دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۶ درمان خانگی برای خشکی و پوسته پوسته شدن پوست
4
زمان مطالعه: 5 دقیقه
مشکل خشکی پوست اجتناپ ناپذیر است و هستند افراد زیادی که دچار خشکی پوست هستند اما دلیل آن را نمی دانند. فصل تابستان رو به اتمام است و به فصل سرما نزدیک تر می شویم، خشکی پوست معمولاً در فصل سرما افزایش پیدا می کند.

درمان خانگی خشک شدن پوست

برخی افراد از اختلال شدید پوست به نام ایکتیوز ولگاریس (Ichthyosis vulgaris) رنج می برند این عارضه یک بیماری موروثی پوستی است که در آن سلول های مرده پوست به شکل فلس های خشک و ضخیم روی سطح پوست جمع می شوند. این یک وضعیت پوستی است که نه تنها باعث خشکی پوست می شود، بلکه باعث پوسته پوسته اکثر نقاط بدن می شود. اگر بلافاصله درمان نشود، ممکن است دردناک و ناراحت کننده باشد و حتی ممکن است منجر به عفونت شدید شود. روش های متعددی برای درمان خانگی این وضعیت وجود دارد. داروهای خانگی و طبیعی توصیه شده ما را امتحان کنید.

درمان خانگی خشکی پوست

درمان خشکی و پوسته شدن دست و صورت

1- پودر شیر، عسل و زرده تخم مرغ

دو قاشق چای خوری پودر شیر را با یک قاشق چای خوری عسل و یک زرده تخم مرغ ترکیب کنید. مخلوط را در ناحیه فلس مانند پوست به مدت10 تا 15 دقیقه یک روز در میان مصرف کنید. سپس به آرامی با آب سرد شستشو دهید.

2- آووکادو، موز و پاپایا

این میوه ها را با هم مخلوط کنید. مخلوط بدست آمده را بر روی پوست فلس مانند به مدت ده دقیقه قبل از استحمام بمالید. این کار را روزانه تکرار کنید.

3- روغن بادام

هر شب قبل از خواب روغن بادام را روی پوست خشک و پوسته پوسته شده بمالید.

4- آب

ناحیه فلس مانند پوست را در آب ولرم به مدت 10 دقیقه فرو کنید تا به طور طبیعی پوست را آبرسانی کنید.پوست موز را نیز می توانید به آب اضافه کنید.

5- روغن کرچک

روغن کرچک را به طور مرتب روی پوست بمالید.

6- روغن گلرنگ

ابتدا برای تست حساسیت و واکنش آلرژیک مقدار کمی از روغن گلرنگ استفاده کنید. اگر پوست به طور مثبت واکنش نشان داد، این کار را ادامه دهید. قبل از لباس پوشیدن، چند دقیقه صبر کنید تا پوست روغن را جذب کند.

7-شکر قهوه ای یا سفید

بدن را خیس کنید و پوست را با یک فنجان شکر خالص اسکراب کنید. به صورت حرکت دایره ای به مدت چند دقیقه روی پوست ماساژ دهید و سپس به طور کامل با آب شستشو دهید.

8- روغن زیتون و روغن ویتامین E

¼ روغن زیتون و روغن ویتامین E را با هم مخلوط کنید و روی صورت و گردن ماساژ دهید. برای قسمت های دیگر بدن، چهار بخش روغن زیتون را با یک بخش روغن ویتامین E ترکیب کنید. پس از حمام یا دوش، روی پوست بمالید.

9- آلوئه ورا

3/1 فنجان ژل آلوئه ورا را با 3/2 فنجان آب مقطر مخلوط کنید. مخلوط را در یک بطری تمیز بریزید و اجازه دهید در جای خنک باشد. قبل از استفاده، بطری را به خوبی تکان دهید. با استفاده یک پنبه توپی مقداری از مخلوط را روی ناحیه فلس مانند و پوسته پوسته شده بمالید.

10- لیمو

لیمو را به نصف برش دهید و روی پوست خشک بمالید

11- کره بادام زمینی

یک یا دو قاشق غذاخوری کره بادام زمینی را روی ناحیه فلس مانند پوست بمالید. 15 دقیقه صبر کنید. با یک حوله کاغذی پوست را پاک کنید و سپس با آب گرم بشویید.

12- سرکه سیب

¼ فنجان سرکه سیب را با ¾ فنجان آب مقطر رقیق کنید. خوب مخلوط کنید. با استفاده از یک پنبه توپی این محلول را روی نواحی پوسته پوسته شده و فلس مانند بمالید.

13- ژله پترولیوم(وازلین)

از ژله پترولیوم یا وازلین برای درمان پوسته پوسته شدن پوست استفاده کنید..

14- صابون مرطوب کننده

از صابون مرطوب کننده هنگام استحمام یا دوش استفاده کنید. بیشتر از صابون هایی استفاده کنید که ترکیباتی برپایه شیر داشته باشند.

15- گل کالاندولا( همیشه بهار)

پماد کالاندولا از گلبرگ گل همیشه بهار تولید می شود. از این گل به صورت خشک و یا پودر نیز استفاده می شود. کالاندولا فواید و مزیت های فراوانی برای پوست دارد. از جمله رطوبت دهی به پوست های خشک، ضد خارش و حساسیت، برای تسکین درد عضلات، حساسیت ها مورد استفاده قرار می گیرد و خارش بدن نوزادان را نیز از بین می برد.

می توانید در منزل روغن گیاهی از جمله روغن بادام و یک قاشق غذاخوری موم زنبور عسل را در یک ماهی تاوه بریزید و سپس ½ فنجان گلبرگ های خشک شده کالاندولا را اضافه کنید. عصاره گلبرگ ها را بگیرید و از صافی بگذرانید. مخلوط را در یک ظرف شیشه ای بریزید. مقدار زیادی از این عصاره را روی ناحیه پوسته پوسته شده بمالید. روزی چند بار بر روی پوست مالیده شود.

16-روغن کندر

چند قطره روغن کندر را به هر کرم یا لوسیون مورد دلخواهتان اضافه کنید و سپس روی پوست فلس مانند بمالید.

تهیه و ترجمه مجله اینترنتی دلگرم

سهیلا مقصودی


بیشتر بخوانید :

علت خشک شدن پوست بدن در دوران بارداری و درمان این عارضه

پوسته پوسته شدن اطراف ناخن نشانه چیست ؟

۱۷ درمان خانگی برای پوسته ریزی (پوسته پوسته شدن) پوست



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (4 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits