دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علایم بیماری روزاسه و راههای مقابله و درمان آن

آکنه روزاسه چیست؟ راههای پیشگیری و درمان آکنه روزاسه کدام است؟

علایم بیماری روزاسه و راههای مقابله و درمان آن
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
آکنه روزاسه (acne rosacea) (آکنه دوران بزرگسالی) عبارت است از التهاب و قرمزی مزمن پوست صورت (معمولاً گونه‌ها، بینی و پیشانی). در واقع این بیماری آکنه نیست. با دلگرم همراه باشید تا با آکنه روزاسه بیشتر آشنا شوید.

همه آنچه که باید در مورد آکنه روزاسه بدانید!

آکنه‌ روزاسه‌ (آکنه‌ دوران‌ بزرگسالی‌) عبارت‌ است‌ از التهاب‌ مزمن‌ پوست‌ صورت‌ (معمولاً گونه‌ها و بینی‌). این‌ بیماری‌ معمولاً بین‌ 50-30 سالگی‌ بروز می‌کند و در خانمها شایعتر از آقایان‌ است‌، اما در آقایان‌ شدیدتر است‌. درگیر شدن‌ گسترده‌ بینی‌، که‌ بیشتر در آقایان‌ دیده‌ می‌شود، به‌ رینوفیما معروف‌ است‌.روزاسه بیماری شایعی در جهان است که میلیونها نفر به آن مبتلا بوده و زندگی سختی را تجربه می کنند.این بیماری عمدتا پوست صورت را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث قرمزی در بینی، چانه،گونه ها و پیشانی می شود. با گذشت زمان این قرمزی ممکن است بدتر شود. ممکن است رگ های خونی قابل مشاهده باشند.

در برخی موارد بیماری پوستی روزاسه در قفسه سینه، پشت و گردن بروز می کند. در مواردی نیز روزاسه ممکن است چشم ها را تحت تاثیر قرار بدهد و باعث تحریک پذیری، قرمز و آبکی به نظر رسیدن آنها شود. روزاسه در برخی از افراد باعث بروز جوش ها و برآمدگی های پر از چرک می شود. این اختلال ممکن است باعث شود که دماغ به شکلی ورم کرده به نظر برسد.رزاسه بیشتر موارد به سختی درمان می شود. با این حال، خوشبختانه روش های زیادی برای تسکین عوارض و التهاب های ناشی از آن وجود دارد.

علایم‌ شایع‌ آکنه‌ روزاسه‌

  • پوست‌ روی‌ بینی‌ و گونه‌ها به‌ شکل‌ نازیبایی‌ قرمز و ضخیم‌ می‌شود.
  • رگهای‌ کوچکی‌ روی‌ سطح‌ پوست‌ قابل‌ مشاهده‌ هستند.
  • گاهی‌ جوشهای‌ کوچک‌ قرمز رنگ‌ و جوشهای‌ کوچک‌ چرکی‌ سفید رنگ‌ روی‌ پوست‌ صورت‌ ظاهر می‌شوند.
  • برافروختگی‌ و قرمزی‌ مداوم‌ روی‌ بینی‌، گونه‌ها و پیشانی‌
  • صورت‌ به‌ هنگام‌ لمس‌ دردناک‌ است‌.

علل‌ آکنه‌ روزاسه‌

علت‌ بروز این‌ بیمار، ناشناخته‌ است‌. اما به‌ تجربه‌ ثابت‌ شده‌ است‌ که‌ بیماری‌ در اثر استرس، نوشیدنی‌های‌ گرم‌، غذاهای‌ داغ‌ یا پر ادویه‌، و الکل تشدید می‌شود. گرما یا سرمای‌ شدید، یا نور آفتاب‌ نیز ممکن‌ است‌ باعث‌ تشدید آن‌ شوند.

عوامل‌ افزایش‌ دهندة‌ خطر

  • استفاده‌ بیش‌ از حد از کرم‌های‌ کورتیکواستروییدی‌ برای‌ درمان‌ سایر بیماریهای‌ پوستی‌
  • عصبی‌ بودن‌ و استرس
  • پوست‌ سفید
  • سوءمصرف‌ الکل

روش های درمانی روزاسه کدامند؟

از آنجا که رزاسه بیشتر صورت را درگیر می کند، تاثیر نامطلوبی روی اعتماد به نفس افراد می گذارد و بر اساس بررسی های انجام شده توسط محققان بین المللی از هر 10 نفر، 8 نفر از وجود بیماری خود اطلاعی ندارند. بسیاری رزاسه را ناشی از مسائل عصبی می دانند و تصور می کنند با بهبود وضعیت روحی شان قرمزی و جوش ها نیز از بین خواهند رفت.

نداشتن شناخت کافی از این بیماری باعث می شود عده کمی نسبت به درمان آن اقدام کرده، تا مدت های مدید نشانه های آن را تحمل کنند. همین امر نیز باعث پیشرفت بیماری می شود. در حالت کلی برای درمان و کنترل نشانه های رزاسه، متناسب با نوع و مرحله پیشرفت آ«، از درمان های زیادی مانند پمادهای موضعی – کرم های حاوی کورتون – داروهای خوراکی، آنتی بیوتیک ها – به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی – مانند تتراسایکلین، داکسی سایکلین و لیزرها استفاده می شود.

در بعضی موارد در مناطق جوش دار دمودکس دیده می شود. دمودکس نوعی انگل است که زیر میکروسکوپ قابل مشاهده بوده و باید تحت درمان مخصوص قرار گیرد. بعد از بهبودی جوش ها برای درمان حالت قرمزی و فلاشینگ، به خصوص در صورت وجود تلانژکتازی نیاز به لیزر وجود دارد. پزشک متخصص می تواند به کمک لیزر دو جداره عروق گشاد شده را به هم وصل کرده و اتساع عروق را رفع کند زیرا در شرایط استرس زا، گرمای هوا و عوامل دیگر این عروق متسع شده و تجمع خون در این عروق باعث افزایش قرمزی و فلاشینگ می شوند؛ بنابراین درمان نواحی مبتلا به تلانژکتازی باعث بهبود وضعیت پوست و رفع قرمزی آن می شود.

آکنه‌ روزاسه‌

برای درمان رینوفیما که در آن بینی به دلیل وجود ضایعات برجسته، بزرگ و حجیم شده، برداشتن ضایعات و پاکسازی ناحیه بینی انجام می شود. این برجستگی ها توسط لیزرهایی مانند CO2 تراشیده می شود تا نمای بینی صاف تر و کوچکتر شود. پیش از این، ضایعات را توسط کوتر صاف می کردند. با این حال، متاسفانه تاکنون درمان قطعی این مشکل پوستی پیدا نشده است و در نهایت درمان هر چه که باشد، استفاده از کرم های ضد آفتاب بسیار مهم است. این افراد باید از محصولات پاک کننده ملایم پوست و مرطوب کننده های فاقد عطر استفاده کنند.

اشاره کردید که مصرف مواد غذایی تند و داغ باعث تشدید رزاسه می شود؛ آیا مواد غذایی دیگری نیز وجود دارند که باعث بهبود علائم بیماری شوند؟

واقعیت این است که خود فرد بهتر از هر کس دیگری می تواند تاثیر مواد غذایی روی پوست خود را تشخیص دهد اما در متون علمی به مواد غذایی خاصی برای بهبود وضعیت رزاسه اشاره نشده است.

معمولا عوامل محیطی مانند بخار، آفتاب، آب سرد یا خیلی داغ و غذاهای تند باعث تشدید قرمزی و التهاب پوست می شوند که باید از آنها دوری کرد. در حالت کلی می توان گفت داشتن یک برنامه غذایی مناسب که به کاهش التهاب بدن کمک می کند، در کنترل و کاهش نشانه های رزاسه نیز موثر است. برای داشتن چنین رژیم غذایی مناسبی باید مصرف قهوه، قند، چربی های ترانس، محصولات لبنی پرچرب، مواد غذایی سرخ کردنی، غذاهای فراوری شده مانند سوسیس و کالباس و نوشیدنی های گازدار تا حد امکان محدود شود.

مصرف روغن های خوب مانند امگا 3 که در حالت کلی به بهبود وضعیت پوست و سلامت آن کمک می کند، توصیه می شود. مصرف میوه و سبزیجات تازه که باعث بروز حساسیت و واکنش های غذایی نمی شود و سرشار از ویتامین های E، A، C و آنتی اکسیدان ها هستند، برای کنترل نشانه های رزاسه موثر است. این ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها برای ترمیم و به طور کلی سلامت پوست مفیدند اما تاکنون هیچ ماده غذایی معجزه گری برای کنترل این بیماری التهابی ذکر نشده است.

پیشگیری از روزاسه چگونه است؟

در حالی که هیچ راهی برای پیشگیری از روزاسه وجود ندارد اما افراد مبتلا می توانند برای کاهش احتمال بروز علائم، عوامل آغازگر روزاسه را بشناسند و از آنها دوری کنند. برخی از عوامل آغازگر روزاسه عبارتند از:

  • قرار گرفتن در معرض باد و یا آفتاب
  • فشار های عاطفی
  • آب و هوای داغ و یا سرد
  • ورزش های سنگین
  • مصرف الکل
  • نوشیدنی های داغ


این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits