دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راه انتقال زگیل و درمان این عارضه پوستی
7
زمان مطالعه: 10 دقیقه
زگیل و راه های انتقال آن:زگیل‌ها زوائد گوشتی هستند که در اثر ورود ویروسی به نام پاپیلومای انسانی ایجاد می‌‌شوند. راه انتقال ویروس از یک انسان به انسان دیگر از طریق تماس مستقیم پوست سالم با پوست مبتلاست.

زگیل و راه های انتقال آن

زگیل‌ها زوائد گوشتی هستند که در اثر ورود ویروسی به نام پاپیلومای انسانی ایجاد می‌‌شوند. راه انتقال ویروس از یک انسان به انسان دیگر از طریق تماس مستقیم پوست سالم با پوست مبتلاست. راه دوم انتقال از طریق وسایل آلوده مانند حوله یا ملحفه است.با دلگرم همراه باشید.

زگیل و راه های انتقال آن

درمان و جلوگیری از زیاد شدن آن چه کنم؟

سخن یک بیمار) از چندی پیش ضایعه‌ای روی انگشت کوچک پای خود داشتم که فکر می‌کردم میخچه است، ولی چون ناراحتم نمی‌کرد به آن اهمیت نمی‌دادم، اما مرتب روی آن را با ناخن می‌کندم. از سه هفته پیش متوجه شدم که ضایعه‌ای مثل همان در کنار ناخن دستم به وجود آمده که مرا مجبور کرد پیش پزشک بروم. نظر پزشک خانوادگی ما این است که ضایعه ی مزبور زگیل است.

انواع زگیل

انواع مختلفی از زگیل‌ها تا به حال شناسایی شده که از نظره شکل و محل مورده اثر به انواع زیر طبقه بندی شده‌اند:

  1. زگیل معمولی یک زگیل برآمده با سطحی زبر و خشن که معمولاً بر روی دست‌ها و زانوها پدید می‌آید.
  2. زگیل پهن یک زگیل کوچک با سطحی پهن و صاف به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد که می‌تواند به تعداد زیادی و معمولاً بر روی صورت، گردن، دست‌ها، مچها و زانوها ایجاد شود.
  3. زگیل رشته‌ای یا پنجه‌ای زگیلی، رشته‌ای یا انگشت مانند، که به طور معمول بر روی صورت به ویژه پلک‌ها و لب‌ها پدیدار می‌شود.
  4. زگیل پاشنه یک تودهٔ سخت و بعضی مواقع دردناک، اغلب همراه با چندین لکهٔ سیاه در مرکز آن؛ معمولاً فقط در پاشنهٔ پا پیدا می‌شود.
  5. زگیل خانه‌خانه گروهی سخت از زگیل کف پا، به طور معمول بر روی دست‌ها و کف پا پدید می‌آیند.
  6. زگیل تناسلی زگیلی که بر روی آلت تناسلی ایجاد می‌شود.

زگیل‌های مقاربتی عبارت است از زگیل‌های ناحیه تناسلی (شامل مجرای ادرار، آلت تناسلی و مقعد). این زگیل‌ها از سایر زگیل‌ها مسری‌تر هستند. برخی از انواع ویروس‌ها که باعث ایجاد زگیل‌های مقاربتی می‌شوند، با بدخیمی‌های تناسلی نیز همراه هستند. آنها نوجوانان و بزرگسالان فعال از نظر جنسی را از هر دو جنس مبتلا میکنند.

سئوال) خانم دکتر، لطفاً بفرمایید زگیل چیست و عامل ایجاد کننده آن کدام است؟

پاسخ) زگیل یک بیماری ویروسی است که عامل ایجاد‌کننده آن پاپیلوما ویروس انسانی است. لازم به توضیح است تاکنون بیش‌تر از 70 نوع ویروس زگیل شناخته شده که در ایجاد زگیل موثرند. برخی از این ویروس‌ها فقط می‌توانند پوست را گرفتار کنند و برخی دیگر فقط مخاط‌ها را گرفتار می‌کنند (مثل نواحی تناسلی بیرونی و حتی نواحی تناسلی داخلی خانم‌ها و مخاط چشم و بینی و حلق) و برخی هم‌ پوست و هم مخاط را گرفتار می‌کنند.

سلول‌های پوست به دنبال آلوده شدن به ویروس، دچار افزایش سرعت در تکثیر و تقسیم سلولی می‌شود که این افزایش رشد باعث به وجود آمدن توده گوشتی روی سطح پوست و گاهی سطوح مخاطی می‌شود.مهم‌ترین عامل برای زیاد شدن زگیل، محیط نمناک(مانند کسانی که کف پاهایشان بیش‌تر عرق می‌کند یا کسانی که بیش‌تر با آب سر و کار دارند و یا با مواد نمناک کار می‌کنند) و جویدن ناخن ها و دست کاری کردن زگیل است.

پ) بله، زگیل‌ها انواع مختلفی دارند و نواحی مختلف بدن را گرفتار می‌کنند. شایع‌ترین نوع آن‌ها عبارتنداز:

1- زگیل معمولی که بیش‌تر در بچه‌ها دیده می‌شود. تعداد ضایعات این نوع زگیل در بچه‌ها از یک تا ده‌ها عدد می‌رسد. البته این نوع زگیل در بالغین هم مشاهده می‌شود، ولی تعداد آن‌ها نسبت به بچه‌ها کم‌تراست. در این نوع زگیل ضایعات به صورت برجستگی‌هایی با سطح خشن و به رنگ مایل به خاکستری دیده می‌شود که اندازه آن‌ها می‌تواند از چند میلی‌متر تا یک سانتی‌متر و بزرگ‌تر مشاهده شود. بیش‌ترین قسمت‌هایی را که این نوع زگیل درگیر می‌کند، معمولاً روی پشت دست‌ها و پشت انگشتان و پاها، روی تنه، پوست سر، صورت، بینی و ... می‌باشد.

2- زگیل صاف

این نوع زگیل به صورت ضایعات 4- 2 میلی‌متری به رنگ پوست یا مایل به رنگ صورتی و با سطح کمی برجسته دیده می‌شود. این نوع زگیل بیش‌تر در صورت، گردن، پشت‌دست‌ها، مچ‌دست و زانوها دیده شده که معمولاً در جوان‌ها بیش‌تر ظاهر می‌شود.

3- زگیل کف‌پا

این نوع زگیل به صورت نقاط فرو رفته در کف‌پاها دیده می‌شوند و گاهی این نقاط به هم پیوسته و سطح بزرگی را به وجود می‌آوردند که اصطلاحاً به آن زگیل موزاییکی گفته می‌شود.

4- زگیل‌های ظریف نوک تیز یا انگشتی

این نوع زگیل به صورت ضایعات مجزا و پایه‌دار نازک است و معمولاً در صورت و گردن آقایان دیده می‌شود که با اصلاح کردن صورت زیاد می‌شوند.

5- زگیل‌های تناسلی: این نوع زگیل‌ها به صورت ضایعات مجزا و یا گل کلمی به هم پیوسته و گاهی کلمی به هم پیوسته و گاهی به صورت مرطوب و بدبو در نواحی تناسلی خانم‌ها و آقایان دیده می‌شوند. این نوع زگیل‌ها از طریق مقاربت سرایت می کنند.

ویروس زگیل از چه راه‌هایی به پوست سالم منتقل می‌شود؟

پ) زگیل نوعی بیماری مسری و واگیردار است، ولی از آن جا که این ویروس فقط در انسان بیماری‌زاست، لذا انتقال بیماری نیز تنها از انسان به انسان صورت می‌گیرد. ویروس زگیل در محیط اطراف و روی پوست انسان‌ها است و زمانی که این ویروس‌ها محیط مناسب را پیدا کنند وارد پوست شده و ایجاد بیماری می‌کنند، به عنوان مثال کسانی که کف دست و پاهایشان زیاد عرق می‌کند و یا کسانی که به صورت مداوم با آب سر و کار دارند، بیش‌تر در معرض ایجاد زگیل می‌باشند. در واقع اصلی‌ترین سد دفاعی در مقابل ویروس، پوست است و چنانچه این سد دچار اختلال شود ویروس می‌تواند سلول‌های پوستی را آلوده کند. رطوبت، لیچ افتادگی، خراشیدگی و زخم‌های پوستی به ویروس‌ها اجازه ورود و رد شدن از مانع دفاعی را می‌‌دهد.

این ویروس در خارج از بدن انسان در کجاها قرار دارد و آیا حیوانات خاصی می‌توانند عامل انتقال زگیل باشند؟

پ) این ویروس بسیار مقاوم است و در محیط اطراف ما وجود دارد و هر وقت شرایط مناسبی پیدا کند، شروع به رشد و تکثیر می‌کند. حیوانات هم دچار زگیل می‌شوند، ولی ویروس آن‌ها با نوع ویروس انسانی متفاوت است و تاکنون در گزارش‌های علمی به موردی اشاره نشده که ویروس‌های حیوانی قادر باشند انسان را گرفتار کنند.

بعد از ایجاد اولین زگیل چه عواملی موجب افزایش تعداد آن‌ها می‌شود؟

پ) همان طور که گفته شد مهم‌ترین عامل برای ازدیاد ضایعات، محیط نمناک است(مانند کسانی که کف پاهایشان بیش‌تر عرق می‌کند یا کسانی که بیش‌تر با آب سر و کار دارند و یا با مواد نمناک کار می‌کنند) و کسانی که ناخن‌هایشان را می‌جوند و هم چنین افرادی که زگیل‌هایشان را دست کاری می‌کنند، بیش‌تر در معرض انتشار این بیماری‌اند. به عبارتی دست کاری کردن زگیل می‌تواند سبب انتقال ویروس به نواحی اطراف آن و هم‌چنین سایر قسمت‌های بدن شود.

 درمان و جلوگیری از زیاد شدن آن چه کنم؟

آیا زگیل‌ها به خودی خود از بین می‌روند؟

اغلب زگیل‌ها خود به خود ناپدید می‌شوند اگرچه ممکن است ماه‌ها و حتی سالها به طول انجامد تا ناپدید شوند. اما بعضی از زگیل‌ها هم خود به خود از بین نمی‌روند. پزشکان هنوز مطمئن نیستند که چرا بعضی زگیل‌ها به خودی خود ناپدید شده، و بعضی دیگر نمی‌شوند.

  1. انتقال از شخصی به شخص دیگر
  2. زگیل‌های بر روی پوست ممکن است از فردی به فرد دیگری که زگیل را لمس کرده منتقل شود. همچنین زگیل ممکن است با استفاده از حوله یا وسایل شخصی فرد مبتلا به زگیل به فرد دیگر منتقل شود.
  3. زگیل‌های دستگاه تناسلی بسیار مسری هستند و ممکن است از فردی، در حین سکس دهانی، مهبلی و مقعدی به فرد دیگری انتقال یابد. در خانم‌ها، زگیل ممکن است در داخل مهبل رشد کند و حتی آنها از این موضوع مطلع نباشند و امکان دارد بدون آگاهی از این موضوع شوهر خود را آلوده کنند.

درمان زگیل

شیره سفید رنگ درخت انجیر که از محل بریدن ساقه های کوچک بیرون می آید جهت درمان قطعی و سریع بسیار مؤثر است ، بایستی بدون پانسمان یا بستن پارچه و پنبه، مکرر زگیل را به این شیره سفید رنگ آغشته نمود تا روی زگیل خشک نشود، سرعت کوچک شدن زگیل و نتیجه درمان در روز اول بسیار سریع و چشمگیر است اما بایست درمان را تا حذف کامل ضایعه ادامه داد. درمان با توجه به اندازه و محل زگیل‌ها مشخص خواهد شد. زگیل‌های کوچک را می‌توان با داروهای موضعی مانند پودوفیلین درمان کرد. برای زگیل‌های بزرگتر، نیتروژن مایع به کار می‌رود(سرمادرمانی). برخی زگیل‌های بزرگتر نیازمند درمان با لیزر، الکتروکوآگولاسیون یا برداشت جراحی هستند.

زگیل

از دیگر راه های درمانی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

عسل طبیعی

یکی از ماثرترین راه های درمان زگیل عسل است. چند قطره عسل طبیعی را روی پارچه ی نخی بریزید و بر روی محل مورد نظر بگذارید. این کار را یک هفته ادامه دهید.

سالیسیک اسید

بعد از حمام رفتن و هر روز بر روی زگیل سالیسیک اسید را بمالید. این اسید در عمق پوست نفوذ می کند و وقتی پوست خیس باشد این عمل بهتر انجام می شود.

کانتاریدین

پزشک بر اساس صلاحدید خود در برخی مواقع این ماده شیمیایی را 8 ساعت روی زگیل قرار می دهد. بعد از 8 ساعت زگیل تبدیل به یک تاول دردناک می شود که بعد از چند روز مراجعه ، پزشک پوست اضافه روی آن را بر می دارد.

نیتروژن مایع

پزشک با هیدروژن مایع زگیل را فریز می کند که به این درمان کرایوتراپی گفته می شود. برای درمان از این روش 1 تا 3 هفته این کار باید انجام بگیرد.

سوزاندن و بریدن

اگر روش های بالا هیچکدام جواب ندهد آخرین راه سوزاندن یا بریدن زگیل می باشد که موثرترین راه نیز هست و باعث سوزانده شدن ریشه زگیل می شود.

درمان گیاهی

یکی از ساده ترین راههای درمان زگیل پوستی ، قرار دادن سیر له شده بر روی زگیل دو تا سه بار در هفته یا تا زمان خوب شدن زگیل هر بار به مدت نیم ساعت است. معمولاً بعد از دو تا سه بار انجام این عمل زگیل کاملاً خوب می شود.یکی دیگر از روشهای تجربه شده که سریعاً زگیل را بهبود می بخشد؛ مالیدن شیره ی برگ درخت انجیر بر روی زگیل است. در این روش؛ یک عدد برگ انجیر را از درخت جدا کرده و شیره ی سفید بیرون زده از انتهای برگ انجیر را مستقیماً بر روی زگیل قرار می دهیم.

در خیلی از موارد؛ حتی یک بار استفاده از این روش به از بین رفتن کامل زگیل می انجامد ولیکن درباره بسیاری از زگیلها؛ این عمل می بایست چند بار و تا زمان از بین رفتن کامل زگیل تکرار شود.روش دیگر متداول برای از بین بردن زگیلهای دست و اندامها؛ استفاده از محلول نمک بسیار غلیظ است. به این صورت که دست یا اندامی که بر روی آن زگیل مشاهده می شود را شسته و سپس در محلول اشباع نمک در آب نسبتاً داغ، آن اندام را لااقل بیست دقیقه تا نیم ساعت نگه می داریم. با تکرار هر روزه ی این عمل، پس از چند روز، زگیل پوستی کاملاً خوب می شود.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب زگیل

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

-------------------------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits