دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان های خانگی و موثر در درمان منافذ باز پوست

قطعی ترین درمان منافذ باز پوست با این ۱۵ راهکار خانگی

درمان های خانگی و موثر در درمان منافذ باز پوست
21
زمان مطالعه: 8 دقیقه
منافذ باز پوست، مشکل حاد و نگران کننده پزشکی نیست، اما ممکن است مشکلاتی برای پوست فرد ایجاد کند. با ما همراه باشید تا با روش های خانگی از بین بردن منافذ باز پوست آشنا شوید.

درمان خانگی منافذ باز پوست

هر چند وجود منافذ پوست برای بدن ضروری است و این منافذ باز وظیفه‌ی ایجاد چربی طبیعی پوست و آب رسانی را بر عهده دارند، اما بزرگ شدن منافذ باز پوست زیبایی و نشاط چهره را تحت الشعاع قرار می دهد. عوامل مختلفی از جمله محیط، سبک زندگی ، ژنتیک، استرس و افزایش سن در ایجاد ‌این منافذ نقش دارد ولی این مشکل در پوست‌های چرب شایع‌تر است. خوشبختانه، با درمان های خانگی می توانید ظاهر پوستتان را بهبود بخشید برای آشنایی با این روش های خانگی با مجله دلگرم همراه شوید.

منافذ باز پوست صورت

Pores در واقع منافذ باز روی پوست است، جایی که در آن فولیکول های مو یافت می شوند. در این منافذ، غدد عرق و غدد چربی نیز وجود دارد. هر فولیکول مو حاوی غدد سباسه است که سبب تولید روغن و چربی طبیعی پوست می‌شود. غدد سباسه یک ماده روغنی یا مومی به نام سبوم (چربی) تولید می‌کنند. چربی ترشح شده از این غدد یا سبوم (Sebum) نقش بسیار عمده‌ای در زیبایی و سلامت پوست دارد. ترشح کم آن باعث خشکی پوست و ترشح بیش از حد آن نیز می‌تواند عوارضی مانند جوش یاآکنه را ایجاد کند. همچنین فعالیت بیش از حد غدد سباسه می تواند منجر به مسدود شدن پوست و منافذ بزرگ پوستی شود. چربی بیش از حد همچنین می تواند پوست را ضخیم کند، که به نوبه خود سبب زمختی پوست می شود.

علل و نشانه های منافذ باز پوست

برخی از علل منافذ بزرگ می توانند کنترل شوند، در حالی که برخی دیگر از عوامل خارج از کنترل می باشند. علل رایج منافذ باز پوست، عبارتند از:

1. خورشید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند حجم منافذ پوست را افزایش دهد. اشعه های مضر خورشید نه تنها بر منافذ پوست شما تأثیر می گذارد، بلکه موجب ایجاد چین و چروک پوست می شود. هنگامی که پوست خاصیت کشسانی و ارتجاعی خود را از دست می دهد، دیواره های منافذ سست شده و از هم باز می شود.

2. آکنه و پوست چرب

آکنه باعث می شود منافذ باز پوست بزرگ تر شود، به ویژه هنگامی که چربی تولید شده توسط غدد سبابه پوست توسط فولیکول مو جذب شود. همان طور که این چربی منافذ پوست را پُر می کند، التهاب به وجود می آید و نتیجه آن جوش و بثورات پوستی است. وقتی که این وضعیت درمان نشود آکنه و جوش ها می تواند به طور دائمی باعث افزایش اندازه منافذ پوستی شود.

3. هورمون ها

تحقیقات ثابت کرده است که تغییرات هورمونی مرتبط با یائسگی و چرخه قاعدگی (به خصوص در طی تخمک گذاری) می تواند اندازه منافذ پوست صورت یک زن را افزایش دهد. براساس مجله تحقیقات پوست، هورمون هایی که در طی تخمک گذاری تولید می شوند، باعث افزایش تولید چربی و سبوم و باعث بزرگ شدن منافذ باز پوست می شوند. همچنین در هنگام بلوغ، اندازه منافذ پوست صورت مردان و زنان افزایش می یابد، به ویژه زمانی که غدد چربی پوست، چربی بیشتری را تولید و ترشح کنند.

4. سیگار کشیدن

از آنجایی که سیگار کشیدن باعث چروک شدن پوست می شود و توانایی پوست برای بهبود زخم ها را کاهش می دهد، این عادت غلط باعث بزرگ شدن منافذ باز پوست می شود، به ویژه اگر التهاب پوستی نیز وجود داشته باشد.

5. ژنتیک

در برخی افراد منافذ بزرگ پوست ژنتیکی است و آن را به ارث می برند.

علائم معمولی منافذ بزرگ پوست عبارتند از:

  • جوش های سرسیاه
  • پوست چرب
  • افتادگی پوست

درمان خانگی منافذ باز پوست

روش های خانگی درمان منافذ باز پوست

با کمک روش های خانگی درمان منافذ بزرگ پوست می توانید بدون نیاز به مراجعه به متخصص پوست، وضعیت پوستتان را بهبود بخشید. پیشنهادات ما عبارتند از:

1. پوشیدن کلاه

هنگامی که به بیرون می روید، یک کلاه لبه دار سر کنید تا از اشعه مضر خورشید در امان بمانید.

2. کرم ضد آفتاب

برای جلوگیری از منافذ بزرگ پوست، مهم است که پوست خود را هنگام خروج از منزل با کرم ضد آفتاب حداقل SPF 15 محافظت کنید.

3. پاپایا

پاپایا خرد شده را برای کاهش منافذ بزرگ پوست به طور مستقیم روی پوست بمالید. سپس برای شستشوی صورت از آب گرم استفاده کنید.

4. زرده تخم مرغ

شما می توانید زرده تخم مرغ را بزنید و روی پوستتان بمالید می توانید چند قطره آب لیمو اضافه کنید تا ظاهر پوست بهبود یابد و اندازه منافذ پوست را کاهش دهد.

5. آب وصابون

برای جلوگیری از منافع التهابی همراه با آکنه پوستتان را با آب و صابون شستشو دهید.

6. عسل

برای کاهش اندازه منافذ باز پوست و کاهش چربی پوست از عسل استفاده کنید. شما می توانید یک ماسک شفا دهنده را با اضافه کردن کمی آب لیمو و قند به مقدار کمی عسل آماده کنید. این مخلوط را روی صورتتان قرار دهید و ماساژ دهید. اجازه دهید چنددقیقه روی پوست بماند. سپس با آب ولرم صورتتان را شستشو دهید. برخی افراد ادعا می کنند که با اضافه کردن عسل به پودر شیر و با ماساژ آن روی پوست، منافذ بزرگ پوست را درمان کرده اند

7. گوجه فرنگی

برای استفاده از آب گوجه و پنبه استفاده کنید اجازه دهید 20 دقیقه روی صورت باقی بماند. این درمان خانگی می تواند به کاهش اندازه منافذ پوست کمک کند. برخی افراد آب گوجه را به پودر کالمیر اضافه می کنند تا پوست را تمیز کند. یک مزیت استفاده از آب گوجه فرنگی این است که تولید سبوم یا چربی طبیعی پوست را کاهش می دهد

8. جلوگیری از لایه برداری

اگر منافذ بازی بزرگی روی صورتتان دارید، لایه برداری و پوسته پوسته شدن آن توصیه نمی شود. این کار واقعا می تواند اندازه منافذ را افزایش دهد و همچنین باعث می شود که صورت شما خسته و خشک به نظر برسد

9. دستان خاموش

منافذ پوستتان را با دستان خود لمس نکنید، زیرا این کار می تواند باکتری ها را گسترش دهد و توسعه آکنه را گسترش دهد

10. نمک و باترمیلک

با کمک نمک طعام و و باتر میلک می توانید منافذ بزرگ پوست را درمان کنید. سپس آب گرم برای شستشوی پوست استفاده کنید. پیشنهاد می شود چندین بار در هفته تکرار شود تا پوستتان بهبود یابد

11. آب سرد

پس از استفاده از یک پاک کننده و مرطوب کننده بر روی پوست خود، با آب سرد صورتتان را بشویید، زیرا آب سرد می تواند منافذ باز پوست را کاهش دهد.

12. جوش شیرین

منافذ باز با جوش شیرین را درمان کنید، که باعث پاکسازی منافذ پوست آلوده می شود و همچنین سلول های مرده پوست را از بین می برد. ابتدا با یک صابون طبیعی ملایم صورتتان را بشویید. بعد، کمی جوش شیرین را به کف دست خود اضافه کنید و آب کافی برای ایجاد یک خمیر به آن اضافه کنید. به آرامی به صورت حرکات دایره ای خمیر را روی صورت خود اعمال کنید. ماساژ دهید و سپس از آب ولرم برای شستن صورتتان استفاده کنید. پس از چند روز استفاده از این روش شاهد کاهش قابل توجهی از منافذ بزرگ پوست خواهید بود

13. بلغور جو دوسر و باترمیلک

دو قاشق غذاخوری بلغور جو دو سر خشک را به یک چهارم فنجان باتر میلک اضافه کنید. با هم مخلوط کنید و بگذارید یک شب باقی بماند. عصاره آن را بگیرید، و سپس روی صورت بمالید. اجازه دهید به مدت 20 دقیقه روی صورت باقی بماند و سپس صورتتان را با آب سرد شستشو دهید. سپس روی پوست یک تکه یخ بگذارید و صورتتان را خشک کنید.

14. پاک کردن آرایش

قبل از رفتن به رختخواب، فراموش نکنید که آرایش خود را پاک کنید. لوازم آرایشی باقی مانده روی پوست اجازه نمی دهد پوستتان نفس بکشد. اگر آرایش سنگین روی پوست به مدت طولانی باقی بماند، ممکن است منافذ بزرگتر شوند

15. قطعات یخ

مالش یک قطعه یخ روی پوستتان می تواند به طور موقت باعث کاهش اندازه منافذ پوستی شود. این درمان خانگی برای منافذ بزرگ، برای نتایج فوری بسیار موثر است، علاوه بر این یخ می تواند تولید چربی پوست را کاهش دهد

بیشتر بخوانید:

درمان منافذ باز پوست

فواید ماسک عسل و دارچین برای مقابله با آکنه و بستن منافذ پوست



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (21 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits