دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۰ روش حیرت انگیز برای مراقبت از پوست
0
زمان مطالعه: 12 دقیقه
مراقبت از پوست صورت همیشه برای خانم ها از زمان های بسیار قدیم در سراسر جهان مهم بوده و هست و همه افراد از محصولات مراقبت از پوست استفاده می کنند . تکنیک مراقبت از پوست به سن ، جنس ، تیپ پوستی فرد ، نژاد ، و یا روش زندگی ( کار در خارج از منزل یا خانه...

روش های مراقبت از پوست

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با روش های مراقبت پوست در برابر فشارها و راه های آرامش دادن به پوست را بیاموزید.

حتما همه ما شنیده ایم که زیبایی از درون آغاز می شود و این دلیل خوبی است برای اثبات این امر که: پوست شما بزرگ ترین عضو بدنتان است و مشکلات خارجی می توانند نشانه ای از ناآرامی های درونی باشند.

در حالی که بطری های سرم مخصوص پوست و ماسک های ورقه ای، یک مرحله مشخص از اقدامات مربوط به زیبایی پوست به حساب می آیند، اما این اقدامات به تنهایی برای مراقبت از پوست کافی نیستند. یک روش معمول مراقبت از پوست، آرام کردن بدن در مقابل مشکلاتی است که ممکن است بر اثر به هم خوردن تعادل هورمون ها ایجاد شود.

1. استرس و پوست

استرس باعث ایجاد یک نبرد در پوست شما می شود.

ترشح بیش از حد مجاز هورمون کورتیزول ممکن است در ارسال پیام های عصبی ایجاد اختلال کند و باعث بروز کهیر و تورم در خطوط ظریف پوستی می شود.

اگرچه بشر از دیرباز به رابطه میان استرس و پوست پی برده است، مطالعات رسمی تر و عمیق تر در این زمینه به دو دهه گذشته برمی گردد.

بله درست است، رژیم غذایی و مراقبت های پوستی ناکافی می تواند نگرانی های پوستی را برای شما ایجاد کند؛ اما این مهم است که همیشه استرس را به عنوان یک مجرم بالقوه درنظر داشته باشید.

بخصوص اگر با یک مشکل ناگهانی مانند بثورات پوستی طولانی مدت بر روی پوست خود مواجه شوید و علت بروز این مشکل را بعد از اینکه همه چیز را هم آزمایش کردید متوجه نشوید.

هشت راه اثبات شده وجود دارد که روان، فیزیک و هورمون هایی که به دلیل وجود استرس ترشح می شوند، می توانند پوست را تحت تأثیر قرار دهند؛ اما نکته مهم این است که به شما بگوییم چه کاری در این مورد می توانید انجام دهید.

روش های مراقبت از پوست

2. تابش خورشید روی پوست صورت

پیش از اینکه به دنبال علل داخلی بروید، یکی از فاکتورهای اصلی که می تواند فشار فیزیکی زیادی بر پوست وارد کند و باعث تضعیف آن بشود، اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید است.قرار گرفتن در برابر این اشعه سرطان زا می تواند برای پوست اثرات منفی زیادی داشته باشد.

اشعه ماوراء بنفش باعث فرستادن سیگنال به گلبول ها برای تسریع در بازسازی منطقه می شود. این هنگامی است که آفتاب سوختگی رخ می دهد؛ اما این پایان کار نیست:

تابش بیش از اندازه اشعه ماوراء بنفش به پوست می تواند منجر به ایجاد لکه های تیره، خال های گوشتی و حتی سرطان پوست شود.

بهترین راه برای مبارزه با اشعه UV خورشید، استفاده از کرم های ضد افتاب در صبح هر روز است. بندهایی مانند اوِن Aven و درمالوجیکا Dermalogica که به اشکال معمولی و فاقد چربی ارائه می شوند. نه تنها حمل این کرم ها راحت است، بلکه طرز استفاده آسانی هم دارند؛ پس استفاده روزانه از کرم های ضد آفتاب را فراموش نکنید.

همچنین ممکن است که مایل باشید با استفاده از روغن های طبیعی از پوست خود در برابر اشعه های مخرب نور آفتاب استفاده کنید. با توجه به مطالعات انجام شده، روغن های زیتون، نارگیل، نعناع، ریحان و علف لیمو، دارای بالاترین میزان SPF هستند.

با این حال این روغن های طبیعی نمی توانند جایگزین کرم های ضد آفتاب باشند و تنها در صورت در دسترس نبودن کرم های ضد آفتاب استفاده موقتی از این کرم ها به عنوان ضد آفتاب مجاز است.

با استفاده از کرم ها و روغن ها می توانید به جنگ اشعه های مخرب نور آفتاب برای از بین بردن پوست خود بروید. همچنین تحقیقات نشان می دهد که برخی مواد مغذی توانایی حفاظت از پوست شما در برابر آفتاب را دارند.

شاید بتوانید استفاده از پوست مرکبات در ترکیب بعضی از داروهای شیمیایی پیشگیری از سرطان را تشخیص دهید. بنابر این خوردن این میوه ها، مخصوصا پوست مرکبات، ممکن است از پوست شما در برابر نور آفتاب محافظت کند.

میوه ها (بخصوص میوه هایی مانند توت فرنگی و انار) مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و ویتامین ث دارند و همین عامل باعث بالا بردن توانایی سلول های پوستی در مقابله با خطرات رادیکال های آزاد ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه های مضر نور خورشید می شود.

برای مراقبت از پوست چه کنیم

3. التهابات و تحریکات بیش از حد پوست

کهیر، پسوریازیس، اگزما، درماتیت، روزاسه و ... از التهابات معمول پوستی به شمار می روند. اما مطالعات نشان می دهند که درواقع یکی از ویژگی های مغز انسان این است که می تواند بر روی پوست وی تأیرگذار باشد.

به عبارت دیگر استرس و تنش باعث می شود که توانایی برقراری تعادل برای پوست سخت تر شود. جای تعجب نیست که بعد از یک هفته بیخوابی یا پس از پشت سر گذاشتن یک بگو مگوی شدید، شکسته تر به نظر برسید.

التهابات پوستی همچنین می توانند منجر به بروز آکنه شوند؛ اما در نظر داشته باشید که گاهی بعضی از التهابات پوستی مانند روزاسه ممکن است شبیه آکنه به نظر برسند. مهم این است که پیش از شروع درمان از تفاوت ها اطلاع حاصل کنید و بدانید که مشکلات پوستی پدید آمده ناشی از فشارهای روانی است و یا اینکه ابتلا به آلرژی یا استفاده از محصولات نامرغوب زمینه ساز بروز مشکل شده است.

مبارزه با استرس و التهاب با حذف دلیل بروز مشکل شروع می شود. اگرچه ممکن است یافتن دقیق مسبب استرس مشکل یا غیر ممکن باشد، با راه هایی مانند غذا، ورزش یا درمان پزشکی به مهار آتش استرس پرداخت.

برای مراقبت از پوست صورت چه کنیم؟

4. افزایش چربی پوست و بروز آکنه

به احتمال زیاد همه ما حتما ظهور یک یا دو جوش سمج بر روی پوست خود دست به گریبان بودیه ایم و از احتمال ابتلای قریب الوقوع و ناگهانی به آن در یک آخر هفته وحشت کرده و دل شکسته شده ایم.

دانستن این نکته جای شگفتی نیست که علم ارتباط مستقیم بین وجود استرس و بروز آکنه را تأیید کرده است. این مطلب بخصوص در مورد زنان صحت دارد که استرس می تواند با اثر گذاشتن بر روی سیگنال های عصبی، باعث اختلال در هورمون ها و برهم خوردن تعادل غدد ترشح چربی پوست می شود.

اگرچه حذف کامل استرس و موارد استرس زا در زندگی امکان پذیر نیست، اما راه هایی برای مقابله با این مشکل وجود دارد. استفاده 5 تا 10 دقیقه ای از تکنیک های دستی رفع استرس و دیگر تکنیک های مدیریت استرس مانند ورزش به منظور افزایش توانایی بدن برای انطباق با شرایط می تواند مفید باشد.

خوشبختانه، اغلب آکنه به درمان موضعی نیز واکنش نشان می دهند.

جز سری در محبوب ترین محصولات ضد آکنه، یک بتا هیدروکسی شناخته شده است که به عنوان سالیسیلیک اسید شناخته می شود. این ماده شیمیایی محلول در منافذ به خوبی برای تمیز کردن و تمیز کردن، نفوذ می کند، اما این به این معنا نیست که از مجموعه ای از معایب خودش مستثنی نیست.

خوشبختانه آکنه تا حد زیادی به درمان های موضعی واکنش مثبت نشان می دهد. می توانید درمان های موضعی را شبانه در منطقه آسیب دیده استفاده کنید، بدون اینکه به پوست مناطق اطراف آن صدمه ای وارد شود.

از درمان های مؤثر و قطعی برای ازبین بردن آکنه می توان به Super Spot Remover Acne Treaement Gel contains با عصاره خیار اشاره کرد (که در درمان لک های پوستی نیز مرثر است). Murad Rapid Relief Acne Spot نیز برای درمان التهابات و قرمزی پوست بخصوص برای افرادی با پوست های تیره با رنگ دانه زیاد مفید است.

روش های مراقبت از پوست

5. ریزش مو و ناخن های پوسته پوسته شد

آیا برایتان اتفاق افتاده است که به صورت ناخودآگاه موهای خود را بکشید یا ناخن هایتان را بجوید ؟ این اتفاق واکنش بدن در مقابل ترشح هورمون کورتیزول برای رهایی از بار استرس است.

پیش از اینکه فرضیه نقش استرس در بروز این مشکلات را بپذیرید، ممکن است بخواهید با یک متخصص پوست در مورد سایر علل بالقوه این مشکل مشورت کنید. مثلا ممکن است پوسته پوته شدن یا مومی شکل شدن پوست را به اگزما نسبت دهید. یا دلیل ریزش مو و لایه لایه شدن ناخون هایتان را عوامل رژیمی و تغذیه ای بدانید.

درحال حاضر اجتناب از دوش گرفتن با آب خیلی داغ به منظور از آسیب رسیدن بیشتر به پوست سر و بدن شما توصیه می شود.

روش های مراقبت از پوست

6. بالا رفتن غیر طبیعی سطح کورتیزول

بالا رفتن غیر طبیعی سطح کورتیزول ممکن است باعث نازک تر شدن پوست شود. کورتیزول باعث شکسته شدن پروتئین های پوستی می شود که در نهایت منجر به نازک شدن بیش از حد پوست شده و موجب می گردد پوست به راحتی کبود و یا زخم شود.

اگرچه این علائم شباهت بسیاری به علائم سندروم کوشینگ دارد، اکنون به عنوان هایپر کورتیزولیسم شناخته می شود. این بیماری همرومونی ممکن است علائم دیگری مانند عدم تحمل گلوکز، ضعف عضلانی و ضعف سیستم ایمنی (که باعث افزایش شانس ابتلای فرد به عفونت می شود) را نیز به دنبال داشته باشد.

اگر فکر می کنید به سندروم کوشینگ مبتلا شده اید، از یک دکتر نوبت ویزیت بگیرید. در اغلب موارد برای حل مشکلات این چنینی، داروهایی برای مدیریت سطح کورتیزول تجویز می شود.

روش های مراقبت از پوست

7. تأخیر در روند طبیعی درمان زخم ها

اپیدرم در مواجهه با استرس شدید به سرعت ضعیف می شود و ریسک ابتلا به عفونت و عوامل بیماری زای محیطی در آن بیشتر می شود. در چنین شرایطی پوست توانایی طبیعی خود برای التیام زخم ها، جراحات و آکنه از دست می دهد.

برای بازسازی پوست خود در چنین مواقعی می توانید از محصولاتی برپایه گلیسیرین و اسید هیالورونیک استفاده کنید. اسید هیالورونیک معمولی 2%+B5 است که با توجه به سطح پایین سرم در آن، همان چیزی است که پوست شما به آن نیاز دارد، بی آنکه در آن مواد افزودنی زایدی که در اغلی محصولات یافت می شود، دیده شود.

محصول مناسب دیگر برای پوست COSRX Advanced Snail 96 Mucin Power essence است که برای استفاده همزمان با سایر سرم ها به اندازه کافی سبک است. فرمولاسیون و مواد تشکیل دهنده اصلی این محصول عبارت است از اسید هیالورونیک و ترشحات حلزون برای حفظ رطوبت طبیعی پوست که برای محو هرگونه زخم قابل مشاهده کاربرد دارد.

همان توصیه هایی که برای در امان ماندن از اشعه مضر آفتاب عنوان شد، در اینجا نیز کاربرد دارد؛ یعنی استفاده از مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان.

علاوه بر آن آبرسانی به پوست (از طریق آشامیدن آب)، استفاده از محصولاتی که در ترکیب آنها زینک و روغن کتان به کار رفته است نیز به علت مرطوب نگه داشتن پوست برای بهبود زخم مفید هستند.

برای مراقبت از پوست چه کنیم

8. خستگی چشم ها و پوست اطراف چشم

اگر شما نیز تا به حال مطلبی در باره حلقه سیاه دور چشم را تا به آخر مطالعه کرده باشید، حتما اطلاع دارید که بی خوابی تا چه اندازه ممکن است بر ظاهر شما تأثیرگذار باشد. استرس نیز چنین حالتی را ایجاد می کند.در حالت رهایی و استراحت، بدن انسان ادرنالین را در یک چرخه ثابت نگه می دارد. این اتفاق بخصوص در طول ساعت های ارزشمند استراحت شبانه بسیار برای بدنم ضروری است.

اگر شما در حال حاضر پیش از خواب به مدیتیشن و یوگا می پردازید، بالش خود را پیش از رفتن به رختخواب به اسانس روغن های معطر آغشته کنید. سعی کنید مانع از به گوش رسیدن صداهای مزاحم اطراف شوید و دو ساعت پیش از خواب، از تماشای صفحه نمایش تلفن همراه، رایانه، تلویزیون و ... اجتناب کنید.

برای اختلالات خواب مانند اینسومنیا و آپنه خواب، مصرف روغن شاهدانه (CBD oil) و ملاتونین می توانند درمان قابل اعتمادی باشند.

روش های مراقبت از پوست

9. خطوط ظریف و چین و چروک

بعضی از آدم ها قلبشان را در آستینشان پنهان می کنند و برخی دیگر در سراسر چهره شان. از چین میان ابروهایشان و فشاری که بر عضلات صورتشان وارد می کنند، به راحتی می توان فشارهای روانی وارد آمده بر آنان را مشاهده کرد. خطوط لبخند، چین های اطراف چشم، شیار بین دو ابرو و ... چنین افرادی این حرکات را همیشه در صورت خود تکرار می کنند.

پس چه کاری می توانید برای حل این مشکل انجام دهید؟ جواب یوگای صورت است.مسلماً یوگای صورت که روشی امن تر از بوتاکس است، نتیجه ای مشابه بوتاکس را به شما می دهد، به شرطی که هر روز این کار را تکرار کنید.

شما می توانید با ماساژ نواحی از صورت که هر روز به طور ناخود آگاه از عضلات آن ناحیه استفاده می کنید، مانند پیشانی، ابرو و خطوط خنده، با چین و چروک های در حال افزایش این مناطق مقابله کنید و پوست این نواحی را انعطاف پذیرتر نمایید.

علاوه بر آن می توانید برای کمک، و وارد آوردن فشار بیشتری بر پوست از جید سرد غلطکی استفاده کنید که می تواند منجر به فعال شدن سیستم لنفاوی، کاهش پف کردگی صورت و کمتر کردن آثار استرس و خستگی بر روی پوست شود.

راه های مراقبت از پوست بدن

10. توقف استرس در بدن

استرس در همه افراد نمود یکسانی ندارد؛ اما در نهایت هر کسی تا اندازه ای در زندگی خود استرس را تجربه می کند.به جایه مقایسه میزان استرس خود و دیگران، زمانی را برای مراقبت از خود اختصاص دهید.

اگرچه ما نمی توانیم همه راه های بی شمار و گاه غیر مترقبه وارد آمدن استرس به خود را کنترل کنیم؛ اما می توانیم انتخاب کنیم که چگونه به آن واکنش نشان دهیم. دانشتن اینکه استرس چگونه می تواند پوست شما را تحت تأثیر قرار دهد، می تواند باعث رهایی از آن شود؛ البته اگر شما اجازه دهید. این به آن معنی است که شما می توانید با مهار استرس، مشکلات پوستی مانند آکنه و چین و چروک را نیز مهار کنید، پس این کار را انجام دهید.

یاددآوری لزوم مراقبت از خودمان و پوستمان، یکی از راه های کوچکی است که اگرچه به آرامی، اما یقیناً نتیجه بخش است و می توان از آن به عنوان یک نقطه شروع خوب و یک مکانیزم دفاعی در برابر استرس استفاده کرد.


بیشتر بخوانید :

حلزون تراپی : خواص تایید شده حلزون تراپی روی پوست

بهترین زمان برای مرطوب کردن پوست



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits