دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان خشکی و پوسته شدن کنار بینی
225
زمان مطالعه: 7 دقیقه
پوسته پوسته شدن اطراف بینی و خشکی پوست روی پوست بینی دلایل مختلفی مانند کم آبی بدن یا تغییر آب و هوا دارد اما با روش های مراقبت پوست می توانید از خشکی پوست بینی جلوگیری کنید.

علل خشکی پوست اطراف بینی

برای برطرف کردن پوسته ریزی بینی و اطراف آن از چه راه حل هایی می توانیم کمک بگیریم چه توصیه هایی به ما در این زمینه کمک خواهند کرد تیرگی اطراف بینی و خشکی پوست آن مشکل اغلب جوانان است آلرژی و تغییرات آب و هوایی در ایجاد این عارضه نقش زیادی دارند.با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان پوسته پوسته شدن اطراف بینی آشنا شوید.

شایع ترین علت برای خشکی پوست اطراف بینی

قرار گرفتن در شرایط زیست محیطی با حرارت بالا و رطوبت کم است. علاوه بر این پوست خشک نیز می تواند در نتیجه آلرژی ، آکنه و تعداد زیادی از مشکلات پوستی ایجاد شود. از جمله دلایل دیگر که سبب خشکی پوست اطراف بینی می شوند می توان به شروع فصل زمستان اشاره کرد که این امر باعث خشکی پوست دست ، پا و صورت و اطراف بینی و دهان می شود.

  • خارش زمستانی

آب و هوای سرد اثرات تخریبی بر روی پوست دارد. بطوریکه رطوبت پوست کم شده یا از بین می رود که در نتیجه مستعد خشکی و خارش است.برای کاهش بروز این مشکل سعی کنید صورت خود را با آب بسیار داغ نشویید و همچنین محلول های شستشوی صورت را جایگزین صابون کنید زیرا آنها ملایم تر هستند و برای محافظت از پوست های ظریف و حساس تهیه می شوند. همچنین در فصل زمستان بطور روزانه از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید.

پوسته شدن اطراف بینی

  • پسوریازیس صورت

پسوریازیس غیرمسری و البته یک بیماری مزمن است که منجر به بروز تکه های قرمز رنگ پوسته پوسته بر روی پوست می شود. یکی از علل خشکی و خارش پوست اطراف بینی ابتلا به بیماری پسوریازیس است. داروهای استروئیدی موضعی نظیر کرم هیدروکورتیزون معمولا برای درمان پسوریازیس مورد استفاده قرار می گیرند. یک نوع خفیف از درماتیت سبورئیک نیز ممکن است در پوسته پوسته شدن اطراف بینی نقش داشته باشد.

  • کم آبی

یکی از دلایل رایج و اصلی برای خشکی پوست کم آبی بدن است.کراتین موجود در پوست برای نرمی و سلامت خود به آب نیاز دارد. با این حال اگر پوست رطوبت خود را از دست دهد سخت شدن ، خشکی و کشش پوست صورت را سبب خواهد شدکم آبی باعث از بین رفتن کراتین بدن و در نتیجه پوسته پوسته شدن نواحی اطراف بینی می شود. حال چرا بینی زیرا بینی سطح کوچکتری دارد و اثرات در این ناحیه برجسته تر خواهند بود.

حتماً بخوانید:
برای خشکی پوستتان حمام نشاسته بگیرید

برای خشکی پوستتان حمام نشاسته بگیرید

حمام نشاسته برای خشکی پوست یک متخصص پوست و مو با بیان اینکه افرادی که دارای پوست خشک هستند نباید از صابون مایع استفاده کنند، گفت: این افراد در محیط…

محصولات مراقبت از پوست

از دلایل دیگر می توان به وجود مواد شیمیایی خشن در محصولات مراقبت از پوست به خصوص صابون و پاک کننده های پوستی اشاره کرد. این مواد بدون شک باعث می شوند پوست روطبت خود را از دست بدهد. زمانی که صورت خود را می شویید مطمئن شوید که تمام صابون موجود را از روی صورت خود شسته اید ، زیرا در صوت بای ماندن بر روی پوست می تواند خشکی آن را سبب شود قسمت‌هایی از پوست صورت مثل گوشه‌‌های لب و کناره پره بینی می‌توانند‌‌ حساس‌تر از سایر نقاط به د‌‌نبال خصوصاً مصرف د‌‌ارو باشند‌‌. بسیاری از مواقع د‌‌ید‌‌ه شد‌‌ه که د‌‌ر فصول سرد‌‌ سال کناره بینی و گوشه لب‌ها خشک و حساس و حتی د‌‌ر موارد‌‌ی زخم می‌شوند‌‌ و یا پس از استفاد‌‌ه از د‌‌اروهای لایه‌برد‌‌ار این مناطق بیشتر از سایر قسمت‌ها د‌‌چار سوزش و قرمزی و حتی پوسته‌ریزی می‌شوند‌‌ که د‌‌ر این موارد‌‌ توصیه می‌شود‌‌ از مصرف د‌‌ارو د‌‌ر این د‌‌و قسمت پرهیز شود‌‌.

خشکی پوست در اطراف بینی

بنابراین بهترین راه جهت پیشگیری و حتی د‌‌ر طی د‌‌رمان پرهیز از مصرف د‌‌اروها د‌‌ر این قسمت‌ها و پرهیز از قرار گرفتن د‌‌ر معرض سوز و سرما می‌باشد‌‌. کسانی که به د‌‌نبال آلرژی و حساسیت فصلی د‌‌چار آب‌ریزش شد‌‌ید‌‌ هستند‌‌ و مرتباً‌ اقد‌‌ام به استفاد‌‌ه از د‌‌ستمال کاغذی جهت پاک کرد‌‌ن بینی خود‌‌ می‌کنند‌‌ نیز د‌‌ر معرض خشکی کنار بینی و حتی د‌‌ر موارد‌‌ شد‌‌ید‌‌ التهاب و حتی تیرگی کنار بینی هستند‌‌بهتر است پس از پرهیز از موارد‌‌ گفته شد‌‌ه مرتباً کنار بینی خود‌‌ را چرب کنید‌‌ به مد‌‌ت 5 روز کنار بینی را با پماد‌‌ بتامتازون روزی 2 بار و سپس با پماد‌‌ A+D چرب نگه د‌‌ارید‌‌. یکی از موارد‌‌ کاربرد‌‌ لیزر رفع لکه‌‌های پوستی و کک ومک می‌باشد‌‌ که د‌‌ر طی چند‌‌ مرحله انجام می‌شود‌‌ ولی باید‌‌ یاد‌‌آور شوم که کک ومک د‌‌ر فصول پر آفتاب و به د‌‌نبال آفتاب‌ گرفتن قابل برگشت و پررنگ شد‌‌ن است، بنابراین د‌‌ر هنگام د‌‌رمان چه به وسیله لیزر چه هر وسیله‌ی د‌‌یگر توجه د‌‌اشته باشید‌‌ که محافظت کافی از اشعه د‌‌ر کنار د‌‌رمان بسیار ضروری است.

حتماً بخوانید:
درمان خشکی پوست در زمستان با نسخه خانگی

درمان خشکی پوست در زمستان با نسخه خانگی

درمان خانگی خشکی پوست در زمستان خشکی پوست در زمستان چالشی است که بسیاری از ما با آن سرو کار داریم . هوای سرد و خشک در زمستان به خصوص همراه با وزیدن…

اقدامات خود مراقبتی

1. بدن خود را هیدراته یا آبدار نگه دارید. نوشیدن شش تا هشت لیوان آب در روز به از بین بردن مشکل خشکی پوست به طور کلی، چه خشکی دست، پا و یا پوست صورت‌تان کمک می‌کند.

2. داشتن استرس و کمبود خواب همچنین می‌تواند موجب کنده و پوسته پوسته شدن پوست اطراف بینی‌تان گردد. انجام مدیتیشن و تمرینات سبک ورزشی می‌تواند به حل این مشکل کمک کند.

3. اگر پوست خشکی دارید که به صورت پوسته پوسته است، آنگاه ممکن است موجب به وجود آمدن دانه‌های سر سیاه و لکه‌های سیاه ‌شود به این دلیل که سلولهای مرده منافذ پوستتان را مسدود می‌سازند. لایه برداری منظم پوست به جهت دور ساختن خشکی آن ضرورت دارد. کرم لایه بردار صورت، لیف حمام و یا حتی یک پارچه خیس می‌توانند به از بین بردن پوست مرده‌ی بینی شما کمک کنند.

4. اگر پوست خشکی دارید، پس باید آن را مرطوب نگه دارید. کرم‌های پوست غنی از ویتامین E و مرطوب کننده‌های طبیعی مانند آلوئه ورا و روغن زیتون می‌توانند به کاهش خشکی و پوسته پوسته شدن پوست کمک کنند.

5. صورت خود را با آب ولرم و پاک کننده‌های ملایم به جای صابون‌های قوی و ناملایم بشویید.
علاوه بر این، از لوازم آرایشی و بهداشتی و سایر محصولاتی که مخصوص نوع پوست‌تان است، استفاده کنید. در صورت مشاهده‌ی مشکلات خشکی پوست مداوم در اطراف بینی، علی رغم انجام این اقدامات، بایستی با یک متخصص پوست جهت انجام توصیه‌های مناسب مشورت نمایید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (225 رای)  

۱۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

Zeinoo | ۴ سال پیش
من چند روز یه که بینیم پوس پوست شده چه کنم؟؟
0
5
پاسخ ها:
....... | ۳ سال پیش
سلام
برای منم چند روزه که بد جور اطراف بینیم پوسته پوسته شده
1
2
فاطمه | ۳ سال پیش
من یک کرم دارم تا اینحوری میشم میزنم خوب میشم
4
15
رزا | ۴ سال پیش
من بینیم جوشای سر سیاه داره خیلی وقته که اینجوریه علاوه بر اون بعضی وقتا بی علت پوستم پوسته میشه مخصوصا بینیم
0
4
پاسخ ها:
اسرا | ۳ سال پیش
این مشکل رو من هم دارم
1
1
پریسا | ۵ سال پیش
سلام اب زیاد بخور و مرطوب نگه دار و زیتون مدام بزن تا حدودی کنترل میکنه
1
2
امیرحسین | ۵ سال پیش
سلام من حدود 2 ساله اطراف بینی‌م قرمز و پوسته میشه و چرب میشه یعنی پوسته هاش فاقد از چربیه ن خشکی کرم لایه‌بردار پماد بتامتازون انواع ویتامین ها همه رو امتحان کردم هیچکدوم جوابگو نبود میشه لطفا بگین درمانش چیه؟
آیا بخاطر سن بلوغه؟ چون 16 سالمه
3
4
پاسخ ها:
محمد | ۴ سال پیش
منم دقیقا با همین مشخصات حتی سن
3
4
لیلا | ۵ سال پیش
سلام بیش از یک ساله ک کنار بینی م خشکی و قرمزی و خارش داره و پوسته پوسته میشه چند روز پیش دکتر ی پماد برام تجویز کرد ب اسم آلفا استفاده میکنم خیلی راضیم
3
7
رها | ۷ سال پیش
ممنون از سایت خوب دلگرم واطلاع رسانی عالیتون.موفق باشید.
4
3
مجید | ۷ سال پیش
سلام خسته نباشید.دختر 20 ساله هستم. نزدیک 6 یا 7 ساله پیش گوشه های بینی ام قرمز شدن و کم کم پوسته دادند که بیشتر اوقات با سوزش و خارش همراه هستند. تا به امروز دکترای پوست زیادی هم رفتم که همه کرم های دست ساز برایم تجویز کردند، اما جواب نگرفتم و خوب نشدم که هیچ بلکه بالای پیشانی و کنار ابرو هایم هم قرمز شده و پوسته میدهند. از بتامتازون و پماد A+D هم استفاده کردم اما بهتر نشدم. و احساس میکنم واقعا در روحیه ام تاثیر منفی میگذارد و واقعا خسته شدم. خواهش میکنم شما یه راهی برای درمان به من نشان دهید.
خیلی ممنون از سایته خوبتون.
0
10
پاسخ ها:
نادر | ۶ سال پیش
مجید ؟؟؟؟دختر 20 ساله هستم؟؟؟؟
روغن زیتون اصل بزن
0
3
تانت اسپنتا | ۳ سال پیش
سلام دختر خان من ۲۳ سالمه از افغانستان من به این مشکل سر خوردم اما بهترین چیز پایودین و بانداژ کردن سر بینی بود چون باید از آفتاب و خاک نگهداری شود به امر خداوند (ج) در یک هفته خوب می شوید
0
8

hits