دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان عرق کردن کف دست در منزل
3
زمان مطالعه: 12 دقیقه
علت و درمان عرق کردن کف دست:عرق کردن کف دست؛ مشکلی است که در بسیاری از افراد دیده می شود. برخی علت را مشکلات هورمون و غددی می دانند و برخی دیگر عقیده به توارثی بودن این مشکل دارند.

علت و درمان عرق کردن کف دست

عرق کردن کف دست؛ مشکلی است که در بسیاری از افراد دیده می شود. برخی علت را مشکلات هورمون و غددی می دانند و برخی دیگر عقیده به توارثی بودن این مشکل دارند. در این بخش به بررسی علل عرق کردن کف دست و راههای درمان گیاهی و دارویی ان خواهیم پرداخت.با دلگرم همراه باشید.

درمان های خانگی برای عرق کردن کف دست

علت و درمان عرق کردن کف دست

آیا به دلیل عرق کردن کف دست از دست دادن به افراد ترس دارید؟

آیا از این که به دلیل عرق زیاد، پاهایتان بوی می دهد خجالت می کشید؟

شما تنها نیستید. بسیاری از افراد از عرق کردن کف دست و پا رنج می برند.

تعریق بیش از حد کف دست معمولا زمانی رخ می دهد که هوای محیط گرم باشد، سطح فعالیتتان بالا باشد و یا تحت استرس باشید.در اصطلاح پزشکی، تعریق بیش از حد، هایپرهیدروز نامیده می شود. این وضعیت می تواند بر روی هر بخشی از بدن تاثیر بگذارد، اما مناطق شایع تر، کف دست، کف پا، زیر بغل و صورت است. این وضعیت اغلب به استعداد ژنتیکی مرتبط است. به همین دلیل هم وقتی کسی از عرق کردن کف دست رنج می برد به احتمال زیاد شخص دیگری نیز در اعضای خانواده به همین مشکلی دچار است.

علت عرق کردن شدید، بیش فعالی اعصاب است که باعث تحریک غدد عرق می شود.این عارضه را می توان با برخی داروها، گرگرفتگی در زمان یائسگی، چاقی، سوء مصرف مواد، قند خون پایین، کم کاری و یا پرکاری غده تیروئید، حمله قلبی یا بیماری های عفونی مانند مالاریا و سل مرتبط دانست. حتی کمبود تغذیه ای و همچنین داشتن رژیم غذایی ناسالم و شیوه زندگی غیربهداشتی می تواند به تعریق بیش از حد کمک کند.تعریق بیش از حد، آن هم در کف دست معمولا ناراحت کننده است. زیرا فعالیت روزمره فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. در برخی مواقع نیز با اضطراب و خجالت همراه است. با این وجود جای نگرانی نیست زیرا درمان های خانگی زیادی وجود دارد که می تواند برای رفع عرق کردن کف دست و پا به شما کمک کند. ما این راه ها را در ادامه معرفی می کنیم.

درمان عرق کردن کف دست

سرکه سیب

یکی از داروهای خانگی موثر برای مقابله با عرق کردن دست و پا سرکه سیب است.این ماده خواص قابض طبیعی دارد که به کنترل تعریق بیش از حد و تنگ کردن منافذ پوست کمک می کند. همچنین، هنگامی که وارد بدن می شود در متعادل کردن سطح pH بدن تاثیر گذار است.به علاوه، سرکه سیب موجب افزایش سوخت و ساز بدن شده و شما را برای مبارزه با چاقی، که یکی از دلایل هایپرهیدروز است، آماده می کند.منطقه ای از بدن که بیشتر عرق می کند را با آب ولرم بشویید. سپس با یک تکه پنبه، مقداری سرکه سیب فرآوری نشده را به پوست بمالید.

بگذارید سرکه سیب تا صبح بر روی پوست بماند. صبح روز بعد استحمام کنید و آن منطقه از بدن را با پودر بچه بپوشانید. اگر پوستتان حساس است، سرکه سیب را به نسبت مساوی با آب مخلوط کرده و بعد از آن استفاده کنید.به قسمت مساوی از سرکه سیب و گلاب را مخلوط کرده و روزانه ۲ الی ۳ بار آن را به پوست بمالید.همچنین شما می توانید ۱ تا ۲ قاشق چای خوری سرکه سیب و کمی عسل را به یک لیوان آب ولرم اضافه کنید و آن را دو بار در روز بنوشید.

نشاسته ذرت

یکی دیگر از درمان های خانگی برای مقابله با هایپرهیدروز، نشاسته ذرت است. این ماده یک ضد عرق طبیعی است، که کمک می کند تا رطوبت جذب بدن شده و هر بوی ناخوشایندی خنثی شود.به علاوه، حمل نشاسته ذرت بسیار آسان است پس برای افرادی که زیاد سفر می کنند، گزینه درمانی مناسبی برای عرق کردن کف دست و پا است.مقدار مساوی از آرد ذرت و جوش شیرین را مخلوط کنید.عرق بدن را خشک کنید.مقداری از این پودر را بر روی پوست بپاشید.

آب لیمو

لیمو یکی دیگر از درمان های خانگی ساده، برای عرق کردن کف دست و پا است. این درمان به راحتی در دسترس همه است و به عنوان یک دئودورانت طبیعی عمل می کند.به علاوه، لیمو کمک می کند تا باکتری ها از بین بروند و بدن شما بوی بد نگیرد.آب یک عدد لیمو تازه را بگیرید و آن را با یک قاشق چای خوری جوش شیرین به شکل خمیر درآورید. سپس خمیر را به کف دست مالیده و ۱۰ دقیقه صبر کنید. دست ها را با آب ولرم بشویید. این درمان را روزی یکبار انجام دهید.

آب یک عدد لیمو را به یک لیوان آب اضافه کنید و آن را با یک لیف تمیز به پوست بمالید. ۲۰ دقیقه در همین وضعیت بمانید و سپس دوش بگیرید. این کا را هم می توانید یک بار در روز انجام دهید.روش دیگر درمان عرق کردن کف دست با استفاده از لیمو این است که لیمو را نصف کنید و مقداری نمک به آن بپاشید. سپس آن را به کف دست بمالید. این درمان فعالیت غدد عرق را کند می کند.توجه: هرگز پس از استعمال لیمو به شکل موضعی در برابر نور خورشید قرار نگیرید. مادامی که لیمو بر روی پوست هست، پوست به اشعه ماوراء بنفش خورشید حساس می باشد.

عنبر سائل

خواص قابض و ضد عرق موجود در عنبر سائل به کنترل تعریق بیش از حد کمک می کند.اسید تانیک موجود در آن، موجب بسته شدن منافذ پوست شده و مانع از عرق کردن زیاد آن می شود. می توانید از این ماده با خیال راحت در هر منطقه از بدن که تعریق بیش از حد دارید استفاده کنید.یک تکه پنبه را در عصاره مایع عنبر سائل خیس کرده و آن را به پوست بمالید. این اقدام را ۲ یا ۳ بار در روز انجام دهید. در صورتی که مشکلتان حاد است می توانید تعداد دفعات بیشتری در طول روز از این درمان استفاده کنید.۱ قاشق غذا خوری از پودر پوست عنبر سائل را با کمی آب به شکل خمیر درآورید. خمیر را به مدت ۱ ساعت بر روی پوست بگذارید. سپس با استفاده از آب سرد پوست را بشویید. این درمان را ۱ الی ۲ بار در هفته انجام دهید.

توجه: اگر عنبر سائل را بیش از چند هفته استفاده کنید موجب خشکی پوست می شود.

 درمان عرق کردن کف دست

گوجه فرنگی ها

خواص خنک کننده و قابض گوجه فرنگی می تواند در درمان عرق کردن کف دست و پا به شما کمک کند.به عنوان یک قابض طبیعی، گوجه فرنگی کمک می کند تا منافذ باز پوست کاهش یافته و از ترشح مجاری عرق جلوگیری می کند. از طرفی، نوشیدن آب گوجه فرنگی موجب می شود دمای بدن، که یکی از عوامل مهم در عرق کردن کف دست و پا است، پایین بیاید.

گوجه فرنگی را برش زده و آن را به منطقه ای از بدن که تعریق زیاد دارد بمالید. ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صبر کرده و پس از این مدت پوست را با آب ولرم بشویید. این درمان را یک بار در روز به کار ببرید.نوشیدن یک فنجان آب گوجه فرنگی به صورت روزانه، به مدت یک هفته، در درمان شما موثر است. توجه داشته باشید که باید دوز مصرف آب گوجه فرنگی را کم کم اضافه کنید و از روز اول یک فنجان از آن را ننوشید.

زغال چوب فعال

شما همچنین می توانید زغال فعال را برای مقابله با مشکل عرق کردن کف دست و پا امتحان کنید. زغال چوب فعال می تواند رطوبت بدن را جذب کند، در نتیجه از تعریق بیش از حد جلوگیری می کند.

۱ قاشق چای خوری از زغال فعال را با یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و صبح با معده خالی مصرف کنید.اگر شما تجربه درد و استفراغ بعد از مصرف زغال فعال با معده خالی را دارید، می توانید آن را شب ها استفاده کنید.

توجه: اگر مشکلات گوارشی علی الخصوص مشکلات روده ای دارید هرگز از زغال چوب فعال استفاده نکنید. همچنین این ماده را دور از دسترس اطفال و حیوانات خانگی نگهداری کنید.

چای سیاه

چای سیاه معمولی که اغلب ما آن را در صبحانه می نوشیم یک درمان موثر برای هایپرهیدروز است.چای سیاه سرشار از تانن است که دارای خاصیت قابض است. این به این معنی است که می توند به طور موثر از تراوشات بیش از حد منافذ پوست جلوگیری کند. علاوه بر این، تانن به کاهش درجه حرارت بدن کمک می کند. در نتیجه احتمالا تعریق را به این شیوه هم کاهش می دهد.یک چای کیسه ای مرطوب را به مدت ۵ دقیقه در مشتتان نگه دارید. این درمان را ۲ الی ۳ بار در روز انجام دهید.یک کاسه بزرگ را با چای پر کنید و دو بار در روز، به مدت ۳۰ دقیقه، دست ها و پاهایتان را در آن بگذارید.فراموش نکنید که باید ۲ الی ۳ فنجان چای در روز بنوشید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای یکی دیگر از درمان های موثر برای هایپرهیدروز است. با توجه به قابض بودنش، در کنترل تعریق بیش از حد مفید است. به علاوه، خواص ضد قارچ آن می تواند خطر عفونت های قارچی ناشی از رطوبت بیش از حد را کاهش دهد.

۴ یا ۵ قطره از روغن درخت چای را در یک کاسه حاوی آب ولرم بریزید.یک تکه پنبه را در آب خیس کرده و آن را به پوست بمالید.این کار را ۲ الی ۳ بار در روز انجام دهید.نکته: هرگز روغن درخت چای خالص را به صورت مستقیم بر روی پوست نمالید و آن را رقیق کنید. قبل از استفاده نیز ابتدا آن را بر روی قسمتی از پوست تست کنید. زیرا برخی از افراد به این روغن حساسیت دارند.

مریم گلی

یکی دیگر از درمان طبیعی که دارای خواص قابض قوی است مریم گلی می باشد. مریم گلی یکی از درمان های قدیمی برای عرق کردن کف دست است. این ماده کف دست را خشک کرده و از تعریق زیاد جلوگیری می کند.به علاوه، چای مریم گلی سرشار از ویتامین B و منیزیم است که به کاهش بیش فعالی در غدد عرق کمک می کند.

۲ یا ۳ کیسه چای مریم گلی را در یک کاسه بزرگ آب ولرم بگذارید. اجازه دهید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دم بکشد. سپس دست ها را ۲۰ الی ۳۰ دقیقه در این محلول قرار دهید. این درمان را ۱ تا ۲ بار در روز استفاده کنید. به طور مشابه می توانید از چای مریم گلی برای درمان عرق پا نیز استفاده کنید.نوشیدن یک فنجان چای مریم گلی گرم با معده خالی هر روز صبح، برای درمان تعریق زیاد مفید است. برای تهیه این چای، ۱ قاشق غذا خوری مریم گلی تازه یا خشک را با یک فنجان آب داغ مخلوط کنید و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه دم بکشد. سپس برگ ها را در آب فشار داده و آن را با کمی آبلیمو و عسل میل کنید.علاوه بر این روش ها می توانید از گیاه مریم گلی در پخت و پز نیز استفاده کنید.

توجه: استفاده بیش از حد از چای مریم گلی می تواند باعث سردرد شود.

خوردن غذاهای غنی از منیزیم

یکی از علل عرق کردن کف دست و پا، کمبود منیزیم در بدن است. منیزیم کمک می کند تا فعالیت غدد عرق تحت کنترل درآید. این ماده همچنین مواد شیمیایی که باعث ایجاد بوی تند عرق می شوند را خنثی می کند. از این رو، پزشکان برای بررسی علل عرق کردن کف دست و کف پا، اولین چیزی که بررسی می کنند سطح منیزیم بدن است. در این حالت اگر منیزیم بدن کم باشد توصیه می شود از غذاهای غنی از منیزیم استفاده کنید.

برخی از مواد غذایی غنی از منیزیم عبارتند از:

بادامآووکادوموزلوبیادانه کدو تنبلملاستوفوشیر سویاکاشوگردوسیب زمینی با پوستماستغلات کاملسبزیجات دارای برگ سبز

علاوه بر این ها می توانید از ۴۰۰ میلی گرم مکمل منیزیم با مشورت پزشکتان استفاده کنید.

نکات اضافی برای درمان عرق کف دست

غوطه ور کردن دست و پا در آب سرد به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه می تواند تعریق بیش از حد را برای چند ساعت تسکین دهد.استحمام منظم با آب ولرم نقش موثری در کاهش تعریق دارد. به یاد داشته باشید که در زمان استحمام باید کف و پا و دست را مالش دهید و تنها به ریختن آب بر روی آن ها بسنده نکنید.از محصولات ضد عرق در مناطقی که بیشتر تعریق دارند، بیشتر استفاده کنید.پس از استحمام، پاها، علی الخصوص بین انگشتانتان را خوب خشک کنید.کفش و جوراب تهیه شده از الیاف و مواد طبیعی در درمان شما موثرند.

در هر زمان که ممکن است کفش و جوراب خود را درآورید تا پاها در مجاورت هوای آزاد قرار بگیرند.جوراب خود را هر روز تعویض کنید.همیشه دستمال کاغذی همراه داشته باشید تا در شرایط لزوم کف دستتان را پاک کنید.از دوش گرفتن با آب داغ خودداری کنید.در طول روز آب به میزان کافی بنوشید. از مورادی مانند دستکش که دست ها را پوشش می دهد استفاده نکنید.از لوسیون ها و محصولات مراقبت از پوست حاوی چربی استفاده نکنید.در اغلب موارد عرق کردن کف دست و پا مربوط به استرس و اضطراب است. پس خونسردی خود را حفظ کنید.غذاهای تند موجب تعریق بیشتر می شوند. از خوردن این غذاها اجتناب کنید.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب درمان عرق کردن کف دست

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

----------------------------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits