دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با ۱۳ درمان خانگی برای عرق سوز شدن
5
زمان مطالعه: 6 دقیقه
عرق سوز شدن پوست بدن بر اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید به وجود نمی آید، بلکه زمانی ایجاد می شود که گرمای بیش از اندازه به بدن برسد و بدن با تولید بسیار زیاد عرق، واکنش نشان دهد. با درمان های خانگی عرق سوز شدن آشنا شوید.

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با درمان های خانگی عرق سوز شدن آشنایی کامل پیدا کنید

عرق سوزشدن نوعی اختلال پوستی است که به دلیل انسداد مجاری غدد عرق در اثر گرمای زیاد و یا عرق کردن بیش از حد در کودکان یا بزرگسالان به وجود می آید. بنابراین به نفع شماست که مجاری عرق بدنتان باز باشند. هنگامی که عرق زیر پوست به دام می افتد و راه خروج ندارد و تبخیر نمی شود، شرایطی را تجربه خواهید کرد که "عرق سوز " نامیده می شود. اگر چه عرق سوز شدن اغلب در نوزادان دیده می شود، علائم عرق سوزی نیز ممکن است در بزرگسالان دیده شود، به ویژه هنگامی که آب و هوا گرم و مرطوب باشد. خوشبختانه، با داروهای خانگی ، می توانید پوست را خنک کنید و از تعریق بیشتر جلوگیری کنید.

عرق سوز شدن چیست ؟

عرق سوز شدن (همچنین راش گرما یا میلیارا نیز نامیده می شود) بثوراتی است و زمانی رخ می دهد که مجاری عرق مسدود می شوند و تعریق زیر پوست به دام می افتد. این وضعیت به دلیل خارش یا سوزش شدید که برخی از بیماران آن را تجربه می کنند عرق سوز نامیده می شود. عرق سوز شدن معمولا خود به خود از بین می رود، اما در موارد جدی تر ممکن است به توجه بیشتری نیاز داشته باشد و درمان شود.

عرق سوز شدن در بزرگسالان معمولا در لایه های پوستی ظهور می کند یا هر جایی که لباس موجب اصطکاک و سایش و تحریک قرار گرفته باشد. در بدن نوزادان معمولا بر روی گردن، قفسه سینه، و شانه هایشان بثوراتی بروز می کند که بویژه در زیر بغل، آرنج و کشاله ران بیشتر دیده می شود.

علل و علائم عرق سوز شدن

مجاری عرق توسعه نیافته ، هوای گرمسیری، تمرینات شدید ورزشی، جنس خاص لباس ، داروها، گرمای بیش از حد، و کرم های سنگین یا پماد که مجاری عرق را می بندند و مانع عرق می شوند، هر یک در عرق سوز شدن موثرند. خفیف ترین نوع عرق سوز شدن و راش گرمایی، کریستالینا میلیاریا نامیده می شود، در این حالت جوش ها و تاول های کوچک سطحی و کوچک (که دمل و کورک نامیده می شود)به آسانی پدیدار می شوند. این جوش ها و تاول ها معمولا خارش ندارند و دردناک نیستند.

Miliaria rubra میلیاریا روبرا نوع دیگری از عرق سوز شدن است که به لایه بیرونی پوست آسیب می رساند . آب و هوای گرم و مرطوب و یا دوره ای استراحت در بستر رختخواب علل شایع عرق سوز شدن در بزرگسالان است. نوزادان ممکن است این شرایط را بین هفته های اول و سوم زندگی خود تجربه کنند. در این حالت تاول های قرمز، خارش توسعه می یابد.

Miliaria profunda میلیاریا پروفاندا که نوع کمتر رایج عرق سوز شدن و بثورات گرمایی است که با تکرار عرق سوز شدن بروز می کند . ضایعات گوشتی رنگ و کاهش تعریق، بعضی از نشانه هایی است که در این نوع بروز می کند.

راهکارهای خانگی درمان عرق سوز شدن

راهکارهای خانگی درمان عرق سوز شدن

هنگامی که بحث درمان عرق سوز شدن در میان می آید، هدف اصلی باید خنک و خشک نگه داشتن پوست باشد و اگر موفقیت آمیز باشد، علائم معمولا حداکثر 7 تا 10 روز طول می کشد. با این حال، داروهای خانگی برای درمان عرق سوز شدن موثرند سعی کنید امتحان کنید:

1. آلوئه ورا

با استفاده از ژل آلوئه ورا، می توانید التهاب ناشی عرق سوز شدن را تسکین دهید. ژل آلوئه ورا همچنین حاوی زینک یا روی است که به بازسازی بافت های بدن کمک می کند.

2. عسل

هنگام عرق سوز شدن عسل میل کنید. عسل پوست را آرام و خنک می کند. عسل فرآیند بهبودی را سرعت می بخشد و همچنین در جبران عناصر طبیعی از دست رفته در هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب و عرق سوز شدن موثر است.

3. هندوانه و آناناس

آب فراوان هندوانه و آناناس می تواند به خنک شدن بدن و کاهش عرق کمک کند و مایعات از دست رفته بدن را جبران کند.

4. خیار

اثر خیار در دنیا به عنوان داروی خانگی فوق العاده خنک کننده شناخته شده است. یا به صورت خوراکی مصرف کنید و یا به طور مستقیم روی پوست آسیب دیده قرار دهید.

5. چای نعنا

چای نعناع تازه بنوشید، زیرا در کاهش دمای بدن و خنک کردن بدن موثر است. یکی دیگر از دمنوش های گیاهی که همان اثر خنک کننده را دارد، دمنوش علف لیمو است.

6. کمپرس سرد

برای کاهش شدت تحریک پوست به آرامی کمپرس سرد بر روی قسمت های آسیب دیده بدن قرار دهید. این درمان خانگی، خشکی و قرمزی پوست را کاهش می دهد.

7. جوش شیرین یا نشاسته ذرت

جوش شیرین قدرت جذب بالایی دارد جوش‌شیرین عرق را جذب خود کرده و بوی آن را خنثی می‌کند. پس از استحمام در وان آب سرد یا گرفتن دوش سرد، مقداری جوش‌شیرین را روی پارچه یا دستمالی تمیز و نم‌دار بپاشید و زیر بغل خود بمالید. این مام خانگی برای یک روز کامل و بدون تعریق کافی است. نشاسته ذرت مانند یک ضدعرق طبیعی عمل کرده که به جذب رطوبت و برطرف کردن هر بوی ناخوشایندی کمک می‌کند. نشاسته ذرت را به مقدار مساوی با پودر جوش‌شیرین ترکیب کنید سپس این مخلوط را زیر بغل یا نواحی عرق سوز شده بمالید. پودر تالکوم بچه فاقد بو نیز اثر مشابه جوش شیرین دارد. این نوع پودر باعث می شوند کمتر عرق کنید و بوی بدنتان کاهش یابد

8. بلغور جو دوسر

با اضافه کردن یک مقدار کمی از بلغور جو دوسر پودر شده به وان حمام، عرق سوز شدن را می توانید درمان کنید. در وان حمام بدن خود را فرو برید تا التهاب پوست را کاهش دهید.

9. یخ

برای کاهش التهاب و تورم قطعات یخ را روی پوست قرمز و تحریک شده خود قرار دهید.

10. حوله تمیز

اجازه ندهید عرق روی پوستتان باقی بماند و خشک شود. برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوست، رطوبت و تعریق پوست را با یک حوله تمیز پاک کنید. هدف این است که پوست خشک باشد.

11. لباس سبک

لباسهایی را انتخاب کنید که سبک و گشاد هستند تا از تعریق و رطوبت پوست در طول آب و هوای گرم جلوگیری کنید.

12. تهویه مطبوع

اتاق هایی با تهویه مطبوع را به عنوان یک محیط مناسب برای کاهش عرق سوز شدن انتخاب کنید.

13. مرطوب کننده فاقد چربی

هنگام هیدارته کردن پوست، از مرطوب کننده های چرب اجتناب کنید زیرا می تواند مجاری عرق را ببندد و حرارت را زیر پوست به دام اندازد و پوست آسیب دیده شما را بدتر کند. هدف شما نباید استفاده از محصولاتی بهداشتی و آرایشی باشد که منافذ را مسدود می کنند.


تهیه و ترجمه مجله دلگرم

سهیلا مقصودی

بیشتر بخوانید:

چگونه پوست عرق سوز شده را درمان کنیم؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits