوری روغن کرچک
  • یک قاشق چای‌خوری چوب صندل

روغن کرچک و چوب صندل را با هم ترکیب کرده و سپس این ترکیب را به مناطق آسیب دیده پوست بمالید. اجازه بدهید این ترکیب به مدت ۳۰ دقیقه بر روی پوست باقی بماند و بعد آن را با آب سرد بشویید و در نهایت صورت‌تان را با یک حوله تمیز خشک کنید.برای بهبود پوستی که دچار جوش‌های گرمایی شده این مخلوط را شما دو الی سه بار در هفته بر روی پوستتان اعمال کنید.

چرا این روش موثر است؟

روغن کرچک سلول‌های مرده پوست و چربی اضافی و کثیفی که موجب مسدود شدن و تشکیل جوش می‌شوند را حل می‌کند. روغن کرچک حاوی اسید ریکینولیک یک ماده ضدالتهابی است که با باکتری‌های مسبب آکنه مبارزه می‌کند و چوب صندل نیز موجب خنک شدن و تسکین پوست شما می‌شود.

5- خیار

مواد مورد نیاز:

خیار را با مخلوط کن به صورت یک خمیر درآورده و سپس این خمیر خنک را روی جوش‌های پوست‌تان قرار دهید. اجازه بدهید خمیر خیار به مدت نیم ساعت روی جوش‌ها باقی بماند و بعد صورت‌تان را آب سرد بشویید و با یک حوله تمیز خشک کنید. شما می‌توانید این خمیر را ۳ تا ۴ بار در هفته بر روی پوستتان اعمال کنید.

چرا این روش موثر است؟

خیار گرمای بدن را کاهش داده و تولید بیش از حد چربی را کنترل می‌کند. این میوه مفید ورم و قرمزی را نیز کاهش می‌دهد.

جلوگیری از جوش زدن قفسه سینه در تابستان

در قسمت زیر به بررسی ۵ روشی می‌پردازیم که به ما در جلوگیری از زدن جوش‌های آزاردهنده روی قفسه سینه در فصل تابستان کمک می‌کند.

1- برای پوست قفسه سینه خود برنامه مراقبتی داشته باشید

در این روش استفاده از مراقبت‌های روتین صورت برای قفسه سینه نیز توصیه می‌شود. به منظور مراقبت از پوست قفسه سینه از ژل شستشو، یک اسکراب و یک ماسک خاک رس استفاده کنید. ماسک خاک رس به تسکین پوست و خارج کردن ناخالصی‌ها کمک می‌کند.

2- از اسیدهای مراقبت کننده پوست استفاده کنید

به صورت یک برنامه، دو بار در هفته یک پد پاک کننده آغشته به اسید گلیکولیک یا سالیسیلیک و یک کرم یا سرم رتینول را بر روی پوست‌تان بمالید.

3- لباس‌های ورزشی جذب کننده عرق بپوشید

اگر در هنگام ورزش لباسی که پوشیده‌اید نتواند عرق بدن را جذب کند، عرق با اصطکاک بدن ترکیب شده و می‌تواند منجر به ظهور جوش‌های بعد از ورزش شود. لباسی بپوشید که عرق حاصل از ورزش را جذب کند و پس از تمرین نیز سریع آن را عوض کنید.

4- رژیم غذایی مناسبی را دنبال کنید

چیزهایی که می‌خورید تاثیر زیادی بر روی پوست و جوش‌های روی پوست دارد. غذاهایی مانند شیرینی، چیپس، بستنی و... که شاخص گلیسمیک بالایی دارند را با غذاهایی با شاخص گلوکز پایین مانند اسفناج، کلم بروکلی، مرغ ارگانیک، آووکادو، آجیل و ماهی قزل آلا جایگزین کنید.

جلوگیری از جوش زدن در تابستان با تغذیه مناسب

۵- به اندازه کافی بخوابید

خواب کافی یکی از عوامل مهمی است که از جوش زدن در تابستان جلوگیری می‌کند. خوابی کافی به خودتان هدیه بدهید و به طور طبیعی از پوستتان مراقبت کنید.

همچنین بخوانید:

جلوگیری از زدن جوش های ریز بعد از اصلاح صورت خانم ها

خواص معجزه آسای ماسک جوش شیرین برای پوست

چطور با درمان خانگی جای جوش را محو کنیم؟

چگونه جوش های صورت خود را از بین ببریم؟

چگونه جوش های سر سیاه (کومودون ) را از بین ببریم؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits