دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان سوختگی : ۱۰ روش خانگی برای درمان سوختگی پوست
4
زمان مطالعه: 6 دقیقه
سوختگی سطحی یا جزئی پوست، در واقع به سوختگی هایی گفته می شود که تنها لایه اولیه پوست تحت تاثیر آن قرمز و ملتهب می شود. این سوختگی ها معمولا در اثر مایعات داغ، بخار داغ، اشیاء داغ و همینطور قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید، ایجاد می شوند.

درمان خانگی سوختگی

هر ساله در ایالات متحده، بیش از 2.2 میلیون نفر دچار سوختگی می شوند، علاوه براین تقریبا 1 میلیون نفر به دنبال درمان اضطراری هستند و بین 3 تا 5 درصد از آسیب های وارده رنج می برند.

علل اصلی سوختگی پوست

پوست بزرگترین ارگان بدن است. بنابراین، هنگامی که سوختگی اتفاق می افتد، بسیاری از عملکردهای بدن در معرض خطر قرار می گیرند. متاسفانه شرایط خطرناکی وجود دارد که می تواند سلامتی پوست را در معرض خطر قرار دهد و بسیاری از آن ها در محدوده زندگی فرد رخ می دهد.
طبق گزارش مرکز سوختگی ای مدیسین، حدود 75٪ از همه سوختگی ها قابل پیشگیری است. دانستن علل اصلی سوختگی در منزل می تواند خطر ابتلا به آسیب را کاهش دهد. اکثر سوختگی ها در فضای خانه به علت اتوی داغ، فر و اجاق گاز، رادیاتور، چای و قهوه داغ و مایعات داغ، بخار غذاهای مایکروویو، گریل و کباب پز، آب داغ و آب در حال جوش بر روی اجاق رخ می دهد.

علائم سوختگی

علائم سوختگی بسته به شدت آن متفاوت است.

  1. سوختگی های درجه اول قرمز، دردناک و گاهی اوقات متورم است. ریختن آب جوش روی بدن، قرار گرفتن در معرض نور خورشید بیش از حد و حوادث جزئی باعث ایجاد این نوع سوختگی می شود.
  2. سوختگی درجه دوم سوختگی، همراه با تاول و بسیار دردناک است. این نوع سوختگی شامل آفتاب سوختگی شدید و سوختگی های سطحی بعد از تماس کوتاه با یک جسم داغ است.
  3. سوختگی درجه سوم بیشتر هشدار دهنده است. گاهی اوقات بیمار حتی صدمه نمی بیند زیرا پایانه های عصبی کاملا نابود شده اند. پوست ذغال مانند می شود و اغلب قهوه ای، سیاه و در بدترین حالت سفید یا کرم رنگ می شود. آتش سوزی، تماس با مواد شیمیایی و تماس طولانی مدت با سطوح داغ موجب این نوع سوختگی می شوند

در حالی که سوختگی های درجه اول و درجه دوم می تواند در خانه درمان شود، سوختگی درجه سوم نیازمند توجه فوری پزشکی است.

روش های خانگی درمان سوختگی

روش های خانگی درمان سوختگی

آیا شما تا بحال داستان های قدیمی زنان درباره قرار دادن کره روی سوختگی را شنیده اید؟ در حالی که شیر دارای ویژگی های تسکین دهنده است، کره و مارگارین در واقع گرما را در بافت ها حفظ می کنند و می توانند وضعیت را بدتر کنند. علاوه بر این، میزان چربی کره می تواند عفونت را تحریک کند. پس بهتر است هنگام سوختگی داروهای خانگی زیر را امتحان کنید.

1. بالا نگه داشتن ناحیه سوخته شده

برای تسکین سوزش ناشی از سوختگی قسمت هایی از بدن تان را که در معرض سوختگی بوده بالاتر از سطح قلب نگه دارید .این روش یک راه خوب برای جلوگیری از تورم نیز می باشد.

2. آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا تا 40٪ باعث سرعت بخشیدن بهبودی می شود و همچنین درد و سوزش ناشی از سوختگی را تسکین می دهد. پس از گذشت دو یا سه روز پس از حادثه سوختگی، یک برگ آلوئه ورا را باز کنید و مایع آن را مستقیما روی سوختگی بمالید. این کار را چهار تا شش بار در روز انجام دهید.

3. ویتامین C

مصرف غذاهای حاوی ویتامین C را افزایش دهید زیرا در بهبود سوختگی و زخم های دیگر موثر است بنابراین توصیه می شود میوه های مرکبات، سیب زمینی و کلم بروکلی در برنامه غذایی خود قرار دهید.

4. ویتامین های A و E

یقینا پس از سوختگی بدن شما آنتی اکسیدان های اضافی را مصرف می کند. بنابراین بدن تان را با میوه ها و سبزیجات سبز، غلات و آجیل حاوی ویتامین E بالا تامین کنید. همچنین می توانید از ویتامین E موضعی استفاده کنید تا از بروز اسکار و جای زخم جلوگیری کنید و سریع تر بهبودی یابید

5. روی(زینک)

جوانه گندم، گوشت مرغ، حبوبات، سبزیجات مانند اسفناج و قارچ، صدف ها، و محصولات لبنی کم چرب و آجیل و دانه ها مقدار قابل توجهی روی (زینک) برای بدن فراهم می کنند که می تواند باعث بهبودی سریعتر و بازسازی پوست شوند.

6. عسل

عسل یک داروی طبیعی شفابخش است و دارای خواص ضد عفونی کننده می باشد. مقداری عسل روی محل سوختگی خود بمالید و با باند روی آن را بپوشانید. افرادی که از عسل برای درمان سوختگی استفاده می کنند معمولا درد کمتر و اسکار و جای سوختگی کمتری خواهند داشت.

7. شیر

یک پارچه را در شیر فرو برید و به عنوان کمپرس آرام بخش روی سوختگی های جزئی قرار دهید. شیر کامل بهترین نتیجه را خواهد داشت زیرا حاوی مقدار زیادی چربی برای آرام کردن پوست و بهبود زخم است. پس از برداشتن پارچه از روی سوختگی حتما محل سوختگی را با آب سرد شستشو دهید.

8. آب و صابون

اگر محل سوختگی را تمیز نگه دارید، احتمال بهبودی سریع وجود دارد. 24 ساعت پس از حادثه سوختگی محل سوختگی را با آب و صابون بشویید. پس از آن، محل سوختگی را خشک کنید، تمیز کنید و با باند بپوشانید. پیشنهاد می شود از گاز ضخیم استفاده کنید.

9. پماد موضعی (Preparation H)

معمولا به مدت 7 تا 15 طول می کشد تا سوختگی بهبودی یابد. پماد(Preparation H)می تواند این مدت را به سه روز کاهش دهد، زیرا حاوی ترکیباتی است که باعث سرعت بهبودی می شود. مقدار کمی از آن را بر روی سوختگی قرار دهید و روزانه با باند تمیز آن محل را بپوشانید.

10. آب سرد

حتما فکر می کنید که چون سوختگی توسط چیزی بسیار داغ رخ داده است، معکوس آن یک راه خوب برای تسکین درد سوختگی است. با این حال، اگر از آب خیلی سرد برای درمان و تسکین سوختگی استفاده کنید، با این کار مرگ بسیاری از سلول های پوستی را به خطر می اندازید. بنابراین از آب خنک برای کاهش درد سوختگی استفاده کنید و به هیچ عنوان از یخ استفاده نکنید.


تهیه و ترجمه مجله اینترنتی دلگرم

سهیلا مقصودی

بیشتر بخوانید:

چطور سوزش سوختگی را کم کنیم؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits