دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موثرترین درمان های خانگی بیماری پوستی گال یا جرب
23
زمان مطالعه: 4 دقیقه
گال ناشی از نفوذ انگلی به نام سارکوپتس در پوست است. این بیماری به صورت ظهور دانه های قرمز کوچک به خصوص بین انگشتان، روی مچ ها و در بخش تناسلی خود را نشان می دهد. خارش هنگام شب بیشتر می شود.

درمان خانگی بیماری پوستی گال یا جرب (Scabies)

گال یا جرب (Scabies) یک بیماری پوستی انگلی است و با خارش پوست همراه است. عامل آن جاندار بسیار ریزی از شاخه بندپایان و از گروه مایت ها با نام علمی Sarcoptes scabiei است، مایت ها (mite) موجودات میکروسکوپی شبیه کنه اما بسیار کوچکترند. خارش پوست در این بیماری به دلیل تراوش‌های بدن انگل است. انگل تونل‌های متعددی در داخل پوست حفر می‌نماید و در آن‌ها زندگی و تخم‌گذاری می‌کند. انگل همه جای پوست را می‌تواند درگیر سازد ولی شایع‌ترین نواحی پشت و کف دست‌ها، فضاهای بین انگشتان، مچ، آرنج، زیر بغل، کشاله ران و نوک سینه هستند. خارش معمولاً شبها شدیدتر می شود.

بیماری پوستی گال یا جرب بسیار مسری است و با تماس مستقیم از طریق پوست به پوست منتقل می شود، تماس پوست با حوله، ملحفه و لباس های فرد مبتلا به این بیماری، منجر به بروز بیماری گال می شود. حتی در برخی دیده شده که به علت دست دادن با فرد آلوده، یه این بیماری واکنش نشان داده اند.

علائم بیماری پوستی گال یا جرب

خارش شدید که در طول شب بدتر می شود، یکی از شایع ترین علائم گال (جرب) است. این وضعیت همچنین می تواند سبب ایجاد تاول و جوش های قرمزپوستی شود. خارش پوست، واکنش بدن نسبت به مایت ها(انگل) و تراوش های آن هاست که یک واکنش آلرژیک می باشد. علائم معمولا از دو تا شش هفته پس از آلوده شدن ظاهر می شود. با این حال، اگر قبلا به این بیماری مبتلا شده باشید، علائم می توانند در عرض چند روز بروز کنند.
قسمت هایی از بدن که بیشتر تحت تاثیر بیماری پوستی گال یا جرب قرار دارند عبارتند از:

  1. اطراف مچ دست، آرنج و زیر بغل
  2. بین و اطراف انگشتان
  3. دور کمر
  4. ران
  5. نوک سینه ها
  6. اندام تناسلی و باسن

درمان های خانگی بیماری پوستی گال

از آنجایی که بیماری گال یا جرب بسیار مسری است، مهم است که برای جلوگیری از گسترش آن سریع اقدام کنید. در طول درمان، ممکن است به استفاده از داروهای خانگی تمایل داشته باشید. می توانید درمان های خانگی زیر را امتحان کنید:

1. آب داغ

افراد مبتلا به گال (جرب) ، حوله ، ملحفه و لباس هایشان آلوده می شود. بنابراین در اولین فرصت این اقلام را با آب داغ شستشو دهید. آب داغ انگل مایت و تخم هایشان را می کشد. برای اینکه به نتیجه مطلوبی برسید بهتر است پس از شستشو با آب داغ، لباس ها را اتو بکشید.

2. سیر

سه بار در روز برای کمک به بهبودی عفونت جرب یا گال، مکمل سیر مصرف کنید. همچنین می توانید سیر خام مصرف کنید. سیر حاوی آنتی بیوتیک است و با انگل ها مبارزه می کند.

3. ویتامین A

مصرف ویتامین A روزانه خود را افزایش دهید، زیرا برای بهبودی، و همچنین بازسازی بافت های جدید پوست مورد نیاز است.

4. پوست پیاز

پوست پیاز حاوی ترکیبات طبیعی (مانند کورستین) است که می تواند باعث التیام پوست شود. پوسته های 12 پیاز متوسط را در یک چهارم آب بریزید. محتویات را حدود 30 دقیقه بجوشانید. مخلوط را خنک کنید و سپس مایع را به پوست آسیب دیده اعمال کنید.

5. گردو

یک ماده شیمیایی در گردو به نام ژوگلون است که به طور مستقیم بر روی انگل های (مایت ها) عامل بیماری جرب تاثیر می گذارد. چندین گردو را به دو فنجان آب اضافه کنید. اجازه دهید بجوشد تا جایی که نیمی از آب تبخیر شود. به طور مستقیم آب باقی مانده را به پوست آسیب دیده تان بمالید.

6. ریواس

ترکیبات موجود در ریواس کاملا اثبات شده که بدن را از شر عفونت های انگلی رها می سازد.

7. بلغور جو دوسر

برای درمان خارش و بثورات ناشی از گال (جرب)، می توانید وان حمام را با آب گرم و بلغور جو دو سر پر کنید و در آن غوطه ور شوید.

8. آلوئه ورا

با استفاده از ژل آلوئه ورا و مالیدن آن به پوست، سوزش و خارش ناشی از گال (جرب) را می توانید درمان کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (23 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits