دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عوارض استفاده از مام و دئودورانت ها
9
زمان مطالعه: 7 دقیقه
عوارض استفاده از مام و دئودورانت ها در تابستان:پارابن یكی از مواد نگهدارنده‌ای كه در بعضی ضدعرق‌ها و دئودورانت‌ها وجود دارد. این ماده فعالیتی شبیه استروژن را در سلول‌های بدن ایجاد می‌كند

استفاده از مام و دئودورانت ها

مام و دئودورانت ها یکی از راههای خوشبو نگه داشتن خود در تابستان است. در اینرابطه با مجله دلگرم همراه باشید

پروفسور جورج هونیس می گوید یکی از اصلی ترین راههای خنک شدن بدن و کم شدن در جه حرارت تعریق است و به هیچ عنوان نباید جلوی آن گرفته شود.

با جلوگیری از تعریق در بدن درجه حرارت به اندازه 40 درجه هم خواهد رسید که عواقبی بدتر به دنبال خواهد داشت.

از آنجایی که تعریق به طور معمول بعد از انجام یک سری فعالیت ها و حالات روحی خاص همچون استرس - ترس - داشتن رابطه ی جنسی و انجام حرکات ورزشی ایجاد می شود بهتر است بدانید که با قرار گرفتن در شرایط مثبت می توانید سموم بدن را تا حدی خارج کنید و در عین حال با کاهش میزان استرس و ترس در خود تعریق را کاهش دهید.

وقتی زیر بغل با استفاده از صابون‌هایی با pH خنثی شسته می‌شود،‌ پوست، pH اسیدی خود که معادل 4.5 تا 6 است را از دست می‌دهد و pH آن به حالت خنثی درمی‌آید. باکتری‌ها هم که تمایل دارند در محیط با pH قلیایی یا خنثی فعالیت کنند، امکان رشد و کلونی بیشتر پیدا می‌کنند.

مام

آیا استفاده از ضدعرق‌ها و دئودورانت‌ها باعث سرطان سینه می‌شود؟

به گفته بعضی دانشمندان موادی خاص در ضدعرق‌ها و دئودورانت‌ها وجود دارد كه ممكن است ارتباطی بین آنها و سرطان سینه وجود داشته باشد چون این محصولات اغلب در مناطق نزدیك بالا‌تنه استفاده می‌شوند. اما در تحقیقاتی كه در مجله تخصصی انجمن بین‌المللی سرطان چاپ شده، آمده ‌است كه اینگونه محصولات حاوی مواد شیمیایی هستند كه می‌توانند جذب پوست شوند یا حتی از طریق جراحت‌های ناشی از تیغ وارد بدن شوند، اما تا به حال هیچ دلیل قاطعی مبنی بر ارتباط چنین محصولاتی با عوامل ایجاد‌كننده سرطان سینه یافت نشده‌ است. در سازمان FDA هم كه بر مواد‌غذایی، دارویی و آرایشی نظارت می‌كنند تا به حال تحقیقی نشان نداده ‌است كه مواد درون ضدعرق‌های زیر‌بغل عامل ایجاد سرطان هستند.

ماده‌ای كه نباید در ضدعرق یا دئودورانت باشد

پارابن(Parabens) یكی از مواد نگهدارنده‌ای است كه در بعضی ضدعرق‌ها و دئودورانت‌ها وجود دارد. این ماده فعالیتی شبیه استروژن را در سلول‌های بدن ایجاد می‌كند، اما سازمان FDA اعلام كرده ‌است كه باید از مصرف محصولات حاوی پارابن پرهیز كرد و توصیه می‌كند هنگام خرید دئودورانت و ضدعرق‌ها روی برچسب آن را بخوانید تا از وجود نداشتن پارابن در آن مطمئن شوید. بعضی دانشمندان اعتقاد دارند پارابن می‌تواند در سینه تومورهای سرطانی ایجاد كند.

چه موقع مام ضرر دارد؟

اگر دچار مشکلات کلیوی هستید،از مام استفاده نکنید .چون معمولا در ترکیبات مام آلومینیوم‌ وجود دارد وتجمع این ترکیب‌ در بدن شما را دچار مشکل می نماید.

اگر درناحیه زیر بغل دچار زخم ویا بریدگی هستید بهتر است از مام استفاده نکنید

اگر میزان تعریق روزانه شما کم بوده ویا این که عرقتان بد بو نیست بهتر است به جای مصرف مام از دئودورانت‌ها و خوشبو‌کننده‌ها استفاده نمایید.

چنان چه میزان تعریق بالایی دارید ویا عرقتان بوی بدی دارد به جای استفاده از مام با تزریق بوتاکس وسایر روش های پیشنهادی توسط متخصص پوست مشکلتان را حل نمایید

هرگز پس از اپیلاسیون از مام استفاده نکنید.

مام ها مواقعی بی ضرر هستن که استفاده از آنها معمول و بیرویه نباشد

مام زدن

مام ها شامل چه ترکیباتی هستند؟

ترکیب ها و فرمولاسیون این محصول ها عمدتا شامل املاح آلومینیوم یا زیرکونیوم است که با غلظت های مختلف در کارخانه های مختلف تولید می شوند و نیز جهت از بین بردن میکروب ها آنتی بیوتیک های مختلفی به آنها اضافه می شوند و هر کدام دارای ترکیبات نگهدارنده ای هستند که از میکروبی شدن یا قارچی شدن یا فساد آنها در کوتاه مدت یا مدت تعیین شده جلوگیری می کنند و نیز هر مارکی اسانس و رایحه ای برای خوشبو شدن مام ها به این محصول ها اضافه می کنند.

حساسیت‌هایی كه ممکن است مام ایجاد می‌كند

خارش، قرمزی پوست و حتی خشكی پوست نشانه حساسیت به دئودورانت‌ها، مام‌ها و اسپری‌های ضد‌عرق است. بهتر است چند ساعت پس از ماليدن مام روي پوست، محل مام را با آب و صابون بشوييد با اين روش مواد شيميايي مام از روي پوستتان پاك شده و فرصت پيدا نمي‌كنند وارد منافذ پوستي شما شده و ايجاد حساسيت پوستي ‌كنند. سپس مي‌توانيد لايه‌اي جديد از مام را روي پوست خود بماليد. انواعي از اين محصولات را تهيه كنيد كه حاوي مقدار كمي از مواد باكتري‌كش مثل آلومينيوم، روي و زيوكونيوم باشد.

آیا استفاده از مام برای كودكان مجاز است؟

كودكان و نوجوانان غیر‌بالغ بهتر است از محصولات ضدعرق استفاده نكنند چون آلومینیوم و زیركونیم موجود در این محصولات می‌تواند در فرایندهای‌های هورمونی آنها اختلال به‌وجود آورد و تماس غیرضروری با این مواد در سن رشد می‌تواند به سلامت آنها آسیب ‌برساند.

دئودورانت یا ضدعرق:

دئودورانت ها از محصول هایی هستند که فروش آنها در تابستان بیشتر می شود. دئودورانت ها ترکیباتی هستند که بر روی بدن جهت کاهش بوی بدن به کار می روند. دلیل این بوی بد سوارشدن باکتری ها بر روی تعریق بدن است. یک گروه از دئودرانت ها به نام «Antiperspirant» یا ضدعرق ها معروفند که از ایجاد بوی بد پیشگیری کرده و میزان تولید عرق را در آن نقطه بدن کاهش می دهند. ضدعرق ها معمولا در ناحیه زیربغل بکار می روند. البته دئودرانت ها می توانند بر روی پا یا سایر نقاط بدن نیز اسپری شوند.

خیلی ها فکر می کنند دئودورانت ها و ضد عرق ها تفاوتی با هم ندارند، ولی هنگام خرید آنها از داروخانه یا فروشگاه لوازم بهداشتی باید به این نکته توجه کنید که این دو نوع محصول با هم متفاوت اند. ضد عرق ها ترکیباتی آلومینیوم دار دارند که منافذ غدد عرق را در سطح پوست مسدود می کنند، بنابراین عرق نمی تواند در سطح پوست ترشح شود، اما دیودورانت ها با از بین بردن باکتری های سطح پوست، مانع ایجاد بوی بد عرق می شوند.

این محصولات بهتر است شب ها استفاده شوند. ابتدا باید زیر بغل خشک شود. اگر عرق زیاد است، با یک سشوار می توانید این کار را انجام دهید و سپس این محصولات را در زیر بغل استفاده کنید. پس از 2 تا 3 هفته که تعریق کاهش پیدا کرد، می توانید هفته ای دو تا سه مرتبه از این محصولات استفاده کنید

ضدعرق ها یا مام:

دئودورانت ها و ضدعرق ها به صورت فوم ها و فرمول های فراوان وجود دارند؛ مثل رول ها، ژل ها، حالت های چسب مانند، صابون و... که بسیاری از این محصول ها برای مصرف زیربغل هستند. اگر چه دئودورانت ها و ضدعرق ها دسته بزرگی از محصول های بهداشتی ـ آرایشی را در آمریکا تشکیل می دهند ولی تاثیر زیادی در بیماران با هیپرهیدروز (تعریق شدید) نداشته و اثر آنها نیز موقتی است.

divider

در این رابطه بیشتر بخوانید:

اسپری عواطف زنانه به بازار می آید .!!!

کدام اسپری مناسب پوست است؟

اسپری مو و هشدار به خانم های باردار!

divider

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

مرصیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (9 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits